Allergivänliga hundar?

Sandra78

Trådstartare
Frågar för en kompis räkning... Vilka raser brukar allergiker klara av bättre? Självklart är det individuellt, men det är ju alltid bra att veta var han kan börja "klappa och sniffa".

Rottis, som jag har, får han inga andningsbesvär av, däremot lite "prickar" på armarna om hon inte är alldeles nybadad. Han verkar inte ha några problem med att hundar slickar på honom.

Sv: Allergivänliga hundar?

Jag har ingen erfarenhet av de, men kanske Chinese Crested, nakenhundarna?

Sen ska väl pudel vara lite mer "allergivänlig" med.

Trimraser sägs ju vara bäst, eller minst sämst.

Min pappa tål bara långhåriga hundar. Umgås han med korthåriga blir han dålig direkt, boxer eller rottis t ex funkar inte alls.

Det är ju inte pälsen som gör det, utan dom där grejjerna i huden på hunden. Ja hörde någonstans att på korthåriga hundar kommer det "böset" fram mycket lättare och tydligare, därför kan långhåriga vara bättre. På min pappa verkar det ju så, men jag har ingen aning om hurvida det stämmer eller inte!

Pappa är allergiker, han tål pudel. Min pojkvän är också allergisk, men blir snuvig av min pudel - ibland kan det kännas tungt att andas också har han sagt. Sen får han utslag av mina föräldrars pudel, men inte min.

Så det är ju himla individuellt.

Väldigt individuellt.

Min mamma tål bla min kh chihuahua, pudel, bischon men varken flatte, labrador eller berner sennen.

Irish soft coated wheaten terrier, eller kortare Softis. Dom fäller inget och jag har för mig att det är något annorlunda i huden på dom än "vanliga" hundar.

Raser som inte fäller så som tex Pudel, bichon, softis är raser som anses mindre allergiframkallande. Men sen är det välldigt individuellt och vissa reagerar även på dessa.

Jag har hört att basenji är rätt allergivänliga?

Pudel ska tydligen vara en bra ras för allergiker men det är som sagt inviduellt.

kl

Det finns massor av trådar om detta, använd sökfunktionen! :)

Ananrs kanske Curly Coated Reteriver?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 276
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 884
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka