Sv: Allergitråden
Naturligtvis ska man vara mycket kritisk till allmäna råd på forum. Även om de kryllar av länkhänvisningar!
Och om någon ber om hjälp, så är det alltid hundägaren som ansvarar för om den provar något eller ej.
Jag är djursjukvårdare. Utbildad på 80-talet på Ultuna/SLU.
Har även gått flera utbildningar i näringslära för hund (SLU & Sallander bl a).
Arbetar även med nutrition för människa, och har naturligtvis även utbildning på humansidan.
VoH ger sällan kalciumbrist, utan det är i så fall det foder hon åt som valp som inte var tillräckligt. Alltså kosten hon åt då besvären började.
Många hundägare (ca 90%) ger dessutom något utöver fodret. Speciellt mycket brukar det bli under valpåldern, då man ju tränar valpen lite mer.
En tidig obalans följer ofta med framåt i livet, till man justerar denna.
Jag baserar mina erfarenheter på många års arbete med hundar som har kostrelaterade problem.
Otroligt många kommer med diagnosen födoämnesallergi, vilket senare visat sig var felaktigt.
De flesta jag får kontakt med har gått på långa utredningar med specialfoder/dieter samt även ofta kortison och/eller hyposensibilisering.
Dock utan önskat resultat, för dessa hundar.
I flera fall har man bara behövt kompletera dieten med veg. kalcium och fett, som många veterinärer missar i sina dietråd. (Men man ser ju naturligtvis även över helheten.)
Få veterinärer har kunskap i hundens näringsbehov, så det är inte så konstigt att det kan bli så här.
Jag önskar er i alla fall lycka till i fortsättningen!