Allergiska hundar

K

Kompis

Nyfikna frågor väntar på många svar :bump:

Har ni hund/hundar som är allergisk?

Vilken ras?

I vilken ålder startade problemen?

Hur/var visade sig symtomen?

Hur fick ni konstaterat att det var allergi tex.blodprov, eliminationsdiet, pricktest?

Vad är hunden allergisk mot?

Vad har hunden fått för behandling och hur har hon/han svarat på den?

Sv: Allergiska hundar

Ja, min mammas hund

Vilken ras?
Dalmatiner

Ca 2-3 månaders ålder

Öroninflammation (röda, varma öronlappar. I övrigt vätskade det och var smutsigt), klåda (kliade bort pälsen samt tuggade sönder tassarna)

Hur fick ni konstaterat att det var allergi tex.blodprov, eliminationsdiet, pricktest?
Genom blodprov (tog ca en vecka att få svar). Fick en spruta mot rävskabb vid första tillfället samt allergifoder för att utesluta foderallergi och rävskabb.

4 olika slags kvalster

Hon har gått på hyposensibilisering i ungefär ett år nu och hennes allergi har blivit mycket bättre. Hon får förutom sprutor en gång i månaden kortison varannan dag för att hålla klådan i schack.

Varför undrar du om man får vara nyfiken? :)

Ja, min mammas hund

Vilken ras?
Dalmatiner

Ca 2-3 månaders ålder

Öroninflammation (röda, varma öronlappar. I övrigt vätskade det och var smutsigt), klåda (kliade bort pälsen samt tuggade sönder tassarna)

Genom blodprov (tog ca en vecka att få svar). Fick en spruta mot rävskabb vid första tillfället samt allergifoder för att utesluta foderallergi och rävskabb.

4 olika slags kvalster

Hon har gått på hyposensibilisering i ungefär ett år nu och hennes allergi har blivit mycket bättre. Hon får förutom sprutor en gång i månaden kortison varannan dag för att hålla klådan i schack.

Varför undrar du om man får vara nyfiken? :)

Förutom att jag är allmänt nyfiken :), så har jag ju som du kanske kommer ihåg en jycke med klåda (skickade PM till dig för ett tag sedan)

Nyfikna frågor väntar på många svar :bump:

jajamensan, dessutom en med känsliga tarmar

Vilken ras?
weimaraner

ojoj, runt året var hon nog, men hade haft småbekymmer med öronen ända sen valptid eftersom hon har väldigt stora öron

Öronen var superäckliga med brunt kläck, hon kliade sig, tuggade på tassarna och blev väldigt röd och svullen.

Blodprov, 2 sorter, ett för miljö och ett för mat

Typ allt... Lite olika kvalster och ganska många matämnen, bla vete, ägg, nötter, fisk, lamm, sockerbeta.

Hyposensiblisering och kortison vid behov + färskfoder.

Vilken ras?
Labrador

När han var tre år ungefär.

Kraftig klåda.

Behandlades först mot rävskabb utan lycka. Därefter konstaterades allergi med hjälp av blodprov.

Kvalster.

Han har behandlats med hyposensibilisering som han har svarat relativt bra på. Han får spruta en gång i månaden. Utöver det dusch minst en gång i veckan och laxolja i maten. Sedan är det viktigt att städa ofta, vädra mycket och att han är ute medan man dammsuger. Han får inte hellerr vara i sovrummet där mycket kvalster finns.

Han har i perioder ätit kortison, men mår ganska dåligt av det.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 273
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 892
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 385
Senast: Sesca
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 128
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka