Allergisk reaktion/utslag. Vad kan det vara???

SandraM

Trådstartare
Jag hjälper till med en fjording 2 dagar/vecka. När jag kom dit i Måndags så hade hon konstiga utslag och kliade sig som bara den... Det såg ut som buggbett/små bulor, som var utspridda över hela kroppen... Vad kan det vara??

Hon måste ju ha ätit något eller rullat sig i något som hon inte tål. Någon som vart med om något liknade??

Hon var mycket bättre idag när jag kom, bulorna finns kvar... Men klådan är inte alls lika, hon mår nu mycket bättre. Skulle vara kul att veta om någon vart med om något liknande.

//S

Sv: Allergisk reaktion/utslag. Vad kan det vara???

japp, min sköthäst hade fått några riktiga otäcka utslag.. va riktigt äckligt faktist..

Stora områden med bubblor var det.. Vi kom fram till att det var knott.. Kan ju bli så, knotten samlas ett helt gäng runt en häst och sedan är det synd om hästen kan man säga..

Så antingen knott.. (hm är dom vakna nu förresten?).. Eller så kanske det var en allergisk reaktion, kanske ätit någon giftig växt?. Brännässlor kan det ju också vara ifall hon rullat sig.. Kan ju mycket väl ha varit myggor också..

Skulle kunna vara nässelutslag, det blir som "bubblor" i huden. Har hon bytt foder nyligen? Nytt parti hö kanske eller dåligt hö?

så fick en av mina också, fast endast vid ena höften ("virveln") och på mulen. Vi kom efter ett tag fram till att det var pissmyror hon hade råkat ut för, det finns nämligen en myrstack med sådana precis vid staketet i hagen dom gick i då och där fanns det tydliga spår av att en häst rullat sig. När vi dessutom fann pållen springandes med nosen i backen och jaga myrorna runt på deras små stigar var det hela ganska självklart... :grin: dessa smarta hästar :D

Min fick liknande utslag i höstas, trodde först det var knott. Men ringde Strömsholm, dom trodde på foderreaktion. Hösilage eller någon växt i hagen, kanske alsikkeklöver. Blev bättre när jag gav hö istället för silage.

Skulle kunna vara nässelutslag, det blir som "bubblor" i huden. Har hon bytt foder nyligen? Nytt parti hö kanske eller dåligt hö?

Dom har bytt från silage till hö, men hon har ätit 2 rundbalar av höet innan rekationen kom. Kan det vara det ändå kanske?? Annars äter hon samma.

japp, min sköthäst hade fått några riktiga otäcka utslag.. va riktigt äckligt faktist..

Stora områden med bubblor var det.. Vi kom fram till att det var knott.. Kan ju bli så, knotten samlas ett helt gäng runt en häst och sedan är det synd om hästen kan man säga..

Så antingen knott.. (hm är dom vakna nu förresten?).. Eller så kanske det var en allergisk reaktion, kanske ätit någon giftig växt?. Brännässlor kan det ju också vara ifall hon rullat sig.. Kan ju mycket väl ha varit myggor också..

Har oxå tänkt på om det skulle vara knotten. Det är finns vattniga partier i hagen där jag kan tänka mig att det frodas en del knott och annat smått och gott. För det kliade verkligen, hon klättrade på väggarna den första dagen. Sedan har det lugnat sig lite, men hon har kliat upp sår på "bubblorna". Får väl hoppas det är något tillfälligt!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: Tjholahopp
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
Kropp & Själ Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel? Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen? Jag vaknade, åt en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 708
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 810
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010