Allergisk reaktion av strö pellets

Katlun

Trådstartare
Hej,
Är det någon som råkat ut för allergisk reaktion, typ nässel utslag, vid användning av strö pellets.
Och i så fall, hur snart kom reaktionen

Inte utslag, däremot började samtliga hästar i stallet hosta efter några månaders användning :mad: trots bra ventilation o öppna dörrar om nätterna.

Min gamla himmelhäst stod på träpellets och fick alltid nässelutslag när jag hade lagt in ett nytt lager. Det kom alltid dagen efter och försvann efter en dag eller två. Det gick ett par veckor innan jag listade ut varför detta nässelutslag kom. Men det visade sig att han nog inte tålde hela träpellets. Bytte till halmpellets och nässelutslagen försvann.

Hej!

Min får utslag av vanligt spån. Det verkar inte komma när hon står på spånpellets men vanligt flygigt spån får hon kliande sår främst under magen, men även på andra ställen som kommer i kontakt med ströet.

Svårt att säga hur snabbt hon reagerade, det tog ett tag för mig att uppmärksamma det hela.

/L
Hej,
Är det någon som råkat ut för allergisk reaktion, typ nässel utslag, vid användning av strö pellets.
Och i så fall, hur snart kom reaktionen

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Kropp & Själ Någon som varit med om att kommit som en blixt från klar himmel? Fick ni veta vad det var som orsakade reaktionen? Jag vaknade, åt en...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 501
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 401
Senast: Brie
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka