Allergireaktion på vaccin

J

jussan

Våran ponny har fått en allergireaktion på influensavaccin. Hon vaccinerades i torsdags, och har svårt att böja huvudet för att äta har en liten varm knöl som sitter vid halsens slut mot manen. Har ingen feber, men är stel i vänstersidan bogen och vänsterframben. Jag hoppas att någon har varit med om något liknande och kan berätta om sina erfarenheter.
 
Sv: Allergireaktion på vaccin

Hej...
Har en kompis som råkade ut för exakt samma sak och veterinären som tittade på hästen sa att det inte var någon fara och att "bölderna" skulle gå ner av sig självt men de gjorde inte det så de fick ta hästen till klinik för att öppna "bölderna" för att tömma dem på var och lägga in dreneringsslangar. men nu mår hästen bra och håller på att ridas igång.
 
Sv: Allergireaktion på vaccin

En tjej i stallet fick så på sin häst, men det gick över på några dar. Hon berättade det för vet nästa gång det var vaccination , men den gången gick det bra utan reaktion på vaccinet. Veterinären bekräftade att det kan bli så på vissa hästar men man få ha lite koll och kontakta vet om det blir för svårt.
 
Sv: Allergireaktion på vaccin

hej

när ja skulle vaccinera mitt föl för influensa... så fick han en rätt kraftig reaktion... blev stel och uppsvullen över halsen såg ut som en ardener.. kunde inte böja huvet åt sidorna och inte heller ta upp och ner det fick hjälpa han att få ner huvet i krubban och vid vattnet.
När man skulle hjälpa han så visa ggr så bara slängde han sig bakåt för det gjorde så ont liknade nakspärr tyckte jag, var almänt stel och inte ville gå osv låg för det mesta ner... fick bölder med var i, åkte till strömsholm där han fick dropp och dom skar upp bölderna och satte in dränering.. var där i 2 veckor... men nu mår han prima och är 2 år gammal...
 
Sv: Allergireaktion på vaccin

Min valack har reagerat en gång (på ett nytt preparat). Han fick kraftig svullnad på halsen, blev stel i hela kroppen, vinglig och hade svårt att balansera, hög feber och ville ha mulen lågt. Tog ca 1 v innan det avklingade helt.
Men vet. satte inte in några åtgärder. Blev klart bättre efter 2 dygn men tog ca 1 v. för helt ok.
 
Sv: Allergireaktion på vaccin

min madam fick kraftig reaktion i höstas mot equip nånting glömt vad de heter. hög feber liten böld just där sticket varit. öm i kroppen kunde inte sänka huvet att äta eller dricka från marken ovillig att gå höll på att ramla när hon klev ett steg framåt. vet sa att jag skulle hålla henne undr uppsikt och ge hö i hönät med vatten hink bredvid i rätt höjd där hon kunde dricka.
jag fick ABSOLUT INTE tvinga huvet halsen åt något håll. då kan de smälla till i musklerna. hon fick symtomen dagen efter. och var dålig i 3 dagar sen började det släppa. var helt normal efter 2 vweckor. hoppas de går bra med eran.
 
Sv: Allergireaktion på vaccin

Läs i Fass djur, där står om biverkningar..bla att dom kan få svullnad.


En övergående svullnad av injektionsstället kan förekomma förorsakad av adjuvans i vaccinet.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 407
Senast: Ray
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 725
Senast: Luleå
·
Hästvård Min ena häst vaccinerades mot stelkramp med Tetanusvaccin vet den 7 dec kl 16. Han var vid tillfället sederad med domosedan pga...
Svar
14
· Visningar
4 438
Senast: Lena J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp