Sv: Allergi

ja, det är tragiskt att det blivit så här. Hos oss är vi fyra barn, ingen av oss är det minsta allergiska mot någonting. Min son, vars pappa inte heller är det minsta allergisk, är både astmatiker och allergiker. Vi har alltid haft häst och katt så länge sonen funnits och städningen har varit som den oftast är i hus på landet med heltidsarbetande vuxna, dvs inte överdrivet rent. Sonen har varit med i stallet sen födseln. Förra hösten konstaterades han med hjälp av pricktest allergisk mot bl.a. häst, hund och katt. Min privata fundering är att i hans fall har det kommit av psykisk stress. När han skulle fylla tre år separerade vi föräldrar och han har flyttat vecka-vecka.

Sonen är utredd vid barnkliniken och till min enormt stora förvåning sade läkaren rakt ut att hon inte kan säga att det är rätt att ta bort katterna ur miljön. (Dock är kattbeståndet begränsat och tills vidare en vuxen kastrerad hankatt som på eget bevåg är mycket ute är kvar hemma och får komma och gå in/ut som han vill samt att inga hästklädda besökare längre välkomna in och alla hästkläder utanför huset)

Mabuse: det stämmer ju i och för sej det du skriver, men det beror också vilken sorts mat som vi får i oss ideligen. I Sverige är vi ju helt "beroende" av vete o mjölk verkar det som, och många är ju allergiska just mot dom sakerna. jag har hört att i Japan tex, är många allergiska mot soja...Viss mat ger allergier medan annan mat inte gör det. Har läst någonstans att det beror på olika typer av proteiner och sockerarter som maten innehåller (fråga inte mer för det vet jag inte!!) Sen så tror jag på alla dom som säger att kemikalierna i maten vi äter idag inte är bra för oss:mad:

Det finns även teorier om att allt för sterila förlossningar har bidragit, barn behöver utsättas för lite skit och få mha råmjölken bygga antikroppar och ett eget imunförsvar. I Tyskland ökade allergierna när öst slogs ihop med väst. Å andra sidan så var barnadödligheten högre förr och svaga barn dog, nu överlever fler och allergier var kanske en bidragande orsak till högre dödstal även om det inte finns ngn statistik på det?

Jag tror inte närvaron av damm eller annat smuts förhindrar djurallergi, men närvaro av djur gör det.

Fast det kan inte stämma för alla. Jag är uppväxt med katter runt mig, de fanns i vår familj långt innan jag gjorde det. Dammråttor hade vi också. (:angel: ) Och de flesta av kamraterna som jag var hemma hos hade hund. Ändå är jag allergisk mot katt, damm och hund nu. Kan inte svära på när besvären började, men det upptäcktes i alla fall när jag var 18 år.

Jag undrar hur luftföroreningar över lag påverkar oss människor. Detta med närvaro av djur och smuts går ju uppenbarligen inte helt att bevisa. "Antibiotikaspåret" verkar också intressant. Att barn som växer upp på bondgårdar nära djur rent statistiskt sett är mindre allergista skulle ju också kunna härledas till att de utsätts för något mindre luftföroreningar i övrigt.

också uppväxt med katt. men så länge jag bodde hemma med katt i närheten så var allergin inga problem. (jag var förkyld lite oftare än andra bara typ). När jag flyttade hemifrån blev besvären mycket värre dock - även om jag tål föräldrarnas kisse ok en natt eller två, min mosters 2 stora kasterade hankatter håller mig vaken hela natten hostandes så tårarna sprutar ut ögonen... så det verkar bero lite på vad det är för katter med.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 629
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 462
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 287
Senast: Flixon
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama