Allergi och avel

Jenka

Trådstartare
Allergi kan ju, iaf till viss del, vara ärftligt och jag utgår ifrån att allergihundar blir/bör bli tagna ur avel direkt?

Men vet man något om hur det nedärvs? Om hunden är allergisk mot tex kyckling, nedärver den då just kycklingallergi eller foderallergi generellt eller bara någon typ av allergi (inkl atopier)?

Nej, jag planerar inte att avla på min hund (eller någon annan allergisk hund för den delen) men började fundera och blev nyfiken.

Sv: Allergi och avel

jag vet inte hur det är med hundar, men på människor är det oftast själva känsligheten som nedärvs, och sen kan den ta sig uttryck i olika former, tex mamma allergisk mot hund, pappa mot katt, barn mot häst. det ska finnas rätt bra forskning om detta, men eftersom det inte precis är inom mitt intresseområde så har jag inte läst något de senaste åren...
du hittar troligen mer humanforskning (alt designade råttor) än forskning på hundar. iom att människor inte "tas ur aveln" pga allergier :)

Jag tror att det är rent generellt. Hunden kan nedärva fodermedelsallergi eller atopi. Sen exakt vad hunden blir allergisk är mindre nedärvbart, utan det är just allergin generellt som är det avkommorna kan drababs av.

Detta är dock det jag tror, har inte läst/hört något som styrker eller motbevisar det jag säger. Men rätt intressant, ska prata med min dermatologi-professor om det.

Jag vet bara att det är ärftligt men inte hur och vad som ärvs.
Finns det någon forskning om det överhuvudtaget?

Det är jättesvårt just med aveln, min var nästan fyra år innan allergin bröt ut.
Jag skulle ju ha kunnat avlat i något år och lika med syskonen. Föräldrarna har de fortsatt att ta kullar efter han föddes osv. Man vet ju liksom inte före om det bryter ut allergi på någon valp. Nu är väl tiken rätt så gammal så de avlar inte på henne nå mer men pappan finns i Tyskland och kan säkert para fortfarande.

Det borde uppfinnas ett sätt att kolla när man ska börja avla med sin hund, ett enkelt blodprov eller något. Annars är det nog väldigt svårt att komma till rätta med det.

Menar du att den nedärver allergi generellt eller antingen foder ELLER atopi?

Fiffi: Atopier kan man blodtesta för. Borde ju funka även om de inte visar symtom, men har aldrig hört talas om att det gjorts. Har ärligt talat inte letat forskning på det.
Min hunds föräldrar används också i avel fortfarande. Borde man ta de ur aveln också tro? (inte mitt beslut såklart, menar mer generellt).

Jag vet inte säkert, men allergi rent generellt skulle jag tippa på. Det som nedärvs är troligtvis hur immunförsvarets hos just den hunden fungerar som man avlar med och kan tänka mig att det då kan gå åt det ena eller andra hållet. Det beror säkert också på hur omgivningen och fodret ser ut under hundens första år, om det finns många potentiella allergener.

Jag tycker i alla fall att det är väldigt intressant och ska absolut fråga efter på min dermatologikurs nästa vecka.

När det gäller aveln är det svårt, men att allergier nedärvs har ju konstaterats. Om jag själv var uppfödare kanske jag skulle göra som så att om bara en enda hund i alla de kullar jag tagit med föräldradjuren uppvisar allergi så skulle jag nog inte ta båda djuren ur avel, men kanske sluta avla på just den kombinationen av hane och tik.
Problemet med till exempel foderallergi är ju att det kan komma när som helst under hundens liv, det blir så svårt och antagligen rätt omöjligt att stoppa aveln på alla syskon/helsyskon och deras avkommor osv.
Nu är jag ju inte uppfödare och kanske tänker man helt annorlunda om man är en.

Liknande trådar

Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 258
Senast: SusieQ
·
Hundavel & Ras På senaste tiden har jag mer och mer kommit på mig själv med att längta efter en hund. Jag är inte uppväxt med hundar och har ingen...
Svar
3
· Visningar
1 154
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 680
Senast: vallhund
·
Avel Då en häst jag tidigare skött fick spatt och ännu används i avel så blev jag lite nyfiken och började forska mer på denna sjukdom...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka