H
heylan
Sv: Allemansrätten och ridning på enskild väg
Jag har nyligen kollat med Naturvårdsverket, och enligt dom spelar det ingen roll om markägaren får bidrag för vägen eller inte - han kan ändå inte förbjuda ridning på den.
Boj skrev:Men om vägen är helt privat, dvs någon betalar för vägen och dess underhåll med egna pengar utan bidrag då måste man faktiskt fråga om lov.
Just i denna fråga är jag tvärsäker, orsaken är just att vi har haft en sådan incident på våran väg. Men här sköter kommunen plogning och sandning fram till en vändplan, så i aktuell sträcka har den kommunala bidrag fram till denna vändplan men därefter är vägen helt privat och på den är ridning inte tillåten.
Gubben som äger den privata vägdelen försökte tillskansa sig delar av den kommunla delen, vilket gjorde att vi miste våran infart till skogsvägen för ridning. Och då tog det hus i på både kommunen samt våran bonde.
Jag har nyligen kollat med Naturvårdsverket, och enligt dom spelar det ingen roll om markägaren får bidrag för vägen eller inte - han kan ändå inte förbjuda ridning på den.