Allemansrätten, får man springa genom hästhagar?!

Sv: Allemansrätten, får man springa genom hästhagar?!

Okey.
Verkar vara en sådan situation då ngn måste ska nästan bli sparkad i skallen för att de ska fatta att det INTE är en bra idé att ränna rakt gnm en hästhage.. Men då får väl ngn för sig att hela hagen ska flyttas istället.
Livet på en pinne.. :crazy:

Jag har förstått att du inte får några vettiga svar av den lokala klubben, men har du försökt kontakta Svensk Orienteringsförbundet eller länsorganisationen?

Nej, ingen respons från klubben.
Har inte kontaktat någon annan organisation heller men kanske ska man göra det bara för att göra dom uppmärksam på att man inte uppskattar deras beteende.
Hästen mår bättre för varje dag och det är väl det viktigaste. Även dom andra 4 inblandade blev överansträngda i benen men det går åt rätt håll med dom oxå...tack och lov!

Men Gud i himlen, hur slut i huvudet får en människa vara?! :confused:
Tänker på arrangören till tävlingen. Och de tävlande. Reagerar de inte när en flock hästar vettskrämt skenar runt?! :confused: Om inte annat borde de ju vara rädda för att bli nedmejade.

Företag med tex turridning kan inte hävda allemansrätt, har läst det flera ggr.
Och då borde ju en förening/klubb inte heller kunna det.

Dessutom är det ju hur sjukt som helst av denna ordförande i klubben att när DE har gjort skada, bete sig som han gör!
Snacka om fel person på fel post...

Där jag förut hade hästarna så hade en cykelklubb tävlingar ibland på vägarna. Och fast de inte ens åkte på vägen förbi stallet, så upplyste de så länge de visste många red ut, när de hade sin tävling! :bow:
Så vi undvek att rida ut just under tävlingen.
Så ska en ordförande agera!

Senast ändrad:

kopparberg skrev:
Reagerar de inte när en flock hästar vettskrämt skenar runt?! :confused: Om inte annat borde de ju vara rädda för att bli nedmejade.

Dom är kanske tyvärr så blåsta att dom tror att hästarna leker och inte fatta att de är livrädda :mad:

Sen tror jag tyvärr att människor utan hästerfarenhet inte kan förstå hur pass skadade de kan bli :smirk:

Jovisst är chansen stor att de är så djurokunniga att de inte ser skillnad på ett djur som är vettskrämt och ett som leker.

Men en normal självbevarelsedrift tycker jag säger att 500 kg djur i full fräs runt omkring mig inte är nyttigt, och att jag riskerar att bli nedmejad.
Kolmörkt = det med ögon ser sämre.

Jag håller med dig, men alla tänker nog inte som oss :)

Tydligen inte! :smirk:
Slutsats = en tävlande orienterare stänger av hjärnan och självbevarelsedriften...:devil:

Kors i taket så fick jag igår ett telefonsamtal från han som hade varit med och lagt banan. Han var mycket ledsen för vad som hade hänt och undrade hur hästarna mådde.
Det är så att dom har övereneskommelse med naturvårdsverket när man ska hålla orientering, man får inte lägga kontroller i hagar, undvika marker där djur befinner sig och undvika att passera genom hagar.
Kan vara bra att veta om någon annan blir drabbad i framtiden!!!
Här kommer det nog inte hända igen, hoppas jag...

Dom hade inte sett hagen när dom lagt ut kontrollen, (hur nu det kan komma sig när det bara var 20 meter från hagen med 3 trådar!!!) men däremot lagt om sträckningen på ett annat ställe för att undvika att deltagarna skulle springa genom hagar där islandshästar befinner sig på lösdrift.
Han trodde heller inte att hästar var ute efter mörkrets inbrott, men erkände att han inte kunde något om hästar.
Tyvärr kan okunnighet ställa till med en hel del problem!
Ska man se något positivt med det så har förhoppningsvis många orienterare lärt sig något i samband med detta!

tittar man inte efter något som man inte är intresserad av så syns det inte.. jag t.ex kan gå 5 m ifrån en crossstog utan att se den förrens hästen hlt plötsligt går ner i en grop och upp igen.. ja är inte intresserad av groparna, bara av fina ridvägar :)

men det var bra att du fick en personlig förklaring av arrangören, och att han själv hörde av sig.. du slipper nog orienterare i din hage hädanefter :)

Men härligt att de hörde av sig! :bow:
Alla kan ju göra misstag, och denna som ringde dig verkade ju i allafall stå för sina!

Jag tror som dig, det kommer säkerligen inte att hända igen.

Det hör inte hit, men vilken grymt söt häst du har på din användarbild! :love:

Jo, visst är han söt, en blivande stjärna hoppas jag!
:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka