Allemansrätten, får man springa genom hästhagar?!

Sv: Allemansrätten, får man springa genom hästhagar?!

Jag tror att du skall ta kontakt med Länstyrelsen och se till att den klubben aldrig mer får något tillstånd för att bedriva Orienteringstävlingar.
Det finns andra legala vägar att gå än via domstol för att bevaka sina rättigheter.

Lite märkligt att läsa denna tråden, med tanke på att orienteringsklubben där jag bor är j*ligt lättstötta vad gäller hovar eller hästbajs i motionsspåren. Det blir ett himla liv på vissa, om det finns ett märke efter en häst någonstans. Och träffar vi på en orienterare när vi är ute och rider i skogen (ej på stigen) blir det ett väldigt muttrande. Såklart vi alltid knuffar bort hästbajs ner i dike eller skogen, skrittar alltid förbi med god marginal om vi träffar någon, hälsar glatt och försöker verkligen sköta oss.

Visar inte er OK samarbetsvilja, så för att irritera (om ni nu har lust med det) kanske en galopprunda med "obajsade hästar" i deras motionsspår hade varit något...? Hade tagit hus i h-e hos oss...

Haha, får gå & "skita ner" ordentligt då... nä skämt å sido, jag håller mig i skogen & efter vägar, rider aldrig i motionsspår...
Men annars var det ett bra tips!

Är det så att dom måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att bedriva tävlingar?
Vad jag har lite i bakhuvudet är att dom har nåt tillstånd eller vad det kan kallas från svenska orienteringsförbundet, borde isåfall kunna fungera som ridsportförbundet!?

Nåväl, många reaktioner efter dagens artiken (var mycket större i tidninge än på nätet) http://www.st.nu/nyheter/timra.php?action=visa_artikel&id=429675

Har fått veta att det även hänt saker med orienterare inblandade i hästhager tidigare. Bl.a 85/86 i Nyköping satte dom upp en kontroll I hagen där dom hade mörkerorientering (med pannlampor även där), hästarna rev hagen & den som sprang ut först fläkte upp sig rejält...orienteranrna tyckte hästägarna kunde fara & flyga & hade mycket ont att säga om "hästjävlarna" ...verkar vara ett allmänt hat från orienterare.
Nä, man ska väl inte dra allt över en kam men när vi jagade orienterarna i vår hage så fick vi även kommentarer om "hästjävlar"...

Bra iallafall att det kommer fram i tidningen så kanske det slipper drabba någon annan nästa gång!

Dom ska ge fan i att skylla på dig om de råkar ut för en olycka!(det finns mkt som kan hända...dolda gropar, snubbeltråd... ;) )
Det var det dummaste jag hört å jag tror knappast det är tillåtet, ring å hör med ngn jurist.
Man kan faktiskt förbjuda inträde iens egen hage om man vill bara så du vet.

Allemansrätten gäller inte nysådd åker tex.På såna marker får man inte jogga mm då det räknas som skadegörelse å brukar anmälas.

du kan köpa en häst av en ridklubb här, han är totalt livsfarlig i hagen, inte mot andra hästar, men mot människor..
eller så sätter du upp reflexlappar om att det finns en ilsk tjur i hagen.. eller en elak hingst :D
åsså lär du en av dina hästar att jaga inkräktare! (känner en sån ponny oxå, en c-ponny som jagade ut en älg ur ridskolehagen! tuff rackare det!)

Är det en trähage hon har kanske?
Hett tips är väl att då sätta eltråd mellan plankorna och sen ha strömmen på, och dessutom sätta upp sådana skyltar som varnar för strömmen. Ser orienterarna de så låter de förhoppningsvis bli att springa där, ser de inte så.. tja... *bzzzzz* :devil: De är ju iaf varnade, eller hur?

fy fan vad förbannad man blir när man läser den här tråden. polisanmäl varenda jävel, och skicka en faktura till klubben så de får lov att betala alla kostnader. De borde ju rimligtviss ha ansvar för något som de arangerat.

Det är ju inte klokt! Hoppas det löser sig för dig!

Det verkar finnas gott om stolpskott inom orienteringsvärlden. Vi hade rejäla bekymmer häromåret då de inte stängde grindar efter sig och en fårskock kom iväg på rymmen. Det sprangs utanför köksfönstret och vår jakthund låg då ute på verandan i lina endast för hon inte skulle springa efter dessa orienterare om det mot förmodan skulle råka dyka upp någon. Och tja denna dag sprang 20 stycken förbi 1 meter från huset. Vi har en liten egen väg från växthus och förbi bonningshus. Fick då höra att vår hund var livsfarlig och skulle avlivas för att hon skällde. Men de hade ju inte vid vår veranda att springa. De parkerade även bilar på en av de nysådda åkrarna. Mor och far ber nu orienterar att fara åt helsike när de frågar om lov! De har misskött det många ggr så nu är det slut!

Om någon gått in i hagen till min kille hade dom fått springa livet ur sig. :devil:
Han är satan själv och skall ta allt som rör sig.
Han väntar tills dom är mitt i hagen och då tar han dom människa eller djur :crazy: .

Miss Hell skrev:
Om någon gått in i hagen till min kille hade dom fått springa livet ur sig. :devil:
Han är satan själv och skall ta allt som rör sig.
Han väntar tills dom är mitt i hagen och då tar han dom människa eller djur :crazy: .

Och då är det du som hästägare, som blir skadeståndsskyldig eftersom allemansrätten är så utformad, att man som privatperson har rätt att vistas i hagar. :(

Man blir ju förbannad när man läser den här tråden!

Lider verkligen med dig och dina hästar!

Där jag hade min häst uppstallad tidigare brukade områdets hundägare ta för vana att gena genom min hästs hage, gärna med hunden lös. Det fascinerade mig då dom inte verkade ett dugg oroliga för att hästarna skulle göra dom eller deras djur något. Jag tror helt enkelt att det finns många häst-okunniga människor som tror att hästarna ska fortsätta att snällt äta gräs medan bomber slår ned omkring dem :mad: , och totalt saknar kunskap om hur snabbt en häst kan accelerera eller hur hårt de kan sparkas :smirk:

IngelaH skrev:
Och då är det du som hästägare, som blir skadeståndsskyldig eftersom allemansrätten är så utformad, att man som privatperson har rätt att vistas i hagar. :(
Nej inte alls.
Jag får ha "Satan själv" i mina hagar om jag vill.
Men jag bör ha varningsskyltar.
Det är samma som med ilsken tjur.

Privatpersoner är i naturen och hästhagar på egen risk.
Jag har kollat detta noga, då jag tidigare hade en "Killer-häst" som anföll och slog mot hundar.
Svenskt lantbruk skulle inte fungera om inte Bonden kan ha sin tjur i hagen hos korna.

Serendipity skrev:
Är det en trähage hon har kanske?
Hett tips är väl att då sätta eltråd mellan plankorna och sen ha strömmen på, och dessutom sätta upp sådana skyltar som varnar för strömmen. Ser orienterarna de så låter de förhoppningsvis bli att springa där, ser de inte så.. tja... *bzzzzz* :devil: De är ju iaf varnade, eller hur?
Jag har 4 eltrådar med kraftig ström i runt mina hagar.
Där så skulle en Orienterare bli grillad.

Inte_Ung skrev:
Jag har 4 eltrådar med kraftig ström i runt mina hagar.
Där så skulle en Orienterare bli grillad.

Tja.. då kanske de lär sig ngt iaf? :devil: :devil:
(Idag när jag red Sonat så flög det fram en ovanstånde ur en buske.. fick räkna till tio innan jag drog alla över en kant och jagade livet ur den stackar.. *Bad girl*)

Görel skrev:
Man blir ju förbannad när man läser den här tråden!

Lider verkligen med dig och dina hästar!

Där jag hade min häst uppstallad tidigare brukade områdets hundägare ta för vana att gena genom min hästs hage, gärna med hunden lös. Det fascinerade mig då dom inte verkade ett dugg oroliga för att hästarna skulle göra dom eller deras djur något. Jag tror helt enkelt att det finns många häst-okunniga människor som tror att hästarna ska fortsätta att snällt äta gräs medan bomber slår ned omkring dem :mad: , och totalt saknar kunskap om hur snabbt en häst kan accelerera eller hur hårt de kan sparkas :smirk:

Instämmer till fullo. Och gissa vem som fått skyllen om det hänt hundarna något?? Häst :devil:arna och deras ägare såklart :mad: !

Orienterare är jäkliga krypare, jag har 3 eltrådar & strömmen var på, men dom la sig på magen & kröp under.
Dom hade desto svårare att ta sig ut!
Fortfarande inte ett samtal, ursäkt eller nån kommentar från någon inblandad orienterare...bara det säger väl vad det är för släkte!

Halta hästen är tack och lov lite bättre, övriga överansträngda hästarna med svullna ben går väl till sig allt eftersom...
Bara hoppas ingen kastar nåt föl nu tack vare detta!

Synd dom inte anmälde dom & fick ut skadestånd när dom parkerade på åkern, det står svart på vitt att man inte får beträda där det är nysått.

Ang. hundar i hagen (har fått höra mycket efter "hagintrånget" här!) så var det en gubbe som fått för sig att han skulle passera en hästhage dagligen med sin hund.
När ägarna klagade så hänvisade han till allemansrätten och fick tydligen rätt att gå där.
Efter 1,5 år lessnade nån häst på hunden och anföll den så den dog. Hundägaren krävde skadestånd och otroligt nog så fick hästägaren betala skadestånd till hundägaren för att hunden dog när den var i hästhagen.
Tror inte det vart överklagat men det låter f-n i mig otroligt...

Ja det är synd! Men skulle det hända igen så blir anmälning. Hur mår hästen nu då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka