Allemansrätten, får man springa genom hästhagar?!

B

Berge

Med hänvisning till artikeln i länken nedan undrar jag om någon är ordentligt påläst vad som gäller för allamensrätten?
Får man förlägga en tävling så minst 50 orienterare springer med pannlampor omkring i hästhagen och skrämmer hästarna så dom i vild panik skenar runt i 1,5 timme?
Kan allemansrätten vara så otroligt dum så detta är tillåtet?

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=429576

:confused: :confused: :confused:

Sv: Allemansrätten, får man springa genom hästhagar?!

Regeln säger att man inte får störa eller förstöra.
Vilket innebär att man alltså inte fick springa genom hagen och störa hästarna.
Hade hagen varit tom så hade det varit tillåtet, men det hade ändå inte fått bli söndertrampat.
De flesta människor tror att hästar är inne i sitt stall på natten, så de har svårt att förstå där finns hästar i hagen då det är mörkt.
Många har också svårt att förstå att hästar är i sina hagar okt-apr då det är jakt-tid.

De flesta tror att hästen står i stallet för det mesta.

Om jag kommer ihåg rätt så är allemansrätten till för "en var" och inte för organiserade saker, som tävling. Så springer man själv och tränar är det OK men en tävling kräver markägarens tillstånd.
Jag har haft orienteringstävling på min mark och var klubben ute och frågade markägarna innan. Dom var också mycket noga med att ta reda på var det gick djur och vilken sorts djur det var. Jag fick ett ex av deras karta och där hade man också för de tävlandes säkerhet märkt ut var det fanns gårdar med hundar på.
Verkar vara en ovanligt klantig klubb du råkat utför.

Men gud så dumt! :mad: Hoppas verkligen att det gick bra med hästarna.

hej varför har inte orienterings klubben kollat detta innan tävlingen
som arrangör borde dom ha detta i å tanke,tycker jag ,men att springa igenom hagarna med hästar är helt bort i tok ,och med skador dessutom,dom borde ha kontakta ägaren av hästarna och markerat med skyltar och talat om att där får man ej gena igenom hagen pga av djuren ,eller dom kommit till stallet innan tävlings ledningen fattar några som helst åtgärder,varför är det så bristande kontakter mellan mark ägare och andra som har intressen av just detta ? som det ser ut skulle detta gå till tingsrätten för en dom.
......................................
men jag tycker orienterings klubben och andra arrangörer måste vara
ena riktiga klant arseln som inte fattar bättre eller idioter som inte kan tänka själva.jag skulle inte ha sprungit genom hagen som enskild
tävlande.helllre bröt jag tävlingen.
detta är nog inte enda till fälle som klantskallar uppen barar sig!
ha,ha ,ha ... :devil: :confused: :eek:

Herregud vilka j*vla idioter!!! Skulle ha blivit så förbannad själv att jag inte vetat vad jag skulle ta mig till! :crazy: :devil: :devil: :devil:

Orienterarna måste ha ett IQ som ligger på minus!!! :crazy:

Mvh Huntress

Tackar för allt tips! Den halta hästen blir säkert bra, men kostnaderna detta vet man ju inte hur långt dom uppgår till.
Hon är T-märkt pga tidigare skada men har varit ohalt och fräsch med sitt annars lugna liv som avelssto och normal motion i hagen, risken är att den tidigare skadan slagits upp och förvärrats.
Just nu står hon olycklig i sin box och vill förståss ut till kompisarna!
Orienteringsklubbens ansvariga hänvisar till allemansrätten, det han inte verkar förstå är att man kanske måste rita in olämpliga områden t.ex hästhagar där hästar befinner sig på kartorna som delas ut.
Inte heller hade dom gått "banan" innan utan bara satt ut kontrollerna.
Nyss haft tidningen här och dom har varit i kontakt med ansvariga på klubben och han fäller inte en enda kommentar om att det är tråkigt det som hänt utan vänder "taggarna utåt"
Enligt honom behöver man inte informera markägare om mindre än 100 personer deltar i tävlingen. Kan detta stämma???
Anta att 99 personer springer över en nysådd åker...det borde kunna orsaka ganska mycket skada!!!
Likaså om lika många personer springer med pannlampor kl 17 i mörkret på kvällen i hagen och skrämmer hästar så dom blir skadade.
Tack och lov att dom trots skräckupplevelsen inte tog sig ur hagen och skenade iväg på vägarna... man kan ju bara fundera på vad som egentligen kunnat hända om man hade haft riktig otur...
Fortsättning följer...

hej igen jag kom och tänka på att militären skriver i tidningen när det är övningar då är om rådet av spärrat men ändå har ryttare och häst
samt övriga med mc och motor sporten samt öven skogs folk varit ute
på av spärrat områden med ,väg- bommar ,lampor ,varnings skyltar, och nog även patruller ute ,vid skarpa övningar, ändå över träds detta och varför ?kan man undra när dom vet att militären är ute,
på deras vägar, i princip är det förbjudet att vara där ?
fattar inte folk att det är stopp?
och att man överträder avspärrningen?
vet du? inte jag. : :devil: :devil: :devil:

Jag sitter och kollar igenom allemansrätten på naturvårdsverkets sidor just nu.

Det står bla Inte störa inte förstöra. Och att man inte får skada, störa eller skrämma djur.

Ärdet inte också så att man får passera genom hagar men inte skrämma djuren som betar där eller tex glömma grinda öppna? Det har jag bestämt för mig.

/KT

Det är det jag alltid fått lära mig, sedan gäller allemansrätten för enskilda och inte för exv vinstdrivande verksamhet såsom turridningsfirmor. Hur man ska tolka en orienteringstävling är kanske inte självklart, men stört djuren har de bevisligen gjort. Jag skulle föreslå att man polisanmäler de ansvariga för orienteringstävlingen, i synnerhet då de inte verkar vara möjliga att diskutera med.

idiotiskt, men klantigt av hästägaren att inte ha ngn försäkring, om jag läste rätt (det stod:Vare sig klubben eller Karolina Borling har någon försäkring som täcker de kostnader som uppstår för henne på grund av det inträffade.)

Det går inte att försäkra hästen för skador de skador de är T-märkta för.

Hon är T-märkt pga tidigare skada men har varit ohalt och fräsch med sitt annars lugna liv som avelssto och normal motion i hagen, risken är att den tidigare skadan slagits upp och förvärrats.

Hästen ifråga kanske har en fösäkring, men är det den gamla skadan som förvärrats så gäller ju inte försäkringen...

klättra över staket ( måste dom ju gjort ) får man väll ändå inte ? en luftballong landade i vår hage .. typ sveriges största med plats för 40 pers ... inga hästar va ute men vi polisanmälde det hela eftersom staketet blev ner rivet och dom vägrade bygga upp det ... kan inte tänka mig att man får klättra över staket ... snopna dom blivit om det vart el i det :D

Berge skrev:
Enligt honom behöver man inte informera markägare om mindre än 100 personer deltar i tävlingen. Kan detta stämma???
Ja det stämmer.

Anta att 99 personer springer över en nysådd åker...det borde kunna orsaka ganska mycket skada!!!
Men ingen får springa över den nysådda åkern.
Ingen alls, och det gäller även orienterare som tävlar.
De skall var och en för sig se till att inte bryta mot allemansrätten.
Och i den ingår det att man inte får störa hästar i en hage eller förstöra en nysådd åker.
En nysådd åker har växande gröda och där så får man över huvud taget inte vara.
Likaså om lika många personer springer med pannlampor kl 17 i mörkret på kvällen i hagen och skrämmer hästar så dom blir skadade.
Ja då så har man ju stört.
Polisanmäl Orienteringsklubben, det är den som är ytterst ansvarig.
De får visst ordna Orienteringstävling, men fortfarande inte störa,

Tack och lov att dom trots skräckupplevelsen inte tog sig ur hagen och skenade iväg på vägarna... man kan ju bara fundera på vad som egentligen kunnat hända om man hade haft riktig otur...
Ja det var ju tur det.

Fortsättning följer...
Det skall bli intressant.

Om jag råkade ut för något sådant så skulle jag omedelbart polisanmäla.
Och så vet du ju att det var några av de 50 som tävlade Orientering som sprang där, så det är ju bara att begära in startlistan.

Att arrangörerna vänder taggarna utåt är helt normalt för karlar som vet att de har gjort ett misstag.
Det betyder bara att meddelandet har nått fram.

Det värsta med detta är att det går inte att polisanmäla en klubb. Polisen var här igår och dokumenterade och skrev ner allt.
Dom var mycket trevliga och tyckte det hade gått till fel men kan inte annat än att anteckna.
Går det inte att lösa med klubben får man anmäla dom civilrättsligt (tror det hette så) till tingsrätten och lösa det i domstol den vägen. Tydligen ganska dyrt!

Jäkla påse nötter... :mad:
Kan inte en bunt hästfolk ta en liten galoppvända över orienteringklubbens bakgård eller nått, gärna med "obajsade" hästar, så det blir lite extra rörigt... :devil: :devil: :devil:

Det verkar märkligt att man inte kan polisanmäla en ideel förening (antar att orienteringsklubben är det) då kan en sådan göra precis vad den vill utan att det kan leda till negativa konsekvenser :confused:. Går det verkligen inte att polisanmäla föreningen borde man rimligen kunna anmäla de ansvarig för tävlingen.

Senast ändrad:

Berge skrev:
Det värsta med detta är att det går inte att polisanmäla en klubb. Polisen var här igår och dokumenterade och skrev ner allt.
Dom var mycket trevliga och tyckte det hade gått till fel men kan inte annat än att anteckna.
Går det inte att lösa med klubben får man anmäla dom civilrättsligt (tror det hette så) till tingsrätten och lösa det i domstol den vägen. Tydligen ganska dyrt!
Klubben är faktiskt egentligen oskyldig.
Det är varje orienterare för sig som bär sin egen skuld.

Begär att få in startlistan, och så ringer du runt till alla som var med på tävlingen.
Om ingen erkänner att de sprungit i hästhagen så är de ju ena riktiga ynkryggar då du ju vet att flertalet gjorde det.
Du kan ju också ta startlistan och polisanmäla alla på listan.

Det bör väl vara deltagarnas förstånd och ansvar som avgör var dom springer..
MEN den som lägger en kontroll 20 meter från hagen i annars svårtillgänglig terräng borde lätt kunna lista ut vilken väg deltagarna väljer. Bara att lägga kontrollen 20 meter från hagen stör i naturen.
Ny uppföljning i tidningen idag, med en speciell rubrik vad som gäller med allemansrätten!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka