Alla tycker olika men vad tycker DU ??

N

natta-icca

Jag hörde någon säga att jodopax inte var bra för hästen vet ej varför men hon sa att det är bättre att ta jummetvatten på såren ..???
Vad jag har hört är jodopax ra och tar bort alla bakterier men jag vet ju inte alla säger så olika så jag blir osäker någon som kan svara på min fråga fort för min häst har skadat sej på benet!! Mvh Natta !:confused:

Sv: Alla tycker olika men vad tycker DU ??

det är beroende på hur såret ser ut om vi använder jodopax eller lactasyd, koksalt eller något annat. därimot använder vi inte massa salvor på sår (stänger bara in) i ett första skede (om det är djupare sår eller sticksår använder vi streptocillin eller juvanesta, men det ligger på recept).

det har varit massa skriverier om att jodopax dödar allt möjligt och försvårar läkning, men min veterinär rekommenderar det fortfarande efter 30 år ;) ännu har det inte dödat något det inte ska hos oss och såren har läkt som det ska. därimot bör man inte blanda jodopax starkare än 1-2 %. på djupare sår (färska) använder vi oftast bara koksalt.

vid tex. sticksår/svullnader är jodomslag utmärkt, min erfarenhet är att det inte är lika starkt som alsolomslag eller spritomslag för huden (dvs. huden blir inte "fjällig").

lika många hästägare-lika många metoder ;) men allt gammalt beprövat är inte dåligt ;)

Bara jodopax på infekterade sår. Det tar död på alla bakterier, och GODA bakterier behövs ju för att läka såret. Så nya sår = vatten och tvål räcker gott.

det är beroende på hur såret ser ut om vi använder jodopax eller lactasyd, koksalt eller något annat. därimot använder vi inte massa salvor på sår (stänger bara in) i ett första skede (om det är djupare sår eller sticksår använder vi streptocillin eller juvanesta, men det ligger på recept).

det har varit massa skriverier om att jodopax dödar allt möjligt och försvårar läkning, men min veterinär rekommenderar det fortfarande efter 30 år ;) ännu har det inte dödat något det inte ska hos oss och såren har läkt som det ska. därimot bör man inte blanda jodopax starkare än 1-2 %. på djupare sår (färska) använder vi oftast bara koksalt.

vid tex. sticksår/svullnader är jodomslag utmärkt, min erfarenhet är att det inte är lika starkt som alsolomslag eller spritomslag för huden (dvs. huden blir inte "fjällig").

lika många hästägare-lika många metoder ;) men allt gammalt beprövat är inte dåligt ;)

Okej vad bra .
Nee såret är bara ½ cm men det är ju fortfarande ett sår ..
Nu är det som en skorpa och då smörjer ja med helosan ! =)
Tack så mycke !!:)

Okej vad bra .
Nee såret är bara ½ cm men det är ju fortfarande ett sår ..
Nu är det som en skorpa och då smörjer ja med helosan ! =)
Tack så mycke !!:)

Låt det vara! Vad ska du smörja med helosan för? Hur gör du om du själv skrapar dig? Kroppen klarar sig själv. Har du på salva ger du grogrund för bakterier att samlas.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 379
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka