Alla som haft/har papillon

O

obeskrivbar

Ja alla ni som haft/har papillon, jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker är fördelar och nackdelar(finns väl inte så många men men;)) med denna hundras.

Jag har precis skaffat min första papillon och han är 10 veckor nu, så jag vill veta så mycket som möjligt om rasen:D

Sv: Alla som haft/har papillon

Fördelar:

De är lättlärda och sociala.
De är väldigt måna om att göra rätt/lyda matte.
De är intelligenta och kan fundera ut saker själva.
De är aktiva och tåliga.
Deras päls trasslar sig inte lika mycket som många andra långhåriga raser. Smutsen glider också av ganska lätt iom att pälsen är så glatt.
De är små och lätta att lyfta i och ur båten.
De är lätta att bära in i duschen om de är smutsiga.
De får sitta med en i kabinen när man flyger iom att de är så små.
De kan följa med på det mesta.
Det är oftast en pigg och glad ras.
Det är en frisk ras, utan så mycket sjukdomar.
De äter ganska lite, så de är ju billiga i daglig drift.
Pälsen är mjuk och gosig.

Nackdelar:
Jag ser inga direkta nackdelar.
Kanske att de lätt blir kalla på vintern om man är ute länge.
Och att de är små och därför lättare kan skadas illa om man skulle stöta på en lös hund som attackerar.
Ögonsjukdomen är såklart en nackdel. Men den försöker man ju avla bort. Och de flesta slipper den också.

Grattis till din hund förresten! Pappisar är underbara!
Vilken Kennel kommer din från?

Låter juh riktigt bra :)

hehe smartheten har redan visat sig :P

Gjorde du ngt speciellt med din papillon? :D

Jag har två Pappi-tjejer nu som jag inte tränar något speciellt med. Bara vardagslydnad och trix.
Vi har testat agility. Och det gillade båda. Så jag funderar på att ta upp det. Det verkar kul!

Mina förra två gjorde jag samma saker med som de jag har nu. De är med mig i stallet, på ridturer, i segelbåten etc.

Helt underbara hundar!

Vilken Kennel kommer din från?

Han är privatuppfödd, tjuvparning så jag vet inte rikigt. :P

Vilken kennel kommer dina ifrån?

Men hur lärde du dina att inte komma under hästen när du rider?
Vill jättegärna att min ska vara med, men jag e rädd att han ska bli trampad på...

Ok.

Min är från kenneln Pappilove's. Uppfödaren är toppen, kunnig och bryr sig enormt mycket om sina hundar. Och alla hennes hundar som jag träffat är rakt igenom trevliga, sociala och glada hundar.

Det finns en tråd här på hund om att rida med sin hund. Jag skrev hur jag gjort i den. Andra skrev också hur de gjort. Du kan kolla det här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=772598

Du fick en massa fördelar uppradade längre upp och jag kan bara instämma :D Har aldrig sett några nackdelar med dom hundarna.. Älskar min lille pupillon

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar