Alla kliniker lika dyra?

Presto

Trådstartare
Är alla hästkliniker lika dyra? Jag blir så trött på "vår" klinik! Inte nog med att vet. (vi har haft 2 olika) ALLTID kommer minst 20min försent. En gång var det för att vet. var ute och rastade sin hund, och kunde absolut inte göra det på den LEDIGA tiden innan.

Men iaf så skulle vi ner och endast göra böjprov. Kan väl inte bli så dyr tänkte vi. Först fick jag springa med Presto efter att veterinären böjt benen, sen ville vet att jag skulle longera i trav ett varv i båda varven. (vet var mer intresserad av sin mobil). jaja tänkte vi. Presto var ren i alla benen.

Vad tror ni det landade på?

1588 kr

Jag tycker det låter jättedyrt. Det enda vet behövde göra var att böja benen och kolla på när jag sprang med Presto!

Eller är det bara jag som tycker att det var dyrt?

Sv: Alla kliniker lika dyra?

Njae... Om man åker iväg till klinik så läggs det ju på massa,tex klinikavgift m.m.

Kompisen skulle kolla hälta,och tog ut distriktaren,böjprov,och sprang,samt longering,landade på 800:- har jag för mig,detta var ca 2 år sen.

Tycker nog det var ett rimligt pris för besök på klinik. Veterinär är dyrt. Speciellt på klinik.

Jag tycker inte att det låter så dyrt. Man får ju tänka på att det är stora kostnader för en klinik - löner, lokaler, utrustning m.m. För att kliniken ska gå runt måste intäkterna täcka utgifterna.

Jag tycker inte det var dyrt.
Bara att ta ut distriktaren för böjprov kostar ju så mycket.

Jag tycker nog att det var lite dyrt. Liknande undersökning på "min" klinik kostar 800:-.

Många verkar tycka att det var billigt, jag tycker att det var dyrt.

I relation kan man ju ställa när min häst hamnade på Ultuna i 6 dygn för en sårskada. 7500:- kostade det och då ingick medicin, vet.undersökn. provtagning, provsvar osv. Iofs. undrade jag om de hade räknat fel för att jag tyckte det var så billigt.
Nu är detta dock ett par år sedan.

Jag tycker inte att det var billigt, bara rimligt.

Var 7500 kr den totala kostnaden eller det du betalade? Jag hade en häst på Ultuna för ofantligt jättemånga år sedan för kolik. Jag minns inte hur många dagar hon stod där men runt 5 har jag för mig. Det kostade 30000 kr ungefär, men hon var försäkrad så jag betalade självrisk plus 20%.

Det totala. Jag betalade inget, självrisken på 1500:- var redan betald iom. att distriktarna var ut och remitterade oss ned dit, på kourtid kan tilläggas.

TS:
Å andra sidan var jag in med en annan sårskada till en klinik för att röntga, nu blev det ingen röntgen men det är en annan historia. Jag ville ha ett vet. intyg för att kunna stryka mig från en tävling, 140 pix gick endast intyget på. Dom pengarna hade jag heldre gynnat den arrangerande klubben med faktiskt.

Visst är det skillnad på olika kliniker. Vissa är mer vinstdrivande än andra.

Jag åker till en icke vinstdrivande klinik (de har ett mål att verksamheten ska gå +20 % eller någt sådant) och får helt rimliga priser.

När jag var inne på klinik för hältutredning så fick jag betala 275 kr i klinikavgift, 575 kr för böjprovet och 160 kronor för longering. Alltså lite billigare än ditt besök.

MVH Smallgot

Var inne på klinik för hältutredning, sprutning i alla fyra ben och 4 röntgenbilder= 7100:-
Svindyrt tycker jag + att jag måste göra minst ett återbesök.

Bemötandet och mottagandet är under all kritik.

Att det skulle vara dyrt med ett klinikbesök på 1600 kr däremot tycker jag inte alls - det är helt rimligt.

tack för alla svar! Eftersom jag är nybliven hästägare (eller iaf sen december 07) vet jag inte riktig vart alla priser ligger än.

Jag gillar inte heller bemötandet, det var dels därför en kompis till mig bytte klinik.

Visst är det skillnad på olika kliniker. Vissa är mer vinstdrivande än andra.

Jag åker till en icke vinstdrivande klinik (de har ett mål att verksamheten ska gå +20 % eller någt sådant) och får helt rimliga priser.

Jag skulle aldrig vilja använda en icke-vinstdrivande klinik. Jag vill att mina leverantörer kan försörja sig på sitt yrke och slippa bedriva välgörenhet. Är de duktiga och tjänar bra med pengar hoppas jag att de får ännu mer möjligheter att göra bra investeringar i utrustning och anställa bra personal för sina vinster.

Jag får också rimliga priser av min veterinär.

Om kliniken ägs av ett aktiebolag måste det dessutom vara "vinstdrivande", annars är det ett uppenbart brott mot aktiebolagslagen.

Många verkar tycka att det var billigt, jag tycker att det var dyrt.

I relation kan man ju ställa när min häst hamnade på Ultuna i 6 dygn för en sårskada. 7500:- kostade det och då ingick medicin, vet.undersökn. provtagning, provsvar osv. Iofs. undrade jag om de hade räknat fel för att jag tyckte det var så billigt.
Nu är detta dock ett par år sedan.

Jag hade min häst inlagd i höstas på Ultuna, tror det var 6 dygn och det gick på 15000:- så låter väldigt billigt med 7500:-

Jag hade min häst inlagd i höstas på Ultuna, tror det var 6 dygn och det gick på 15000:- så låter väldigt billigt med 7500:-

Håller med. Min häst stod nyligen inne på ultunas klinik över en helg, på isoleringen, kolik. Notan stannade på 15 000 :eek:

För ca 10 år sen stod min andra häst på ultuna i ca 5 dygn, sårskada. Gick på runt 15 000 det med, men som sagt 10 år sen.

Vädigt nöjd med vården dock, och har ju pållarna försäkrade, så för mej får dom gärna ta betalt ordentligt :)

Senast ändrad:

Då måste man dessutom inse att ulltuna inte är vinstdrivande.
Själv jobbar jag i en icke vinstdrivande organisation däe ett par procents plus är helt ok, 20% skulle vara helt fel.
PL

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 758
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka