Alla kliniker lika dyra?

Sv: Alla kliniker lika dyra?

Jag kan leta upp kvittot och scanna in det om ni vill.

Skrev ju själv att jag tyckte att det var väldigt billigt och undrade om de hade räknat fel...

Gör det inte för min del, jag tror på dig! ;)
Det lät osannolikt billigt bara så jag ville försäkra mig om att det inte förelåg ett missförstånd. Jag kan bara glädjas åt att du slapp betala en jätteräkning, det är aldrig fel när det är åt det hållet - det brukar ju vara tvärt om.....:angel:

Jag tror dej! :)

Undrar om dom räknat fel? Jaja :) i vilket fall så var det ju bra att det blev 'billigt' med veterinärvård för en gångs skull :D

jag sitter här med min veträkning framför mig:

klinikundersökning med böjprov 605:-

Dock inte longering.

Jag tror absolut på dig tyckte bara det lät väldigt billigt, inget annat.

Har haft min 3-åring ståendes på Ultuna i två omgångar när han var yngre. Båda gångerna var för rejäla (ytliga) sårskador på vardera bakben. Allt som allt gick det på ca 25000:- PER vistelse.

jag sitter här med min veträkning framför mig:

klinikundersökning med böjprov 605:-

Dock inte longering.

Otroligt...
Hade ut vet till min åring, visserligen på en söndag, som endast konstaterade att vi bör åka in på klinik o kolla upp en böld (som inte vill ge med sig). En titt + skriva typ remiss till klinikvet tog ca 10 min=summa 650:-.

Jag kan ju inte annat än att hålla med er om att det verkligen var billigt. Har ju haft andra kompisar som haft hästar nere på Ultuna och vi trodde att det skulle landa på kring 15 000-20 000.

Dock vet jag att vi sparde in många tusenlappar när vi slapp åka in på jourtid utan kunde vänta tills dagen efter.

TS: sorry för trådkapet.

På en söndag skulle jag säga att det var skitbilligt!
Vad anser du vara ok? vad tror tu den totala tiden för ditt fall var? avstånd?
PL

Hittade förresten ett kvitto från kliniken dit jag var in och ville röntga. (kunde inte låta bli att leta efter ultuna kvittot :p)

Då sprang vi på löpargången, inget böjprov samt longering.

Klinikavgift 250;-
Rörelsekontroll 225;-
Longering; 150;-

Summa 781;- med moms och då hade jag veterinärens fulla uppmärksamhet hela tiden.

O du tycker att 650 kr på en söndag är dyrt???
Ta ut en hantverkare med en bråkdel av utbildningen o se vad det kostar.
PL

Anser inte heller att det var särskilt dyrt, på jourtid (eller annan tid heller egentligen). Är ni medvetna om vad det kostar att ha igång en verksamhet på jourtid?

Som redan sagts, den vinst i procent som djursjukhus gör är minimal. Där jag jobbar (aktiebolag=måste gå med någon vinst) jobbar vi mot 5% ligger väl på 1.5% och vi har fullt upp och anses vara dyra. Vad ska göras? Dra ner löner?(redan låga) Personal? (redan för få) Utrustning? (behövs ny, ja)

Tyvärr är åsikterna än idag allt för fast rotade att djursjukvård är välgörenhet och helst ska utföras gratis och vi som jobbar med det är lyckligt lottade och borde vara glada över att bara få jobba med djur, utan ersättning.

Jag håller med dig här. Jag jobbar inom humanvården och vet hur otroligt, ofantligt jättemycket vården egentligen kostar. Jag tror inte att många tänker på det då man bara betalar 120 kr för läkarbesöket vad man än söker för. Operationer kostar MASSOR inom humanvården. Jag blir i stället förvånad över hur djursjukvården kan hålla så pass låga priser som de gör. Visst blir det mycket pengar när ett djur blir sjukt men det är ju därför man tecknar försäkringar och även om det är mycket pengar för mig så är det fortfarande väldigt lite med tanke på vad man får för pengarna. Min lilla futtiga tusenlapp för ett jourbesök ska täcka löner, lokaler, bilar, utrustning, vidareutbildning, material m.m. Vi har bra djursjukvård här i Sverige tycker jag och det berättar jag för mina veterinärer så ofta jag kan, hur fantastiska de är för den summa vi betalar dem!

Till TS - du fick inte ett bra bemötande, DET tycker jag mycket illa om. Jag är på det stora hela rätt förskonad från det, det är betydligt vanligare att jag stöter på veterinärer som engagerar sig utöver sina plikter! :love:

Skönt att höra att det är någon som är medveten om vad det egentligen kostar och som visar uppskattning. :bow:

Jag hörde, som exempel, en summa på vad dosen antiserum mot huggormsbett kostar humanvården, tror det låg på 15-17000kr. När vi då meddelar djurägaren att antiserumet kommer att kosta, om vi tar 3500kr, har inte exakt i huvudet, tycker de att vi är hutlöst dyra. :grin:

Eller diskbråcksoperationen som hamnar på runt 35000 och man får höra "men för oss människor är det ju inte så dyrt". Ja, ibland får jag hålla mig för att inte säga något dumt. Eller så kanske jag ska lägga operationsinstrumentkatalogen med inköpspriser i knät som läsning medan de väntar sin timme på aktuen. :devil:

Än värre är det med dem som inte ens tycker att de behöver försäkra sina djur för vården borde ju vi ge dem gratis om de inte har råd att försäkra. (Jo, har faktiskt hört den)

kl Finns det ngn som tror att en prisdumpning tlll 200 kr/tim plus lönekostnader o moms på helg skulle vara en fördel på sikt?
pl

För böjprov,bedövning kota,springa på gången,bedövning knäled också,röntgen 6 plåtar,behandling med kortison och tuppkam fick jag betala runt 7,000:-,eller jag och jag,försäkringsbolaget!

På återbesök vart det böjprov,springa på gången,och behandling med tuppkam och kortison en vända till,runt 3000-4000:- vart det då har jag för mig..

Jag skrev visst fel, tänkte knasigt.

Det finns inget uttalat vinstkrav. Rörelsen ska gå med ett överskott på 5% som ska användas till investeringar i verksamheten. Detta är en stor klinik som väldigt många känner till. Troligen kommer en del förstå vilken jag menar.

I alla fall jag märker stor skillnad mellan att åka till den kliniken och en "vanlig vinstdrivande". Här kan jag diskutera vilka utredningar och vård mina hästar ska få på ett annat vis. Har en bekant som jobbar på en vinstdrivande klinik och hon har ordagrant berättat för mig att de till viss del försöker få in så mycket pengar som möjligt. Vilket jag också märkt när jag varit där.

Sen har jag självklart mina favoriter på standardkliniken, de som jag helst vill åka till.

Jag betalde 1900 för longering, böjprov, hovundersökning (av med skor, visitertång, vändningar), 2 blodprov och ett recept. Kom dit för misstänkt fång.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 758
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka