alla kattproffs?

Mammadutt

Trådstartare
Lite frågor jag skulle vilja ha svar på :)

Om man börjar föda upp katter och reggar stamnamn måste man vid deklaration ta upp det? Vad gäller eg. som uppfödare?

Och hur brukar det gå till om jag skulle vilja para min hona, vilken ålder är lämpligast att ta första kull?
Vilka kostnader tillkommer? Parningsavgift? ögonlysn, navelbrocksundersökning? sen ska man vaccinera, avmaska, chippa och regga bebisarna är det något mer? Försäkra om katten till nån avelsförsäkring?

Ni får gärna berätta lite hur det gick till för er, hur ni började med uppfödning osv. Är så kul och spännande att höra om. Det är ännu inte säkert hur det blir men tankarna finns som sagt att man skulle ta åtminstonde en kull innan hon blir kastrat :)

Hej Hopp!
Du kan ta två kullar och registrera utan att ha stamnamn.
Att registrera sitt stamnamn kostar 1500:- och du har det för alltid. Alla kattungar måste vara vacc.vetbes.chipmärkta,doldafel förs.
Det var lite av dina frågor iallafall. :D
Lycka till, det är kul :rofl:

Oavsett om du har stamnamn och är "seriös" uppfödare eller inte ska du deklarera kattungepengar som inkomst av hobby. Sedan kan man dra av alla kostnader man haft för uppfödningen (alla katternas mat, sand, vaccinationer, ALLT) från de senaste två åren, så ur skattemässig synpunkt är det ytterst få uppfödare som gör någon beskattningsbar vinst. (Sedan vet jag inte hur många som gör sig mödan med allt pappersarbet, men jag tänker iaf ta upp det i deklarationen, för att inte folk ska tjata om "lättförtjänta pengar")

Jag tror du har fått med de saker man måste lägga ut för innan katterna levereras. De flesta hanägare kräver att honan ska vara testad för lite sjukdomar också. Som "startpeng" på en kull har jag blivit rekommenderad 6-7000:-, mer skadar givetvis inte. Sen beror det ju lite på tillgång till hanar (och kattungar). Finns det få hanar, som hos oss, får man vara beredd att rabiesvaccinera och flyga katten till Finland eller åka till Tyskland-Danmark. Där ryker ju ett par tusenlappar till. Finns det många ungar av rasen tillgängliga får man kanske lägga lite pengar på annonsering, men aby verkar ju gå åt.

Jag deklerar inte mina "inkomster" för kullen, helt enkelt för att jag inte kommer komma upp i den summa som man måste skatta för.

Jag registrerade mitt stamnamn i augusti förra året, det kostade 1500:-.
Parade min hona i november. Parningen kostade 2000:-, sedan 750:-/levande född kattunge. Det blev tre st, så 2250:- till fick jag betala till hankattsägaren.
Sen är det ju registrering, 250:-/kattunge (och eftersom jag var klantig nog att skriva fel färg på mina två hanar så fick jag dessutom omregistrera, vilket kostade 200:- till... :smirk:)
Mat vet jag inte hur mycket jag lade ut för, men jag köpte i alla fall tre babycat-säckar á 300:-/st.
Sen är det resor till och från sthlm med honan (för parning).
Och även då vi lämnade kattungarna. Eftersom en av köparna kom från Luleå så åkte vi upp med en kattunge till Arlanda, och en annan, som såldes till Blekinge, åkte vi ungefär lika långt söderut med och mötte köparen på vägen. Så där ryker ju en del bensinpengar.
2 vaccinationer+chipmärkning+besiktning gick på sammalagt ca 2000:-.
Sand vet jag inte heller riktigt hur mycket det kostade, men jag gissar på 300-400:- under tiden kattungarna var hemma. Fast då hade vi ju också tre vuxna katter.
Avmaskade gjorde jag bara en gång med mina kattungar, och det hade jag redan hemma (Axilur mixtur), men en sådan flaska kostar inte mycket, under 100-lappen.

Ett tips: Som navelbråcksintyg räcker en kopia på besiktningsblanketten som man får med då man köper katten, så man behöver alltså inte ta katten till veterinär för att få ett specifikt sådant!
Hade du fått din hona än? Om inte, be uppfödaren att hon säger till att veterinären fyller i navelbråcksintyget redan vid besiktningen, så har du dessutom allt på samma ställe! Men som sagt, besiktningsintyget duger det också.

Andra utgifter som jag haft, som kanske inte direkt kan räknas till uppfödningen, är ju att jag köpte en hanne för 6000:-, som var tänkt att jag skulle ha till avel, men han visade sig ha astma, så han fick bli kastrat. Hade jag haft honom som avelshanne hade jag ju iofs inte behövt låna hannar, så det jämnar väl ut sig. Och så fick jag ju en underbar katt på köpet också, även om han inte går att avla på! :love:
Men sådan är ju sånt man får räkna in i aveln också. Det går inte alltid som man tänkt sig. Ibland köper man avelsdjur, kan vara både honor och hanar, som av någon anledning inte går att använda i avel, och då är ju utgiften redan lagt. Det är alltid lite av en chansning.

Nu har ju jag haft en otrolig tur med min första kull, allt gick som på räls, och jag har fått jättebra kattungeköpare! Men det är ju tur att det har gått så bra som det har gjort, annars hade man väl blivit alldeles avskräckt!

Formellt sett ska all inkomst av hobby deklareras, även om utgifterna varit större än inkomsterna och man inte behöver skatta. Förresten är det fem års utgifter man kan "spara", jag skrev fel tidigare...

Jag pratade med en kille på Skattemyndigheten om det här med deklarering för två dagar sedan. Han sade såhär ungefär: "Så länge man inte tjänar någonting, dvs får plus har man ingen skyldighet att deklarera. Det är endast när man tjänat pengar som man är skyldig att deklarera. Sedan om man går minus kan man OM MAN VILL göra en massa olika avsdrag. Har man en omsättning på mer än 30000:- per år är man dock skyldig att betala moms oavsett om man tjänat på sin uppfödning eller inte".

Dvs, går man minus eller plus minus noll behöver man inte deklarera alls. Endast när man tjänat pengar eller om man har en omsättning på mer än 30000:- per år.

Här komemr alla kostnader från min första kull.

Innan kullen föddes:
Stamnamnsavgift inkl. kvitto 1535:-
KRM mjölkersättning 65:-
Försäkring 417:-
Parningsavgift 3000:-

Efter att kullen fötts:
När kullen är född (beräknat på fyra stycken kattungar)

Avmaskningsmedel Banminth 368:-
Royal Canin Kitten + Royal Canin BabyCat 1591:-
Kattsand 952:-
Övrigt (tex. leksaker) 232:-
Annonser 2 720,50:-
Registrering av kull inkl. kvitto 835:-
Vaccinering (Felocell) 1620:-
Blodprovstagning 500:-
Blodanalys (blodgruppering samt FIV/FeLV-test)989.50:-
Veterinärbesiktning 700:-

Summa: 15525:-
=3881 kr / kattunge

Sedan tillkom det en del kostander då en av kattungarna omplacerades. Hemsidan har även kostat lite, domänen alltså.

Lämplig ålder för första kulle varierar men jag skulle säga rent generellt att det kan vara lämpligt mellan 1 och 1½ års ålder. Förtsa kullen bör dock tas innan honan fyllt tre år.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 636
Senast: Devinie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 551
Senast: dobbis
·
Övr. Katt Nu har vi besökt en kull och skrivit på pappren för en av kattungarna. :nailbiting: ;) De är fortfarande små så vi får dom först mellan...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 229
Senast: Vallmo
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 590
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur