Alla hästar byts ut

Sv: Alla hästar byts ut

Hoppas att de elever som vill kan få reda på var deras gamla favorithäst hamnar.

Jag sörjde min första ridskolekärlek i många många år, när alla hästarna plötsligt såldes och nytt folk tog över ridskolan. Det gick från ena veckan till den andra. Jag hade rejäla mardrömmar om att det gått illa för "min" ponny. Jag vaknade gråtande så många många gånger. Jag frågade alla jag visste om dom sett en ponny som liknade honom i nån hage nånstans. Försökte tvinga min mamma att köra mig runt och leta.

Men om man är 8-9 år- har man ju inte så många möjligheter att hitta en ponny. Litet av nålen i höstacken.

Inte ens när vi flyttade längre ut på landet och jag 13 år gammal fick en egen ponny slutade jag att tänka på honom.

Det tog över 25 år! Innan jag hittade honom igen av en ren slump! Som tur är lever islandshästar väldigt länge. Jag hittade en bild av honom i en veckotidning där folk tävlade om vilken häst i Sverige som var äldst.

Det var i juletid och jag var hemma och hälsade på min mor. Och fick tidningen att kolla lite i. Råkade slå upp ett blad med några hästfoton på och höll på att få en hjärtinfarkt. För där DÄR DÄR, där fanns en bild av en liten rödskäck som var nästan helt vit men med fuxfärgat huvud med bläs och med en fläck i flanken. Det slog mig hur lik den där ponnyn var min Glandi!

Tänkte det INTE kunde vara så och läser texten.... jodå där stod det... Glanni... och att han stod på Kyrkoköpinge Ridklubb utanför Trelleborg.

Alltså, jag bara bröt ihop och började gråta! Han var ÅTERFUNNEN!!!!!

När jag hade lugnat mig lite så letade jag upp telefonnumret dit och dubbelkollade. JAPP det var samma häst!

Dessutom hade han haft samma ägare hela tiden sedan han såldes från ridskolan där jag red som liten. Jag frågade om jag fick komma dit och hälsa på och det fick jag förstås. Hela tiden har han alltså funnits mindre än ca tio mil från de olika ställen där jag bott genom åren.

Kan tala om att han hade krymt! Eller så var det jag som hade växt :). Kommer ihåg att jag tyckte han var jättestor :). Barnen på ridskolan tyckte det var jättekonstigt att jag hade ridit på honom redan innan dom var födda!

Han tuggade nådigt i sig de knäckebröd som jag hade med till honom.

Det var så underbart att få reda på att han hade haft det jättebra hela tiden!

Men TÄNK hur mycket sorg jag hade sluppit om jag fått reda på till vem han sålts och fått veta att han faktiskt hade det bra när jag var en liten tös!

Tänk på det alla ni som har ridskolor, barn fäster sig ofta väldigt hårt vid vissa hästar på en ridskola, snälla respektera detta och gör alla övergångar så skonsamma som möjligt för barnen. Det är en STOR chock när en häst plötsligt bara en dag är BORTA! Och INGEN vill berätta nåt!

Glanni levde nåt år till efter mitt besök. Det var härligt att få träffa honom igen och veta att han haft ett riktigt långt och bra liv!

Observera att det tydligen inte är någon hästverksamhet i den ridklubben för närvarande. 2006 togs ridskolan över av nån ny. Jag träffade Glanni innan dess. Tydligen är lokalerna där nu så hårt nedslitna att det är utan omfattande reparationer inte möjligt/lämpligt att ha ridskoleverksamhet där. Lite tråkigt då det i klubbens glansdagar varit många barn som ridit där.

Senast ändrad:

Det här inlägget fick mig att göra något jag funderat på i flera år. Leta upp min gamla foderponny. :bow:

Usch vilken både hemsk och underbar upplevelse!! Min mamma slutade helt med hästar enbart för att hon en dag kom till ridskolan och dom hade sålt hennes absoluta älsklingshäst (när hon var yngre) Ingen talade om någonting, om den hade det bra, vem den hade sålts till eller något. Min mamma blev så förstörd så hon slutade rida den dagen. När hon berättade detta för mig för ett par år sedan fick hon fortfarande tårar i ögonen av bara tanken.

Hästar sätter spår i folks hjärtan, men vissa verkar glömma sådant.

En annan jobbig händelse var när min sköthäst skulle avlivas. Jag fick reda på det på ett bra sätt då en i vanliga fall väldigt sträng ridlärare satte sig ner med mig i den lugna delen av cafeterian och berätta med en väldigt ödmjuk ton. Han skulle avlivas den 9:de. När jag var där den 7:e sa jag inte hej då ordentligt för en annan kvinna som också gillade honom starkt stod hos honom. Jag ville låta dom vara ifred så jag sa bara "ses imorgon" och klappade honom på rumpan. Den 8:e är min bästa vän på ridskolan på morgonen och får reda på att slaktbilen kommit en dag tidigare så han hade avlivats en dag tidigare. Detta fick min älskade vän ringa och berätta för mig och det förstörde mig totalt. Jag fick inte ens säga hej då..

Usch vilken både hemsk och underbar upplevelse!! Min mamma slutade helt med hästar enbart för att hon en dag kom till ridskolan och dom hade sålt hennes absoluta älsklingshäst (när hon var yngre) Ingen talade om någonting, om den hade det bra, vem den hade sålts till eller något. Min mamma blev så förstörd så hon slutade rida den dagen. När hon berättade detta för mig för ett par år sedan fick hon fortfarande tårar i ögonen av bara tanken.

Ja jag förstår henne! Jag hade visserligen några egna djur hemma, en hund och ett marsvin och en undulat. Dessutom hade vi några katter. Så jag var ju inte helt utan något eget djur. Men ändå! Jag tror ingen vuxen verkligen förstod hur hårt det här tog mig.

Hade ridskolan informerat föräldrarna i god tid att det skulle bytas ägare och hästarna skulle säljas så hade alla barnen kunnat vänja sig vid tanken. Dessutom hade ju de föräldrar som haft möjlighet kunnat köpa loss någon ponny till sitt barn.

Visst hade jag varit ledsen ändå, men om jag hade visst
vem som köpte och kanske fått prata med den andra flickan som fick honom så hade jag åtminstone vetat att han hade det bra. Det hade ju inte varit denna ovisshet och bottenlösa förtvivlan under flera års tid.

Jag kan tänka mig vilket hårt slag motsvarande hade varit för ett barn som kanske inte haft många vänner eller andra djur hemma. Då hade ju sorgen kanske varit ännu värre och kanske slagit ut barnet ifråga totalt.- Om ponnyn ifråga varit det enda som var värt att leva för i barnets värld!

Ja jag förstår henne! Jag hade visserligen några egna djur hemma, en hund och ett marsvin och en undulat. Dessutom hade vi några katter. Så jag var ju inte helt utan något eget djur. Men ändå! Jag tror ingen vuxen verkligen förstod hur hårt det här tog mig.

Hade ridskolan informerat föräldrarna i god tid att det skulle bytas ägare och hästarna skulle säljas så hade alla barnen kunnat vänja sig vid tanken. Dessutom hade ju de föräldrar som haft möjlighet kunnat köpa loss någon ponny till sitt barn.

Visst hade jag varit ledsen ändå, men om jag hade visst
vem som köpte och kanske fått prata med den andra flickan som fick honom så hade jag åtminstone vetat att han hade det bra. Det hade ju inte varit denna ovisshet och bottenlösa förtvivlan under flera års tid.

Jag kan tänka mig vilket hårt slag motsvarande hade varit för ett barn som kanske inte haft många vänner eller andra djur hemma. Då hade ju sorgen kanske varit ännu värre och kanske slagit ut barnet ifråga totalt.- Om ponnyn ifråga varit det enda som var värt att leva för i barnets värld!

Ja precis! Folk verkar sällan förstå hur förtvivlad man egentligen blir. Det känns mer som att dom tror att "hon hittar nån ny ponny snart och glömmer av allt" men så är det inte. Visst hittar man en annan favorithäst och visst kan man verka glad utåt men tankarna snurrar fortfarande. Min mamma hade inga andra djur och trivdes inte hemma då, stallet var hennes fridställe sas. Men hon klarade inte av att åka tillbaka igen. Men oj vilket stöd jag har fått med mina hästar :love:

Jag känner igen det där. Jag var med om 3 helt olika hästuppsättningar under min ridskoletid. (samma ridskola)

Det var verkligen jättejobbigt att förlora sin älsklingshäst. Särskilt som den första hästuppsättningen tillhörde en äldre man som var vän med min farfar. Min farfar var hästhandlare. Jag fick iaf ett älsklingshäst direkt, första ridturen. En flugskimmel-valack. Arab. Halvgammal, jätteskumpig och hade hosta. Jag var 4.5 och helt kär.
När så ägaren gick bort såldes hästarna av. Och några vuxna där gjorde något som jag fortfarande tycker är hemskt. De gick till mig och frågade om jag inte kunde köpa honom, annars skulle han gå till slakt. :crazy:

Jag fick inte köpa honom....Jag har fortfarande dåligt samvete att jag inte kunde rädda honom. Men jag var 10 och jag fick absolut ingen egen häst. :cry: Jag tror aldrig jag kommer komma över det.

Sen andra vändan så flyttade de som arrenderade ridskolan till en annan anläggning i en annan del av Skåne. Så vi visste i alla fall var hästarna tog vägen. Men vi saknade dem bittert ändå.
Sen slapp jag genomgå fler för efter den 3 uppsättningen slutade jag rida på ridskola och köpte egen häst.

Senast ändrad:

Alla ridskolehästar från Mjölby kom till goda hem, och vi i personalen har varit helt öppna med vart alla skulle flytta. Verkar ju helknäppt om man inte skulle informera om det, som i Kung Tulles fall. Ganska många flyttade till ridskolor i närheten, så dem är det inte så svårt att åka och hälsa på. Dock var det en mycket sorglig dag i dag när alla hästarna åkte till sina nya hem... :(

/Anna-Karin, ridlärare på Mjölby Hästcentrum (alltså nuvarande ridskola, den verksamhet som avslutas och till vilken hästarna hörde)

'Min' ponny på ridskolan hade också avlivats när jag kom ut på hans födelsedag med en stor burk full med godis som present.
Jag gråter fortfarande en skvätt ibland när jag kommer ihåg hur förstörd jag var när jag gick runt och letade efter honom och tillslut fick beskedet att han var död. Min ridskoleägare var lätt förkrossad när hon berättade det eftersom hon insåg att hon kanske skulle sagt till mig innan, hon visste hur jag älskade den där ponnyn. Såpass att jag hade tjatat till mig att få rida honom på kurser fast jag red stor häst egentligen.

Det är nu 11 år sen han dog men det gör fortfarande ont. Vi var lika gamla han och jag!

Vilket fint slut på din historia iaf!! :)

Min första skötponny blev avlivad och jag pysslade med henne hela dagen, fick rida ut barbacka och var kvar till kl 23 på kvällan (sommar)... Hon fick beta (fångponny) och vi busade och höll på.
Minns än idag hur jag vände mig om och såg henne en sista gång innan jag gick runt stallknuten.
På den tiden var det vanlig film i kameran, alla kort var felexponerade... DEN dagen var nästan värre än att säga hej då... Hade tagit massa fina kort, trodde jag....l

Sköthäst 3 fick jag reda på skulle avlivas. Alla ridskolehästar skulle säljas förutom hon för hon hade spatt. De fick ett sista sommarbete ihop och jag sa hej då till henne där. Hade inte ridit på den ridskolan på flera år och när jag var där var hon unghäst. Nu var hon tung å lite klumpigt halvblod. Inte samma fina som innan :crazy: Kändes ändå bra att få träffa henne en sista gång.

Sköthäst nummer 2 (efter ponnyn) var min stora kärlek. Älskade den hästen över allt annat!!
Hon var förr 87 och avlivades förra våren. En kompis till mig jobbar på den ridskolan och var snäll och ringde mig några dagar innan.
Har hälsat på hästen genom åren.
Hon hade fång och det gick bara inte att fixa en sommar till, så hon fick avsluta innan det var försent.
Åkte dit med äpplen och fick säga hej då.
Kändes så konstigt att massa småtjejer grät och var ledsna, de fatta ju inte vem jag var å så...
Man tänker inte på i hur många flickhjärtan varje ridskoleponny och häst har tagit sig in i :love:

Dolly, Tamara, Marah :love:

Vilken fin historia!

Jag hoppas att de flesta medlemmar på min gamla ridskola tänker likadant som mig när det gäller att det är personalen och hästarna som gör ridskolan.
Den föreningsdrivna ridskolan måste nämligen lämna den anläggningen där de hållit till i massor av år pga ägarbyte, men de har hittat ett tillfälligt stall där verksamheten ska drivas vidare i enklare former tillsvidare. Och de nya anläggningsägarna vill starta ny ridskola på anläggningen och få med sig de nuvarande eleverna över dit...

Jag förstår att eleverna är oroliga. Jag hade inte heller velat vara instruktör på en ridskola med enbart nya hästar, risken för olyckor ökar markant.
MEN vilket guldläge för ridskolor runt om i landet att köpa hästar som man vet fungerar i ridskoleverksamhet.

Jag red på en ridskola för många år sedan utanför sjöbo, det var inte Tågra gård, men dom låg väldigt nära varandra.

Dom hade en liten vit ponny som hette Sonett/ Sonette, Tror hon var en c eller D, var bra med fart i henne iallfall :d
Vi var 2 tjejer som slogs om henne varje gång det var lektion.

Ridskoleverksamheten lades ned & gården stod tom, jag vet inte om det startades upp på annan ort eller vart hästarna tog vägen.. Iofs visste vi om att verksamheten lades ned, men jag var inte så gammal & tänkte inte på att fråga. Idag i vuxen ålder ångrar jag mig. :(

Fortfarande undrar jag vart Sonett tog vägen.

Ja herregud vad man älskade sina favoriter på ridskolan! :love:

Men jag är så gammal att alla ridskolefavoriter för länge sedan är döda!
Ridskolan jag red på var också stuteri, så jag roar mig numera med att titta efter släktingar till min första sköthäst. Och det finns rätt många, hon hette Magnilla, och för de som hållit på med halvblodsavel så är hon rätt känd, tillhör F2 Spindafamiljen och är mamma till godkända avelshingsten Marramas.
ASVH:s blup.se är en guldgruva! Jag har hittat flera generationer barn efter min Magnilla! :laugh:
Vore verkligen jättekul att få se någon av dem irl!

Jag förstår att eleverna är oroliga. Jag hade inte heller velat vara instruktör på en ridskola med enbart nya hästar, risken för olyckor ökar markant.
MEN vilket guldläge för ridskolor runt om i landet att köpa hästar som man vet fungerar i ridskoleverksamhet.

Håller med dig fullkomligt. Jag är inte avundssjuk på de ridlärarna som ska dra i gång verksamhet med hästar som de varken känner själva eller som känner varandra.

Och du har helt rätt; det var ett riktigt guldläge att köpa bra, inarbetade och fungerande ridskolehästar. Vi sålde alla våra 17 fina hästar på två dagar enbart via kontakter (annonsen hann inte ens ut i Ridsport innan alla var sålda),ridskolorna stod på kö för att få köpa. De allra flesta gick alltså till ridskolor, tre som privathästar och två som pensionärer/promenadhästar (privathästar de med såklart).

Jag som har 2 gamla ridskolepensionärer ute i stallet tänker ibland att jag ska skicka ett kort till ridskolan där dom såldes ifrån för snart 10 år sedan. Kanske skulle jag göra det nu - ett gott nytt års kort från Minette och Danilio.

Det tycker jag verkligen att du ska göra! :bow:

Finns en del som gjort det på min "gamla" ridskola (rider inte på ridskola längre, men den är där :p) på gamla lektionshästar de köpt, sitter så fina kort och hälsningar på anslagstavlan så att alla kan se hur det är med de gamla kärlekarna! :love:

Nej men vilken historia!!! Kunde nästan bli en serie ju!

App app app! Sakta i backarna!

Du har ju redan haft med min ena häst i en serie!

Skulle jag berätta alla anekdoter jag varit med om så lär det bli MÅNGA serier.:D

Jag och mina hästar har ju varit med om en hel del liksom...:angel:

Tex som när vi skaffade Tor (hästen på avataren) som vi bytte till oss mot 18 smågrisar. Eller som den gången när jag och kompisen red ut med våra ponnyer och så kom vi vilse och vi kom på den ljusa ideen ( vi var ju inte så gamla) att vi skulle släppa Bracke lös för att han skulle hitta vägen ut ( vi var liksom strandade mitt i en läskig skogsbevuxen rullstensås med en massa lösa stenar och stenkummel och minimala stigar och det började bli mörkt och dessutom dimmigt- liksom sån läskig stämning när Ronja möter dom där grådvärgarna) - och visst den jämras ponnyn hittade VISST Hem. Det var bara det att han försvann i allra högsta russfart som en oljad blixt i full galopp så att det istället för två vilse tjejer på vars en ponny var två vilsna tjejer på EN ponny! Jättekul när det var ca 5 km av vägen hem var bilväg! Eller som den gången när jag och samma kompis några år senare red på Ravlunda skjutfält och gjorde låtsaskavalleri anfall på värnpliktiga därstädes... hm

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Läkemedelsverket betonar godkända läkemedel med lång klinisk användning i en uppdaterad nya behandlingsrekommendation för artit hos...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka