Alla hästar byts ut

Sv: Alla hästar byts ut

Jag som har 2 gamla ridskolepensionärer ute i stallet tänker ibland att jag ska skicka ett kort till ridskolan där dom såldes ifrån för snart 10 år sedan. Kanske skulle jag göra det nu - ett gott nytt års kort från Minette och Danilio.

Ja, gör det! De som fortfarande minns dem kommer att bli jätteglada :)!

Jag har också en fd. ridskolekuse. Hennes skötare visste inget om försäljningen så när jag kom och hämtade henne blev de väldigt ledsna. En av eleverna som gillade henne snokade upp mig efter nått år och kom hit och hälsade på henne, men annars har jag inte hört nått. Funderar som du på att skicka ett kort med en hälsning, hon fyller ju faktiskt 20 år nu i vår!

Var det Lisa som drev ridskolan när du var där och hälsade på ?
Jag undrar om inte Glanni följde med Lisa som pensionär när hon flyttade till småland det kom så där i bakhuvudet att det var så, dock måste det varit innan 2006 då ridskolan drivits av ytterligare två efter det innan den lades ner. Den var sliten redan för måååånga år sedan och har aldrig varit någon stor ridskola. Kan kolla med en vän som vet säkert exakt hur det var.
Tror faktiskt inte det var så jättelänge sedan han dog, ytterligare en sån sak som jag vet att jag hört av min vän men har svårt att plocka fram minnet helt. Man sitter där och babblar när hon hälsar på och så kommer det lite snack om gamla hästar och andra nyheter huller om buller, det går lite in genom ena örat och hälften fastnar innan det flyger ut genom andra ;) men jag vet säkert att han har nämnts i diskussioner de sista åren. Får kolla närmre med min vän som berättat om du vill veta säkert.

*kl*

har varit med om liknande som i huvudinlägget, men det slutade ju lyckligt i mitt fall... min kärleshistoria med oskar:

När jag var liten och gick på en ridskola en bit ifrån mitt föräldrahem så fanns det en stor trygg fjording vid namn Oskar. Oskar var speciell med sina vackra, lugna ögon och manen som ibland var klippt och ibland hängde på varsin sida om halsen. Jag kommer så väl ihåg vilken spilta han stod i och den gången då jag skulle tävla honom. Han var så otroligt stark och stack med mig, det blev kaos i ridhuset och jag flög av.

Ägarna till ridskolan skiljdes och jag valde att följa kvinnan. Hästarna delades upp och tyvärr fick inte Oskar följa med hennes flyttlass. Åren gick och jag tänkte med jämna mellanrum på min lugna stadiga vän med de vackra ögonen. En dag 2005 satt jag på jobb och tittade som vanligt på Hästnets annonser, jag skulle ju inte ha någon häst för jag hade redan en häst på foder. Men hästintresserad som man är tittar man ju ändå. Döm min förvåning när jag såg min kära Oskar på annons. Han hade börjat bli gammal och de sålde därför honom.

Jag körde ut till ridskolan tillsammans med en gammal granne. När jag gick i hagen så hade jag stora fjärilar i magen och fick tårar i ögonen när jag såg min gamle vän. Han var rund och hade samma ovårdade man som förr. Några märken från en illasittande sadel hade uppkommit på manken. Det var så roligt att se honom igen.

Funderade länge på om jag skulle köpa honom, men jag beslutade tillslut att jag skulle behålla min foderhäst.

Det gick ett år och jag började ångra mig att jag inte hade köpt Oskar. Foderhästen lämnades tillbaks och jag köpte två egna hästar istället.

En vårdag satt jag hos en ny bekantskap då det ringde en kvinna och frågade om en fjordhäst som gick en bit bort. På papperna stod det Oskar. Jag hajade till, för jag tror inte det finns så många fjordhästar som heter Oskar i Skåne. Körde bort till betet för att titta på hästen. Hästen i fråga hade lite annorlunda färg än vad min Oskar hade. Men det kändes som rätt häst ändå. Körde hem för att kika på bilderna som jag tog när jag hälsade på Oskar året innan. En av mina vänner följde med tillbaks till betet och när jag kom ut i hagen och såg samma vita märke på hästen i hagen som hästen på mina bilder hade kom stora tårar. Min Oskar stod hos en vän till mig och kunde kanske äntligen bli min?

Några dagar gick och jag bestämde mig för att köpa Oskar. Helt plötsligt stod det tre hästar i sommarhagen och jag fick raskt bygga en box till.

Han blev ungefär 22-23 år gammal och vilar nu i sin sommarhage, han fick avsluta sitt liv hos mig, precis som jag ville. Jag hade honom lite mer än ett år och han började bli skruttig och haltade av och till. Han hade haft ett långt liv på ridskolan och fick avsluta det skönt, utan några som helst krav på sig.

Oj, vad spännande! Vad heter ditt sto? Jag minns Marramas som en hingst med mycket bra temperament, trots att hästar e: Jarramas var kända som rätt tuffa.

Trots att jag numera inte varit i närheten av att köpa någon Magnilla/Marramassläkting så kollar jag ändå konstant efter dem! Det är väl på så sätt att den första kärleken, den är så speciell! ;)
Minns Magnillas sista föl, ett sto. Jag har kollat på blup.se och sett vilka avkommor hon fått, sett att det också blivit ston som fått avkommor osv.

Åh, först snack om ridskolehästar och så kom Marramas på tal. Min förra häst träffade jag på ridskolan och var så kär, så kär i honom. Han var e. Marramas och hade nog fått farfars temperament. Han såldes till slut då han inte trivdes som ridskolehäst och jag var verkligen helt förstörd och slutade i princip att rida. Men sagan fick ett lyckligt slut då jag tre år senare lyckades köpa honom. Jag gav honom då löftet att han aldrig skulle behöva flytta igen och det löftet höll jag. Han fick spendera fyra mycket intressanta men välmående och rofyllda år hos mig innan omständigheter gjorde att jag fick ta beslutet att ta bort honom. Han ligger nu begravd nere vid sjön hemma på gården.

Vad jag saknar min älskade Malte-palt ibland... :love:

Tyvärr är det ju sällan man ser Marramas i stammen på hästar numera! :(
Inte så ofta man får se hästars stamtavla i fler än två led, och Marramas börjar ju komma längre bak i stammen på hästar nu för tiden!

Dessutom vet jag flera avkommor till Marramas som tyvärr inte är med på blup.se, det är synd, vore så kul att se om de hade några avkommor!

Jag minns en Marramasavkomma som gick på ridskola i hela sitt liv. En fullkomligt perfekt lektionshäst, helt supercool! Så även i hoppningen, han hoppade vad som helst med vem som helst! Helt säker i taxeringen, och var det någon ryttare som inte hängde med utan råkade ta tag i tygeln eller landa honom i ryggen så var det inget som brydde honom! Och ändå var han så påverkbar när det kom upp någon som "kunde rida"! Jag tyckte det var synd att den hästen inte kom ut på tävlingsbanan, för han verkligen älskade att hoppa, och jävlaremej vad han kunde hoppa!
Tyvärr dog han i förtid av ett sår som av någon anledning blev så infekterat att han trots alla försök var tvungen att avlivas! :(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Läkemedelsverket betonar godkända läkemedel med lång klinisk användning i en uppdaterad nya behandlingsrekommendation för artit hos...
Svar
0
· Visningar
148
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 858
Senast: BornAgain
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka