alla dessa upprörda känslor när någon vill betäcka sin travare

Sv: alla dessa upprörda känslor när någon vill betäcka sin travare

Varför är det så fruktansvärt när någon betäcker en travare med halvblodshingst? Däremot är det helt ok att betäcka vilken fullblodsskit som helst och få gröna papper, då är man genast seriös uppfödare?!

Har du ens läst tråden :confused:? Finns ingen som har sagt någonting om att alla travarkorsningar är skit medan alla fullblodskorsningar är bra!

"Skithästar" som det inte borde avlas på finns i alla raser...

jag skulle lägga till om hästen i fråga får en bra galopp.
En distanshäst utan bra galopp kommer aldrig bli en bra distanshäst.

Varför är det så fruktansvärt när någon betäcker en travare med halvblodshingst? Däremot är det helt ok att betäcka vilken fullblodsskit som helst och få gröna papper, då är man genast seriös uppfödare?
När man ser unghästar till salu efter skarpa hopphingstar undan Diaghlyphardston (det finns gott om dom som slumpats bort billigt pga diverse orsaker,vanligtvis dåligt lynne) undrar man hur folk avlar!

Vart skrev jag att dte var fruktansvärt att betäcka en travare med halvblodshingst? Mitt resonemanghg har snarare varit att om man har ett vettigt sto så ska man välja en hingst som är minst lika bra som stoet, är stoet inte vettigt behöver man inte avla utan borde kanske se om man inte kan köpa den där avkomman man egentligen önskar billigare än det blir att producera något som inte lever upp till vad man önskar.
Vart skrev jag att det var ok att betäcka vilket fullblodsskit som helst? Jag tycker absolut att det behövs fullblod i SWB-aveln, men precis som med alla andra ston jag vill se i avel vill jag att det ska vara sunda, friska ston med hög ridbarhet.

/U

Fast det du gör kallar jag inte avel, det kallar jag hästproduktion. Ditt mål är ju att producera slutprodukter inte utveckla produkten.
Jag skulle egentligen gärna utveckla "produkten" för jag tycker den här korsningen blir så himla bra. Grejen är ju att det inte finns några arab/frieserhingstar att avla på och givetvis vill man använda godkända hingstar i sin avel.

Visst kan jag betäcka mina arab/frieserston med frieser eller arab men då blir det inte längre samma resultat för det är just 50/50-kombinationen som får precis det jag är ute efter. 25/75 finns redan som ras - Arabofriesern, men dom ser i princip ut som en renrasig Frieser och det är inte alls vad jag vill ha.

Det är lite det som är dilemmat inom korsningsavel... Eller produktion... korsningsproduktion... Måste nog gå in på min hemsida och ändra stall till fabrik. ;):D

Chansen att få en bra avkomma efter CG med ett korrekt hbl är ändå 100% större än om man korsar med en travare efter exvis WSB. :grin:

Min poäng när det gäller CG är inte det vansinniga i att han skulle kunna röra sig ( Det gör han ju), men det många gånger omedvetna i valet. Om han inte hade kravlat sig över i löshoppningen trorts att han kom fel in hade det garanterat inte blivit samma ståhej om honom. Visat mod i kombination med att han är fallen efter den internationella modehingsten nummer ett gav honom ett stort antal ston. Alla som gjorde ett genomtänkt, kunskapsbaserat val behöver inte ta åt sig, men alla som valde utan att tänka, jag ser inte att ni nödvändigtvis är bättre uppfödare än de som tar fram korsningar. Som någon belyste tidigare i tråden, de hästar man föder upp bör ha en målgrupp, och om någon anstränger sig för att ta fram en häst vars främsta egenskaper är ett gott lynne och trevliga ridegenskaper, så finns det nog alltid folk som vill köpa det.
Inom halvblodsaveln finns det en risk att man avlar på väldigt vassa temperament som endast passar den rutinerade ryttaren, på ett stomaterial som inte duger till att lämna den förmåga som en så erfaren ryttare vill ha.
Dessa hästar blir ganska good for nothing.

fast det är ju en sanning med modifikation...

Det finns ju fler gångarter att rida i..

Min poäng när det gäller CG är inte det vansinniga i att han skulle kunna röra sig ( Det gör han ju), men det många gånger omedvetna i valet. Om han inte hade kravlat sig över i löshoppningen trorts att han kom fel in hade det garanterat inte blivit samma ståhej om honom. Visat mod i kombination med att han är fallen efter den internationella modehingsten nummer ett gav honom ett stort antal ston. Alla som gjorde ett genomtänkt, kunskapsbaserat val behöver inte ta åt sig, men alla som valde utan att tänka, jag ser inte att ni nödvändigtvis är bättre uppfödare än de som tar fram korsningar. Som någon belyste tidigare i tråden, de hästar man föder upp bör ha en målgrupp, och om någon anstränger sig för att ta fram en häst vars främsta egenskaper är ett gott lynne och trevliga ridegenskaper, så finns det nog alltid folk som vill köpa det.
Inom halvblodsaveln finns det en risk att man avlar på väldigt vassa temperament som endast passar den rutinerade ryttaren, på ett stomaterial som inte duger till att lämna den förmåga som en så erfaren ryttare vill ha.
Dessa hästar blir ganska good for nothing.

Att det skulle finnas både temperament och krut i hingsten förrutom talang och vilja är jag säker att många avelsintresserade är medvetna om. Kanske att många har valt att inte lägga honom på sitt Wall Street Banker sto utan kanske hellre valt Feliciano till detta ;). Skämt å sido, men jag tror nog att många som avlar halvblod har mer hum om vad linjer bakom stoet kan tänkas att leverera temperamentsmässigt än en som vill ta ett föl på sitt älskade svenska varmblods (travar) sto.
Sorgligt som nämnts tidigare i tråden att de avkommor som korsas fram ofta är planerade att sparas livet ut samtidgt som man ser många korsningsavkommor utan stam som är fullblodskorsningar, halvblodskorsningar, arabkorsningar, PRE-korsningar etc. De har inte ens känt möderne fast modern finns med på fotot.. Jaja, egentligen kan jagh strunta i vilket, de hästar som jag är intresserade av avlas fortfarande fram.
/U

visst finns det, men trav sliter mkt mer än galopp, och skritt används ju bara där man måste skritta.

och ska man upp i hastighet så är galopp att föredra, iomed att traven sliter så mkt, och har man då en häst med dålig galopp så blir det svårt att galoppera en hel bana.

Så för mig är iaf ett krav på en distanshäst att den ska ha bra galopp, givetvis funkar alla hästar på amatör nivå, precis som att alla hästar kan gå en Lb dressyr, men ska man upp i nivå så krävs det lite mer.

Senast ändrad:

VARFÖR startas sånna här trädar med jämna mellan rum när alla slutar på samma sätt?????

de slutar alltid med att travare e inte värda att avla på mm mm..
Alla har olika åsikter och tur e väll de

Jag själv har 2 renrasiga travare och 2 travar korsningar som är egna uppfödningar... Å jag säger bara vad jag tycker. jag tycker att dom trav
korsningarna jag fräffat och ridit har varit super. kanske inte kan gå OS
men duger alderles utmärkt till de dom gör.

Jag har inget emot korsnings avel alls så länge man
TÄNKER IGENOM DE INNAN.
så man inte tar grannens hingst för den e söt utan att man letar upp en hingst som kompencerar upp stoets eventuella brister.

Så jag tycker de e bättre att alla får ha sina åsikter utan att bli påhoppade men då behöver inte person efter person starta sånna här trådar heller för de lsutar alltid med skit

läser du lite resultat listor kommer du finna en hel del travare och korsningar som hävdar sig väl.

Jag förstår inte varför man har så svårt för att se som det är, och är man nöjd med att betäcka sitt travar sto med en GODKÄND/INTE GODKÄND hingst, är det målet man har, så gör man det.

Men man måste inte hävda sig och gå ut i diskussioner som denna, är man nöjd med det man har, så är väl det ändå det bästa.
Om det sedan är en travare eller inte, så måste var och en ta ansvar för det man själv gör i slut ändan, när man väljer att betäcka.

Det som kanske är mest tråkigt är att dessa korsningar hamnar på den sida med hästar till salu, som slumpas bort för en liten peng.
Det kan inte vara målet för någon häst människa.

Därmed inte sagt, att en sådan korsning inte kan vara trevlig och en perfekt familje häst, men det är inte lätt sålt.

Att sedan dra in halvblods avelns baksidor med svårridna hästar, så finns den problematiken i ALLA raser, även på travar sidan.

Vi alla som tycker om att pyssla med avel, är faktiskt på olika nivåer och har olika avelsmål.

Sedan kan jag bara säga angående CG, det finns ingen möjlighet att en hingst kan passa till 250 ston (jag tror det var det antalet).

på vilken nivå då?
nu har inte jag iofs tävlat på 2 år då min förra valack blev halt och fick avlivas, och den nuvarande hästen bara är 4 och får därmed inte tävlas än.

Men så många travare har inte jag sett "på min tid" iaf, men jag säger inte att de är dåliga, bara att om de inte har bra galopp så är det inte så bra för distansen, men det finns travare med bra galopp, och det finns travarkorsningar med bra galopp, har inte skrivit att rasen i sig är dålig för distans, däremot OM den har en dålig galopp så är det inte bra, och de flesta travare har ju dålig galopp av naturliga orsaker.

sen finns det alltid individer som är bra, kolla bara på nordsvensken, Sven, som går/gick 12 milare med placeringar.

men kollar man här i sverige är vi rätt dåliga på distans om man kollar världen över, tyvärr.

resultat från 80 och uppåt.

Att vi skulle vara dåliga på distans har ju naturliga orsaker. Sporten är inte överdrivet stor i vårt land för det första.

Sedan dopar vi kanske inte helelr i samma utsträckning som vissa FEIS makar:angel:

haha kanske det... Själv skulle jag aldrig våga pressa upp mina hästar i de hastigheterna som krävs utomlands, det är ju verkligen snabb galopp i 16 mil som gäller :eek: 17,2 på 80 km är det snabbaste jag har ridit, och iofs kändes inte det så fort dels för att den hästen hade en MKT bra galopp, men oxå för att banan var helt flack...

utomlands har ju banorna helt andra krav med, och har man inte råd att åka till vm 6 månader innan det är så har ju inte hästen en chans att vänja sig vid det nya klimatet, och i sverige är alla distansryttare så vitt jag vet "bara" hobbyryttare, då blir det svårt att konkurera!

Varför är det så fruktansvärt när någon betäcker en travare med halvblodshingst? Däremot är det helt ok att betäcka vilken fullblodsskit som helst och få gröna papper, då är man genast seriös uppfödare?
När man ser unghästar till salu efter skarpa hopphingstar undan Diaghlyphardston (det finns gott om dom som slumpats bort billigt pga diverse orsaker,vanligtvis dåligt lynne) undrar man hur folk avlar!
NEJ, det är inte alls seriöst att betäcka vilket fullblodsskit som helst, bara för att det får gröna papper.
Det är lika illa att använda dåliga fullblodsston i avel som att använda dåliga halvblodsston.
Men man kan inte försvara korsningar med travare med argument att något annat är ännu värre...

*kl*

När det gäller distans så är det upp till varje häst vilket som sliter mest på den. Man ska sträva efter att hitta hästens ekonomitempo där den kan gå mil efter mil utan att bli trött. För vissa hästar är det galopp i varierat tempo och för andra är det trav.

precis:bow:

När det gäller travare i distansavel (känner att vi kom lite från ämnet generellt) så är de liksom araben "kapplöpningshästar". De har uthålligheten och snabbhet (givetvis talar jag generellt och inte individuellt, alla araber passar ju inte heller)
Oftast ganska små, nätta hästar. I distans är det ju ingen fördel att ha en stor koloss till häst.

Personligen blir jag mer förvånad om jag ser någon kallblodsras ex nordis elelr liknande komma långt upp i listorna. (har inget emot rasen alls, men de är lite för stora och otympliga för distans). Inte så jättemånga halvblod som hävdar sig i grenen heller.

Inte just riktat till dig Mitra utan ett mer allmänt inlägg.

precis:bow:

När det gäller travare i distansavel (känner att vi kom lite från ämnet generellt) så är de liksom araben "kapplöpningshästar". De har uthålligheten och snabbhet (givetvis talar jag generellt och inte individuellt, alla araber passar ju inte heller)
Oftast ganska små, nätta hästar. I distans är det ju ingen fördel att ha en stor koloss till häst.

Personligen blir jag mer förvånad om jag ser någon kallblodsras ex nordis elelr liknande komma långt upp i listorna. (har inget emot rasen alls, men de är lite för stora och otympliga för distans). Inte så jättemånga halvblod som hävdar sig i grenen heller.

Inte just riktat till dig Mitra utan ett mer allmänt inlägg.

Jag fattar precis :) har själv tävlat distans och då fanns det ett halvblod med som var bland dom bästa, men ägaren sa själv att han fick kämpa mer för att kyla ner henne och att hennes tyngd gjorde det svårare för henne att orka. Så en korsning travare/arab borde vara perfekt för distans. Tävlade själv på en travare och en arab. Araben ville bara galoppera hans trav är skruttig :rofl: så han fick göra det i sitt tempo, som jag efter mycket träning hade hittat var hans ekonomitempo. Medan travaren kunde trava mil efter mil utan att bli trött, skulle jag ha tvingat henne att galoppera långa sträckor så hade hon tagit slut fast hon var vältränad. Det gäller att hitta hästens tempo och rätta sig efter det inte att hästen ska rätta sig efter vad du tycker är bekvämt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka