alla dessa upprörda känslor när någon vill betäcka sin travare

Sv: alla dessa upprörda känslor när någon vill betäcka sin travare

Kan du inte göra en liten utvikning angående Super Arnie?
Känner två hästar med honom som farfar respektive morfar, ett sto och en valack. Stoet fick föl i år, renrasigt, och var inte alls snäll mot honom.
Valacken är en stor personlighet med integritet men okomplicerad att ha att göra med.

Jag kan inte se vad det är för fel på att det finns ett antal hästar som är av det lite billigare slaget. Alla är ju inte intresserade av att tävla, men ser ändå ridsporten som något där man kan utveckla sina förmågor. Om man "bara" rider för att man tycker det är så himla roligt ( och då menar jag inte skogsmulla) så kanske det inte är aktuellt att köpa en häst för 80-90 000. Själv är jag i 45 årsåldern och har för många år sen lagt tävlingsskorna på hyllan och jag skulle mer än gärna köpa en trevlig korsning som varken kunde hoppa 1.50 eller gå MSV. Om man resonerar så att alla hästar måste vara exakt så bra som det går att uppnå prestationsmässigt kommer ju ridsporten utarma sig själv och bli förbehållen bara de som kan gödsla med pengar. Hellre en rar korsning som är frisk än en svindyr häst som man knappt vågar släppa ut i hagen. Sen ska man ju också ha i betänkande att alla våra finaste ridhästar från början är korsningar av allehanda raser och individer som varken hade dokumenterade prestationer eller var godkända. Säkert finns det en och annan grannens hingst med vårt söta sto där bak i tavlan också.:laugh:

Men det där är väl helt fel resonemang? Det finns väl otaliga hästar med fin stamtavla som är "mediokra", alla hästar blir ju inte superstjärnor. Min häst hade en fin gammal stam (renrasig med hästar av ridmodell bakom sig), men hon var ju så långt från en superstjärna som det bara gick. Och det finns ju tusentals hästar som hon att få tag i om man vill skogsrida eller tävla lättare klasser.

Jag tycker att det låter som lite "omvänd snobbism" på dig, att du minsann struntar helt i vad det finns för hästar bakom din bara för att du inte vill tävla? Och det är väl helt fel sätt att tänka?

Även om man bara vill ha en skogsmulle att lulla runt på, så vill man väl ändå att den hästen ska ha alla förutsättningar som finns att hålla både fysiskt och mentalt under lång tid, och genom att använda korrekta hästar med rätt fysik för det man kräver (t.ex ridtyper för ridning, travtyper för trav) i aveln, så höjer man ju chanserna för det?

Hellre en rar korsning som är frisk än en svindyr häst som man knappt vågar släppa ut i hagen.

Och där kommer vi till ytterligheter igen! Då kan man ju lika gärna säga: Varför inte en frisk, renrasig häst med korrekt exteriör som inte kostar skjortan än en "rar korsning" som är billig i inköp men som kanske är helt felavlad för ridning? Som jag sagt tidigare, två fel gör inte ett rätt. Och att strunta i allt vad avelsplanering och exteriör heter på hästar som går i avel, det hjälper ju inte arten häst ett jota.

Senast ändrad:

Jag kan inte se vad det är för fel på att det finns ett antal hästar som är av det lite billigare slaget. Alla är ju inte intresserade av att tävla, men ser ändå ridsporten som något där man kan utveckla sina förmågor. Om man "bara" rider för att man tycker det är så himla roligt ( och då menar jag inte skogsmulla) så kanske det inte är aktuellt att köpa en häst för 80-90 000. Själv är jag i 45 årsåldern och har för många år sen lagt tävlingsskorna på hyllan och jag skulle mer än gärna köpa en trevlig korsning som varken kunde hoppa 1.50 eller gå MSV. Om man resonerar så att alla hästar måste vara exakt så bra som det går att uppnå prestationsmässigt kommer ju ridsporten utarma sig själv och bli förbehållen bara de som kan gödsla med pengar. Hellre en rar korsning som är frisk än en svindyr häst som man knappt vågar släppa ut i hagen. Sen ska man ju också ha i betänkande att alla våra finaste ridhästar från början är korsningar av allehanda raser och individer som varken hade dokumenterade prestationer eller var godkända. Säkert finns det en och annan grannens hingst med vårt söta sto där bak i tavlan också.:laugh:

Kanske att du inte vill tävla, men det ÄR betydligt mycket lättare att rida en häst som är byggd för att ridas, det ska inte behöva kämpas för att få till något som kommer automatiskt på en annan häst. Det kan ju inte vara roligt för hästen att inte få till det heller. Det behöver inte handla om tävlingssatsning utan ridning på ett sådant sätt så att man har en hel och frisk häst som är behaglig att rida på. Detta tycker jag är viktigt. En som inte får problem med frambenen eller vad det kan vara pga att den inte går att få i form.
"Hellre en rar korsning som är frisk än en svindyr häst som man knappt vågar släppa ut i hagen"
Kan säga att du får ganska många renrasiga just nu för en peng som man kanske skulle betalat för en korsning tidigare, nästan obehagligt att titta på annonser just nu. Så svindyr häst att man inte vågar släppa ut den i hagen vet jag inte om det är så många av oss vanliga dödliga som har. Och egentligen är det ju precis lika tråkigt om den billiga hästen får boxvila i någon månad, den äter lika mycket och kostar lika mycket i veterinärvård. Många verkar tro att en billigare häst kostar mindre i drift. Det kan ju vara precis tvärt om..
Klart att det finns otippade korsningar längre bak i stammen på många hästar, förhoppningsvis har de bara valt att avla vidare på de lyckade..
/U

Man kan uppfatta saker som man vill och man kan också missuppfatta saker OM man vill. Givetvis menar jag inte att det handlar om hästar som är helt olämpliga att rida på vilket jag inte tycker travare + halvblod behöver vara.
Och beträffande omvänd snobbism ???? Jag rider till största delen halvblod och är nöjd med det, men det behöver ju inte innebära att allt annat är skit eller hur ? Det är ju också möjligt att jag har haft en sån extrem otur att jag bara stött på mycket nervösa hästägare ( 35 år med hästar och säkert 10 olika stall ). Men jag ser vad jag ser och faktum är att ju dyrare häst desto plattare och mindre hage.

Jo jo, det krävs ju ingen raketforskare för att förstå att omkostnaderna blir lika oavsett om hästen kostade 20 000 eller 90 000. Men om man köpt in en så pass dyr häst har man förmodligen en plan som inte går ut på att "bara" rida för sitt nöjes skull och då kommer andra aspekter in i bilden. För mig handlar det egentligen inte om vad hästen kostar det var någon tidigare som drog sambandet billig = korsning = dålig ridhäst. Var och en resonerar ju som den vill och jag köper hellre i dagsläget en häst som är trivsam oavsett ras eller korsning. I en annan tid hade jag förmodligen varit mer nogräknad med meriter och stamtavla men som sagt tävlingsskorna ligger på hyllan.

Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att jag tror att det finns lika många dåligt planerade renrasiga betäckningar som korsningar. Känner väldigt många som inte vet ett dugg om sin hästs stam, annat än att de känner igen namnet på pappa och morfar. När det får för sig att de vill betäcka använder det årets modehingst som de hört någon prata om, utan att ägna själva kombinationen speciellt mycket eftertanke, eller med resonemang som "mitt sto är ju liten, så jag måste ha en stor hingst", i okunskap om att hon är den enda hästen under 170 cm på fyra led härstammning.

Som det året alla betäckte med Corlensky G, jag tycker att han är en fin hingst, men jag undrar om alla de som använde honom gjorde det efter en lång process av eftertanke - eller om de bara hakade på trenden. Jag har sett annonser på hästar efter honom med alla möjliga möderne linjer, en hel del rena dressyrinriktade och då undrar jag ju hur tankarna gick vid hingstvalet.

Jag tror att många såg CG som en dubbeltalang. Men jag måste säga att jag är faktiskt lika förvånad som du - jag hade inte lagt CG ppå rent dressyrblod.

Jo jo, det krävs ju ingen raketforskare för att förstå att omkostnaderna blir lika oavsett om hästen kostade 20 000 eller 90 000. Men om man köpt in en så pass dyr häst har man förmodligen en plan som inte går ut på att "bara" rida för sitt nöjes skull och då kommer andra aspekter in i bilden. För mig handlar det egentligen inte om vad hästen kostar det var någon tidigare som drog sambandet billig = korsning = dålig ridhäst. Var och en resonerar ju som den vill och jag köper hellre i dagsläget en häst som är trivsam oavsett ras eller korsning. I en annan tid hade jag förmodligen varit mer nogräknad med meriter och stamtavla men som sagt tävlingsskorna ligger på hyllan.

Handlar det om att rida för nöjes skull finns det olika varianter av det med. Jag är en av de som rider för nöjes skull. Hästen jag rider på är grönpapprad SWB, jag fick köpa henne allt för billigt och hon är fantastisk på alla sätt. Kunde inte haft mer tur om jag så köpt en dyring, det är jag säker på. Alla rätt, det är lite galet vilken tur man kan ha. Dessutom så har hon levererat en urtrevlig grönpapprad avkomma 2008. Men jag skäms när folk frågar vad jag betalat för henne.
Men om vi räknar på det, jag har lite dålig koll på priser eftersom jag förtränger..
Vi har vårat sto.. Så hon kostar inget i inköp
Vi tar stoet till den icke godkända hingsten, kan det kosta 1500 + 3000?=4500 (ej moms)
Ultraljud, vaccination etc=1000 kr
Ev transport till hingst/veterinär=1000 kr
Stoet kostar kanske 2000 kr/månad i snitt i 11+6 månader = 36000
registrering, blodtypning 2500?
i runda slängar 45.000 kr för en oäkting
du kan ju få ganska fin föling för 45000 i dagens läge.

Eftersom vi pratar mest avel här så blev exemplet som föl, men om man tar en 3 åring så kostar även denna innan det går att rida på den, och det finns hyfsade grönpapprade 3-åringar till salu för 45000 kr också.
20.000 om året kostar den säkert..2,5 x 20000 =50000..
Är det då lättare att släppa ut sin 95000 kronors hemmauppfödda oäkting till 3åring än en av de lite dyrare nyinköpta grönpapprade 3-åringarna för 95000 kr i samma hage (denna kanske skulle ha kostat 105.000 för att kompensera den godkända fadern)? Hade båda varit lika dyra om du skulle sälja dem?

Ska vi låta bli att upplysa om att det kan vara en bättre affär att köpa en häst som är avlad för ridning i flera generationer när produktionskostnaden är det samma? Vi sitter fortfarande på avelsforumet så det är ofta framtidens betäckningar vi planerar, inte bara dem som har tillverkats. Fast samtisigt så är det ju upp till var och en.
OM man nu inte har en speciell anledning till att ta föl på sitt eget sto än att hon är söt och snäll och man vill prova att ta ett föl, så finns det folk som hyr ut mage eller hela stoet, så man kan få vara med från början, det är absolut något visst med det. Ingen tvekan om det.

Det finns en del hyfsade avelssto till salu superbilligt, och det finns fina avelssto till en mycket bra peng just nu, )har man råd att satsa lite mer kan man få ett kanonavelssto till riktigtriktigt bra pris). Jag kan tycka att det är märkligt att många bra ston ligger så lågt i pris, undrar om många av dessa hade varit till salu ett annat år.. Kan inte minnas att jag sett så många fina ston till salu någon gång. Samtidigt förstår jag ju det, eftersom det är så svårt att sälja avkommorna ens till självkostnadspris.
/U

Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att jag tror att det finns lika många dåligt planerade renrasiga betäckningar som korsningar. Känner väldigt många som inte vet ett dugg om sin hästs stam, annat än att de känner igen namnet på pappa och morfar. När det får för sig att de vill betäcka använder det årets modehingst som de hört någon prata om, utan att ägna själva kombinationen speciellt mycket eftertanke, eller med resonemang som "mitt sto är ju liten, så jag måste ha en stor hingst", i okunskap om att hon är den enda hästen under 170 cm på fyra led härstammning.

Som det året alla betäckte med Corlensky G, jag tycker att han är en fin hingst, men jag undrar om alla de som använde honom gjorde det efter en lång process av eftertanke - eller om de bara hakade på trenden. Jag har sett annonser på hästar efter honom med alla möjliga möderne linjer, en hel del rena dressyrinriktade och då undrar jag ju hur tankarna gick vid hingstvalet.

Stick du ut hakan du ;).
När det gäller Corlesnky G så tror jag att många såg honom som en dubbeltalang med fantastiskt bra typ och stort hjärta. Om några år så tror jag inte att vi behöver oroa oss för alla avkommor som fick ett dressyrmöderne, de kommer nog att kunna dressyra, och vara snygga ;). Många hopphingstar levererar ju faktiskt kapabla dressyrhästar, inte lika ofta att det går lika bra på andra hållet. Come Back II är för mig en hopphingst enligt stammen, men hade han funnits tillgänglig i Sverige så hade jag övervägt honom til mitt dressyrsto (e.Bernstein), hur oseriöst hade det varit? (Det hade kanske kunnat bli en ny Era TP ;)..eller nåt..).
Quite Easy har lämnat lite dressyrhästar han med, och det är det förresten flera hopphingstar som gjort. Vissa fler än andra. Om jag tittar på bakbensaktiviteten på en del dressyrhingstar så ligger många hopphingstar bättre på det, men de har sällan samma frambenssprattel.

Jag hade reagerat mer förundrat över en Cardento-Rambo än en Corlensky-Rambo. Visst blev Corlensky en modehingst, och många använde honom, jag var själv en av de skeptiska till att så många använder ett så oprövat kort, nu har jag sett bilder och filmer på flera, och det är nästan så att jag önskar att han kommer tillbaka snart igen. Det är fakstiskt nästan så att jag önskar Quite Easy hem igen fast jag varit så trött på att han användes på alla möjliga i hopp om mirakel, samtidigt så har han ju verkligen gjort mycket gott.

Jag tänker inte säga att jag är för dessa korsningar spec som många betäcker sitt sto för att hon är söt/snäll lätthanterad mm, Många av dessa har ingen koll på stam exteriör eller vad de betäcker med för hingst, De ser bara stoets fördelar och glömmer bort nackdelarna
*klipper ut lite*
Det största felet tycker jag är att det verkar som att man tydligen måste betäcka bara för att man råkar ha ett sto i stallet. Stoets bästa egenskaper för avel är inte sällan att hon har en livmoder och att hon är mattes älskling...

Sen ska man ju också ha i betänkande att alla våra finaste ridhästar från början är korsningar av allehanda raser och individer som varken hade dokumenterade prestationer eller var godkända.
Ja, det är från början korsningar - man har parat hästar som har liknande egenskaper för att förstärka dessa egenskaper och få en så homogen ras som möjligt.

De korsningar åtminstone jag tycker man bör undvika är mellan individer/raser som är väldigt olika varandra i typ och användningsområde, t.ex ardenner/arab (vad är målet med en sådan?), islänning/engelskt fullblod (att ha till vaddå?), shettissto/vilken stor ras som helst (varför öka risken för förlossningsproblem hos en ras som redan i renrasig avel har mer förlossningsproblem än medel?) och travare/ridhästras.
Rasernas egenskaper är i såna fall alltför olika för att det ska vara någorlunda förutsägbart vad det blir av avkomman.

Säkert finns det en och annan grannens hingst med vårt söta sto där bak i tavlan också.:laugh:
Ärligt talat, det ska vara i de senaste generationerna då, sedan hästtjejerna själva börjat tillverka föl. För några generationer bakåt var det nog ganska sällsynt med sådan fölproduktion.

vad gäller de ston jag själv har avlat på så har både fullblodsstoet och halvblodsdamerna mödernelinjer som går att spåra ända ner till 1600-talet utan avbrott....

Delvis KL

Ofta när man läser diskussionerna här på avel ser man att det är en ganska vedertagen åsikt att ryttare som inte vill satsa på dom höga klasserna ska köpa de "misslyckade" exemplaren. Dom som inte blev riktigt vad man hoppats på eller har avlats på ogenomtänkta kombinationer. Oftast halvblod.

Det man inte tänker på är att dessa ryttare kanske har en egen kravspecifikation där andra egenskaper värdesätts. Det finns olika målgrupper bland ryttare precis som inom allt annat fast just inom hästbranschen ska man bara producera för ett par målgrupper och dom övriga målgrupperna får nöja sig med andrasorteringslagret. Lite som om man i möbelbranschen skulle säga "Jasså? Du vill ha en snygg fåtölj? Då kan du väl lika gärna köpa den här soffan, den har bara en dyna!" :o

Jag tycker att avel på bra, korrekta individer - korsning eller renrasigt är helt okej så länge dom riktar sig till en målgrupp. Det måste finnas några egenskaper som är säljande.

Jag har därför svårt att se målgruppen som verkligen föredrar kombinationen travare/ridhäst framför mig...

Vilka egenskaper skulle det vara som sticker ut och säljer?

Jag kan sen en målgrupp för travare/arab - distansryttaren. Jag inbillar mig att det kan vara en bra komb för just detta.

Lite KL*
Det ju lite av huvudet på spiken. Är det avel det handlar om så ska det finnas långsiktiga mål och de individer man använder ska ha förutsättningar för att målen ska kunna uppnås. Då spelar det ingen roll om det renrasigt eller ej. Men man får vara beredd på att det kommer både att ta tid och krävas ett antal individer med de önska egenskaperna för att få just rätt saker befästa genetiskt hos avkomman. Det kommer också att bli en hel del avkommor som inte uppfyller kraven i början. Om jag kommer ihåg rätt så är minsta antal ursprungs individer som behövs för att befästa egenskaper genetiskt 10 stycken. Sedan ska dom och deras avkommor paras med varandra ett antal gånger innan det är befäst. Efter som så få människor har möjlighet och tid att hålla på med det här så är det just det man gör inom de olika raserna. Man har satt upp mål för rasen och gjort en rasstandard som om den följs ska ge de egenskaper som man vill uppnå i sitt avelsmål.

Men det som folk reagerar på är ju inte avel med lämpliga individer utan det är någon som utan kunskap och avelsmål ska tillverka ett eller flera föl. Ofta då för att stoet egentligen inte har de egenskaper som de vill ha i sin häst. Vilket blir en ekvation som helt enkelt inte går ihop hur man än räknar.

Gör en sökning på billigast i på till salu sidor som går att sortera på det viset. Då kommer du att hitta ett antal plus lite andra konstiga blandningar. Lägg också märke till att av någon väldigt konstig anledning så har många av dessa hästar plötslig okänd förälder/föräldrar :angel: Trots att många knappt ens är avvanda och att inte helt sällan fött upp dem själv ;).

Det där har jag också sett. Man betäcker sin travmärr med annan ras eftersom travarna är sååå snälla och sååå underbara. När de sen är till salu så utelämnar man travarinslaget och skriver "halvblodskorsning", "arabkorsning" osv.

Jag kan säga att om alla avlade som jag vore det en katastrof (och det är väl därför jag ofta får försvara mig med näbbar och klor). :D

Jag avlar inte i syfte att få fram nya avelsdjur. Mina avkommor är mer en "slutprodukt", vilket jag ofta tycker är fallet med korsningsavel. Jag avlar på arab/friesers och mina köpare är inga uppfödare med målet att utveckla aveln och dom letar inte heller efter några svårklassämnen. Men dom faller pladask för exteriören! Och exteriören är väl egentligen den allra mest utmärkande egenskapen hos mina avkommor.

Det där är något man inte får tala högt om i hästkretsar. Det är FULT att köpa en häst för utseendets skull. Men det handlar ju inte om att BARA köpa hästen för att den är vacker, den har ju också en användbarhet som ligger i nivå med ryttarens önskemål. I mitt fall har man samma användningsområde som en frieser fast araben tillför bättre hjärt- och lungkapacitet, mer uthållighet och framförallt en lättare hästtyp.

Jag är själv estet och finner stor njutning och glädje i det vackra. Jag är också utbildad inom formgivning, design och produktutveckling och grundtanken där handlar om att estetik och användbarhet ska vara i rätt kombination för målgruppens önskemål och jag tänker lite i samma banor med min avel.

Men som sagt - det är tur att inte alla avlar med samma grundtanke som jag gör. Jag håller bara på i väldigt liten skala och den typen av avel som är viktigast är givetvis den långsiktiga och resultatinriktade aveln inom respektive ras. Men det utesluter inte att det finns utrymme för både och.

Cirkus och Älgen: Där har ni säkert rätt! :idea:

Fast det du gör kallar jag inte avel, det kallar jag hästproduktion. Ditt mål är ju att producera slutprodukter inte utveckla produkten.

haha.. jag är också utbildad estet.. arkitekt, byggnader och annat ska hålla i många hundra år, kan vara därför jag är så mån om att värna om både grunden och framtiden :rofl:.. som det kan bli.
Vackert, hållbart och funktionellt ska det vara minsann :love:
(har inte ens tänkt på att det kunde vara ett sammanhang..)
/U

Varför är det så fruktansvärt när någon betäcker en travare med halvblodshingst? Däremot är det helt ok att betäcka vilken fullblodsskit som helst och få gröna papper, då är man genast seriös uppfödare?
När man ser unghästar till salu efter skarpa hopphingstar undan Diaghlyphardston (det finns gott om dom som slumpats bort billigt pga diverse orsaker,vanligtvis dåligt lynne) undrar man hur folk avlar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka