Sv: alla dessa upprörda känslor när någon vill betäcka sin travare
Jo jo, det krävs ju ingen raketforskare för att förstå att omkostnaderna blir lika oavsett om hästen kostade 20 000 eller 90 000. Men om man köpt in en så pass dyr häst har man förmodligen en plan som inte går ut på att "bara" rida för sitt nöjes skull och då kommer andra aspekter in i bilden. För mig handlar det egentligen inte om vad hästen kostar det var någon tidigare som drog sambandet billig = korsning = dålig ridhäst. Var och en resonerar ju som den vill och jag köper hellre i dagsläget en häst som är trivsam oavsett ras eller korsning. I en annan tid hade jag förmodligen varit mer nogräknad med meriter och stamtavla men som sagt tävlingsskorna ligger på hyllan.
Handlar det om att rida för nöjes skull finns det olika varianter av det med. Jag är en av de som rider för nöjes skull. Hästen jag rider på är grönpapprad SWB, jag fick köpa henne allt för billigt och hon är fantastisk på alla sätt. Kunde inte haft mer tur om jag så köpt en dyring, det är jag säker på. Alla rätt, det är lite galet vilken tur man kan ha. Dessutom så har hon levererat en urtrevlig grönpapprad avkomma 2008. Men jag skäms när folk frågar vad jag betalat för henne.
Men om vi räknar på det, jag har lite dålig koll på priser eftersom jag förtränger..
Vi har vårat sto.. Så hon kostar inget i inköp
Vi tar stoet till den icke godkända hingsten, kan det kosta 1500 + 3000?=4500 (ej moms)
Ultraljud, vaccination etc=1000 kr
Ev transport till hingst/veterinär=1000 kr
Stoet kostar kanske 2000 kr/månad i snitt i 11+6 månader = 36000
registrering, blodtypning 2500?
i runda slängar 45.000 kr för en oäkting
du kan ju få ganska fin föling för 45000 i dagens läge.
Eftersom vi pratar mest avel här så blev exemplet som föl, men om man tar en 3 åring så kostar även denna innan det går att rida på den, och det finns hyfsade grönpapprade 3-åringar till salu för 45000 kr också.
20.000 om året kostar den säkert..2,5 x 20000 =50000..
Är det då lättare att släppa ut sin 95000 kronors hemmauppfödda oäkting till 3åring än en av de lite dyrare nyinköpta grönpapprade 3-åringarna för 95000 kr i samma hage (denna kanske skulle ha kostat 105.000 för att kompensera den godkända fadern)? Hade båda varit lika dyra om du skulle sälja dem?
Ska vi låta bli att upplysa om att det kan vara en bättre affär att köpa en häst som är avlad för ridning i flera generationer när produktionskostnaden är det samma? Vi sitter fortfarande på avelsforumet så det är ofta framtidens betäckningar vi planerar, inte bara dem som har tillverkats. Fast samtisigt så är det ju upp till var och en.
OM man nu inte har en speciell anledning till att ta föl på sitt eget sto än att hon är söt och snäll och man vill prova att ta ett föl, så finns det folk som hyr ut mage eller hela stoet, så man kan få vara med från början, det är absolut något visst med det. Ingen tvekan om det.
Det finns en del hyfsade avelssto till salu superbilligt, och det finns fina avelssto till en mycket bra peng just nu, )har man råd att satsa lite mer kan man få ett kanonavelssto till riktigtriktigt bra pris). Jag kan tycka att det är märkligt att många bra ston ligger så lågt i pris, undrar om många av dessa hade varit till salu ett annat år.. Kan inte minnas att jag sett så många fina ston till salu någon gång. Samtidigt förstår jag ju det, eftersom det är så svårt att sälja avkommorna ens till självkostnadspris.
/U