Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
kl, funderar lite över varför det kommer så många "fördomar mot travare" trådar, men aldrig några om fördomar mot halvblod, eng fullblod, islänningar, osv.
för det finns ju fördomar mot dom också, när jag gick på ridskola så beskrevs halvblod som trögtänkta, stora, sega och lata. fullblod är hisspiga, kan inte gå lugnt, går i sönder för ingenting. islänningar/raggsockor är skogsmulle hästar och ägs av folk som bara vill flänga runt i skogen på för små hästar.
fjordningar och andra ej smäckra ponnyraser hör ihop i raggsocks kategorin osv.
Det ska jag medProof is in the Performance - var ett nytt uttryck för mig, det ska jag spraypainta i stallet!
(obs, fördom För att det är många småtjejer som äger ridtravare och därför blåser upp allting och bara måsta starta tråd efter tråd om det . Den som startar tråden har oftast en travare som är superfantastisk på det ena och det andra, men brukar sällan kunna visa upp det
Skämt åsido (eller ) så undrar jag precis samma sak.
Ibland blir man bara så enormt trött på alla fördomar man möter som ägare till en ridtravare. Vad hästen än hittar på så får man höra att "det är för att det är en travhäst".
Min så kallade travare blev travtränad som 2- och 3-åring och gjorde en enda start, hon hade inte kapaciteten som krävdes så hon såldes och skolades om till ridhäst. Hon är idag 12 år och har inte dragit en vagn på minst 8 år. Hon går i klockren form, är ridhästmusklad och bär sig bra mycket bättre än många "riktiga" ridhästar i vårt stall.
Men så fort man inte haft ett bra ridpass av någon anledning och beklagar sig lite, då är det för att hon är en travare.
Är hon lite orolig eller tittig så är det för att det är en travare.
Köper man ny utrustning (schabrak, träns, täcke osv) då ska det undras varför det är nödvändigt, det är ju bara en travare, en hobbyhäst.
Hon får lovord av tränare men nämner man detta så får man höra att det är ju trevligt men hon är ju trots allt avlad för att dra en vagn inte ridas på.
Man blir ju bara så trött, speciellt när dessa personer som yttrar sig negativt är de som själva har div problem med sina flashiga halvblod. Varför i hela världen måste man se till rasen och vara totalt blind för vad hästen faktiskt kan och presterar?
Men jag personligen reagerar på ordet "ridtravare" även om det är ett numera vedertaget begrepp. Varmblodig travhäst är en ras, och ordet "travare" syftar på en ras, inte på en häst som travar jättefort med en sulky bakom. Att ägaren av en travhäst måste poängtera för mig att det är en "RIDtravare" den har gör att jag upplever ryttaren som osäker på sitt val och att det är en grogrund för fördomar i sig.
Men är det inte bra att ha något att skylla på?
Om man har ett exteriört praktexemplar till halvblod så finns ju bara SIS att skylla på