Alla dessa fördomar

Sv: Alla dessa fördomar

Har själv två travare, en varm och en kall, fast varmblodet är bonusdotterns och sambons.
Jag har aldrig direkt hört nåt negativt om dem. Har tvärtom fått mkt beröm över hur trevliga de är .
Anledningen att jag har travare är till viss del att de inte är så dyra. Vi rider i skogen mest och de passar oss utmärkt. jag skulle inte rida annorlunda med en dyrare häst så spela roll liksom ;)

Jag bryr mej inte heller vad andra rider på så länge häst och ryttare trivs.

Jag är väldigt stolt över min fina HÄST!

33130516.jpg


33130501.jpg
 
Sv: Alla dessa fördomar

Immer skrev "Men inte behöver man kalla dem för ridtravare för att få försäkra dem som ridhästar? Det är användningsområdet som styr vilken försäkring hästen ska ha, inte rasen."

Men, precis! Det är användningsområdet som styrde när jag försäkrade min varmblodstravare. Han används inte som travhäst (annan försäkring) utan han används som ridhäst/ridtravare. Spelar ingen roll vad man säger egentligen. Men man kan med stolthet säga ridtravare, eftersom jag skolat om honom till det jag vill att han ska vara;)
 
Senast ändrad:
Sv: Alla dessa fördomar

Fast då är det väl bara att säga att det är en ridhäst? Varför krångla till det och säga ridtravare, ridhalvblod, ridislandshäst, ridfullblod?
 
Sv: Alla dessa fördomar

:bow::rofl:
Fast då är det väl bara att säga att det är en ridhäst? Varför krångla till det och säga ridtravare, ridhalvblod, ridislandshäst, ridfullblod?
Kapplöpningshästar i trav o galopp har högre skaderisk o kan heller inte försäkras i A1. Eller kunde iallfall inte.

när de sen har lättare arbete är det just användningsområdet som styr.

KL
Är det högre status att kalla hästen för ridtravare än bara travare?

En bra travare vinner ju pengar o kan försörja sig. det om ngt är väl status:bow:
 
Sv: Alla dessa fördomar

Känner igen det där, när jag diskuterade försäkringar med en person och berättade att jag fått ta min häst till klinik ett par gånger i vintras och bla röntga alla fyra hovar och att räkningarna gått på minst 1500:- så vart hen helt besört över detta och sa att om det varit ett halvblod hade hon förståt det men inte en travare.
Lider ett halvblod mer av att inte vara frisk kanske?
 
Sv: Alla dessa fördomar

Fast då är det väl bara att säga att det är en ridhäst? Varför krångla till det och säga ridtravare, ridhalvblod, ridislandshäst, ridfullblod?

Annars tror folk att hästen går trav och inte rids på.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Ja du, det kan man undra... det var bara ett exempel på vad jag har sett folk skriva i annonser. Jag tror det går att få en fjording att se ganska annorlunda ut om vill det och sparar ner manen, klipper av hovskägget osv. ;)
 
Sv: Alla dessa fördomar

Är folk så korkade?

"Ja alltså här är min ridhäst."

"Jasså, då tävlar du självklart din ridhäst i trav?"

Nej när folk frågar vad man har för häst och man svarar varmblodstravare tror dom det.
Enklare att säga varmblodig ridtravare.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Jag säger bara att jag har ett varmblod och ett kallblod. Aldrig nån som trott att jag sysslar med trav. Sen får väl folk kalla sina hästar för vad de vill iofs :)
Jag bryr mej inte vad folk tror om mina hästar, så länge jag vet vad vi gör.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Detta skriver jag inte för att reta upp någon, men det är min egen reflektion. Jag har inte fördomar mot travare eller några andra hästar, utan tycker att alla människor ska ha den häst som passar dem bäst.
Men jag personligen reagerar på ordet "ridtravare" även om det är ett numera vedertaget begrepp. Varmblodig travhäst är en ras, och ordet "travare" syftar på en ras, inte på en häst som travar jättefort med en sulky bakom. Att ägaren av en travhäst måste poängtera för mig att det är en "RIDtravare" den har gör att jag upplever ryttaren som osäker på sitt val och att det är en grogrund för fördomar i sig. Jag har inga som helst problem med att folk tar travare som ridhästar, eller russ eller ardennerhästar eller vad som helst, men en ridhäst är en häst man rider på, oavsett ras. Sen finns det självklart raser som är mer avlade för ridning (typ halvblodshästar) än andra (typ travare, nordsvenskar och många andra), men det betyder ju inte att det inte går att rida på? En travare är väl inte mindre värd för att den är körd eller inte? Många hästägare som har travhäst som ridhäst upplever jag "snackar skit" om sin egen hästras, och det här med "ridtravare" tycker jag många gånger som sagt tyder på osäkerhet, och då tar man säkert mycket som folk säger som fördomar, även om det inte är det. Jag förstår inte att man vill kalla sin häst "fd travare" - vaddå föredetting liksom?

Jag rider själv fjordhäst, och jag rider dressyr på denna häst, trots att det är en ras som från början jobbade i jordbruk. Jag springer inte runt och säger att jag har en "dressyrfjording" eller "före detta fjording"- däremot så rider jag dressyr (bland annat) på min fjordhäst. Jag möter numera också extremt lite fördomar. Skulle jag gå i försvar så fort någon skulle påpeka att jag hade fjordhäst (ofta av ren nyfikenhet) skulle förmodligen reaktionerna bli annorlunda.

Jag håller med dig helt och hållet. Jag har nordsvensk som jag både rider och (mestadels) kör, har inte mött några fördomar (eller så har jag inte hört dem, kanske glömt dem då jag inte ens reflekterar över att eventuellt ta åt mig ;) ).
Möter snarare positiva reaktioner vart vi kommer, vad fin, jaha, kan man göra så mycket med en nordsvensk, vad kul *intresserat*! :idea:
 
Sv: Alla dessa fördomar

Vad spelar det för roll om "folk" tror att hästen går trav när den rids, det är väl bara att säga hur det är? :confused:
 
Sv: Alla dessa fördomar

Varför krångla till det och säga ridtravare, ridhalvblod, ridislandshäst, ridfullblod?

Nu börjar det bli svårt. I mitt stall finns alltså två ridkallblodstravarston, en ridbruksnordsvenskvalack och en vagnskörningskallblodstravarvalack. Med de benämningarna ska det väl inte kunna bli några missförstånd? :D
 
Sv: Alla dessa fördomar

Då har jag en rideventuelltkorsningsponnyeventuelltrenrasigavnågonokändrasavholländskbördponny. :)

What, tydligen får man inte skriva så långa benämningar utan att det blir mellanrum?
 
Sv: Alla dessa fördomar

en travare kan sällan göra ngt riktigt bra, mer än det den är avlad för- trava fort.

Kallbloden brukar dock ha bättre galopp, men de har sin kropp emot sig.

Galoppombyten ner till var tredje steg - rena? Är det att fungera till ridning?
2 placering i reining på C-nivå, är det att fungera till ridning?
Dessa två exemel är vad mitt vbl-travarsto fixade.

66% i LA-dressyr - är det att fungera att rida på? 5 placering i reining på B-nivå (nationell nivå) - är det att fungera att rida på?
Exempel på vad min 7-åriga kbl-travare hittills presterat.

Jag tycker nog att de två är exempel på travare som fungerar utmärkt till ridning.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Nej när folk frågar vad man har för häst och man svarar varmblodstravare tror dom det.
Enklare att säga varmblodig ridtravare.

"vad har du för häst?"
"en travare/varmblodstravare som jag rider på"
"aha okej"

är det så svårt att säga?
 
Sv: Alla dessa fördomar

Galoppombyten ner till var tredje steg - rena? Är det att fungera till ridning?
2 placering i reining på C-nivå, är det att fungera till ridning?
Dessa två exemel är vad mitt vbl-travarsto fixade.

66% i LA-dressyr - är det att fungera att rida på? 5 placering i reining på B-nivå (nationell nivå) - är det att fungera att rida på?
Exempel på vad min 7-åriga kbl-travare hittills presterat.

Jag tycker nog att de två är exempel på travare som fungerar utmärkt till ridning.

Fast det där är ju väldigt personligt vart gränsen går...
Axels citat:

"en travare kan sällan göra ngt riktigt bra, mer än det den är avlad för- trava fort."

Western har jag noll koll på men 66% i LA dressyr ja det kan ju anses både bra och dåligt?

Visst 66% är bra i LA men det är ju inte riktigt bra? Och definitivt inte riktigt bra för att vara en dressyrhäst.
Det är ju fortfarande bara en lätt klass men med ett bra resultat.

Jag tycker inte att en häst som tävlas i lätta klasser är en riktigt bra häst.
För mig tävlar riktigt bra hästar Grand Prix och är bland världens bästa hästar.

Vad jag vet tävlar väl inga travhästar i Grand Prix i tex dressyr? Så då är det i mina ögon inte riktigt bra hästar för annat än trav?

Men nu är det ju så att långt ifrån alla vill/kan rida Grand Prix, många tycker att det är jätte bra att tävla i lätta klasser.
De flesta hästraser klarar faktiskt av att tävla lätta klasser med godkända resultat med rätt träning och ryttare.

Äh don efter person, man köper den häst som förhoppningsvis passar en själv bäst, till det tänkta användningsområdet.
Travare som det talas om nu har ju ofta många kvaliteér men de har ju sina baksidor också precis som alla andra raser.
 
Sv: Alla dessa fördomar

Kl

Det här är ju en evighetsdiskussion. Den har pågått i åratal och kommer väl att fortsätta i åratal.

Oavsett vad man har för häst så träffar man på fördomar, men det är nästan bara varmblodstravarridhäst -vadmannuskakalladem- ägarna som klagar på det, verkar det som. De vill även göra gällande att deras hästar kan minsann allt som alla andra och så vidare. Varför behöver de då en ridtravarförening med särskilda regler?

Vadsjutton, häst som häst. Alla får väl ha den häst man trivs med och när man har nått sin gräns som ekipage så får man antingen nöja sig, byta häst eller byta ryttare.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 320
Senast: utanensko
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 532
Senast: MattiZ
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp