All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Man? Du - menar du.

Nej. Jag menar att det ingår i en normal mänsklig mognadsprocess att kunna göra en sådan distinktion om man bara delar grundläggande värderingar om att människor inte är olika mycket värda vid sin födsel. Klarar man inte det kan man alltid tänka lite till och komma fram till att det antingen är något man aldrig kommer att kunna göra eller se det som naturligt. Det förra är säkert en otäck insikt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Hitlers agerande växer ju fram ur något. Mest sannolikt ur hans värderingar. Jag tror att det är att kräva för mycket av en människa att hon för evigt ska handla enligt X om hon i själva verket har värderingen Y. Förr eller senare kommer hennes handlingar att påverkas av hennes värderingar. Och anser hon då att människovärdet är relativt, och att hon äger makten att tilldela andra människor deras värde - då brukar det inte bli så bra. Tänk slaveriet, judeutrotningen mm.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Nej. Jag menar att det ingår i en normal mänsklig mognadsprocess att kunna göra en sådan distinktion om man bara delar grundläggande värderingar om att människor inte är olika mycket värda vid sin födsel. Klarar man inte det kan man alltid tänka lite till och komma fram till att det antingen är något man aldrig kommer att kunna göra eller se det som naturligt. Det förra är säkert en otäck insikt.


Jag menar det jag syftade på i inlägget innan dvs att du har fina och höga tankar om dina medmänniskor. Sympatiskt men inte nödvändigtvis nära sanningen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ja precis, det brukar inte bli så bra. Sen kan man klura en del på var gränsen går mellan värderingar och tankar/känslor fast det får nog tillhöra en annan diskussion.

Men jag blev nu påmind om att jag för några år sen köpte en get i Afrika som fick namnet No1 efter en intressant tråd under en kall och mörk decembermånad.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Frälsning hör till dem som tror, inte dem som är intresserade av att veta hur det förhåller sig. Jag är högst öppen inför den utveckling som pågår.


Se där ja, jag tolkar det du skriver som indikation på att du har en mycket stark trosuppfattning och snarare sluten och statisk istället för öppen och flexibel.
Inte konstigt att jag finner det omöjligt att möta dig i dialog, jag tappar både läsförståelse och analytisk förmåga när jag läser det du skriver. Trist.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag menar det jag syftade på i inlägget innan dvs att du har fina och höga tankar om dina medmänniskor. Sympatiskt men inte nödvändigtvis nära sanningen.

Så är det. Jag kan inte tänka mig att exempelvis 10% av mina medmänniskor skulle rösta SD om de var upplysta om vad det innebär och startade lite egna tankeprocesser om vad konsekvenserna blir av retoriken och stigmatiseringen som används och genomförs.

Sedan finns det alltid tappade själar som ser sin egen egoism som något positivt och inte kan tänka längre än den första mest primitiva synapsen kopplar. Då blir det järnrör och andra tokigheter. De kan vi bara motverka genom att se till att följarna ser och kan bedöma vad som är rätt och riktigt.

Jag vill inte gärna sortera för många i den kategorin innan de har fått 5-99 ärliga chanser att bevisa motsatsen. Och sorteringen sker mer för att effektivisera arbetet än för att de är på riktigt för alltid tappade.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Se där ja, jag tolkar det du skriver som indikation på att du har en mycket stark trosuppfattning och snarare sluten och statisk istället för öppen och flexibel.
Inte konstigt att jag finner det omöjligt att möta dig i dialog, jag tappar både läsförståelse och analytisk förmåga när jag läser det du skriver. Trist.

Jag är öppen och flexibel men erkänner att jag har stor erfarenhet av SD. Det gör att den öppenheten får en viss tröghet, det räcker inte med enstaka partiledaruttalanden för att ändra det. Skulle jag se ett par partiledardebatter i rad där Åkesson&Co väljer att inte stigmatisera invandrade medmänniskor, och göra en mer nyanserad analys av samhället, är jag beredd att ändra mig.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Så är det. Jag kan inte tänka mig att exempelvis 10% av mina medmänniskor skulle rösta SD om de var upplysta om vad det innebär och startade lite egna tankeprocesser om vad konsekvenserna blir av retoriken och stigmatiseringen som används och genomförs.

Sedan finns det alltid tappade själar som ser sin egen egoism som något positivt och inte kan tänka längre än den första mest primitiva synapsen kopplar. Då blir det järnrör och andra tokigheter. De kan vi bara motverka genom att se till att följarna ser och kan bedöma vad som är rätt och riktigt.

Jag vill inte gärna sortera för många i den kategorin innan de har fått 5-99 ärliga chanser att bevisa motsatsen. Och sorteringen sker mer för att effektivisera arbetet än för att de är på riktigt för alltid tappade.


Som jag skrev ovan verkar du har fina och höga tankar om dina medmänniskor men här ovan undrar jag om du inte har ännu lite mer höga tankar om dig själv?
En fråga som kommer stå obesvarad dock.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag är öppen och flexibel men erkänner att jag har stor erfarenhet av SD. Det gör att den öppenheten får en viss tröghet, det räcker inte med enstaka partiledaruttalanden för att ändra det. Skulle jag se ett par partiledardebatter i rad där Åkesson&Co väljer att inte stigmatisera invandrade medmänniskor, och göra en mer nyanserad analys av samhället, är jag beredd att ändra mig.


Tack för det fetstilta, det är en essens av vad jag syftade på.

Fö blir det mest ordbajs, både du och jag vet att din åsikt inte kommer ändras. Det står och faller med din subjektiva tolkning av ex partiledardebatter, debatter, krönikor, intervjuer etc så det är direkt omöjligt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tack för det fetstilta, det är en essens av vad jag syftade på.

Fö blir det mest ordbajs, både du och jag vet att din åsikt inte kommer ändras. Det står och faller med din subjektiva tolkning av ex partiledardebatter, debatter, krönikor, intervjuer etc så det är direkt omöjligt.

Att Åkesson 4 gånger nämner (nästan varje ordreplik) och skyller problemet (oavsett vilket) på den somaliska invandringsgruppen (en liten grupp) ändrar det inte. Det är inte så subjektivt.

Men visst, mina erfarenheter bidrar till tolkningen och det krävs en riktig och tydlig ändring för att det nya ska slå ut den gamla skiten. Men vem vet vad framtiden bär fram?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag håller med dig i sak. Det är två skilda saker, det jag reagerar på är att det samma personer som kommer med rasistiskt elände som ibland visar korrekta fakta som talar för deras sak. För mig blir det ändock en konflikt som hellre betalar skatt till nysvenskar än till infödda med en gnutta rasism i sig.

Jag tycker det är ett konstigt ställningstagande. Rasism finns överallt, bland infödda och bland nysvenskar. Jag kan faktiskt tänka mig att min skatt går till de som behöver det oavsett om de är rasister eller inte. Att ställe infödda mot nysvenskar är ju just det vi inte skall göra.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Teoretiskt ska alla människor vara lika värda men gäller det även i praktiken?
Jag tycker mig dagligen se och höra att det inte är så, i praktiken. Även de som ivrigt sjunger om människor lika värde brukar kunna visa exempel på att de inte riktigt lever som de lär.

Omvärldsstudier är godis.

"All animals are equal, but some animals are more equal than others" (George Orwell)

Alla är lika mycket värda utom Sverigedemokrater, typ.

DEt här med allas lika värde är något som jag alltid hävdar men det är inte alltid lätt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Trådkapar lite men funderar på själva begreppet "rasism". Använder man det begreppet så köper man automatiskt indelningen av mänskligheten i olika raser. Eller när blir man rasist? Inte när man ogillar stockholmare? Eller tyskar? Turkar eller kosovoalbaner? Irakier eller assyrier? Ogillar man somalier kallas man definitivt rasist men på vilken breddgrad eller riksgräns övergår främlingsfientlighet i rasism?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Trådkapar lite men funddrar på själva begreppet "rasism". Använder man det begreppet så köper man automatiskt indelningen av mänskligheten i olika raser. Eller när blir man rasist? Inte när man ogillar stockholmare? Eller tyskar? Turkar eller kosovoalbaner? Irakier eller assyrier? Ogillar man somalier kallas man definitivt rasist men på vilken breddgrad eller riksgräns övergår främlingsfientlighet i rasism?

:bow::bow::bow:

Jag har ibland svårt för folk ur vissa delar av sverige, kanske borde säga att jag är onationalistisk rasist? Eller vad kan man kallas då?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ööh hallå på dig själv. Vad jag skriver är att det är anmärkningsvärt om en läkare anser att människor inte har lika värde.
Mm.... just det! Vad är det för speciellt med läkare? De är lika mycket människor som en städerska eller byggarbetare. Det är väl ingen nyhet att kvinnor inte får/fått samma vård som män?
gulan
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Och...? Drar du någon användbar slutsats utifrån det subjektiva konstaterandet?
Det är inte subjektivt utan det är en av de faktorer som ingår i främlingsfientlighet, rent objektivt.
Någon annan som är mera insatt kan nog uppge någon bra källa på det.

För mig är migration endast en ekonomisk fråga och grundar sig på åsikten att välfärden, med allt vad det innebär, skall rustas upp.
Men då så borde du ju vara för invandring.
Utan den ingen välfärd eller omsorg om de gamla.
Äldreomsorgen skulle falla ihop som ett korthus utan de invandrarkvinnor som arbetar där.

Det är ett av de yrken som Svenskar tenderar att välja bort.
Kollektivtrafiken skulle också falla ihop med totalt kaos som följd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp