All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ja i en perfekt värld så....men det är nog få människor som tänker så...möjligtvis Dalai Lama

Nej, då vi är ganska många som äger förmåga att skilja på människovärde kontra handlingar och beteende.

Även när det ställs till sin spets, har man det inmurat i sin värdegrund är det ingenting konstigt att göra det.

Om man däremot slirar till vardags och tror på hämnd, dödsstraff, att människor har olika värde pga etnicitet/kön/ålder och rätten att ta lagen i egna händer är det givetvis inte lättare den dagen det ställs på sin spets.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

För att gå från Lama till Ghandi; An eye for an eye makes the whole world blind.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Gandhi är inte rätt person att dra in om man ska prata om antirasism, det är ingen hemlighet om vad han ansåg om "kaffer" och att det var en skymf mot indier att behöva beblanda sig med sådanna.

Helgonglorian på både honom och "moder" Teresa har halkat rejält på sne i mina ögon.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jo,kastsystement i Indien är ju tragiskt och kommer alltid så länge det finns kvar bromsa bekämpandet av fattigdomen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men det är väl självklart att alla är lika värda .

Teoretiskt ska alla människor vara lika värda men gäller det även i praktiken?
Jag tycker mig dagligen se och höra att det inte är så, i praktiken. Även de som ivrigt sjunger om människor lika värde brukar kunna visa exempel på att de inte riktigt lever som de lär.

Omvärldsstudier är godis.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Teoretiskt ska alla människor vara lika värda men gäller det även i praktiken?
Jag tycker mig dagligen se och höra att det inte är så, i praktiken. Även de som ivrigt sjunger om människor lika värde brukar kunna visa exempel på att de inte riktigt lever som de lär.

Omvärldsstudier är godis.

Vi har ju nästan 10% av befolkningen som väljer att rösta på ett parti som öppet deklarerar människors olika värde och rätt i och att få bidra till vårt samhälle.

Det gäller även i praktiken för många. Självklart finns det också dem som är övertygade i teorin men inte riktigt förmår förstå vad det innebär i praktik. Oftare dock att de som velar i teorin också trampar över i praktiken. Som på alla andra områden.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Teoretiskt ska alla människor vara lika värda men gäller det även i praktiken?
Jag tycker mig dagligen se och höra att det inte är så, i praktiken. Även de som ivrigt sjunger om människor lika värde brukar kunna visa exempel på att de inte riktigt lever som de lär.

Omvärldsstudier är godis.

Kategoriseringar sker alltid och människor mäts i status. Därför är det för mig väldigt viktigt att synliggöra det oreflekterade och faktiskt påtala att samhällets ambition alltid måste vara att bemöta varandra med respekt för lika värde.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Att använda andra mera rumsrena argument, som t.ex. ekonomiska, är ett välkänt drag hos rasister.
Det ser liksom bättre ut.

Och...? Drar du någon användbar slutsats utifrån det subjektiva konstaterandet?

För mig är migration endast en ekonomisk fråga och grundar sig på åsikten att välfärden, med allt vad det innebär, skall rustas upp.
Jag känner mig idag inte ensam i den här frågan och individerna med ras på agendan märker jag inte av i den stora massan. Tror att de är ungefär lika få som de alltid varit i samhallsverkstaden Sverige.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vi har ju nästan 10% av befolkningen som väljer att rösta på ett parti som öppet deklarerar människors olika värde och rätt i och att få bidra till vårt samhälle.

Det gäller även i praktiken för många. Självklart finns det också dem som är övertygade i teorin men inte riktigt förmår förstå vad det innebär i praktik. Oftare dock att de som velar i teorin också trampar över i praktiken. Som på alla andra områden.


De flesta borde idag veta och förstå varför SD växer med rask takt, svaret är inte rasism.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Kategoriseringar sker alltid och människor mäts i status. .

Ja, det är så självklart uppenbart så jag förstår inte varför det hela tiden hävdas att människor har lika värde.
Det har blivit en floskel som jag i princip aldrig träffat/sett/hört en enda människa som kan leva upp till.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Och...? Drar du någon användbar slutsats utifrån det subjektiva konstaterandet?

För mig är migration endast en ekonomisk fråga och grundar sig på åsikten att välfärden, med allt vad det innebär, skall rustas upp.
Jag känner mig idag inte ensam i den här frågan och individerna med ras på agendan märker jag inte av i den stora massan. Tror att de är ungefär lika få som de alltid varit i samhallsverkstaden Sverige.

Individerna med ras/etnicitet på agenda som stigmatiserar våra invandrade medmänniskor stiger och ligger på 10%. De ekonomiska effekterna är sekundära för 90% av sympatisörerna. Du må utgöra en del av de 10 procenten, men är då grundlurad av många när det gäller den verkliga agendan.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

För ja, olika individer har olika värde.
Jag håller med om att vi föds med lika värde.
Jag anser inte att vårt värde styrs av de omständigheter i vilka vi är födda.
Men vi kan göra handlingar som gör att vi blir mindre värda (Breivik, Hitler, Stalin, Saddam Hussein) eller mer värda.
I min åsikt.

FN:s deklaration om människovärde, som var det jag citerade, menade INTE att vi är födda med samma värde men att det värdet sedan ändras av våra handlingar.

Isåfall hade Socialstyrelsens nationella riktlinjer, som du arbetar under, knappast formulerats såhär:

Människovärdesprincipen
Lagstadgad etisk princip som ligger till grund för prioriteringar inom hälso- och sjukvården. Innebär att alla människor har lika värde och samma rätt oberoende av personliga egenskaper och funktioner i samhället.

Om jag, liksom du, dagligen gjorde medicinska prioriteringar utifrån en princip som jag inte håller med om så skulle jag antingen känna mig väldigt falsk eller fundera ett varv till på hur jag själv såg på den där principen.

Statens medicinsk-etiska råd formulerar sig tydligt:

Människovärdesprincipen är en av de grundläggande etiska principerna. Människovärdet innebär att alla människor har vissa fundamentala rättigheter som ska respekteras och i dessa avseenden är ingen förmer än någon annan. Det är nämligen med avseende på människovärdet som alla människor är lika. Människovärdet är alltså inte bundet till våra egenskaper utan är knutet till varje enskild människa oberoende av prestationer.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Därför att man skiljer på ett grundläggande värde som varje människa har och det värde man kan mäta med en vid en viss tidpunkt given specifik mätsticka. Det är inte samma dimension och således inte ens korrelerat.

Kan man inte göra den distinktionen har man lite tankearbete att genomföra för att förstå skillnaden.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Öhh...hallå, varför räknar du med att en läkare ska ha speciella egenskaper då det kommer till tyckande och tänkande?
gulan

Ööh hallå på dig själv. Vad jag skriver är att det är anmärkningsvärt om en läkare anser att människor inte har lika värde.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Du må utgöra en del av de 10 procenten, men är då grundlurad av många när det gäller den verkliga agendan.


Och av oss två är du sanningsägare?
Det är som vanligt, jag bemöter inte dig något mer, dialogen är lika fruktlös som när man möter en nyfrälst och ämnet i sig är enbart engagerande nog att åsiktsdroppa - inte debattera.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Därför att man skiljer på ett grundläggande värde som varje människa har och det värde man kan mäta med en vid en viss tidpunkt given specifik mätsticka. Det är inte samma dimension och således inte ens korrelerat.

Kan man inte göra den distinktionen har man lite tankearbete att genomföra för att förstå skillnaden.

Man? Du - menar du.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Värden har just den egenskapen att de är skilda från tankar och känslor. Det är alltså fullt möjligt att tänka tankar om att en människa är dum, elak, borde straffas osv, och det i kombination med att känna känslor som ilska, rädsla, skam och avsky. Men ändå agera enligt sina värderingar och i det här exemplet att människor har samma värde, eller snarare att människor är ovärderliga.

Om det finns värderingar att människor de facto har olika värden, ungefär som saker kan värderas olika så blir följdfrågan hur det yttrar sig i beteendet. Det är inte Hitlers tankar och känslor vi kan döma efter för de kan vi bara gissa oss till men agerandet är något vi kan se tydliga konsekvenser av.

Så om det finns läkare som anser att människor har olika värden är det mest intressanta hur det visar sig i handlingarna och för just läkare som har de värderingarna är det nog lämpligt att byta jobb. Helst nyss.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Och av oss två är du sanningsägare?
Det är som vanligt, jag bemöter inte dig något mer, dialogen är lika fruktlös som när man möter en nyfrälst och ämnet i sig är enbart engagerande nog att åsiktsdroppa - inte debattera.

Tja, när det gäller just det ämnet har jag mycket erfarenhet av människor som sympatiserar med SD. Jag kan inte veta dina bevekelsegrunder för att stigmatisera medmänniskor, men känner till partiet, dess ledning och en viss del av väljarkåren och slutsatserna är uppenbara och lätta att dra.

Frälsning hör till dem som tror, inte dem som är intresserade av att veta hur det förhåller sig. Jag är högst öppen inför den utveckling som pågår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp