all man på samma sida

H

hippihopp

hejhej :)

vet inte om detta är rätt forum men jag testar :D

ingen speciell fråga precis & inte nödvändigt viktigt heller för den delen men ändå :laugh: hur får man all man att ligga på samma sida ?? visst, det är ju bara att kamma över den, men hur får man den att stanna där ?? under ett ridpass tillexempel ?? tacksam för svar ;)

Sv: all man på samma sida

samma här!
Behöver inte vara så väldans små flätor heller, så det går ganska fort att göra.

okej :)

tack så mycket för era svar :laugh: då blir det väl ut & fläta så vi kan se om det funkar ;)

Finns hoods man kan köpa (Westernfolk använder dessa endel) som man trär över huvud/hals för att hålla flätor osv på rätt sida.

Urtunning kan också funka.

Jag flätar den och låter flätorna sitta i ett tag:)

Det där kämpar dottern med hela tiden;) Men då är ju flätorna så fula så det är nästan bättre med tvåsidig man, iaf till vardags. Ska man på nåt speciellt kan man ju fläta några dagar innan, men det håller ju ändå inte mer än några dagar, sen ligger manen där den vill igen:grin:

Annars skiter man i det, och ska man på tävling har man tävlingsflätor, så syns det inte iaf;)

Ja på en del är det kanske så men på mina har det räckt att ha flätor i en vecka och sen har manen legat där jag velat:)

Flätar man om varje dag så blir dom inte så fula tycker jag. Sen att stora flätor inte är så snyggt är en annan sak :)

Min förra häst hade en ful mittbena och en riktigt kortklippt man. Ville också ha den på en sida och kammade dagligen över manen på "rätt" sida, samt lät den växa ut. Efter en tid (minns ej hur länge, en månad kanske?) hade manen växt tillräckligt för att tyngas ner och finnas på enbart ena sidan. Nu valde jag dock att aldrig mer klippa hennes man (så den växte ut till en lång och böljande) men hade jag gjort det hade den garanterat stannat på samma sida :)

* man flätar inte om det inte är absolut nödvändigt (flätorna gör ju att manen lägger sig "om vartannat" och så ska ju manen inte ligga egentligen...) utan sätt istället upp manen i små tofsar. Vill tofsarna stå rakt ut drar man i manen på på tofsens baksida så att den formar sig bättre. Måste man fläta flätar man bara ett-två varv och låter resten hänga.

* Manen får inte vara för tjock eller för kort, glöm den gamla regeln på en handsbredd och satsa på en och en halv handsbredd.

* underskatta inte nyttan av att kamma över manen på rätt sida några gånger om dagen ex. vid in och utsläpp går fort och gör skillnad.

Hur vet man egentligen vad som är "rätt" sida?:confused: min häst man ligger på båda sider:D fast mest på ena kanske.. men på ett gammalt kort som jag hitta på en sida har han den på andra..:crazy:

Ofta ligger bara den främre halvan eller de främre 2/3 på andra sidan då tar man den sida där det finns man hela vägen. Om manen verkligen har delat sig försöker man uträna vilken sida det finns mest man på. Sen har jag för mig att "alla" hästar ska ha manen på höger sida enligt vissa och visst kan man byta, men det är mycket lättare att få det snyggt om man inte jobbar allt för mycket emot naturen...

Fläta manen, de delar du vill byta sida på och låt dem sitta ett tag. Det funkar super!

Jag flyttade över den delen med minst man på, till den delen med mest man ;)

Hur vet man egentligen vad som är "rätt" sida?:confused: min häst man ligger på båda sider:D fast mest på ena kanske.. men på ett gammalt kort som jag hitta på en sida har han den på andra..:crazy:

När jag var på Irland och jobbade (var mycke på stora försäljningar) så skulle valack/hingstar ha manen på höger sida och ston på vänster, det var viktigt tyckte dom ;)

När jag var på Irland och jobbade (var mycke på stora försäljningar) så skulle valack/hingstar ha manen på höger sida och ston på vänster, det var viktigt tyckte dom ;)

Haha lite gölligt:rofl:

haha, då bryter jag verkligen mot deras regler ;) både mitt sto och min valack har manarna på "fel" sida :)

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
471
Senast: Twihard
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar