alkolist? *långt*

M

MM08

Är egentligen inte helt ny på buke, men skriver under nytt nick då det fortfarande är lite hemligt ;)

Jag och killen var på andra besöket hos mvc i veckan för att träffa "vår" barnmorska för första ggn. Jag var jättepirrig och förväntansfull när vi gick dit, men när vi gick därifrån var jag helt uppriven, och nu flera dagar senare kan jag inte sluta tänka på allt hon sa...

Vi satt och pratade i ca 10 min men henne, sedan började hon fråga om mina alkoholvanor samt gav mig ett test att fylla i (den typen med en fråga och sen kryssa i något av 4a svarsalternativ som passar bäst).

När jag gjort klart testet kollade hon på det och sa att hon måste skicka mig på utredning till soc, för "sådana här allvarliga alkoholvanor är svåra att bryta".

Jag fattade ingenting, påpekade att jag är 21, det här var ingenting som vi planerade (men som vi är glada över nu), och att en normal 21åring förmodligen dricker betydligt oftare och större mängder än vad jag gör.
Då blev barnmorskan grinig och snäste till med "jag har faktiskt barn i din ålder, och det här är INTE en normal alkoholkonsumtion, det här är ett beroende!".

det hon menade är ett beroende var frågorna där jag svarat, hur ofta dricker du? - 2-4 ggr i månaden. (alla svar gäller naturligtvis innan graviditet) samt hur många glas per gång - ca 6 glas.

jag blev jätteledsen och tog väldigt illa vid mig, försökte förklara för henne att vissa månader är det ju mkt kul som händer, födelsedagar/nått att fira osv, och då blir det kanske att man dricker 4 ggr den månaden. Nästa månad händer inte ett skit, och då dricker man inte alls. Jag har ändå 2 jobb och häst att sköta, så rätt ofta finns ju varken tid eller pengar att gå ut och svänga dom lurviga...

Men - barnmorskan sket totalt i mig och började ist prata om fosterskador som kommer av alkohol osv. Att jag sen skamset erkände att jag drack senast nyår (visste ej om bebis föränn slutet av jan) gjorde inte saken bättre utan hon tog fram diagram och visade hur pass hårt jag hade utsatt mitt barn för alkohol under den kvällen...

Denna diskussion tog alltså 50 min, och hon var tvungen att boka in mig på en ny tid, eftersom hon "inte hann gå igenom allt".

Så nu sitter jag här och är så jäklans ledsen och känner mig som världens hemskaste människa... Jag visste ju inte om bebis!

Kan ju tillägga att jag tycker att varken alkohol och/lr rökning är något som barn ska utsättas för, varken under graviditet eller under barndomen.

Vad göra? Har hon rätt? :(
Jag hade i mina rosa, fluffiga bebisdrömmar tänk på barnmorskor på ungefär samma sätt som jag tänker om mina gamla dagisfröknar. otroligt pedagogiska som man skulle kunna ställa alla möjliga "dumma" frågor till.

Nu blev det väldigt långt och lite rörigt... men är så ledsen... :(
 
Sv: alkolist? *långt*

Usch vad hemsk hon låter!
Tycker du ska försöka byta barnmorska! För självklart är det vanligt att 21-åringar festar så mycket, och du ska absolut inte ha dåligt samvete. Du kunde ju inte veta att det var en liten i magen! :)

Hoppas det löser sig. Vissa människor borde byta jobb.
 
Sv: alkolist? *långt*

Hua vilken otrevlig tant!

Hur långt gången var du runt nyår då? eftersom hon reagerade så häftigt?


Finns det möjlighet att byta barnmorska?

Ang alkoholkonsumtionen så är det nog vad många andra i din ålder oxå
konsumerar. Vilket inte säger att det är bra för det.
 
Sv: alkolist? *långt*

Får man byta barnmorska bara sådär? Eller måste man ha en kanonbra anledning och kämpa järnet för det? :/ tror inte jag klarar av att sitta öga mot öga framför henne och förklara att det inte är henne jag vill gå hos pga allt det här. Då kommer jag bryta ihop totalt (är liiite känslig just nu)
 
Sv: alkolist? *långt*

Hon har i min bok inte rätt !
Jag tycker faktiskt att hon har varit riktigt dum med dig. Behandlat dig som om du var helt korkad och bara givit dig dåligt samvete - fullkomligt okonstruktivt. Undrans om hon hade gjort likadant med en kvinna i 30-årsåldern... det tror faktiskt inte jag.

Om man är alkis av att dricka 2-4 gånger i månaden. Upp till 6 glas varje gång(kanske lite mycket men jag fattar om det blir så på långdragna ute-kvällar) - så är både jag och hela min bekantskapskrets alkoholister. Och jag är inte ens en 21-åring ute i svängen
 
Sv: alkolist? *långt*

Urs vilken otrevlig tant, skrämmande att vissa inte vet hur samhället ser ut trots att hon har barn i din ålder. Hade du skrivit att du drack 2-4 ggr/v, 6 glas per gång så förstår jag om hon reagerat kraftigt och kontaktat soc. Men 2-4ggr/mån är inte så spciellt mycket för en 21 åring och inget jag skulle kalla över konsumtion av alkohol.

Inte ska du ha dåligt samvete över att du drack på nyår heller, du kunde ju inte veta att det var en liten bäbis i magen.

Jag skulle byta barnmorska om den möjligheten finns, jag skulle iaf inte stå ut med henne.

Får iaf gratulera till bäbisen *avundsjuk* :D:banana:
 
Sv: alkolist? *långt*

Klart du ska få byta barnmorska utan att behöva ge dom nån anledning annat än personkemin inte stämmer.
Men jag tycker nog att du kan ta upp att du kände dig väldigt kränkt vid senaste besöket
 
Sv: alkolist? *långt*

Tänkte precis skriva samma sak som du!

MM08: Jag tycker verkligen att du ska byta barnmorska, det är ju någon man ska kunna lita på och kunna ställa knasiga frågor till. Framförallt så är man där ganska ofta i slutet.
Tycker inte du ska oroa dig för att du drack på nyår, dom säger ju att det inte är farligt i början av graviditeten.

Grattis och lycka till, hoppas du kan få en bättre barnmorska!
 
Sv: alkolist? *långt*

eftersom det här inte var planerat och jag faktiskt åt p-piller tills för alldeles nyligen så har varken jag eller mvc nån aning om exakta veckor... Kan vara allt från 7-12. Dvs, jag behöver inte ens haft bebis i magen under nyår...

Vet också att nej, alkohol är inte bra för kroppen och ja, ibland har det blivit för mkt. Argumenterar inte alls emot det, men att jag skulle vara beroende av alkohol.. Har aldrig ens tänkt tanken :/

Vet inte ens om man kan byta. I värsta fall (om jag inte klarar av det) får sambon följa med och hjälpa mig med det, vet själv att jag skulle tycka det var kanonjobbigt att sitta och berätta för henne varför jag vill byta osv...
 
Sv: alkolist? *långt*

Fy vad elakt!

Vad spelar det för roll om du har festat några ggr/månad innan du blev med barn!?

Kräv att få en ny barnmorska, det kan man göra har jag hört.
Ta även upp att du kände dig kränkt, för så ska man inte få bete sig.

Du är ingen hemsk människa.
 
Sv: alkolist? *långt*

Svarar till alla:

Skönt att det verkar vara fler som tycker barnmorskan verkar lite.. speciell. Det blir ju lätt att man istället för att se att hon gjort "fel", ser felen hos sig själv. Och just nu är det läskigt mkt hormoner i kroppen, kan ju utan att överdriva säga att jag knappt känner igen mig själv.:crazy:

Det jobbigaste var nog att hon började prata om alla fosterskador som barn får då mamman druckit... Sitter ju här och känner att om nått är fel nu med bebis... då är det MITT fel... :( Bara för att jag hade kul på nyår...:cry:

Till alla som grattat:

tack.. :) fast det är hemligt ännu men känns jättemys... trots dåligt samvete, knäppa barnmorskor och illamående:D
 
Sv: alkolist? *långt*

Byt barnmorska, gissar att du hamnade hos en äldre sur ragata. Det finns skräp även på MVC. Byt helt enkelt :idea:
Jag har aldrig druckit en gång i veckan som mest 1-2 ggr/mån men jag vet de som är ut 3 dar i veckan utan problem..... jag tycker man själv får ta ansvar över sånt.... säg nästa gång att du inte vill gå till henne för hon är så bitter :rofl:
 
Sv: alkoholist? *långt*

Oavsett om du nu skulle ha ett beroende så är det inte riktigt bra att attackera så där, speciellt som du är full av hormoner.
 
Sv: alkolist? *långt*

Eftersom du bor i Stockholm (ser jag) så finns det ju hur många mottagningar som helst att välja på. Om jag var du skulle jag het enkelt ringa till någon helt annan mottagning och berätta som det är; att du blivit illa behandlad och kränkt på det och det stället och vill gärna gå hos dessa istället om de kan lova att behandla dig med den respekt du förtjänar.

Var i sthlm bor du om man får fråga (så man kan tipsa om bra ställen).
 
Sv: alkolist? *långt*

Kan det vara så enkelt att du läste i månaden och det stod i veckan?

Kallar 2-4 gånger i veckan och 6 glas åt gången som ett beroende. Så ni helt enkelt har missuppfattat varandra.
 
Sv: alkolist? *långt*

Men jösses vad hon gick på. Jag ser inget konstigt i dina alkoholvanor. En del är mer ute i svängen än andra. Huvudsaken är ju att man slutar när man upptäcker graviditeten.

När jag fyllde i den där lappen undrade barnmorskan hur tusan jag hann dricka allt det där. Då var vi ofta på afterwork med jobbet, ett par gånger i veckan och sen blev det det vanliga gå ut på helgen också.
Inte är jag särskilt mycket alkoholist även om jag faktiskt drack en hel del, men som sagt det viktigaste är ju att sluta.

Och som flera andra sagt så får du såklart byta barnmorska om du inte trivs med den nuvarande, vilket jag tror att du inte gör eftersom hon gick så hårt åt dig.
 
Sv: alkolist? *långt*

Byt BM och gå till ditt inbokade besök på Soc om du nu får ett sånt möte, jag är säker på att Soc och den BM tycker helt olika saker och det är inte farligt att gå till soc och prata om alkoholvanorna, jag fick göra de förut när jag hamnade i fyllecell (var minderårig...) och hon jag pratade med var väldigt förstående och skällde inte alls på mig. Jag fick berätta precis hur det var och hon lyssnade och anklagade definitivt inte mig för någonting.


Det jag reagerar lite på, som kanske även din BM reagerade på. Är att du skriver lite som att man måste dricka för att ha kul! Är det verkligen så? Måste man dricka på varenda fest för de ska va kul? Då kanske man faktiskt har något problem med alkoholen eller umgås med fel kompisar?
 
Sv: alkolist? *långt*

Svarar alla igen men snodde bara första bästa svarsknapp.

Inte måste man dricka för att ha kul! Jag är ju tex fortfarande med på tjejkvällarna och personalfesterna nu när jag är gravid, utan att dricka. och det är fortfarande skitkul (förutom att man blir utnyttjad som taxi på vägen hem till allt och alla) ;) Så sorry om det framstod som något annat, det var verkligen inte meningen..

Är helt hundra på att jag inte läste fel - vi hade ju frågan uppe för diskussion i nästan en timme. Dessutom hade sambon reagerat isf. Han undrade också vad hon snackade om, och påpekade ju att det jag dricker är ofta 8% vin, och sen gör jag en dagens av det... dvs hälften sprite ;) Då är ju 6 glas knappt en halv vinflaska...


Det jag reagerade mest på var att hon menade att alla fosterskador som uppkommer av alkohol händer i början av graviditeten... Och eftersom jag drack nyår då jag förmodligen var med barn, så är risken rätt stor att det faktiskt är nått fel nu på bebis... Och det märker man ju först när bebis kommit ut... :( Hur stor är denna risken för fosterskador? (om någon kunnig vet). Det jag drack på nyår var 1 flaska 8% vitt vin, ett glas champange på tolvslaget och en "välkomstdrink" (bål skulle jag nog kalla det) innan nyårsmiddagen. Detta mellan 17-01 ca (om nu tiden har betydelse). Om hon nu har rätt (hon är ju utbildad så det borde hon ju ha) så är det alltså så att jag, pga en utekväll, har gjort så att bebis kommer få skador för livet?
Känns ju som om det borde vara fler än jag som råkat dricka innan man visste om bebis... Hur har det gått med alla dom barnen? :/

Bor på söder, så har väl iaf en 3 st olika mcv inom 10 min... Anledningen till att vi gick där var att första BM vi träffade på hälsokollen, hon var helt underbar.
 
Sv: alkolist? *långt*

Bor på söder, så har väl iaf en 3 st olika mcv inom 10 min... Anledningen till att vi gick där var att första BM vi träffade på hälsokollen, hon var helt underbar.

Mama Mia på söder ska vara ok, Mama Mia finns också på Östermalm - de är bättre än sin namne på söder, annars är barnmorskorna i Gamla Stan helt suveräna :)
 
Sv: alkolist? *långt*

Din BM kanske trodde att du inte kunde ah kul utan alkohol och därför ville att du skulle till soc? (bara spekulerar...)

Det är faktiskt skadligare att dricka i slutet av graviditeten. Då barnet får näringen genom navelsträngen. Mammans blod med alkohol kommer in i barnets blodomlopp som bebisen sen kissar ut och dricker upp igen! Innan v.12 får inte barnet sin näring via navelsträngen.

Tillväxthämning och missbildningar borde de se vid UL men skador som ADHD osv kan man inte upptäcka först efteråt.

Från vårdguiden:
Många blir gravida utan att veta om det och hinner då dricka några glas. Några kvinnor är också berusade ett par gånger under den tidiga graviditeten. Oftast är det inte någon fara, det som är gjort är gjort. Älta inte det som varit utan tänk framåt istället och undvik alkoholen under resten av graviditeten.

Om skador:
De skador som kan uppstå på barnet när du missbrukar alkohol brukar delas in i tre grupper: tillväxthämning, hjärnskador och avvikande utseende. Både inne i magen och när barnet är fött är det kortare än normalt, väger mindre och har mindre huvudomfång. Alkohol skadar de växande nervcellerna i hjärnan. Barnet kan få beteende- och utvecklingsstörningar som överaktivitet, uppmärksamhets- och koncentrationsstörningar. Det kan också få korta ögonspringor, platt mellanansikte, lång och tunn överläpp eller lågt sittande öron. Även ögonen och synen kan ta skada.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 791
Senast: Och_Aye
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 414
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 528
Senast: Mela99
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 522
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp