Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt men...

Jag uppfattar det som att det är mest "svinen" som gömmer sig bakom "jag var full" och att det bara är andra likasinnade "svin" som köper det. Så är det iaf i de kretsar jag umgås.
Trots att jag går på högskola och (faktiskt!) deltar i en hel del festligheter så har jag iaf på dessa två månaderna aldrig/ytterst sällan stött på varken för fulla svin eller den förklaringsmodellen. Nu ska jag väl vara lite försiktig med att generalisera, men iaf i den föreningen jag umgås är "festkväll" = 2-5 cider/öl (i mitt närmaste kompisgäng inom föreningen synnerhet, men också i föreningen i stort. Vissa som t.ex. jag och några till, dricker inte alls) och de allra, allra flesta beter sig väl. Och iaf bland de ~ 20 st som jag kommit närmast skulle aldrig "jag var för full" vara en giltig ursäkt för någonting. Man beter sig helt enkelt.

Jag har aldrig fattat det där att man skulle bli en annan person när man dricker. Det är ju väldigt få personer som blir koko (dessa ska inte dricka alls). Resten blir bara sig själva minus lite hämningar. För mig personligen innebär det att jag inte oroar mig och att jag alltså blir gladare. Men det finns inte på kartan att jag kör full, våldför mig på någon eller säger elaka saker.

Så sorgligt att se en mening som denna. Vad har kvinnor för ansvar då - inget? För kvinnor våldtar kanske inte? Kvinnor gör inga övergrepp? Och MÄN!! Vilka män, nä jag köper inte att MÄN är problemet - det finns vissa män ja, men det finns också vissa kvinnor.
Jag förstår inte frågan. Trådens ämne är ju me too-relaterat. Det betyder för min del att det är en viss sorts handlingar vi pratar om.

Givetvis försvagas även kvinnors impulskontroll vid berusning.

Jag förstår inte frågan. Trådens ämne är ju me too-relaterat. Det betyder för min del att det är en viss sorts handlingar vi pratar om.

Givetvis försvagas även kvinnors impulskontroll vid berusning.
Jag antar att du utgår från att metoo-frågan är en exklusiv kvinnofråga? Jag håller inte med om det.

Jag svarar på ett inlägg där du säger att män är problemet, inte vinet.
Jag säger då att människor måste ta ansvar för vad de gör. Kvinnor OCH män.

Dålig bortförklaring är vad det är.
Har gjort en del idiotiska saker på fyllan, men jag står för dom.
Använder man att jag var full som ursäkt för att behandla andra personer illa så är det dax att ta sitt egna ansvar och lägga alkoholen på hyllan.

Hinner inte läsa igenom allt...

Men jag tänker att alkoholkulturen är tråkig då folk dricker så att de inte kan stå på benen, när det finns en hets om att man ska göra det också.
Sedan tycker jag aldrig att man kan ursäkta en våldtäkt eller liknande med alkohol. Begår man en våldtäkt på fyllan så har man redan sunkiga värderingar, annars hade aldrig tanken funnits.
Jag tycker även att man ska sluta bortförklara våldtäkter och liknande med fylla. Jag har druckit för mycket och umgåtts med fel människor då jag mått väldigt dåligt, det har gjort att jag inte sett allting lika klart och kanske hamnat i situationer jag skulle ha undvikit mer medvetet som nykter. Men det ger ingen rätten till att våldta mig. Och polisen måste sluta fråga våldtäktsoffer hur mycket de druckit som en beskyllning för det inträffade. Det är alltid gärningsmannens fel och det går inte att skylla på alkohol.

Jag antar att du utgår från att metoo-frågan är en exklusiv kvinnofråga? Jag håller inte med om det.

Jag svarar på ett inlägg där du säger att män är problemet, inte vinet.
Jag säger då att människor måste ta ansvar för vad de gör. Kvinnor OCH män.
Naturligtvis vore det jättebra om alla tog ansvar för vad de gör, och gjorde det hela tiden. Men jag ser inte att det jag skrev handlar om det.

Jag skrev att jag inte tror att det är alkoholen som skapar sexistiska värderingar, men att jag tror att det alkoholen gör är att försvaga impulskontrollen.

När det gäller mäns sexistiska beteenden, är det män som är problemet. Inte vin. Inte kvinnor.

Naturligtvis vore det jättebra om alla tog ansvar för vad de gör, och gjorde det hela tiden. Men jag ser inte att det jag skrev handlar om det.

Jag skrev att jag inte tror att det är alkoholen som skapar sexistiska värderingar, men att jag tror att det alkoholen gör är att försvaga impulskontrollen.

När det gäller mäns sexistiska beteenden, är det män som är problemet. Inte vin. Inte kvinnor.

Äh, fortfarande är det individer vi talar om, inte halva jordens befolknings genetiska kod. Och alkoholens effekt på vårt beteende är inte någon förmildring eller ursäkt för någon individ oavsett kön men helt klart en bidragande faktor till oönskat beteende för båda könen i situationer där den förekommer.

Ursäkta min frånvaro men min skalle är mig inte nådig idag. Ber att få återkomma imorgon och läsa alla svar ordentligt då.

Saker man gör på fyllan grundar sig alltid i någonting verkligt. Jag har ett färskt eget exempel, när jag hånglade med en killkompis utanför McDonald´s kl. 4 på morgonen för några helger sedan. Han har varit intresserad av mig i många många år, och jag har aldrig någonsin varit intresserad tillbaka. Först senaste halvåret så har jag börjat tänka på hur mycket han har mognat, och att han faktiskt är betydligt härligare än vad jag gett honom cred för. Men han är vän med en kille som jag träffar, så det är ändå off the table. Jag är väldigt nöjd med att ha honom som bara vän och vill inte ändra situationen alls. Ändå initierade jag detta hångel, när jag var så full att det klipper i minnet. Dagen efter tänkte jag att "Oj vad full man kan bli, att man gör något så dumt". Vännen sa "Oj oj vad fulla vi var igår" och killen jag träffar sa "Äsch, sånt händer på fyllan ibland!"

Och det är sant, det hade aldrig hänt om jag varit nykter. Men vad som också är sant är att tankarna på han och mig faktiskt bubblat upp med jämna mellanrum på sistone, vilket varken han själv eller han jag träffar vet om. Nu var ju det här en skitsak och ingen idé att gräva i, men hade det inte varit en skitsak som jag gjort så hade mina vänner kunnat välja att fokusera på det där andra.. som inte var fylla. "Visst, du var full. Vad mer än det fick dig att kyssa just honom just där?" för jag hade ju inte initierat hångel med en vän där noll kemi finns.

Är inte det en ganska rimlig fråga att ställa, eller tanke att tänka när dumheter/brott osv. skrev på fyllan. "Visst, alkoholen.. men vad mer? Kan vi prata om det där vad mer?"
Så du menar att den normalt mycket prydliga tjejen som satte sig och sket på ett bord i hotellrummet framför ögonen på sin bästa kompis hade funderat på det tidigare? Känns inte troligt. Vilken sorts personkemi är det?

Äh, fortfarande är det individer vi talar om, inte halva jordens befolknings genetiska kod. Och alkoholens effekt på vårt beteende är inte någon förmildring eller ursäkt för någon individ oavsett kön men helt klart en bidragande faktor till oönskat beteende för båda könen i situationer där den förekommer.

Jag håller med.
Det är individer som är problemet.

Och alkohol är ofta en utlösande/förvärrande faktor.

Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt men...

Jag uppfattar det som att det är mest "svinen" som gömmer sig bakom "jag var full" och att det bara är andra likasinnade "svin" som köper det. Så är det iaf i de kretsar jag umgås.
Trots att jag går på högskola och (faktiskt!) deltar i en hel del festligheter så har jag iaf på dessa två månaderna aldrig/ytterst sällan stött på varken för fulla svin eller den förklaringsmodellen. Nu ska jag väl vara lite försiktig med att generalisera, men iaf i den föreningen jag umgås är "festkväll" = 2-5 cider/öl (i mitt närmaste kompisgäng inom föreningen synnerhet, men också i föreningen i stort. Vissa som t.ex. jag och några till, dricker inte alls) och de allra, allra flesta beter sig väl. Och iaf bland de ~ 20 st som jag kommit närmast skulle aldrig "jag var för full" vara en giltig ursäkt för någonting. Man beter sig helt enkelt.
Ordningssamma studenter du umgås med! Det är ju annars välkänt att studenter dricker och festar rejält!
Jag tror det är en vanlig ursäkt för diverse beteenden man inte vill stå för.

Så du menar att den normalt mycket prydliga tjejen som satte sig och sket på ett bord i hotellrummet framför ögonen på sin bästa kompis hade funderat på det tidigare? Känns inte troligt. Vilken sorts personkemi är det?
Kanske inte hade funderat på exakt det, men kanske i berusat tillstånd fick en.massa impulser som hon i sitt "normalt mycket prydliga" sätt att vara, varken kan/vill agera på eller ens kännas vid.

Jag ser inte fylla som någon slags ursäkt eller förmildrande omständighet. Varken för egen eller för andras del. Man kan göra och gör dumma saker i livet, det gör alla men att skylla på att man var full är för mig inget att skylla på för man har alltid ansvar för vad man gör och man får stå för det man har gjort. Vet man att man omöjligt kan bete sig när man dricker, inte kan dricka lagom utan alltid blir odräglig, gör en massa dumheter och behöver tas om hand varenda gång så får man helt enkelt låta bli både för sin egen och för andras skull.

Vad gäller övergrepp så är det inte så att den schyssta killen begår övergrepp för att han var full. Han hade de värderingarna även som nykter för en schysst kille beter sig inte så, tänker inte så.

Kanske inte hade funderat på exakt det, men kanske i berusat tillstånd fick en.massa impulser som hon i sitt "normalt mycket prydliga" sätt att vara, varken kan/vill agera på eller ens kännas vid.

Precis så.
I sitt berusade tillstånd fick impulser som hon normalt sett inte skulle göra.

Precis så.
I sitt berusade tillstånd fick impulser som hon normalt sett inte skulle göra.
Du är otydlig där. Jag tänker mig alltså inte att de impulser hon agerar på när hon är full, skulle vara på något sätt frikopplade från den hon är när hon är nykter.

Det är ju inte direkt en obegriplig gåta att förstå vad som händer när den där "normalt mycket prydliga" tjejen beter sig rejält gränsöverskridande i förhållande till sin egen prydlighet.

Vid lite mer mogen ålder kanske hon även som berusad lyckas balansera sin prydlighet och sitt gränsöverskridande lite bättre.

Eller nåt.

Jag tror alltså fortfarande att de saker vi gör som fulla, säger något om vilka vi är som nyktra. I fallet med den här tjejen skulle jag dock inte gissa att hon tycker att det är rätt och bra att bajsa på bord. Sambandet ser nog ut på.något annat sätt.

Du är otydlig där. Jag tänker mig alltså inte att de impulser hon agerar på när hon är full, skulle vara på något sätt frikopplade från den hon är när hon är nykter.
..

Jag tycker att det är du som är otydlig eller möjligen inkonsekvent här.
Du tror att tjejen i exemplet nog egentligen även i nyktert tillstånd skulle fundera på att bajsa på ett hotellbord?

Nej, jag tror att en del människor när de är tillräckligt berusade får impulser och gör saker som de faktiskt aldrig skulle göra - eller ens tänka - i nyktert tillstånd.
Berusade av alkohol eller andra droger.

Jag tycker att det är du som är otydlig eller möjligen inkonsekvent här.
Du tror att tjejen i exemplet nog egentligen även i nyktert tillstånd skulle fundera på att bajsa på ett hotellbord?

Nej, jag tror att en del människor när de är tillräckligt berusade får impulser och gör saker som de faktiskt aldrig skulle göra - eller ens tänka - i nyktert tillstånd.
Berusade av alkohol eller andra droger.
Jag skrev ju att jag inte tror att hon funderar på det. Inte.

Det betyder inte att hennes beteende som full inte säger något om henne som nykter.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 985
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 893
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 744
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka