Alkoholkulturen (#metoo-relaterat)

Alkohol har en onödigt stor plats i människors liv...

Alkohol är, som @MiniLi skriver, inte ett försvar men många gånger en (del-)förklaring till att människor beter sig illa och dumt.

Förbjuda alkohol vore faktiskt inte så dumt.

Det är synd om man måste vara något berusad för att ha roligt.

Dessutom synd att så många människor berusar sig så kraftigt att de knappt vet - eller minns i efterhand - vad de gör.
Motbok skulle kanske kunna vara en bra sak.

Alright. Jag blev våltagen och har lärt mig min läxa. Bra för mig :up:
Om du med det säger att våldtäkten inte förändrade något i ditt förtroende för din omgivning vet jag inte riktigt vad jag ska säga annat än att jag ändå hoppas att du inte blir utsatt för liknande övergrepp igen. Vad vill du att jag ska säga? Fyll dig med hat mot manskollektivet, provocera och sätt dit de jävlarna?
Diskussionen kan aldrig bli relevant om en lägger egna värderingar i andras ord.

Om du med det säger att våldtäkten inte förändrade något i ditt förtroende för din omgivning vet jag inte riktigt vad jag ska säga annat än att jag ändå hoppas att du inte blir utsatt för liknande övergrepp igen. Vad vill du att jag ska säga? Fyll dig med hat mot manskollektivet, provocera och sätt dit de jävlarna?
Diskussionen kan aldrig bli relevant om en lägger egna värderingar i andras ord.

Jag förstår inte alls vad hat mot manskollektivet har med saken att göra. Något sådant har jag inte.

Jag är nyfiken på exakt vad det är du anser att jag borde ha lärt mig av händelsen? Att inte befinna mig på obevakad plats med manliga bekanta?

Jag förstår inte alls vad hat mot manskollektivet har med saken att göra. Något sådant har jag inte.

Jag är nyfiken på exakt vad det är du anser att jag borde ha lärt mig av händelsen? Att inte befinna mig på obevakad plats med manliga bekanta?
Jag säger samma sak igen - om inte den händelse du upplevt inte förändrade något så har jag inte så mycket annat att säga än att jag hoppas att du slipper uppleva något liknande igen. Jag kan liksom inget annat säga, jag vet inte vad du vill att jag ska säga? Jag har ingen åsikt om vad du borde eller inte borde, det handlar om din egen process och inte min.

Jag säger samma sak igen - om inte den händelse du upplevt inte förändrade något så har jag inte så mycket annat att säga än att jag hoppas att du slipper uppleva något liknande igen. Jag kan liksom inget annat säga, jag vet inte vad du vill att jag ska säga? Jag har ingen åsikt om vad du borde eller inte borde, det handlar om din egen process och inte min.

Du indikerar att jag borde ha lärt mig något av händelsen, men vill inte säga vad denna lärdom skulle vara. Du hintar om att det har med förtroende för omgivningen att göra, men vill inte utveckla det. Du sa att jag inte skulle göra samma sak igen. Du sa att det är en livserfarenhet jag fått. Mao - du säger att det är min egen process och att du inte har någon åsikt, men det har du. Annars hade du inte tagit upp det från början.

Nej, du uttrycker inget sådant.
Du uttrycker dig väl, helt utan överdrifter och utan onödiga generaliseringar.
Vilket är ett trevligt inslag i diskussionen.

Det är väl så: man kan aldrig veta.

En del personer - du till exempel - har lärt sig den hårda vägen att någon som du litade på, inte var en vettig person.

En del personer - kommer inte ihåg vem - beskriver en generell rädsla för män, eftersom de kan vara våldtäktsmän och skyndar därför på stegen om en man går bakom dem (jo, @FrauleinLeo var det). man har fått lära sig sedan man var liten, att män kan vara farliga.

En del personer - exempelvis jag - har växt upp i en behagligt lugn tillvaro där de flesta människor är helt OK och någon person beter sig illa. Där omgivningen har programmerat in i mig att det är en individ som väljer ett beteende.
Fast också, och det har inte så mycket specifikt med den här tråden att göra, att kvinnor kan utöva makt på synnerligen fula sätt där resten av omgivningen lär sig att visa stor hänsyn till en kvinna. För annars...

Du indikerar att jag borde ha lärt mig något av händelsen, men vill inte säga vad denna lärdom skulle vara. Du hintar om att det har med förtroende för omgivningen att göra, men vill inte utveckla det. Du sa att jag inte skulle göra samma sak igen. Du sa att det är en livserfarenhet jag fått. Mao - du säger att det är min egen process och att du inte har någon åsikt, men det har du. Annars hade du inte tagit upp det från början.
Vad har jag för åsikt tycker du? Jag har fått upprepa mig jag vet inte hur många gånger nu; om inte den händelse du upplevt inte förändrade något så har jag inte så mycket annat att säga än att jag hoppas att du slipper uppleva något liknande igen. Det ÄR din process, inte min, och jag har ingen åsikt om hur du i framtiden ska hantera det du genomlevt och jag KAN inte säga hur du förändrades, jag förutsätter att den händelse förändrade något som skyddar dig från att utsättas igen, annat vore madness. Självbevarelsedrift är en naturlig process, hur var och en hanterar denna är väl naturligtvis olika.

Vi får helt enkelt ena oss om att män är impotenta så länge de inte får våldta o misshandla sina kvinnor, som dessutom skall fostra sina söner att följa i deras spår.:wtf:

Nej, du uttrycker inget sådant.
Du uttrycker dig väl, helt utan överdrifter och utan onödiga generaliseringar.
Vilket är ett trevligt inslag i diskussionen.

Tack! Jag försöker tänka och uttrycka mig nyanserat, kul att det kommer igenom.

Det är väl så: man kan aldrig veta.

En del personer - du till exempel - har lärt sig den hårda vägen att någon som du litade på, inte var en vettig person.

En del personer - kommer inte ihåg vem - beskriver en generell rädsla för män, eftersom de kan vara våldtäktsmän och skyndar därför på stegen om en man går bakom dem (jo, @FrauleinLeo var det). man har fått lära sig sedan man var liten, att män kan vara farliga.

En del personer - exempelvis jag - har växt upp i en behagligt lugn tillvaro där de flesta människor är helt OK och någon person beter sig illa. Där omgivningen har programmerat in i mig att det är en individ som väljer ett beteende.
Fast också, och det har inte så mycket specifikt med den här tråden att göra, att kvinnor kan utöva makt på synnerligen fula sätt där resten av omgivningen lär sig att visa stor hänsyn till en kvinna. För annars...

Visst är det så. Själv är jag oftast inte rädd för män, om det inte finns någon särskilt anledning att vara det just då. Ibland dyker rädslan upp, men det är sällan. Sedan kan jag ändå se strukturer där de finns, där män är gravt överrepresenterade i statistiken. Det betyder inte att jag hatar män, eller att män på ett generellt plan beter sig illa. Men det innebär att vi ha strukturella problem som vi måste jobba med. Att kvinnor kan utöva makt på fula sätt tror jag ingen motsäger sig, jag lever själv i en matriarkatstyrd släkt, men det är inte ett strukturellt problem på samma vis som exempelvis sexuella övergrepp som män utsätter kvinnor för. Inte alla män, men tillräckligt många för att vi ska kunna prata om det som ett strukturellt problem.

Vad har jag för åsikt tycker du? Jag har fått upprepa mig jag vet inte hur många gånger nu; om inte den händelse du upplevt inte förändrade något så har jag inte så mycket annat att säga än att jag hoppas att du slipper uppleva något liknande igen. Det ÄR din process, inte min, och jag har ingen åsikt om hur du i framtiden ska hantera det du genomlevt och jag KAN inte säga hur du förändrades, jag förutsätter att den händelse förändrade något som skyddar dig från att utsättas igen, annat vore madness. Självbevarelsedrift är en naturlig process, hur var och en hanterar denna är väl naturligtvis olika.

Jag lyckas inte nå fram. Främst får jag bara en dålig eftersmak av att sitta och diskutera vad jag har lärt mig för läxa i livet efter att ha blivit våldtagen. Självklart förändrade våldtäkten någonting. Den förändrade precis allt för mig, förstår du väl. Men att du väljer att fokusera på vad jag har lärt mig, och dessutom använder ordet ansvar, snarare än alla andra aspekter vi skulle kunna prata om när en våldtäkt skett. Det gör mig ärligt talat ledsen.

Jag lyckas inte nå fram. Främst får jag bara en dålig eftersmak av att sitta och diskutera vad jag har lärt mig för läxa i livet efter att ha blivit våldtagen. Självklart förändrade våldtäkten någonting. Den förändrade precis allt för mig, förstår du väl. Men att du väljer att fokusera på vad jag har lärt mig, snarare än alla andra aspekter vi skulle kunna prata om när en våldtäkt skett. Det gör mig ärligt talat ledsen.
Jag väljer att inte döma dig för vad som skett. Du har i inlägg efter inlägg valt att fokusera på att försöka få fram att jag skulle döma dig - nej jag dömer dig inte, jag skuldbelägger dig inte för vad du upplevt. Jag säger att jag antar att händelsen förändrade något, vilket jag hoppas bidrar till att det inte händer dig igen. VARFÖR händelsen skedde kan jag inte i detalj säga n-å-g-o-t om, det är en enskild händelse och jag antar att du vill att jag ska säga "hade du inte gjort si, så hade inte så skett". Nej, det är inte vad jag säger hur gärna du än vill ha det till det.

jag antar att du vill att jag ska säga "hade du inte gjort si, så hade inte så skett". Nej, det är inte vad jag säger hur gärna du än vill ha det till det.

Absolut inte. Varför gör du ett sådant antagande? Jag frågade vad du tyckte är rimligt att jag skulle ha lärt mig av våldtäkten, eftersom du sa att jag borde ha lärt mig något av det. Vilket du tydligt nu sagt att du inte kan svara på, så jag har slutat fråga. Det har ingenting att göra med vad jag borde ha gjort precis där och då.

Jag väljer att inte döma dig för vad som skett.

Eh.. tack?

VARFÖR händelsen skedde kan jag inte i detalj säga n-å-g-o-t om

Det kan jag däremot. Det hände för att han var en våldtäktsman.

Jag väljer att inte döma dig för vad som skett. Du har i inlägg efter inlägg valt att fokusera på att försöka få fram att jag skulle döma dig - nej jag dömer dig inte, jag skuldbelägger dig inte för vad du upplevt. Jag säger att jag antar att händelsen förändrade något, vilket jag hoppas bidrar till att det inte händer dig igen. VARFÖR händelsen skedde kan jag inte i detalj säga n-å-g-o-t om, det är en enskild händelse och jag antar att du vill att jag ska säga "hade du inte gjort si, så hade inte så skett". Nej, det är inte vad jag säger hur gärna du än vill ha det till det.

Men vad håller du på med!? Det är väl klart att händelsen skedde för att mannen var en våldtäcktsman. Hur svårt kan det vara att förstå det?

Varför hoppas du på att hon ska ändra sig så att det inte händer igen? Du säger att du inte skuldbelägger henne, men hur fan ska hon ändra på att män kan våldta? För det är det som är problemet. Att säga att du hoppas på att hon ändrar Sitt beteende för att slippa bli våldtagen är att skuldbelägga henne. Så jävla vidrigt.

Det kan jag däremot. Det hände för att han var en våldtäktsman.

Det du upplevt är en enskild händelse som jag inte kan, eller därför vill säga något om. Handlar denna diskussion om den händelsen? Jag har själv upplevt övergrepp, jag har själv förändrat mitt sätt att se min omgivning och hur värdera konsekvenser som kan komma att ske utefter mitt eget handlande - och andras.

Frågan blir väl hur man ska förhindra att något sådant händer. Man kan inte gärna anta att alla personer är dåliga och ibland så är det i princip omöjligt att identifiera en dålig person innan något händer

Frågan blir väl hur man ska förhindra att något sådant händer. Man kan inte gärna anta att alla personer är dåliga och ibland så är det i princip omöjligt att identifiera en dålig person innan något händer
Självklart. Det är därför det är viktigt att vara medveten om, och att inte bli blind för faktorer vi inte kan påverka, som grundläggande primala principer och skillnader i könen. Och ja, jag vet att det är vansinnigt provocerande att säga så.

Självklart. Det är därför det är viktigt att vara medveten om, och att inte bli blind för faktorer vi inte kan påverka, som grundläggande primala principer och skillnader i könen. Och ja, jag vet att det är vansinnigt provocerande att säga så.

Det är inte vansinnigt provocerande. Däremot är det vad majoriteten av alla flickor och kvinnor vuxit upp med att höra och ständigt lever med. Det är ju det som är så tragiskt.

Det är inte vansinnigt provocerande. Däremot är det vad majoriteten av alla flickor och kvinnor vuxit upp med att höra och ständigt lever med. Det är ju det som är så tragiskt.
Ja, snarare så. Detta är de råd flickor och kvinnor ständigt får. Trots detta sker ju sexuella övergrepp, företrädesvis utförda av män mot kvinnor.

Den strategi flickor får lära sig, tycks helt enkelt inte fungera. Det börjar bli dags att prova något annat.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 984
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i... 16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 893
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 744
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola... 2
Svar
24
· Visningar
5 994
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka