Jag tror nog inte att det är det är så vanligt att folk gillar att bli arga och få panik ;). Så gissningsvis upplever andra människor känslan av berusning som behaglig.

(Jag blir på riktigt bra humör, brukar bli piggare och avslappnad samtidigt. Tänker mindre på bekymmer och mer på roliga saker)
Aha, trodde det var olika "stadier" typ först blir man så som jag blev och sen när man är mer berusad blir man gladare. Att man måste gå igenom en timmes helvete alternativt klämma i sig tillräckligt mycket kväljande alkohol för att hamna i den sköna divisionen så att säga. Av någon anledning.
Där ser man hur mycket jag druckit :o:D

Aha, trodde det var olika "stadier" typ först blir man så som jag blev och sen när man är mer berusad blir man gladare. Att man måste gå igenom en timmes helvete alternativt klämma i sig tillräckligt mycket kväljande alkohol för att hamna i den sköna divisionen så att säga. Av någon anledning.
Nej det är olika. Jag blir glad direkt och dricker jag mer så blir jag bara trött. Hos en del förstärker alkoholen även negativa känslor, men jag har aldrig upplevt det själv. Svårt att vara sur när leendet går från öra till öra ;)

Ah, okej! Nej jag har inte kollat upp sköldkörteln. Hur gör man det, är det svårt?
Klassiska symtom är depression, känsla av att något är fel, viktökning, förstoppning, enorm trötthet som inte blir bättre av att sova mm.
Proverna visar för lågt T4, under 12 som är lägsta referensvärde.Sen kan de andra proverna variera lite olika.
Min erfarenhet är att läkarna är enormt obenägna att behandla med levaxin. Jag hade ett T4 på 8 och fick bråka mig till behandling. Men då är jag också sjuksköterska och kan tala för mig.

Jag gillar öl och rödvin. Mycket.
Men.
Jag bor så till att jag nästan alltid måste vara nykter för att kunna ta mig hem. Det är bil som gäller. Även om jag då inte kan dricka alkohol så festar jag gärna till 5 på morgonen. Jag är tillräckligt galen ändå i grundform för att ha kalaskul.
Till TS.
Ersätter du elektrolyterna som du förlorar vid svettning i samband med träning?
Hjärtat mår oerhört dåligt av kaliumbrist.

Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få hjärtklappningar under natten när jag druckit alkohol. Det är väl dock väldigt vanligt om man druckit sig full, men i dessa fall kunde det handla om två glas vin. Jag tränade mycket under hösten, mer än vanligt, och jag misstänkte att det kunde bero på det. Att kroppen helt enkelt inte har tillräckligt med energi kvar att hantera alkoholen på ett bra sätt. Nu tror jag min misstanke är bekräftad. Under december tränade jag nästan inte alls och det var inga problem att dricka alkohol. Nu när vanorna är på plats igen så är problematiken tillbaks. Igår kväll drack jag 3 glas vin på en middag och vaknade av att hjärtat rusade. Genom min sportklocka kan jag också se att den gett utslaget ”stress” under natten.

Så nu känner jag mig lite uppgiven. Träning är bland det viktigaste och roligaste i livet för mig. Annars är det mycket middagar, fester, vinluncher. Bubbel och babbel med tjejkompisarna. Sena kvällar och djupa samtal med svärmor över det sista glaset vin. Givetvis kan jag delta på allt sådant utan att dricka alkohol, det är nog mest att tanken på det just nu känns lite ovan. Sen kommer jag inte stå på en klubb kl. 5 på morgonen nykter, det är ju inte så roligt, så vissa saker skulle bli annorlunda utan alkohol.

Hur är er relation till alkohol? Hade ert liv sett likadant ut utan det, eller hade något blivit annorlunda? Hur hade det känts för er att sluta dricka alkohol helt? Jag vet att det ”rätta” svaret är att inget skulle bli annorlunda och allt skulle bli bättre, typ, men verkligheten kanske inte alltid ser ut så.

Jag har absolut utvecklat ett bekymmer med alkohol, vilket är trist eftersom jag njöt av det på ett annat sätt förr. Idag använder jag det mest som en tillflykt pga ångestproblematik. Det är absolut så att jag mår bättre för stunden när jag dricker alkohol, men inte under natten/dagen efter.

Nu går jag i behandling för min ångest och hypokondri, och jag hoppas att jag kommer kunna återvända till en mer "normal" nivå vad gäller både alkohol och mat (som också använts som en tillflykt).

Vad gäller din egen problematik, äter du ordentligt? Hur är situationen på jobbet? Sover du ordentligt? Jag minns din tråd om flimret och att det eventuellt (?) kunde vara stressutlöst. Jag har ett "känsligt hjärta" enligt VC, som reagerar lätt. Kanske samma för dig?

Jag är som vanligt bortsett från att möjligtvis går käften ännu lite mer och jag blir mer skrattig och glad 🙈

Jag har absolut utvecklat ett bekymmer med alkohol, vilket är trist eftersom jag njöt av det på ett annat sätt förr. Idag använder jag det mest som en tillflykt pga ångestproblematik. Det är absolut så att jag mår bättre för stunden när jag dricker alkohol, men inte under natten/dagen efter.

Nu går jag i behandling för min ångest och hypokondri, och jag hoppas att jag kommer kunna återvända till en mer "normal" nivå vad gäller både alkohol och mat (som också använts som en tillflykt).

Vad gäller din egen problematik, äter du ordentligt? Hur är situationen på jobbet? Sover du ordentligt? Jag minns din tråd om flimret och att det eventuellt (?) kunde vara stressutlöst. Jag har ett "känsligt hjärta" enligt VC, som reagerar lätt. Kanske samma för dig?

Jag har också använt alkohol för ångestdämpning ibland. Det blir inte bra..

Jag äter, stressar måttligt på jobbet, sover åtminstone 7 h på vardagarna och mer på helgerna. Flimret i höstas var nog en riktig stresskollaps. Vi hade konflikter på jobbet då som pågått under några månader och jag minns hur det fullkomligt rann svett om mig den dagen under några möten. Att jag skulle fria till sambon dagen efter gjorde nog inte stressnivån lägre :D Nu är det bättre på jobbet.

Jag misstänker starkt att jag har som du, ett känsligt hjärta. Det är oftast hjärtat som ger symptom på olika tuffa omständigheter.

Jag har också använt alkohol för ångestdämpning ibland. Det blir inte bra..

Jag äter, stressar måttligt på jobbet, sover åtminstone 7 h på vardagarna och mer på helgerna. Flimret i höstas var nog en riktig stresskollaps. Vi hade konflikter på jobbet då som pågått under några månader och jag minns hur det fullkomligt rann svett om mig den dagen under några möten. Att jag skulle fria till sambon dagen efter gjorde nog inte stressnivån lägre :D Nu är det bättre på jobbet.

Jag misstänker starkt att jag har som du, ett känsligt hjärta. Det är oftast hjärtat som ger symptom på olika tuffa omständigheter.

Jag vet att du skrivit "varierad kost", men vad innebär det för dig? Äter du mellanmål? Tillräckligt stora portioner? Skönt att det är bättre på jobbet. :) Jag har en ångest-period just nu då jag genomgår stora förändringar. Hjärtat reagerar direkt med rusningar och extraslag. Jag har stressat och förmodligen varit utbränd i över ett år innan jag tog hjälp och det verkar som att mitt känsliga hjärta kan vara ett resultat av det.

Jag vet att du skrivit "varierad kost", men vad innebär det för dig? Äter du mellanmål? Tillräckligt stora portioner? Skönt att det är bättre på jobbet. :) Jag har en ångest-period just nu då jag genomgår stora förändringar. Hjärtat reagerar direkt med rusningar och extraslag. Jag har stressat och förmodligen varit utbränd i över ett år innan jag tog hjälp och det verkar som att mitt känsliga hjärta kan vara ett resultat av det.

Det är ju alltid så svårt att svara på, vad man äter, eftersom det oftast ser olika ut från dag till dag. Två knäckemackor med ägg till frukost, en frukt till mellis, en sallad till lunch och någon varmare måltid till middag som pasta eller dylikt är nog en normal vardag. Mer på helgerna då det brukar bli större frukostar, varma toast eller pannkakor eller nåt, och dessutom snacks som tillkommer. Blåbär och kardemummaglass finns alltid i frysen hemma hos oss :love:

Men usch, vad rädd om dig :heart Stress längre perioder kan verkligen sabba hur mycket som helst.

Det är ju alltid så svårt att svara på, vad man äter, eftersom det oftast ser olika ut från dag till dag. Två knäckemackor med ägg till frukost, en frukt till mellis, en sallad till lunch och någon varmare måltid till middag som pasta eller dylikt är nog en normal vardag. Mer på helgerna då det brukar bli större frukostar, varma toast eller pannkakor eller nåt, och dessutom snacks som tillkommer. Blåbär och kardemummaglass finns alltid i frysen hemma hos oss :love:

Men usch, vad rädd om dig :heart Stress längre perioder kan verkligen sabba hur mycket som helst.

Dito. :)

Om VC tycker att allt ser okej ut, så kanske du ändå skulle testa med någon form av tillskott? Om jag hade styrke- och löptränat 4 pass i veckan hade jag kreverat med "bara" sallad till lunch. :D

Dito. :)

Om VC tycker att allt ser okej ut, så kanske du ändå skulle testa med någon form av tillskott? Om jag hade styrke- och löptränat 4 pass i veckan hade jag kreverat med "bara" sallad till lunch. :D

Ja, det är ju inte en näve isbergssallad :D Vi har exempelvis en fantastiskt god vegansallad som säljs i en salladsbar bredvid oss, vi satt faktiskt precis och pratade om den nu på lunchen eftersom alla på vårt jobb fullkomligt älskar den. Men just den, och många andra sallader från samma ställe, är verkligen fullproppade med minst tre olika röror, en hel avocado, flera sorters bönor osv. Plockar jag egen sallad i exempelvis ICAs salladsbar så är det lika mycket pasta, ost, falafel och röror som sallad och jag är glad om locket ens går igen. Så just "sallad" kan ju betyda tusen olika saker. Jag äter det mycket för att få i mig ett stort gäng olika näringsämnen i en och samma måltid. Men det är nog inte en lättare måltid än vad skålen med pasta på kvällen är.

Jag vet inte. Ersätter jag elektrolyterna om jag äter varierad kost 4 ggr om dagen och dricker vatten?
Nej det räcker inte.
Du behöver nog någon typ av vätskeersättning.
När man svettas så förlorar man salter. Det blir inte bra.
Du behöver ersätta dem och den vätska som du förlorar.
Kolla med någon expert på hård träning. Mina hemsnickrade lösningar är nog inte världsbäst.

(Jag kör extra natriumklorid och kaliumklorid på maten.)

Jag vet inte. Ersätter jag elektrolyterna om jag äter varierad kost 4 ggr om dagen och dricker vatten?
Jag skulle säga att det beror på vad du äter men mest sannolikt ja. Är ju verkligen ingen extremträning du gör. Går ju enkelt att kolla upp det du äter mest och så får du en hum.

När jag tränade för klassikern var det ju betydligt mer träning än det du gör och en snabbkoll över det jag åt, det vitala att ersätta och sen lite info om när vilket intag gör mest nytta så täckte jag enkelt behovet med vanlig mat.
Två dl nyponsoppa tex täcker 50% av dagliga intaget av kalium som nämnts här. Banan ligger också högt.

Men skulle som flera nämnt först kolla så det inte är något annat som är fel.

Jag har ju hypotyreos och fått lära mig att man då skall undvika just löpning och konditionsträning då detta stressar kroppen mer. Tung styrketräning klarar min kropp av bra men inte cirkelträning tex.

Har du kollat sköldkörteln? det kan ju ge hjärtklappning som symtom tex.
Jag har hypotyreos och har aldrig hört det? Hittar inte nåt vettigt när jag googlar heller?

Min erfarenhet är att läkarna är enormt obenägna att behandla med levaxin. Jag hade ett T4 på 8 och fick bråka mig till behandling. Men då är jag också sjuksköterska och kan tala för mig.
Ja! Jag påpekade att mitt TSH var ju långt över gränsvärdet och läkare på hälsocentralen menade att det spelar ingen roll, mina problem berodde på depression. Min läkare på psyk tröttnade och skickade ett brev till hälsocentralen där det stod att mina problem inte kan förklaras av depression och att hon önskar att de ser närmare på det här med min sköldkörtel eller nåt sånt. Sen fick jag levaxin (och det hjälpte!).

Ja! Jag påpekade att mitt TSH var ju långt över gränsvärdet och läkare på hälsocentralen menade att det spelar ingen roll, mina problem berodde på depression. Min läkare på psyk tröttnade och skickade ett brev till hälsocentralen där det stod att mina problem inte kan förklaras av depression och att hon önskar att de ser närmare på det här med min sköldkörtel eller nåt sånt. Sen fick jag levaxin (och det hjälpte!).
Skitsnack! Man får depression av hypothyreos.
Glad att du fick rätt. :)

Ja, det är ju inte en näve isbergssallad :D Vi har exempelvis en fantastiskt god vegansallad som säljs i en salladsbar bredvid oss, vi satt faktiskt precis och pratade om den nu på lunchen eftersom alla på vårt jobb fullkomligt älskar den. Men just den, och många andra sallader från samma ställe, är verkligen fullproppade med minst tre olika röror, en hel avocado, flera sorters bönor osv. Plockar jag egen sallad i exempelvis ICAs salladsbar så är det lika mycket pasta, ost, falafel och röror som sallad och jag är glad om locket ens går igen. Så just "sallad" kan ju betyda tusen olika saker. Jag äter det mycket för att få i mig ett stort gäng olika näringsämnen i en och samma måltid. Men det är nog inte en lättare måltid än vad skålen med pasta på kvällen är.
Kom att tänka på den där bilen som brukar spridas på fb, nåt om när veganer gör sallad/när blandkostare gör sallad. Veganernas är typ olika salladsblad, spenat, rödkål, avokado, hummus/bönröra, nötter/fröer osv och den andra är typ isbergssallad, gurka och tomat 😅. Då insåg jag varför folk tycker det är otillräckligt när jag svarar att jag ätit "sallad" till middag.

Jag slutade dricka helt för 10 år sen. Gillade verkligen vin men det var dåligt för min ångest. Nu saknar jag det inte alls, det är typ en befrielse? Att liksom aldrig ens tänka på det som ett alternativ.

Numera är jag ändå aldrig på krogen eller fester, men jag har varit det nykter. Finns ju fina alkoholfria alternativ.

Jag dricker inte alkohol, det är ju inte ens gott! Jo, en gång när en sommelier hade valt ut rätt vin till rätt ost och kex var det gott.
Minns inte när jag drack alkohol senast, kanske tio år sedan och då var det en burk cider. För några år sen hällde jag ut en hel flaska Merlot som stått upprätt (korken var torr). :sneaky:

Ni som gillar vin, är ni medvetna om att det kan vara mycket tillsatser i vin? Enligt EU-regler behöver tillverkarna inte skriva innehållsförteckning på flaskorna. Man kan ju undra vad det är de inte vill att folk ska veta …
Köper bara naturvin och dricker nästan uteslutande det. De innehåller inga tillsatser. Många naturviner är dessutom ekologiska. De produceras småskaligt av enskilda vinbönder/familjer och inte i industrin och inom naturvinsvärlden finns det också många kvinnliga vinmakare/-bönder.

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 512
Senast: Trasten
·
Fordon Att man inte kör bil efter att man druckit får vi väl hoppas att alla vet. Men, hur lång tid är er gräns för när ni tycker det känns ok...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 006
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
15 483
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vad föredrar ni att dricka för alkoholfritt på fest? Jag ska köpa med mig alkoholfritt för egen del till en fest på lördag och funderade...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 578
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar