Det är ju tydligt - bort med väckarklockan så blir allt bra!Väckarklockan verkar mycket farligare än alkoholen. Måste nog tyvärr ut ur ditt liv.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju tydligt - bort med väckarklockan så blir allt bra!Väckarklockan verkar mycket farligare än alkoholen. Måste nog tyvärr ut ur ditt liv.
@Voeux för mig personligen är det väldigt skönt att ha kapat bort en faktor som jag hela tiden behövt förhålla mig till och som tagit energi, lite så som du beskriver.
Men det allra bästa är att gå och lägga mig varje kväll utan att oroa mig för hur jag kommer att må nästa dag och att vakna varje dag utan att vara det minsta bakisseg.
Jag dricker inte heller och tycker att det faktiskt är jätteskönt att slippa.Uppdaterar tråden med lite tankar om just alkohol. När jag skrev den här tråden var jag i full gång med träningen och den enda negativa effekten jag kunde se av alkoholen var just hjärtklappningarna. Sedan dess har det hänt mycket, och en stressig och snurrig vår och gjort att jag känt mig konstant utmattad. Så nu är jag inne i en vit månad och beslutet kom egenligen enbart ifrån att jag behövde skära bort precis alla bitar som kunde tänkas ta energi, om än i begränsad mängd, för att orka allt som är igång just nu.
När jag nu funderat mycket på nykterhet på sistone så inser jag också att det inte är första gången som tanken dragit i mig. När jag tränade för marathon förra året var det många nyktra helger och jag minns att jag för första gången i mitt liv kände mig lite befriad från alkoholen. Jag tyckte att det var kul att hitta nya goda alkoholfria drycker och jag tyckte att det var skönt att slippa vara berusad jämt när det förväntades av en. Sedan kom jag och tänka på denna tråd, och att det även var någonting i denna period som fick mig att fundera på att helt enkelt sluta helt. Vad skönt det vore.. eller vore det?
Just nu är jag lite inne i en fas som känns som rosa moln. Jag har aldrig haft en särskilt problematisk relation till alkohol, och jag har aldrig druckit mer än normal konsumtion. Men tanken på att slippa konstant moderera alkoholen känns just nu.. extremt befriande. Har jag druckit för mycket, eller för lite för sammanhanget? Har det blivit många gånger samma vecka? Kan jag dricka samma dag som jag tränat, med hänsyn till hjärtklappningarna? Kan jag träna dagen efter eller blir jag för hängig? Kan jag ta bilen? Måste jag ta den där äckliga shoten som jag blev bjuden på? Blev jag för berusad igår och sa något dumt? Måste jag dricka vin på middagen ikväll eller kommer alla tro att jag är med barn om jag avstår helt plötsligt?
Det bara känns som ett konstant avvägande hela tiden och just nu mår jag väldigt bra av att kapa den biten. Eftersom det inte är vin till maten "som alltid" så har jag börjat intressera mig för alla andra smaker. Eftersom vin inte heller är middagens höjdpunkt så fullkomligt frossar jag i spännande recept just nu. Jag känner mig pigg (vilket sannolikt är 100% placebo) och har kunnat träna varje morgon. Jag funderar även en del på om och i så fall hur alkoholen påverkar min ångestkänslighet. Sedan har jag läst lite berättelser av personer som slutat dricka alkohol och minns specifikt en artikel av en kvinna som berättade att hon just svävade på rosa moln i början, men att det inte heller kommer att hålla i sig och att sluta dricka alkohol kommer inte att vara svaret på alla livets problem. Jag kände mig träffad Så jag är ödmjuk inför att detta antingen är en fas som jag behöver just nu, vidga vyerna och fokusera på annat ett tag för att återfå min energi. Eller så börjar jag få grepp om någonting som kommer att bli en betydande förändring i mitt liv. Jag vet inte, och det kommer att bli fantastiskt bra oavsett hur det blir. Men just nu njuter jag lite av att få känna mig nykär i den här förändringen, så länge den varar.
Hur har din omgivning tagit emot att du inte dricker? (Något som man tycker borde vara en icke-fråga men tyvärr inte är det i realiteten).
Du är inte helt bekväm med att ta shottarna - så låt bli då? Gör det nåt om du bara sippar på middagsvinet?
Du har inga stora bekymmer med alkoholen. Gör dem inte större än de är?
Du är ju en stor själ.
Jag har aldrig druckit alkohol, men har planer att i alla fall prova på någon gång i livet. Har inte varit några problem för mig.
Jag blir lite bestört över att det fortfarande är sån norm i samhället att man ska dricka. Trodde vi hade kommit längre nu.
Jag kan tyvärr inte säga något om hur omgivningen reagerar eftersom jag aldrig haft ett sådant umgänge med party o dyl.
Hur har din omgivning tagit emot att du inte dricker? (Något som man tycker borde vara en icke-fråga men tyvärr inte är det i realiteten).
Du tror inte din konsumtion har varit lite över jättenormal? Den kanske bara är normal bland dina vänner men är lite mer än normalt på ett genomsnitt i befolkningen?Uppdaterar tråden med lite tankar om just alkohol. När jag skrev den här tråden var jag i full gång med träningen och den enda negativa effekten jag kunde se av alkoholen var just hjärtklappningarna. Sedan dess har det hänt mycket, och en stressig och snurrig vår och gjort att jag känt mig konstant utmattad. Så nu är jag inne i en vit månad och beslutet kom egenligen enbart ifrån att jag behövde skära bort precis alla bitar som kunde tänkas ta energi, om än i begränsad mängd, för att orka allt som är igång just nu.
När jag nu funderat mycket på nykterhet på sistone så inser jag också att det inte är första gången som tanken dragit i mig. När jag tränade för marathon förra året var det många nyktra helger och jag minns att jag för första gången i mitt liv kände mig lite befriad från alkoholen. Jag tyckte att det var kul att hitta nya goda alkoholfria drycker och jag tyckte att det var skönt att slippa vara berusad jämt när det förväntades av en. Sedan kom jag och tänka på denna tråd, och att det även var någonting i denna period som fick mig att fundera på att helt enkelt sluta helt. Vad skönt det vore.. eller vore det?
Just nu är jag lite inne i en fas som känns som rosa moln. Jag har aldrig haft en särskilt problematisk relation till alkohol, och jag har aldrig druckit mer än normal konsumtion. Men tanken på att slippa konstant moderera alkoholen känns just nu.. extremt befriande. Har jag druckit för mycket, eller för lite för sammanhanget? Har det blivit många gånger samma vecka? Kan jag dricka samma dag som jag tränat, med hänsyn till hjärtklappningarna? Kan jag träna dagen efter eller blir jag för hängig? Kan jag ta bilen? Måste jag ta den där äckliga shoten som jag blev bjuden på? Blev jag för berusad igår och sa något dumt? Måste jag dricka vin på middagen ikväll eller kommer alla tro att jag är med barn om jag avstår helt plötsligt?
Det bara känns som ett konstant avvägande hela tiden och just nu mår jag väldigt bra av att kapa den biten. Eftersom det inte är vin till maten "som alltid" så har jag börjat intressera mig för alla andra smaker. Eftersom vin inte heller är middagens höjdpunkt så fullkomligt frossar jag i spännande recept just nu. Jag känner mig pigg (vilket sannolikt är 100% placebo) och har kunnat träna varje morgon. Jag funderar även en del på om och i så fall hur alkoholen påverkar min ångestkänslighet. Sedan har jag läst lite berättelser av personer som slutat dricka alkohol och minns specifikt en artikel av en kvinna som berättade att hon just svävade på rosa moln i början, men att det inte heller kommer att hålla i sig och att sluta dricka alkohol kommer inte att vara svaret på alla livets problem. Jag kände mig träffad Så jag är ödmjuk inför att detta antingen är en fas som jag behöver just nu, vidga vyerna och fokusera på annat ett tag för att återfå min energi. Eller så börjar jag få grepp om någonting som kommer att bli en betydande förändring i mitt liv. Jag vet inte, och det kommer att bli fantastiskt bra oavsett hur det blir. Men just nu njuter jag lite av att få känna mig nykär i den här förändringen, så länge den varar.
Du tror inte din konsumtion har varit lite över jättenormal? Den kanske bara är normal bland dina vänner men är lite mer än normalt på ett genomsnitt i befolkningen?
Dvs tydligen tycker de flesta att det de gör är helt normalt, även om det kanske inte är helt normalt. Även om just det jag läste gällde mängd taget smågodis. Alla tyckte de tog helt normal mängd, oavsett vad de tog.
Så för mig och mitt normala, vilket kanske är lågnormalt vem vet, låter din konsumtion som betydligt mer än mitt normala. Det låter som lite mer än ett glas vin på lördagskvällen varannan vecka och några glas och en avec och en öl varannan månad helt enkelt (läs som i att det händer väldigt sällan att jag skulle behöva fundera ens över om jag kan köra bil kl 7.30 på morgonen). Det låter betydligt mer än mina närmsta kollegors och vänners normala också, även om deras normala är lite över mitt.
Eller kort sagt, det låter härifrån som en bra idé du kör helt enkelt.
Du tror inte din konsumtion har varit lite över jättenormal? Den kanske bara är normal bland dina vänner men är lite mer än normalt på ett genomsnitt i befolkningen?
Dvs tydligen tycker de flesta att det de gör är helt normalt, även om det kanske inte är helt normalt. Även om just det jag läste gällde mängd taget smågodis. Alla tyckte de tog helt normal mängd, oavsett vad de tog.
Så för mig och mitt normala, vilket kanske är lågnormalt vem vet, låter din konsumtion som betydligt mer än mitt normala. Det låter som lite mer än ett glas vin på lördagskvällen varannan vecka och några glas och en avec och en öl varannan månad helt enkelt (läs som i att det händer väldigt sällan att jag skulle behöva fundera ens över om jag kan köra bil kl 7.30 på morgonen). Det låter betydligt mer än mina närmsta kollegors och vänners normala också, även om deras normala är lite över mitt.
Fast genomsnittet för svenskar, vilket åtminstone borde ligga tydligt inom "normalt" är 7 öl i veckan, eller 7 glas vin i veckan. Så det du beskriver är ganska långt under genomsnittet, men säkert fortfarande inom "normalt".
Godis måste du äta ett kvarts kilo i veckan för att vara genomsnittlig. Bläähk.
Jag har nästan alltid varit i och uppskattar starkt när umgänget inte förutsätter att alla ska dricka alkohol. Fester och annat blir mycket bättre när alkohol inte längre är i fokus, därför tycker jag att det är bra när det är "blandade" deltagare - det hjälper att ta bort fokuset, åtminstone på sikt. Och jag tänker att en "blandad" publik dessutom hjälper att ta ner konsumtionen även hos de andra deltagarna vilket gör all form av samvaro två timmar efter feststart så mycket bättre.
Det borde verkligen vara en icke-fråga. Eller snarare en fråga där man ifrågasätter alkoholens plats i uppmärksamheten, om det skulle vara en fråga i realiteten. Jag tycker det är oförskämt att omgivningen ens ska kommentera varför man väljer att inte dricka alkohol.
Jag har aldrig blivit ifrågasatt sedan jag passerade studentåldern, men jag antar att det också har att göra med att jag ofta inte dricker alkohol alls vid middagar/fester/AW/etc och att många förmodar att det beror på min långa bilresa hem. Vilket det också beror på vid en del tillfällen.
Edit: Men jag inser vid närmare eftertanke att jag trots ovan text, också blir drabbad av känslan att man ibland måste förklara varför man inte dricker alkohol, även om ifrågasättandet inte är så tydligt verbalt. Och att jag då av bekvämlighetsskäl ofta anger bilresan hem som orsak.
Jo men det var inte vad som var genomsnittligt som var grejen utan att alla tycker att de är genomsnittliga.Fast genomsnittet för svenskar, vilket åtminstone borde ligga tydligt inom "normalt" är 7 öl i veckan, eller 7 glas vin i veckan. Så det du beskriver är ganska långt under genomsnittet, men säkert fortfarande inom "normalt".
Godis måste du äta ett kvarts kilo i veckan för att vara genomsnittlig. Bläähk.