Jag tänker mer - utan att ha hela bakgrunden osv - om TS att det kanske inte är alkoholens fel helt, utan kombination träning + alkohol som på något sätt stressar hjärtat extra mycket, eftersom du säger att du hade inga problem att dricka lite vin när du inte tränade.
@Voeux, hur länge sen var du varit hos läkaren nyss och fick hjärtat lyssnat på? Jag tänker lite att om det finns ngt underliggande problem (ex ett litet blåsljud eller liknande), så är det inte konstigt att både träning och alkohol ihop ger utslag på hjärtat. Särskilt som jag tycker mig läsa att du skriver att du inte har samma stress i livet längre, men att problemet kvarstår?
Sen kan det ju givetvis ta längre tid än man tror för kroppen att återhämta sig fysiskt efter att man pushat den psykiskt över sina gränser, så det behöver ju inte vara ett fysiskt ”fel” i botten.
För frågan om ens egna förhållande till alkohol; Nu för tiden dricker jag ibland någon/några fredagsöl för att det är gott, nått glas vin eller en drink när jag blir sugen (jag gillar inte att dricka alkohol till mat, utan jag blir sugen på det ”separat”). Berusad/full blir jag kanske max ett par gånger om året (om ens det), jag blir alldeles för sleten ett par dagar efter för att det ska vara värt det !
Jag tänker på två sätt. Det ena är att alkohol och träning inte alls går ihop sig, och att behöva prioritera det ena före det andra på något vis kanske är ganska naturligt. Hård träning bryter ner kroppen och den behöver vila och mycket näring för att återhämta sig, och då kan alkohol verkligen ställa till det. Det påverkar nog hjärtat, som du säger att påfrestningen blir för stor.
Sen tänker jag också att ens grundförutsättningar kan se olika bra ut, och där är mina förutsättningar kanske inte helt optimala. Jag har lätt fått hjärtklappningar vid stress tidigare, för mycket koffein ger också hjärtklappning och i höstas fick jag ju också någon "flimmer" känsla vid ett tillfälle. Så jag kanske ska kolla upp det igen, för nu var det några år sedan. Jag är inte direkt orolig för att det skulle vara något väldigt fel på lilla pumpen men jag är fullt medveten om att hjärtat mitt lätt påverkas.