Alkohol och amning

feel

Trådstartare
Ska ut och käka med ett gäng kompisar om två veckor, börjar vara riktigt sugen på att ta något glas vin till maten och kanske en god drink efter. När kan man amma igen efter att man har druckit alkohol?

Sv: Alkohol och amning

Du behöver inte oro dig för att mjölken kommer innehålla alkohol. Om du dricker så du har en alkoholhalt i blodet på 0,8 promille så kommer även mjölken ha den promillehalten. Obervera att det handlar om promille, inte procent som många blandar ihop det med.

Du kan alltså i princip dricka hur mycket som helst och amma direkt efter.
Det du bör fundera på är hur lämplig du är att hantera en bebis efter alkoholintag, men vart den gränsen går är olika för olika personer.

Precis som turbo säger är det ingen fara, du kan njuta av vin och drink innan du går hem och ammar!

Du behöver inte oro dig för att mjölken kommer innehålla alkohol. Om du dricker så du har en alkoholhalt i blodet på 0,8 promille så kommer även mjölken ha den promillehalten. Du kan alltså i princip dricka hur mycket som helst och amma direkt efter.

Skrev du fel nu för det där går ju inte ihop..?

Skrev du fel nu för det där går ju inte ihop..?

Jo, det går ihop.

Alkoholhalten i mjölken är samma som (eller möjligen något lägre än) blodet. Och alkoholhalt i blodet mäter man som bekant i promille. Alkoholhalten i drycker som vin, mäter man däremot i procent.

Det är alltså ur alkoholsynpunkt helt ofarligt att amma hur full man än är, men risken är ju att man tappar bebisen om man är alltför asfull.

Okej, jag trodde mest att man var tvungen att vänta en hel dag efteråt typ :p

Hon är ju van att äta ersättning också så då får hon äta något mål med sin pappa om jag råkar bli lite "lullig", känns inte okej alls för mig att hantera bejbis påverkad.

Gå in och titta på socialstyrelsens rekommendationer ;)

1-2 glas vin i veckan säger de är ok under amning.

(Forskarna säger som inläggen ovan vad jag läst, dvs gränsen verkar gå vid handhavandeproblem. Men jag tror inga studier gjorts på mer än ngt glas vin i veckan så det är väl där säkerhetsnivån går. Några måste ju vara testpersoner också... :p).

Senast ändrad:

Du behöver inte oro dig för att mjölken kommer innehålla alkohol. Om du dricker så du har en alkoholhalt i blodet på 0,8 promille så kommer även mjölken ha den promillehalten. Obervera att det handlar om promille, inte procent som många blandar ihop det med.

Du kan alltså i princip dricka hur mycket som helst och amma direkt efter.
Det du bör fundera på är hur lämplig du är att hantera en bebis efter alkoholintag, men vart den gränsen går är olika för olika personer.

Håller med dig i "det viktiga" - man har kommit fram till att det inte är någon fara att dricka alhohol (i måttliga mängder) och amma och jag drack absolut vin under den tid jag ammade. Däremot undrar jag om du verkligen har rätt i deta med att samma promille går över i mjölken som i blodet? Det låter jättekonstigt tycker jag, och dessutom skulle det ju i så fall vara samma sak att amma med alkohol i kroppen som att dricka när man var gravid, och det är det ju INTE. Som gravid ska man ju inte dricka alkohol öht.

Men, i alla fall, TS: Ta din shyssta kväll med vin o en drink o oroa dig inte :)!

Ah nu är jag med. Procent -> promille i mamman, promille -> mikropromille (? :D) i bebis. Dvs yttepyttemängder. Skillnaden när man är gravid och delar blodomlopp är den där sista omvandlingen, och bebis får samma promille i sitt blod som mamman har om hon dricker under graviditet.

Men att ha 0,8 i blodet (bebis delar blodomlopp när man är gravid?) och att dricka något (bröstmjölk i det här fallet) som innehåller 0,8 PROMILLE är ju stor skillnad. Att dricka något med en alkoholhalt på 0,8 promille är ju i princip ingen alkohol alls.

Precis, för bebisen blir det som att dricka något med tex 0,8 promille alkohol och det är försumbar mängd alkohol. Bebisen får ingen alkohol i blodet.

ako- Skillnaden är att under graviditeten delar man blodomlopp, alltså får bebisen i magen samma alkoholhalt i blodet som mamman. Om mamman dricker sig full blir alltså bebisen också det.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
55 097
Senast: Gunnar
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar