Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte_Ung skrev:Däremot så har jag mycket svårt att definiera konsumtion av alkohol som ett behov i stället för nöje.
Hela den muslimska världen skulle väl ha gått under om alkohol var ett mänskligt behov, och mormonerna hade följt med dem ned i undergången.
Men i övrigt så uppfattar jag både muslimer och mormoner som mycket duktiga på att idka socialt umgänge.
Inte_Ung skrev:Vet du förresten hur litet man faktiskt kan dricka utan att riskera leverskador?
Men jag ser till att vara bosatt så att min son, 16 år, kan ta sig hem själv. Kollektivtrafik - han har terminskort som gäller hela tiden - och dessutom kan han ju gå om ingen buss/spårvagn dyker upp. vi bor på det sättet. Jag funderar ibland på att bo mindre centralt = billigare, men avstår definitivt från det tills sonen är stor nog att hantera andra avstånd och på det hela taget är stor nog att ta ansvar för sig själv i högre grad.
Det handlar ju inte riktigt om det.Petruska skrev:Varför ska jag ha som mål i livet att dö med en lever som ett barn?
Inte_Ung skrev:Tillämpar man samma säkerhetsmarginaler för alkohol som för andra ämnen i vår omgivning - då bör man inte dricka mer än 7 gram alkohol per dygn. Det motsvarar ungefär en flaska lättöl om dagen. Detta gäller friska, vuxna personer. Vid ungefär 20 gram alkohol per dygn (motsvarar ungefär en burk starköl) kan man se klara leverskador hos kvinnor. Vid 40 gram (två burkar starköl) finns en begynnande risk för män att få leverskador.
Saxat från
http://www.can.se/sida.asp?navId=1&subId=57
Läs gärna resten.
20 gram alkohol om dagen = 140 gram i veckan = 2 flaskor vin
Lätt gjort om man dricker några glas vin till maten några gånger i veckan.
Eller 7 starköl totalt under en vecka.
Eller 3 öl och en flaska vin och en liten till kaffet i veckan.
Och denna mängd medför alltså att man kan se klara leverskador.
Vi kan dela upp det på veckan så att det ser ut som om det försvinner.
Onsdag en stor stark efter jobbet.
Fredag en stor stark efter jobbet.
Två glas vin till maten och en avec till kaffet.
Lördag två glas vin till maten och sedan avec till kaffet.
Och voila - en leverskada.
Det är liksom inget nyttigt intresse direkt med vin och öl och avec till kaffet.
I motsats då till de intressen som medför någon typ av friskvård.
Pettsson skrev:Men OM sonen av ngn anledning inte tar sig hem? OM det skulle hända ngt? Är det inte en trygghet man prioriterar i dagens samhälle med tanke på dess utveckling
Mabuse skrev:Dagens samhälle? Dess utveckling? Vad menar du med det?
Mig veterligen var det inte bättre förr - på slutet av 1800-talet var exempelvis misshandelssiffrorna betydligt högre än idag.
Jag äter av den anledningen ytterst sällan godis eller choklad.Mabuse skrev:Nej, men det finns väl många intressen som inte direkt är nyttiga? Godis och choklad är ju inte heller nyttigt, men det äter man ju ändå. För att det är gott. Sitta framför datorn är väl inte nyttigt, men det gör man ändå. Vistas i dammiga stallmiljöer är definitivt inte bra för lungorna, men man gör det ändå, etc etc.
Men om det är så litet, kan det då inte vara förhandlingsbart?Mabuse skrev:Fredag: 2 glas vin
Lördag: 1 starköl, en drink/avec.
Inte_Ung skrev:Men om det är så litet, kan det då inte vara förhandlingsbart?
Typ att du har din dag att göra vad du vill på lördag och då så får tonåringarna se till att vara på ett säkert ställe.
Och så kan tonåringarna få festa och ha nykter backup på fredagen.
Man kan väl turas om?
Eller är det en sådan enorm uppoffring att skippa alkoholhaltiga drycker en dag av två i veckan?
Inte_Ung skrev:Nej vi (jag är säker på att Luff håller med mig här) kan inte acceptera åsikter som innebär att vissa föräldrar inte tar hand om sina barn därför att de prioriterar alkoholdrickande före barnen.
Det är när föräldrana är för fulla för att ta hand om sina barn.Luff skrev:Det är alla som delar på en baginbox och meddelar barnen att vi kan inte skjutsa för vi ska dricka, så det är ingen ide att ringa hem om det är något - helg efter helg efter helg.
Jag har ringt hem till snorfull 15 årings föräldrar och fått svaret - Ja du, vi har druckit och kan inte hämta henne, hon skulle sova hos Emma, hur full är hon...kan dom verkligen inte ta sig till Emma......
Näpp säger jag då, hon är ensam och redlös, vi överväger ambulans...- då letas det oftast upp en nykter granne - hur kul är det på en skala - för att man inte kunde ge fasen i alkoholen.
Inte_Ung skrev:Jag vill här återknyta till ett utdrag ur en av Luff's tidigare inlägg.
Det är när föräldrana är för fulla för att ta hand om sina barn.
Och det är inga lösa antaganden.
Om man inte är nykter nog att köra bil (eller på annat sätt har löst situationen) så har man prioriterat att dricka alkohol före att kunna ta hand om sina barn.
Och när det gäller just Mabuse, så kan hon egentligen dricka sig totalt redlös varje kvälll om hon vill när det gäller just det.
För hon har inga barn.
Och jag kan nog egentligen därför inte begripa varför hon skall vara på denna tråden och försvara vuxnas rätt till att dricka alkohol så att de inte kan köra bil och hämta barn som behöver hämtas.
Eftersom hon inte har några barn att hämta.