Alkohol o tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag håller med ! När alkoholkonsumtion blir ett behov så finns där ett problem.

Samma sak med att bo avigt till, jag gör ju också det och det är helt i sin ordning att mina nöjen får stå tillbaka för barnens möjligheter att ta sig hem säkert !
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Däremot så har jag mycket svårt att definiera konsumtion av alkohol som ett behov i stället för nöje.
Hela den muslimska världen skulle väl ha gått under om alkohol var ett mänskligt behov, och mormonerna hade följt med dem ned i undergången.
Men i övrigt så uppfattar jag både muslimer och mormoner som mycket duktiga på att idka socialt umgänge.

Ingen här har väl hävdat att alkohol skulle vara ett behov? God mat är inte heller något behov, eller godis för den delen, eller ridning, eller någon av alla de saker vi människor sysselsätter oss med för att få trevliga liv.

Angående detta att det är vanligare med alkoholister i Stockholm - för det första skulle jag gärna vilja se statistiken som backar upp det påståendet, för det andra: om det skulle vara så, så rör det sig snarare om en korrelation än en kausalitet. Dvs, det är möjligt att alkoholism och storstadsberoende samvarierar, men det betyder inte att det ena orsakar det andra.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Tillämpar man samma säkerhetsmarginaler för alkohol som för andra ämnen i vår omgivning - då bör man inte dricka mer än 7 gram alkohol per dygn. Det motsvarar ungefär en flaska lättöl om dagen. Detta gäller friska, vuxna personer. Vid ungefär 20 gram alkohol per dygn (motsvarar ungefär en burk starköl) kan man se klara leverskador hos kvinnor. Vid 40 gram (två burkar starköl) finns en begynnande risk för män att få leverskador.

Saxat från
http://www.can.se/sida.asp?navId=1&subId=57
Läs gärna resten.

20 gram alkohol om dagen = 140 gram i veckan = 2 flaskor vin
Lätt gjort om man dricker några glas vin till maten några gånger i veckan.
Eller 7 starköl totalt under en vecka.
Eller 3 öl och en flaska vin och en liten till kaffet i veckan.
Och denna mängd medför alltså att man kan se klara leverskador.

Vi kan dela upp det på veckan så att det ser ut som om det försvinner.
Onsdag en stor stark efter jobbet.
Fredag en stor stark efter jobbet.
Två glas vin till maten och en avec till kaffet.
Lördag två glas vin till maten och sedan avec till kaffet.
Och voila - en leverskada.

Det är liksom inget nyttigt intresse direkt med vin och öl och avec till kaffet.
I motsats då till de intressen som medför någon typ av friskvård.

Som kuriosa kan jag berätta om min bukspottkörtel.
Den blev skadad av påssjuka när jag var liten, på samma sätt som pojkars testiklar kan bli.
Om jag vill ha den fungerande kvar så måste jag vara försiktig med alkohol.
Detta är en dold skada som jag måste hålla reda på själv.
För om jag inte dricker som ett svin under en längre period, så märker jag den inte.
Jag drack som ett svin under en period i min ungdom då jag inte begrep bättre - och resultatet med våldsamma kräkningar under en längre tid kom efter ett tag.
Min mamma berättade sedan i ett helt annat sammanhang att jag borde veta att den svåra magsjuka som jag hade som 5-åring var påssjuka i bukspottkörteln och att den då kunde ha blivit skadad.
Sedan så var det bara att trava ner till biblioteket och läsa in sig på Pankreatit, detta var liksom före internet, och lägga ihop 2 och 2 samt dra ner kraftigt på alkoholen.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Men JAG tillämpar olika säkerhetsmarginaler för olika saker.

Ridning tex, är faktiskt en hel del farligare än många andra hobbies. Jag tar den risken, för jag vill rida. (Försöker givetvis vara omdömesgill, men vet att olyckor händer.) Min ena arm är tex lite kortare sedan jag bröt den när jag föll av som barn.

Om jag behövde tex cellgifter skulle jag ta biverkningarna för att bli av med cancern, men jag skulle inte acceptera de biverkningarna ör att bli av med lite snuva.

Alkohol ger mig en del nöje, då gör det inte så mycket att det inte är helt riskfritt. (Risker som att köra full, att supa bort mina pengar etc tar jag INTE, det är inte SÅ roligt med vin.)

Bilkörning är ju väldigt riskabelt, även med nyktra förare, men vi tycks ta även de riskerna. Dock något mer motvilligt i mitt fall, då jag ser hela vårt extrema bilanvändande som ett STORT samhälleligt problem. Jag kan inte tycka att ett så bilberoende samhälle som vårt är ett vettigt organiserat samhälle.

Varför ska jag ha som mål i livet att dö med en lever som ett barn? Givetvis kan andra medicinska enstaka fall, som ditt, ha betydelse, men det är ju inte ett generellt arrgument mot alkohol. Min man är diabetiker, så vi äter lite olika. Inte behöver vi tjata om sockrets skadlighet för det. Vi vet att det är olika farligt för olika personer.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Men jag ser till att vara bosatt så att min son, 16 år, kan ta sig hem själv. Kollektivtrafik - han har terminskort som gäller hela tiden - och dessutom kan han ju gå om ingen buss/spårvagn dyker upp. vi bor på det sättet. Jag funderar ibland på att bo mindre centralt = billigare, men avstår definitivt från det tills sonen är stor nog att hantera andra avstånd och på det hela taget är stor nog att ta ansvar för sig själv i högre grad.

Men OM sonen av ngn anledning inte tar sig hem? OM det skulle hända ngt? Är det inte en trygghet man prioriterar i dagens samhälle med tanke på dess utveckling, ingen vet vad ens barn gör förrän de slutligen är hemma efter en kväll ute med polarna.
Självklart utökas friheten med tiden, men under den tiden anser jag att föräldern ska ha koll och veta vad som händer och sker.
Inte för att vara någon sorts diktator, men för att vara förälder, för att bry sig.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
Varför ska jag ha som mål i livet att dö med en lever som ett barn?
Det handlar ju inte riktigt om det.
Utan om att inte förkorta sitt liv genom att skaffa sig leverskador.

Man måste ha en fungerande lever för att kunna leva.
Tillräcklig mängd alkohol ger leverskador, det är inte bara risk för det utan det får man med säkerhet.
Ridning är en risk.
Man kommer inte säkert att bli skadad.
Och om man blir det, så är det oftast skador som inte är livsförkortande.
Trasiga armar och ben är opraktiskt men inte livsfarligt.

Vad gäller diabetes typ 2 så vet man att en hög sockerkonsumtion i livet driver den.
Socker är faktiskt inte tillräckligt kul för att jag skall vilja ha diabetes efter 60 bara för att jag vräkte i mig socker som barn.
De insulinproducerande cellerna kan bara producera en viss mäng insulin totalt under livet, så det gäller att hushålla med den mängden.
Och jag planerar att bli 100år gammal, så i mitt fall skall de räcka länge.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Tillämpar man samma säkerhetsmarginaler för alkohol som för andra ämnen i vår omgivning - då bör man inte dricka mer än 7 gram alkohol per dygn. Det motsvarar ungefär en flaska lättöl om dagen. Detta gäller friska, vuxna personer. Vid ungefär 20 gram alkohol per dygn (motsvarar ungefär en burk starköl) kan man se klara leverskador hos kvinnor. Vid 40 gram (två burkar starköl) finns en begynnande risk för män att få leverskador.

Saxat från
http://www.can.se/sida.asp?navId=1&subId=57
Läs gärna resten.

20 gram alkohol om dagen = 140 gram i veckan = 2 flaskor vin
Lätt gjort om man dricker några glas vin till maten några gånger i veckan.
Eller 7 starköl totalt under en vecka.
Eller 3 öl och en flaska vin och en liten till kaffet i veckan.
Och denna mängd medför alltså att man kan se klara leverskador.

Vi kan dela upp det på veckan så att det ser ut som om det försvinner.
Onsdag en stor stark efter jobbet.
Fredag en stor stark efter jobbet.
Två glas vin till maten och en avec till kaffet.
Lördag två glas vin till maten och sedan avec till kaffet.
Och voila - en leverskada.

Det är liksom inget nyttigt intresse direkt med vin och öl och avec till kaffet.
I motsats då till de intressen som medför någon typ av friskvård.

Nej, men det finns väl många intressen som inte direkt är nyttiga? Godis och choklad är ju inte heller nyttigt, men det äter man ju ändå. För att det är gott. Sitta framför datorn är väl inte nyttigt, men det gör man ändå. Vistas i dammiga stallmiljöer är definitivt inte bra för lungorna, men man gör det ändå, etc etc.

Den konsumtion som du räknar upp är jag inte i närheten av - så jag tror då inte att jag behöver oroa mig för leverskador.

Snarare skulle det bli något liknande det här:

Fredag: 2 glas vin
Lördag: 1 starköl, en drink/avec.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Pettsson skrev:
Men OM sonen av ngn anledning inte tar sig hem? OM det skulle hända ngt? Är det inte en trygghet man prioriterar i dagens samhälle med tanke på dess utveckling

Dagens samhälle? Dess utveckling? Vad menar du med det?

Mig veterligen var det inte bättre förr - på slutet av 1800-talet var exempelvis misshandelssiffrorna betydligt högre än idag.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Dagens samhälle? Dess utveckling? Vad menar du med det?

Mig veterligen var det inte bättre förr - på slutet av 1800-talet var exempelvis misshandelssiffrorna betydligt högre än idag.

Precis!

Extremt mycket alkoholism i början av nittonhundratalet! Fler barn dödades eller skadades allvarligt i trafiken på femtiotalet än idag! Fler föräldralösa barn i Sverige under tidigare århundraden! Mycket kortare medellivslängd! Och, som Mabuse säger, väldigt mycket mer misshandel och våld. Att slå eller våldta sin fru om man är man har inte ens varit definierat som lagbrott särskilt länge!
Man undrar verkligen vad det är i samhället som blir så mycket värre hela tiden!

Alla exempel jag har tillgång till, genom släkt, historiekunskaper osv, tyder ganska entydigt på motsatsen. Snarare blir det bättre, i alla fall i vår del av världen.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Nej, men det finns väl många intressen som inte direkt är nyttiga? Godis och choklad är ju inte heller nyttigt, men det äter man ju ändå. För att det är gott. Sitta framför datorn är väl inte nyttigt, men det gör man ändå. Vistas i dammiga stallmiljöer är definitivt inte bra för lungorna, men man gör det ändå, etc etc.
Jag äter av den anledningen ytterst sällan godis eller choklad.
Och mitt stall har jag sett till att det skall vara damfritt.
Jag är astmatiker och har därför ett allergisanerat stall som är damfritt samt en så allergivänlig hästhålllning som möjligt.
Varför skall stall vara dammiga för, det kan väl aldrig vara bra för vare sig folk eller hästar?

Sin kropp och sin miljö, den skall man vara rädd om.
För man får ingen ny när den gamla har gått sönder.

Mabuse skrev:
Fredag: 2 glas vin
Lördag: 1 starköl, en drink/avec.
Men om det är så litet, kan det då inte vara förhandlingsbart?
Typ att du har din dag att göra vad du vill på lördag och då så får tonåringarna se till att vara på ett säkert ställe.
Och så kan tonåringarna få festa och ha nykter backup på fredagen.
Man kan väl turas om?
Eller är det en sådan enorm uppoffring att skippa alkoholhaltiga drycker en dag av två i veckan?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Vet du vad
Idag konsumeras LIKA MYCKET alkohol tom mer i vissa åldersgrupper som för hundra år sedan.
Alkoholen är en folksjukdom - tom mer omfattande är fetman - dock mer tolererad - även det vackra folket super.
Och även om fetman kostar pengar så dör inte andra människor av att andra äter för mycket av fel saker.
Ingen tonåring blir heller våldtagen för hon ätit för mycket chips en lördag.

Ni har lyckats blanda in mycket olika aspekter i detta att vara nykter någon helgdag för att tonåringen ska vara trygg......
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Men om det är så litet, kan det då inte vara förhandlingsbart?
Typ att du har din dag att göra vad du vill på lördag och då så får tonåringarna se till att vara på ett säkert ställe.
Och så kan tonåringarna få festa och ha nykter backup på fredagen.
Man kan väl turas om?
Eller är det en sådan enorm uppoffring att skippa alkoholhaltiga drycker en dag av två i veckan?


Detta har jag föreslagit för Mabuse flera gånger men nej - hon kan inte avstå, eller så har hon flera underliga argument för att inte vara BETJÄNT åt sitt barn - vilket det inte är frågan om.

Barn har hon inga heller vad jag kan förstå, vare sig att "betjäna" eller ta ansvar för.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Kan ni bara inte acceptera att det finns andra åsikter än era ( Luff och Inte_Ung ) ?
Olika åsikter finns det alltid , man kanske ska respektera det och inte bara försöka tjata igenom sina egna på folk som inte är likasinnade?

//Fortfarande vare sig alkoholist / nykterist / curlingförälder
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nej vi (jag är säker på att Luff håller med mig här) kan inte acceptera åsikter som innebär att vissa föräldrar inte tar hand om sina barn därför att de prioriterar alkoholdrickande före barnen.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Man kan ju flytta fredagsvinet till en onsdag också.
Mat smakar väl lika bra oavsett vilken dag i veckan som man äter den.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Nej vi (jag är säker på att Luff håller med mig här) kan inte acceptera åsikter som innebär att vissa föräldrar inte tar hand om sina barn därför att de prioriterar alkoholdrickande före barnen.

Och vem förutom er anser att man prioriterar det ?
Är inte det ett antangande från er sida ?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Har du läst hela tråden?
Det finns några som svarar att dom INTE kan tänka sig att avstå från 2 glas vin för att dom inte vill vara BETJÄNTER åt sina barn.

Kan det sägas tydligare vad man prioriterar och hur man ser på sina barn?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag vill här återknyta till ett utdrag ur en av Luff's tidigare inlägg.

Luff skrev:
Det är alla som delar på en baginbox och meddelar barnen att vi kan inte skjutsa för vi ska dricka, så det är ingen ide att ringa hem om det är något - helg efter helg efter helg.
Jag har ringt hem till snorfull 15 årings föräldrar och fått svaret - Ja du, vi har druckit och kan inte hämta henne, hon skulle sova hos Emma, hur full är hon...kan dom verkligen inte ta sig till Emma......
Näpp säger jag då, hon är ensam och redlös, vi överväger ambulans...- då letas det oftast upp en nykter granne - hur kul är det på en skala - för att man inte kunde ge fasen i alkoholen.
Det är när föräldrana är för fulla för att ta hand om sina barn.
Och det är inga lösa antaganden.
Om man inte är nykter nog att köra bil (eller på annat sätt har löst situationen) så har man prioriterat att dricka alkohol före att kunna ta hand om sina barn.

Och när det gäller just Mabuse, så kan hon egentligen dricka sig totalt redlös varje kvälll om hon vill när det gäller just det.
För hon har inga barn.
Och jag kan nog egentligen därför inte begripa varför hon skall vara på denna tråden och försvara vuxnas rätt till att dricka alkohol så att de inte kan köra bil och hämta barn som behöver hämtas.
Eftersom hon inte har några barn att hämta.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Jag vill här återknyta till ett utdrag ur en av Luff's tidigare inlägg.


Det är när föräldrana är för fulla för att ta hand om sina barn.
Och det är inga lösa antaganden.
Om man inte är nykter nog att köra bil (eller på annat sätt har löst situationen) så har man prioriterat att dricka alkohol före att kunna ta hand om sina barn.

Och när det gäller just Mabuse, så kan hon egentligen dricka sig totalt redlös varje kvälll om hon vill när det gäller just det.
För hon har inga barn.
Och jag kan nog egentligen därför inte begripa varför hon skall vara på denna tråden och försvara vuxnas rätt till att dricka alkohol så att de inte kan köra bil och hämta barn som behöver hämtas.
Eftersom hon inte har några barn att hämta.

Det där, när folk som har barn anser att folk som inte har det inte bör yttra sig i barnfrågor, det irriterade mig innan jag fick barn och jag bestämde mig för att aldrig bli sån! Och jag har lyckats! Alla har varit barn. Det räcker bra som erfarenhet för min del. Dessutom ser de allra flesta vuxna både barn och föräldrar hela tiden, och det är ju nu en gång för alla så att man inte nödvändigtvis ser saker och ting klarare ju mer personligt berörd man är. Ofta är det tvärtom, skulle jag vilja säga.

Att man inte vill vara betjänt åt sina barn betyder just det, inte att man skiter i deras väl och ve.

Att andra föräldrar som du känner inte tar hand om sina barn, betyder inte att tex Mabuse inte skulle ha tagit hand omsina om hon haft några, eller att jag inte tar hand om mitt bara för att jag inte är torrlagd på heltid.

Hur ska vi se på alla de situationer då man av andra skäl än alkohol inte kan hämta ett barn (eller vuxen, för all del) i nöd? Kriser kan ju uppstå närsomhelst, inte bara vid typisk middag med vin-tid.

Om min kompis som är narkosläkare står vid operation kan han inte rädda sina barn samtidigt. Det är inte så att det då genast dyker upp en annan narkosläkare som tar över.
Jag undervisar en hel del: ingen telefon i föreläsningssalen, alla mobiler avstängda. Och krisen får vara bra allvarlig för att undervisningen ska ställas in - mina studenter tar lån för att bli undervisade av (bla) mig!
Jag rider i skogen, det tar lätt två-tre timmar innan jag kan rädda någon om det ringer ett krissamtal då.
Dricker jag en halv flaska vin hemma kan jag på tre minuter organisera en taxi, ambulans, polis, morfar, eller vad som nu skulle behövas.
Vilket av dessa beteenden är mest ansvarslöst?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp