Sv: Alkohol o tonårsföräldrar
Ja, men det är ju en frihet som bara fungerar för att du finns där som back-up. Dvs du ger henne en frihet som är mer än hon egentligen kan hantera själv, men som fungerar för att du backar upp henne. Det passar för dig, men du måste ju kunna förstå att alla inte vill göra precis som du?
Sen ska man ju notera att det här rör sig om just sådana fall (ganska sällan, och där man som förälder är förvarnad) där också jag skulle hålla mig alkoholfri.
Inte_Ung skrev:Nej, jag vakar över 14-åringen som tagit tåget till stan för att gå på bio och äta på restaurang efteråt.
Eller när det är party hos någon kompis, så att jag kan åka dit och röja upp litet om det t.ex. kommer objudna gäster.
Det händer kanske 5ggr/år så jag tycker att jag kan göra det.
Så att hon kan ha roligt utan att behölva oroa sig och att jag kan släppa iväg henne på egna äventyr utan att oroa mig under tiden.
Hon har stränga order om att ringa om något går på tok.
Skulle något gå på tok och jag i efterhand fick veta det och att hon då inte hade ringt, så skulle det vara stopp för dylika aktiviteter under en period.
Det går att ge en 14-åring stor frihet om man ser till att tänka riktigt säkert.
Ja, men det är ju en frihet som bara fungerar för att du finns där som back-up. Dvs du ger henne en frihet som är mer än hon egentligen kan hantera själv, men som fungerar för att du backar upp henne. Det passar för dig, men du måste ju kunna förstå att alla inte vill göra precis som du?
Sen ska man ju notera att det här rör sig om just sådana fall (ganska sällan, och där man som förälder är förvarnad) där också jag skulle hålla mig alkoholfri.