Sv: Alkohol o tonårsföräldrar
Du slår hårt och vilt under bältet, och jag börjar att allvarligt undra varför.
Den skilsmässan var i ett längre perspektiv det bästa för barnen.
Men att som förälder inte alltid orka eller räcka till är inte samma sak som att välja att ägna sig åt fredags eller lördagsnöje i stället för att ta hand om barnen.
Ibland, när saker blir dåliga, så kommer barn i kläm.
Och det räcker så bra med det, man behöver inte spä på med att välja bort dem för att ägna sig åt andra nöjen så att man inte har tid för dem.
Vilket ju kan vara svårt om man hellre sitter hemma och äter gott och dricker vin.
Man kan väl inte bara sitta där och dricka vin och strunta i att man inte vet var tonåringen är.
Kontroll är bra.
Så man får väl se till att ta reda på var tonåringen håller hus.
Och varför dessa föräldrar i princip alltid är onyktra när deras tonåringar behöver hämtas och tas om hand?
Berätta även för mig om dessa andra sätt som man kan finnas för sina barn så att de inte är ute och ränner runt på byn om nätterna?
Att visa sina tonåringar att dricka alkohol är det absolut viktigaste sättet som pappa och mamma kan roa sig på, känns ju inte som en sådan fantastisk förebild mot detta faktikst.
Visst var det jag.Mabuse skrev:Som jag minns det så var det någon här på Buke som berättade att när hon och hennes man skiljde sig, och deras dotter mådde psykiskt dåligt på grund av det, så var hon glad och stolt över sin ännu-icke-tonårsdotter som på egen hand gick till skolpsykiatrikern med sina problem istället för att prata med sina föräldrar, eftersom barnet visste att föräldrarna hade fullt upp med sitt eget och inte ville störa dem med sina problem. Men den mamman tycker säkert ändå att hon ställer upp för sina barn och sätter deras behov i främsta rummet alltid.
Du slår hårt och vilt under bältet, och jag börjar att allvarligt undra varför.
Den skilsmässan var i ett längre perspektiv det bästa för barnen.
Men att som förälder inte alltid orka eller räcka till är inte samma sak som att välja att ägna sig åt fredags eller lördagsnöje i stället för att ta hand om barnen.
Ibland, när saker blir dåliga, så kommer barn i kläm.
Och det räcker så bra med det, man behöver inte spä på med att välja bort dem för att ägna sig åt andra nöjen så att man inte har tid för dem.
Ett bra sätt att hindra dem från att dra runt är ju att rent handgripligen hämta dem.Mabuse skrev:Gör det? Så om man alltid sätter barnen i främsta rummet så kan man garantera att barnen aldrig drar runt eller gör något dumt?
Vilket ju kan vara svårt om man hellre sitter hemma och äter gott och dricker vin.
Man kan då ta bilen och åka ut och leta rätt på dem.Mabuse skrev:Om föräldrarna är nyktra, kan man vara säker på att barnen inte råkar illa ut då? Det hette ju nyss att många tonårsföräldrar inte vet vad barnen håller hus och vad de sysslar med, vad spelar det då för roll om man tar ett glas vin eller inte?
Man kan väl inte bara sitta där och dricka vin och strunta i att man inte vet var tonåringen är.
Kontroll är bra.
Så man får väl se till att ta reda på var tonåringen håller hus.
Men förklara då för mig varför vissa föräldrar inte håller reda på sina tonåringar?Mabuse skrev:Saker och ting är inte alltid svarta eller vita, och man kan finnas där för sina barn på flera sätt. Att alltid stå till tjänst med skjuts och hämtning är ett sätt, men inte det enda.
Och varför dessa föräldrar i princip alltid är onyktra när deras tonåringar behöver hämtas och tas om hand?
Berätta även för mig om dessa andra sätt som man kan finnas för sina barn så att de inte är ute och ränner runt på byn om nätterna?
Att visa sina tonåringar att dricka alkohol är det absolut viktigaste sättet som pappa och mamma kan roa sig på, känns ju inte som en sådan fantastisk förebild mot detta faktikst.