Sv: Alkohol o tonårsföräldrar
För hon har inga barn att ta hänsyn till.
Jag hoppas dock att hon håller sig ifrån alkohol om hon blir gravid och sedan skall amma ett barn.
Och jag lovar, man ser annorlunda på det där med alkohol efter att ha avstått i över ett år.
Det är en erfarenhet som Mabuse ännu inte har gjort i vuxen ålder.
Och inget som går att kompencera med erfarenheten att förut själv ha varit barn.
Jag skrev redan tidigare att man visst kunde dricka vin, bara man såg till att ha en backup-plan.
Du har alltså inte för avsikt att låta bli att ta hand om ditt/dina barn med motivationen "Men nu så har jag ju druckigt ju, så hän får faktiskt vackert ta hand om sig själv".
Det är det där sista som är grejjen.
Att man fortfarande anser att man har ett ansvar och att man tar det.
Nykter eller ej.
Läkaren som opererar har ju naturligtvis andra som kan ta hand om barnen under tiden.
Eller har sett till att barnen under denna tiden ser till att hålla sig i skinnet.
Det som jag tänker på är att man kan ställa upp med att sitta som backup under ett planerat festande någon gång t.ex. varannan vecka.
Inte alltid och hela tiden på helspänn.
Det klarar man ju inte av rent psykiskt heller.
Men just nu så är faktiskt Mabuses alkoholvanor totalt irrelevanta i sammanhanget.Petruska skrev:Att andra föräldrar som du känner inte tar hand om sina barn, betyder inte att tex Mabuse inte skulle ha tagit hand omsina om hon haft några,
För hon har inga barn att ta hänsyn till.
Jag hoppas dock att hon håller sig ifrån alkohol om hon blir gravid och sedan skall amma ett barn.
Och jag lovar, man ser annorlunda på det där med alkohol efter att ha avstått i över ett år.
Det är en erfarenhet som Mabuse ännu inte har gjort i vuxen ålder.
Och inget som går att kompencera med erfarenheten att förut själv ha varit barn.
Men då så är vi framme vid det där om att ta sitt ansvar igen.Petruska skrev:Dricker jag en halv flaska vin hemma kan jag på tre minuter organisera en taxi, ambulans, polis, morfar, eller vad som nu skulle behövas.
Jag skrev redan tidigare att man visst kunde dricka vin, bara man såg till att ha en backup-plan.
Du har alltså inte för avsikt att låta bli att ta hand om ditt/dina barn med motivationen "Men nu så har jag ju druckigt ju, så hän får faktiskt vackert ta hand om sig själv".
Det är det där sista som är grejjen.
Att man fortfarande anser att man har ett ansvar och att man tar det.
Nykter eller ej.
Läkaren som opererar har ju naturligtvis andra som kan ta hand om barnen under tiden.
Eller har sett till att barnen under denna tiden ser till att hålla sig i skinnet.
Det som jag tänker på är att man kan ställa upp med att sitta som backup under ett planerat festande någon gång t.ex. varannan vecka.
Inte alltid och hela tiden på helspänn.
Det klarar man ju inte av rent psykiskt heller.