Alkohol o tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
Dessutom frigör bilfriheten lite pengar till taxi vid behov. Om en bil kostar 2-3000 i månaden, åker nog få körkortslösa taxi för det beloppet!
Man kan vända på det också.
Körkort och bil gör det möjligt för mig att bo på 138kvm med 5 boxars stall och 9ha hagar för 0:-/månad inklusive allt.
Och jag kan pendla till Stockholm för dryga 1000:-lappen i månaden.
Bilen till kollektivtrafiken och så 600:- för ett SL-månadskort.
Det finns oftast 2 sidor på ett mynt.

Petruska skrev:
tex för att ett barn får krupp, då kan man ju ta taxi om man har druckit lite. Har ju fördelen också att man kan ha barnet i famnen, vilket man inte kan när man kör själv.
Man får av trafiksäkerhetsskäl ändå inte ha barnet i famnen.
Barn skall sitta i bilskydd, det är liksom lag på det.

Petruska skrev:
Men jag förstår också att missbruk i familjen gör att man inte vill att folk dricker, och jag lovar att ta hänsyn till det om vi skulle träffas!
Jag har inga problem med att folk dricker vin och öl, jag gör det gärna själv också.
Problemet uppstår först när de skyller på att de vill dricka/har druckigt alkohol och därför inte kan ta hand om sina barn eller djur eller annat som behöver tas om hand.
Man ordnar backup först, och sedan så kan man ta sina glas vin.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
slipper oroa sig för bensinpriser och oljetillgång i krigsdrabbade länder! Och är miljövänlig samtidigt!!
Och vad tror du att bussar och tåg går på då?
Luft eller?

Vet du hur elkraft tillverkas en kall vinterdag och hur skitigt det faktiskt är?
Du bör nog oroa dig över bensinpriser och oljetillgång i alla fall.
För det kommer att bli kallt i bostäderna i stan när det inte finns olja och kol till att göra elström av.
Själv så eldar jag med egenodlad ved, så jag kommer då inte att frysa.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Men vad skulle du gjort om 16-åringen suttit jätteledsen och chockad i England? Då hade du ju inte heller lyckats komma på studs.

Fy för fasen att vara 14-åring och veta att föräldrarna i sex års tid sitter hemma och väntar, istället för att leva sitt vanliga liv! Snacka om att man hade fått skuldkänslor i det läget...

:bow: Ska jag och min man ha skuldkänslor för att vi inte ens har körkort??? :smirk: Jag har alltid bott i storstäder och min man är färgblind och livrädd för att sitta bakom en ratt för han ser inte folk i mörka kläder mot mörk bakgrund.

Det gäller väl att ha ett nätverk. Folk man litar på och kan ringa i kris. Själv skulle jag annars själv förövrigt sätta mig i en taxi till dotterns "krisplats"...
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Sjalen skrev:
Ska jag och min man ha skuldkänslor för att vi inte ens har körkort???
Det beror väl på hur ni har arrangerat era liv.
Om ni vältar över ansvaret på andra med "vi har ju inget körkort" som argument eller inte.
Vi med bil och körkort blir ofta ganska så ordentligt utnyttjade av de kökortslösa (eller billösa) när det gälller just skjuts och transporter m.m. (eller låna bil med för den delen), så visst vissa bör nog känna i alla fall litet skuldkänslor.

Och att man skulle slippa att oroa sig för bensinpriser och olja som tar slut bara för att man åker taxi och buss var ju ett ganska så fånigt argument.
För även bussar och taxi behöver bränsle och kostar mera när bränslet blir dyrare.

Luff skrev:
Jag har ringt hem till snorfull 15 årings föräldrar och fått svaret - Ja du, vi har druckit och kan inte hämta henne, hon skulle sova hos Emma, hur full är hon...kan dom verkligen inte ta sig till Emma......
Näpp säger jag då, hon är ensam och redlös, vi överväger ambulans...- då letas det oftast upp en nykter granne - hur kul är det på en skala - för att man inte kunde ge fasen i alkoholen.
Det här är ett typiskt exempel på när man skyfflar över ansvaret på andra.
I detta fallet med agumentet "vi bara måste få dricka alkohol ju, för det är väl en rättighet som man har som vuxen".


Det jag vänder mig emot, och som jag tror att även Luff vänder sig emot, är alkohol eller inget körkort eller ingen bil som ursäkt för att vältra över ansvar på andra.
Ett ansvar som man då borde tagit själv, men som de nyktra eller de med körkort och bil då får ta i stället.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nämen snälla !!

Ska man verkligen aldrig kunna dricka för att man har barn och eller djur ??
Hallå , man behöver inte dricka sig full jämt men allvarligt talat så ska man nog få dricka vin eller vad det nu är utan att man för den skull är oansvarig eller alkoholist. Ska man ständigt ha körberedskap för sina djur och barn ??? Visst hästarna kan bli sjuka och olyckor kan hända men ska man sitta och vänta på dem ? Uppstår det problem så är det ju inte "kört" bara för att man inte är körduglig eller hur???

Med detta menar jag inte att jag är dricker jämt eller att jag är redlös när jag gör det och jag är INTE alkoholist .
Jag tycker bara att tråden börjar urarta och att alla som tar sig ett glas vin eller dyligt blir anklagade för att vara beroende och jag vet inte allt
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

geisli96 skrev:
Ska man verkligen aldrig kunna dricka för att man har barn och eller djur ??
Jag skrev inte aldrig.

Utan.
Inte_Ung skrev:
Man ordnar backup först, och sedan så kan man ta sina glas vin.

geisli96 skrev:
Jag tycker bara att tråden börjar urarta och att alla som tar sig ett glas vin eller dyligt blir anklagade för att vara beroende och jag vet inte allt
När man börjar att hysteriskt försvara sin rätt till att få dricka alkohol och låter drickandet gå ut över livet i övrigt, så är man nog där skulle jag tro.
I alla fall så är det några av kännetecknen för alkoholism.
Vi som inte har det inneboende behovet, vi bryr oss inte så mycket om vi måste vara nyktra en gång extra i onödan.
För oss så spelar det liksom inte så stor roll om vi får ta den där vinaren eller ölen eller avecen, vi har det bra ändå.
Men om hela livet går ut på att planera så att man kan få dricka alkohol, så bör man nog tänka över sina alkoholvanor några gånger till.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
När man börjar att hysteriskt försvara sin rätt till att få dricka alkohol och låter drickandet gå ut över livet i övrigt, så är man nog där skulle jag tro.
I alla fall så är det några av kännetecknen för alkoholism.
Vi som inte har det inneboende behovet, vi bryr oss inte så mycket om vi måste vara nyktra en gång extra i onödan.
För oss så spelar det liksom inte så stor roll om vi får ta den där vinaren eller ölen eller avecen, vi har det bra ändå.
Men om hela livet går ut på att planera så att man kan få dricka alkohol, så bör man nog tänka över sina alkoholvanor några gånger till.

Hur i hela friden kan du med dessa ord egentligen påstå att hon är alkoholist? För det gör du faktiskt.
Jag har en dotter på 16 i stan, tyvärr har jag inte koll på allt hon gör och VILL faktiskt vinteveta allt heller, jag har en 12åring hemma, visst tar jag mig ett glas vin eller öl om jag känner för det. Visst skulle det kunna insträffa saker men sanningen å säga så håller jag med geisli96, man kan inte sitta hemma och vänta på olyckorna. Jag bor också ute på landsbygden med minimalt, näst intill obefintliga bussförbindelser, det finns ALLTID någon man kan få hjälp av OM det skulle bli så akut att man måste åka som i mitt fall 5 mil till sjukhus,
Jag är inte heller alkoholist.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Det är intressant vilka som tar åt sig.
Jag har bara förklarat vilka tecken man kan se på en alkohololist.
Och flera av er ylar som stuckna grisar.

Okej, prova er själva då.

Tycker ni att en helg som ni inte får dricka vin på är en förlorad helg?
Räknar ni era vita dagar eller veckor?
Typ "Jag var ju tvungen att vara nykter förra helgen, så nu måste jag minsan få ta några glas vin till maten"?

Har ni bosatt er så att ni inte behöver åka bil, bl.a. för att kunna ta en öl efter jobbet eller gå på krogen och kunna komma hem lätt även efter litet öl, vin eller en grogg?

Nå handen på hjärtat, vad har ni för förhållande till alkohol?

Och jag har inte några obehagskännslor inför vare sig alkohol eller fulla människor p.g.a. min alkoholiserade far.
Men jag känner igen de beteénden som visar att någon är i farosonen.
Jag har fått anhörig-utbildning i det.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Jag skrev inte aldrig.

Utan.



När man börjar att hysteriskt försvara sin rätt till att få dricka alkohol och låter drickandet gå ut över livet i övrigt, så är man nog där skulle jag tro.
I alla fall så är det några av kännetecknen för alkoholism.
Vi som inte har det inneboende behovet, vi bryr oss inte så mycket om vi måste vara nyktra en gång extra i onödan.
För oss så spelar det liksom inte så stor roll om vi får ta den där vinaren eller ölen eller avecen, vi har det bra ändå.
Men om hela livet går ut på att planera så att man kan få dricka alkohol, så bör man nog tänka över sina alkoholvanor några gånger till.

Skrev jag något över huvud taget om hur ofta jag dricker ? Eller om hur stor del av mitt liv alkoholen har ???
Kan du av mitt svar få en uppfattning om hur ofta jag dricker eller inte ?
Vet du om jag dricker varje helg eller en gång per år ? Alkoholistantydningarna kommer på LITE VÄL lösa grunder kan jag tycka.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nej, jag gav gara en allmän förklaring till enligt vilka kriterier jag börjar fundera över om någon är alkoholist.
Kan inte du ta och läsa igenom tråden igen och sedan fundera på vilka i denna tråden och vilka av de beskrivna personerna i olika inlägg som kan falla under dessa kriterier.

Du skrev:
geisli96 skrev:
Jag tycker bara att tråden börjar urarta och att alla som tar sig ett glas vin eller dyligt blir anklagade för att vara beroende och jag vet inte allt
Och jag svarade på varför som jag gjorde det.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Det är intressant vilka som tar åt sig.
Jag har bara förklarat vilka tecken man kan se på en alkohololist.
Och flera av er ylar som stuckna grisar.

Okej, prova er själva då.

Tycker ni att en helg som ni inte får dricka vin på är en förlorad helg

nej


Räknar ni era vita dagar eller veckor?

nej


Typ "Jag var ju tvungen att vara nykter förra helgen, så nu måste jag minsan få ta några glas vin till maten"?


nä inte det heller...



Har ni bosatt er så att ni inte behöver åka bil, bl.a. för att kunna ta en öl efter jobbet eller gå på krogen och kunna komma hem lätt även efter litet öl, vin eller en grogg?

ärligt talat så valde jag inte bostad med alkoholdrickade i åtanke ... utan mer för huset och utsikten mm


Nå handen på hjärtat, vad har ni för förhållande till alkohol?

väldigt normalt skulle jag tro , tycker att ditt förhållande till det verkar betydligt mer infekterat så det ska bli intressant att se hur detta svar tolkas


Och jag har inte några obehagskännslor inför vare sig alkohol eller fulla människor p.g.a. min alkoholiserade far.
Men jag känner igen de beteénden som visar att någon är i farosonen.
Jag har fått anhörig-utbildning i det

kanske ska kolla igenom den utbildningen lite då det verkar som att allt verkar leda till alkoholistdiagnos oavsett hur mycket bakgrundsinformation som bifogas
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Det är intressant vilka som tar åt sig.
Jag har bara förklarat vilka tecken man kan se på en alkohololist.
Och flera av er ylar som stuckna grisar.

Okej, prova er själva då.

Tycker ni att en helg som ni inte får dricka vin på är en förlorad helg?
Räknar ni era vita dagar eller veckor?
Typ "Jag var ju tvungen att vara nykter förra helgen, så nu måste jag minsan få ta några glas vin till maten"?

Har ni bosatt er så att ni inte behöver åka bil, bl.a. för att kunna ta en öl efter jobbet eller gå på krogen och kunna komma hem lätt även efter litet öl, vin eller en grogg?

Men jag känner igen de beteénden som visar att någon är i farosonen.
Jag har fått anhörig-utbildning i det.

Nej, jag ser inte en helg utan alkohol som förlorad. Tävlar jag, tex, är ju helgen snarare förlorad MED alkohol! Och när jag tävlar är jag väldigt mycket utom räckhåll för min sons ev behov av mig, mycket värre än om jag delar en flaska vin i hemmet med min man.

Nej, jag räknar inte vita dagar och veckor, utom den gång jag tog en vit månad med en kompis som drack för mycket. Fast jag behövde ju inte räkna för att veta om det var mars eller inte...! Vid ett tillfälle under den månaden missade jag exceptionellt fin konjak hos en samlare, det var ju lite synd.

Nej, jag har bosatt mig där jag trivs, där min son kan ta sig hem på natten och där jag har cykelavstånd till både jobbet och stallet!!
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

tja jag har inga problem med spriten, faktum med att det säkerligen var nästan 2år sedan jag var så påverkad av alkohol att jag inte hade klarat att blåsa grönt, och inte ens då var jag "full".
Det kan gå månader emellan gångerna jag tar en öl till maten eller så.

Jag förstår resonomanget om man bor på LANDET, där det inte finns taxi, och att man har barn/djur.
Bor man i stan så är det däremot inte alls självklart att man HAR bil över huvudtaget.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

geisli96 skrev:
kanske ska kolla igenom den utbildningen lite då det verkar som att allt verkar leda till alkoholistdiagnos oavsett hur mycket bakgrundsinformation som bifogas
Nejdå, inte alls.
Och du verkar ju vara helt utanför alla farozoner.

Men du har visst fortfarande inte förstått att jag svarade på ditt påstående i inlägget och inte gjorde någon värdering av dig.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Frågan är ju om man har hamnat i stan av andra orsaker eller om man bara kan tänka sig att bo i stan för att där så slipper man köra bil och kan dricka så mycket som man vill?
Ser du skillnaden?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Och vad tror du att bussar och tåg går på då?
Luft eller?

Vet du hur elkraft tillverkas en kall vinterdag och hur skitigt det faktiskt är?
Du bör nog oroa dig över bensinpriser och oljetillgång i alla fall.
För det kommer att bli kallt i bostäderna i stan när det inte finns olja och kol till att göra elström av.
Själv så eldar jag med egenodlad ved, så jag kommer då inte att frysa.

Jo, jag vet. Jag är klimatforskare, faktiskt. Och glad att inte alla eldar med ved. Det är inget för tätbefolkade områden.

Det värsta med bensin/olja är ju inte transporten av MIG, MIN häst samt uppvärmningen av MIN bostad, utan mer samhälleligt. Och med detta samhälleliga i åtanke, finns det goda skäl att INTE ha 4 ytterväggar på varje bostad (plus golv och tak) samt att INTE köra bil vanemässigt. Det går åt hemskt mycket mindre energi per år för personer som bor i lägenhet i stan jämfört med såna som bor i eget hus på glesbygden. Detta redan utan att man direkt tar miljöhänsyn i sin livsföring. Och dessutom kommer ungarna hem helskinnade för egen maskin (fötterna) på natten!

Sen är det ju väldigt roligt att du tydligen kan bo gratis, det är ju nu en gång för alla väldigt få förunnat!

Jag är för lat för att sköta en sån gård som din, men jag förstår at du gärna gör det på så goda villkor!
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Frågan är ju om man har hamnat i stan av andra orsaker eller om man bara kan tänka sig att bo i stan för att där så slipper man köra bil och kan dricka så mycket som man vill?
Ser du skillnaden?
givetvis;)
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Frågan är ju om man har hamnat i stan av andra orsaker eller om man bara kan tänka sig att bo i stan för att där så slipper man köra bil och kan dricka så mycket som man vill?
Ser du skillnaden?

Jag har aldrig ens hört talas om någon som väljer bostad med tanke på att inte behöva göra pauser i sin alkoholkonsumtion!
En lantis jag känner undrar var man har sin hembrännare när man bor i lägenhet. Det är väl i så fall enda undantaget. Och, nej, jag kan nog inte få plats med en sån. Har knappt sett nån i verkligheten, så jag vet inte.

Själv har jag bott i länder med mindre alkoholrestriktioner, men väljer inte att göra det av DEN orsaken. Bor i Sverige nu, tex. Men skulle gärna bo i en MYCKET större stad, och det erbjuder ju inte Sverige.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
Tävlar jag, tex, är ju helgen snarare förlorad MED alkohol! Och när jag tävlar är jag väldigt mycket utom räckhåll för min sons ev behov av mig,
Det här ger mig två funderingar.

1. Hur i hela världen tar du dig till tävlingarna utan bil då?
2. Kan det vara så att vissa föräldrar helt enkelt sätter sina nöjen före att finnas tillhands för sina barn och att det i själva verket är det som är problemet?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
Jag har aldrig ens hört talas om någon som väljer bostad med tanke på att inte behöva göra pauser i sin alkoholkonsumtion!
Jag har träffat på väldigt många sådana.
Arbetskamrater, potentiella ev. hyresgäster o.s.v.

Petruska skrev:
En lantis jag känner undrar var man har sin hembrännare när man bor i lägenhet. Det är väl i så fall enda undantaget. Och, nej, jag kan nog inte få plats med en sån. Har knappt sett nån i verkligheten, så jag vet inte.
Men sådana har jag då sett ganska så många av då.
Både i lägenhet och på landet.
De finns flera av dem på landet då.
Skogsstjärnan är ju ganska så vanlig härikring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp