Alkohol o tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
Jo, jag vet. Jag är klimatforskare, faktiskt. Och glad att inte alla eldar med ved. Det är inget för tätbefolkade områden.

Det värsta med bensin/olja är ju inte transporten av MIG, MIN häst samt uppvärmningen av MIN bostad, utan mer samhälleligt. Och med detta samhälleliga i åtanke, finns det goda skäl att INTE ha 4 ytterväggar på varje bostad (plus golv och tak) samt att INTE köra bil vanemässigt. Det går åt hemskt mycket mindre energi per år för personer som bor i lägenhet i stan jämfört med såna som bor i eget hus på glesbygden. Detta redan utan att man direkt tar miljöhänsyn i sin livsföring.
Du, kan vi inte flytta denna debatten till Senior?
Inte_Ung är mycket intresserad av sådant.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Inget kökort!?
Hur gör man då?
I min värld så är det antingen något medicinskt eller så är man Stockholmare med en värld som slutar utanför SL-område.
Suspekt är det hur som helst.
Och det förklarar varför du inte förstår det där med att bo på ställen där 2 glas vin = strandad.

Suspekt? Jag antar att du skämtar. Det finns många i Sverige som inte har körkort - suspekt är möjligen den som tar för givet att alla har körkort.

Om du hade läst något av vad jag har skrivit hade du förstått att jag inte tycker det är obegripligt hur man kan vara strandad utan bil (eftersom både jag och sambon är uppväxta på landet). Vad jag har svårt att förstå är varför alla tonårsföräldrar ska sitta hemma i givakt om barnen vill bli hämtade? Märk väl att jag inte talar om enstaka tillfällen, när man kommit överens tidigare om att barnet ska hämtas, utan en situation där tonåringen går ut, säger att han/hon ska ta sig hem själv, och där föräldrarna då alltid avstår från vin till middagen, i fall att tonåringen ändå skulle ringa senare och vilja bli hämtad.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Tycker ni att en helg som ni inte får dricka vin på är en förlorad helg?
Absolut inte
Räknar ni era vita dagar eller veckor?
Nej
Typ "Jag var ju tvungen att vara nykter förra helgen, så nu måste jag minsan få ta några glas vin till maten"?
Nej.
Det händer ytterst sällan att jag dricker mig berusad, det är snarare än tråkig än önskvärd bieffekt av alkohol.



Har ni bosatt er så att ni inte behöver åka bil, bl.a. för att kunna ta en öl efter jobbet eller gå på krogen och kunna komma hem lätt även efter litet öl, vin eller en grogg?
Ja, en orsak till att jag bor nära stan är att jag vill kunna ta del av stadens nöjesutbud i form av affärer, restauranger, teatrar och barer på ett enkelt sätt. Om det gör en till alkoholist så är nog större delen av de som bor i Stockholm alkoholister.

Nå handen på hjärtat, vad har ni för förhållande till alkohol?

Något som förgyller tillvaron på samma sätt som god mat eller god choklad, och där det finns många smakupplevelser att göra.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
2. Kan det vara så att vissa föräldrar helt enkelt sätter sina nöjen före att finnas tillhands för sina barn och att det i själva verket är det som är problemet?

Jag hoppas att jag blir en sådan förälder som ibland kan låta mina nöjen gå före barnen. Motsatsen, en förälder som alltid står tillbaka och alltid låter barnen gå före i allt, tror jag inte är nyttig för de flesta. För egen del så skulle jag bli en tråkig och arg människa, och således ingen bra mamma heller, om jag inte någon gång fick göra saker bara för min egen skull. Jag tror också det är ganska nyttigt för barn att lära sig att ta hänsyn, och att världen inte bara cirklar runt dem.

Därmed självklart inte sagt att de egna behoven alltid ska gå före barnets, och om det är kris ska man såklart finnas till hands, men i vardagen tror jag det är betydligt bättre om hänsynstagandet är lite ömsesidigt.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Det är intressant vilka som tar åt sig.
Jag har bara förklarat vilka tecken man kan se på en alkohololist.
Och flera av er ylar som stuckna grisar.

Okej, prova er själva då.

Tycker ni att en helg som ni inte får dricka vin på är en förlorad helg?
Räknar ni era vita dagar eller veckor?
Typ "Jag var ju tvungen att vara nykter förra helgen, så nu måste jag minsan få ta några glas vin till maten"?

Har ni bosatt er så att ni inte behöver åka bil, bl.a. för att kunna ta en öl efter jobbet eller gå på krogen och kunna komma hem lätt även efter litet öl, vin eller en grogg?

Nå handen på hjärtat, vad har ni för förhållande till alkohol?

Och jag har inte några obehagskännslor inför vare sig alkohol eller fulla människor p.g.a. min alkoholiserade far.
Men jag känner igen de beteénden som visar att någon är i farosonen.
Jag har fått anhörig-utbildning i det.

"Anhörigutbildning" eller inte, det är rent skitsnack du håller på med, du kan inte döma andra efter din egen far.
Jag dricker faktiskt inte varje helg om det är det du vill påstå, jag har varken lust att förta nöjet av ett gott vin genom att dricka det ofta, dessutom har jag inte råd heller eftersom jag gärna kostar på en 100 kr för ett gott vin.
Jag dricker inte vin för att bli full som din erfarenhet tydligen verkar vara genom hemmet, utan för det höga nöjets skull.
Jag har fem mil till närmsta uteställe, så jag har verkligen inte bosatt mig för att kunna dricka.
I ditt tycke verkar alla vara mer eller mindre alkoholister utom du själv.

Skrivet av en ylande gris till en annan
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

_carmenzita_ skrev:
"Anhörigutbildning" eller inte, det är rent skitsnack du håller på med, du kan inte döma andra efter din egen far.
Nej jag använder Minnesotamodellen i mina bedömningar.
Den är världsledande när det gäller behandling av missbrukare.
Och har ett litet större underlag än bara min far.

_carmenzita skrev:
I ditt tycke verkar alla vara mer eller mindre alkoholister utom du själv.
Inte alls.
De flesta är inte alkoholister.
När jag gick på gymnasiet så hade vi en temadag om missbruk, och där sade de att enligt statistiken så är det runt 2 av 30 personer som har risk för att kunna fastna i missbruk.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

_carmenzita_ skrev:
Jag dricker inte vin för att bli full som din erfarenhet tydligen verkar vara genom hemmet, utan för det höga nöjets skull.
Den här meningen var mycket intressant.

Vilket nöje då?
Som inte går att uppfylla med något som inte innehåller alkohol?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Den här meningen var mycket intressant.

Vilket nöje då?
Som inte går att uppfylla med något som inte innehåller alkohol?


nä inte vad gäller vin och nä jag tycker inte att alkoholfritt smakar gott
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Jag hoppas att jag blir en sådan förälder som ibland kan låta mina nöjen gå före barnen.
Vi tar och sätter grader på det där.
Stryk det ej tillämpliga.

1. Jag låter mina nöjen gå före barnens behov, jag måste ju få ha roligt för att vara en bra förälder.
2. Jag låter ibland mina nöjen gå före barnens nöjen, för jag tror inte att någon av oss mår bra om jag alltid står tillbaka.
3. Jag låter mina nöjen gå före barnens önskningar om tryggheten att ha mig tillgänglig, för jag tycker att de bör kunna klara sig själva för att bli självständiga människor.
4. Jag låter mina nöjen gå före att finnas tillhands om barnen råkar illa ut, man kan ju inte sitta där och vänta på något som inte säkert händer.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Ja, en orsak till att jag bor nära stan är att jag vill kunna ta del av stadens nöjesutbud i form av affärer, restauranger, teatrar och barer på ett enkelt sätt. Om det gör en till alkoholist så är nog större delen av de som bor i Stockholm alkoholister
Jag tror faktiskt att Stockholm drar till sig andelsmässigt flera individer med en hög alkoholkonsumtion än individer med en låg alkoholkonsumtion.
Och en typisk inkörtport till alkoholism är en stor konsumtion.

Vet du förresten hur litet man faktiskt kan dricka utan att riskera leverskador?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

nä du där har du fel och du verkar överhuvudtaget inte kunna se ngt ur en annan synvinkel än din egen, så denna tråd börjar urarta.... och blir tråkig
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Min mamma har ALDRIG druckit en droppe innan hon vetat att jag tar mig hem. Fram tills det att jag var femton hämtade hon mig alltid, sedan ahr jag kunnat åka med vänner hem när jag blivit äldre. Men hon har alltid försäkrat sig om att jag kan ta mig hem eller sova över hos ngn, vilket jag inte heller har fått göra på helger jag varit ute förrän jag blev 17.

Jag tycker att det är lite av förälderns ansvar, eller det ÄR det. Du vet aldrig vad som händer när barnet är ute, och du kan aldrig vara säker. Med det menar jag givetvis inte att du aldrig ska lita på ditt barn, snarare att du inte ska lita på alla i omgivningen.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Pettsson skrev:
Min mamma har ALDRIG druckit en droppe innan hon vetat att jag tar mig hem. Fram tills det att jag var femton hämtade hon mig alltid, sedan ahr jag kunnat åka med vänner hem när jag blivit äldre. Men hon har alltid försäkrat sig om att jag kan ta mig hem eller sova över hos ngn, vilket jag inte heller har fått göra på helger jag varit ute förrän jag blev 17.

Jag tycker att det är lite av förälderns ansvar, eller det ÄR det. Du vet aldrig vad som händer när barnet är ute, och du kan aldrig vara säker. Med det menar jag givetvis inte att du aldrig ska lita på ditt barn, snarare att du inte ska lita på alla i omgivningen.

Men jag ser till att vara bosatt så att min son, 16 år, kan ta sig hem själv. Kollektivtrafik - han har terminskort som gäller hela tiden - och dessutom kan han ju gå om ingen buss/spårvagn dyker upp. vi bor på det sättet. Jag funderar ibland på att bo mindre centralt = billigare, men avstår definitivt från det tills sonen är stor nog att hantera andra avstånd och på det hela taget är stor nog att ta ansvar för sig själv i högre grad.

Ett par av hans kompisar bor på landet, de sover över är ibland, då jag hellre har huset fullt med tonåringar än oroar mig för att de inte kommer hem. Alltså, jag vill inte oroa mig för att ANDRAS tonåringar inte kommer hem, de vars föräldrar inte sett till att bo på ställen som fungerar för ungdomarna.

Jag tycker helt ärligt inte att föräldrar till så stora barn ska ha ständig jourberedskap. Barn och föräldrar behöver båda frigöra sig från varandra när barnen når tonåren. Mognad och allt det där, du vet. Sen är ju inte mor och barn ensamma i universum. Mycket av det min son absolut måste lära sig att klara av har andra än jag lärt honom, särskilt skolan. Det mesta av den (iofs lilla) sjukvård han fått har andra än jag fattat stor del av beslutet om. Dvs, säger läkaren något tror jag ju i allmänhet att det är det bästa. Hamnar han på sjukhus och det tar några timmar tills jag vet det och tar mig dit, litar jag faktiskt på att han får samma goda vård som jag litar på att jag skulle ha fått själv i samma sits!

Själv red jag ju ut i skogen som tonåring, utan mobil. Självklart hände det att ponnyn kom hem till stallet utan mig. Då ringde mina kompisar inte mina föräldrar det första de gjorde, de satt upp och red ut och letade efter mig istället!
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
de vars föräldrar inte sett till att bo på ställen som fungerar för ungdomarna.
Men om man nu vill bo avigt av olika anledningar, så får man väl ändå som förälder vackert se till att hantera det.

Föresten skall föräldrar behöva ge upp att få bo som de trivs bäst, bara för att deras undomar till barn skall kunna festa i full frihet?
Det går ju emot det många här inne skriver om att man inte skall ge upp sig själv och sina intressen bara för att man blir förälder.

Hur skall ni ha det egentligen?

Nej du, mina barns nöjen får då faktiskt inte köra över mina behov.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Livet är ju inte svartvitt. Det handlar om att ge och ta. När är mina barns behov just behov och inte rena nöjen och tvärt om ? den bedömningen är svår att göra, när är det ett socialt behov att umgås och när är det bara ett nöje ? För barnens behov är ju ändå väldigt viktiga ?

jag tycker att grundfråga är svår, men jag kan bara svara för mig. jag vill kunna känna mig trygg med att barnen antingen kommer hem utan att behöva gå flera kilometer eller att de sover hos ngn kompis, annars kan jag inte njuta av ett glas vin. Så enkelt är det. Och ingen skall behlva få dåligt samvete för det. Det är ett "pris" jag får betala för att jag har valt att bo där jag bor, och det gör mig inte ett dugg.

jag kan nog för övrigt ha månader som är vita - tror jag - jag brukar inte tänka på det så mycket. Fast inte på sommaren, då dricker jag mer än på andra delar av året
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

cirkus skrev:
den bedömningen är svår att göra, när är det ett socialt behov att umgås och när är det bara ett nöje ?
Socialt umgänge är viktigt för barn och ungdomar.
Man kan nog faktisk anse att det är ett behov.
Och det går att ordna på ett säkert sätt även om man bor avigt till.
T.ex. genom att man utrustar barnet med en mobiltelefon och ser till att det finns någon som är i skick att köra bil och hämta om det behövs.

Däremot så har jag mycket svårt att definiera konsumtion av alkohol som ett behov i stället för nöje.
Hela den muslimska världen skulle väl ha gått under om alkohol var ett mänskligt behov, och mormonerna hade följt med dem ned i undergången.
Men i övrigt så uppfattar jag både muslimer och mormoner som mycket duktiga på att idka socialt umgänge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp