Alkohol o tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Tonårstiden m uteliv varar kanske 5-6 år MAX - att inte under den tiden kunna vara utan vin är otroligt, om inte annat kan man väl turas om.Varför denna fixering vid sprit o helg - som om det vore någon slags mänsklig överlevnadsfaktor att dricka vareviga helg.
Stycket som är understruket har jag saxat ur ett av mina tidigare inlägg - det inlägg du hela tiden citerar där du tror att jag skrivit att man skulle vara spiknykter i 5-6 år.

Det är du som hela tiden trycker på att ditt intresse för vin går före dina eventuella tonåringars behov av skjuts osv.
Nu bor du ju uppenbart där kommunikationerna är helt annorlunda och din metod funkar för dig.

Men - du har fortfarande inte svarat på huruvida du skulle kunna umgås med vin (vilken sort som helst m alkohol)OCH tonåring enligt ett av mina inlägg.
Näpp, föräldrar ska dricka vin till maten och tonåringen skall aldrig inkräkta på föräldrarnas intresse.....
Jag menar - jämför det med vilket intresse som helst (därav "").

Jag tror du lever i en annan verklighet och trivs i den - fortsätt du med det så traskar jag på i min.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nja, vad jag vänder mig mot är synen på att tonårsföräldrar ska vara betjänter till sina barn, och ständigt stå redo att skjutsa etc. Som sagt, hade jag ringt hem en natt och bett att få bli hämtad nånstans när jag var tonåring, så hade föräldrarna nog kommit. Men sen hade det varit slut med utgång, eftersom jag så uppenbart visat att jag inte klarade av förtroendet. Någon enstaka gång när man kommit överrens om det innan - fine. Att förlita sig på "Taxi Mamma" för hemfärd, och därför missa sista bussen för att man har kul på festen - nej tack.

Vill tonåringen stanna hemma och äta middag med föräldrarna så är det såklart trevligt. Men då har man ju inget problem, eftersom ingen behöver hämtas?

Jag ser inte ett intresse för god mat och vad som hör därtill som en fixering, mer än mina andra intressen.(däremot kan jag ju tycka det är intressant att så många är oförmögna att se vin som just ett intresse, utan likställer alkoholintag med en önskan att bli berusad) Man kunde ju också fråga sig vad det är för fixering vid hästar som gör att föräldrar ägnar sig åt ridsport, när de kunde lägga den tiden och de pengarna på sina barn istället?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Anledningen till att vi inte tycker lika är ju helt klart betingat av olika sätt att se på familjen under tonårstiden OCH att vi bor på helt olika platser i detta avlånga land.

Om jag inte hade fått hjälp av mina föräldrar att ta mig hem från stan hade jag inte ens kunnat gå på bio.
Sista bussen gick 10 min efter filmen slutat och bion låg 15 min gångväg från där bussen gick.....
och efter discot slutat 01.00 - tja där gick bussen söndag morgon vid 11.00 (och innan det alltså innan discot ens börjat).
Och nej jag bor inte i urskogen - jag bor i den största kommunen mellan Vänern o Vättern - hela 2 mil från Skövde centrum.
Taxi hem skulle väl gå på ca 600;- nuförtiden

Bussförbindelserna är något bättre nu MEN jag skulle inte vilja att mina barn i när dom blir i 14-årsåldern ska ta bussen hem från bion en fredagkväll - jag jobbar i centrum som fritidsledare och varje helg är det misshandel, rån mm i just den här åldersgruppen. Vi har ofta högläsning i lokalblaskan med m handuppräckning bland besökarna på måndagen - Vad vi läser högt? - polisronden.........vilka står bakom rubrikerna denna gången?

Hur gör man då för att träffa kompisar i denna del av landet om man är tonåring.
Så fort man fyllt 15 (ja lite innan också) så tar man moppen ner till samhället eller till kompisen som bor längre in i bushen.
Å så åker man hem 02.00 en iskall vinterlördagnatt.
Och PANG - punka - 1 mil hem........släpandes på mopeden - för den blir stulen om man lämnar den, nä då kommer jag gärna o hämtar.

Det är ju inte för att föräldrarna ska vara betjänter utan för att kunna vara tillhands OM dom behövs, ibland planerat, ibland i en nödsituation.

Angående intresse och barn - den förälder som kan lägga lika mycket tid på sitt intresse som INNAN den skaffade barn är nog fasen ingen förälder alls (om man nu inte är så rik så man kan sluta jobba eller någon sådan lösning).
Och ja, barn kostar pengar också - menar du att dom ska ha en egen ekonomi som inte belastar föräldrarna?
Självklart får man prioritera, både tid o pengar, hur många här på buke drar inte ner på hästeriet under barnens uppväxttid.
Har du barn......?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Angående intresse och barn - den förälder som kan lägga lika mycket tid på sitt intresse som INNAN den skaffade barn är nog fasen ingen förälder alls (om man nu inte är så rik så man kan sluta jobba eller någon sådan lösning).

Och hur i hela friden resonerar du? :crazy: Så om föräldern t.ex har som intresse att rida 2ggr i veckan både före och efter så är det ingen förälder? Du vet alla 'utövar' inte sitt intresse 5 timmar om dagen, 7 dagar i veckan. :smirk:
Och det här med att agera skjuts åt ungdomar.. mina föräldrar har inte ens bil. Om jag trasslar till det får jag ordna det själv. Det ska man vara kapabel till om man är i den åldern att man får vara ute så länge. Ska man ringa efter mamma när man är 18år också, eller är det skillnad då? Och det här att alla borde umgås mer med sina tonårsbarn.. det är en jättetrevlig tanke, men för vissa funkar det tyvärr inte. Jag går verkligen inte ihop med min mor, tycker hon är sjukt jobbig. Då funkar det inte, jag undviker henne så mkt jag kan.

/M som avskyr när hennes mor sitter upp och väntar, stress lixx :crazy:
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nä det har du rätt i förståss - om man rider lektion 2 ggr/vecka så är det ju inte mycket att dra ner på - det funkar ju ypperligt även m barn.
Jag utgick från en person som har en eller flera hästar som den sköter själv och kanske tävlar och eller tränar.

Där måste minst en av föräldrarna ändra sitt leverne - rättvisast är väl om bägge drar ner på sitt intresse osv.

Och angående 18-åringar - det är vuxna, då ska man ta hand om sig själv.
Jag skulle kunna tänka mig dock att skjutsa även då nån gång om det behövdes (- och hämta i en krissituation) men här har 18-åringen ansvaret.
Ingen skillnad från som när min 25 åriga bekant och hennes sambo o dotter blev skjutsade av sina föräldrar till/från flyget när dom skulle på semester. Vad är det för konstigt att ställa upp för ett vuxet barn om det nån gång behövs......

Om du har en taskig relation till din morsa så är det ju tråkigt - det är du ju inte ensam om tyvärr.
Min morsa satt aldrig uppe o väntade - jag sa till OM jag skulle komma hem, var ungefär jag skulle vara o med vem (detta var före mobilerna) och om jag skulle komma hem så sa jag en ungefärlig tid OM jag nu visste.
Ville jag ha skjuts så frågade jag - ibland funkade det ibland fick jag fixa själv.

Men jag ser ju att du bor där dom allmnna kommunikationerna är bättre än här så det går ju inte att jämföra.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Tja, inte vet jag hur dåliga kommunikationer det är där du bor. Pratade med sambon, där han är uppväxt gick sista bussen kl 19. Han fick inte skjuts han heller, det blev till att hålla sig hemma tills man var gammal nog att åka moppe.

Men du kanske bor så att det inte finns några allmänna kommunikationer över huvud taget?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag kan se problemet om man bor mitt i ingenstans. Hade flera vänner som växte upp så, ett ex vars mamma spenderade nästan ALL sin tid med att köra runt sina barn till träningar,aktiviteter, vänner osv
Och ett ex som aldrig kunde ta sig nånstans dit han inte kunde cyckla,åka moped osv efterom hans pappa hade druckit (alkoholist)
Så jag har upplevt bägge "extrema"

SJälv växte jag upp med en mamma utan bil, vi bodde där det alltid gick att ta bussen dit man ville. Det var aldrig några problem,och jag fick tidigt lära mig att ta ansvar, cyckla till stallet, passa busstider osv.

Men de flesta bor ju fakistiskt i stan, där det både finns bussar och taxi.
VÄLDIGT många har ingen bil ALLS, så de skulle inte kunna köra även om de ville.
Är det nån skillnad för tonåringen om mamma får ta taxi för att hon drukit 2glas vin, eller för att mammma inte ens har körkort?

För mig personligen skulle det inte vara det minsta svårt att avhålla mig från alkohol - det händer max en gåg om året att jag drikcer så mycket att jag inte skulle kunna klara ett alkoholtest.

Jag vänder mig emot attityden du verkar ha att ALLA familjer består av 2vuxna som dessutom har körkort + bil.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nej tok heller - jag paratar ju om dom som bor utanför tätort - jag har ju svarat flera gånger nu att det är skillnad på stadbornas situation.
Faktum är att de ensamstående m barn som bor ute på landet oftast har körkort.
Sen har jag LITE dålig koll på siffrorna men merparten av sveriges befolkning bor nog inte i stora städer.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag skulle nog hävda att merparten av Sveriges befolkning bor i orter där det finns kollektivtrafik. Det behöver ju inte precis vara en "storstad" för det - Örebro och Uppsala har ju bägge kollektivtrafik, men är de stora städer? Och om du definierar dem som storstäder, ja då skulle jag tro att merparten av sveriges befolkning bor i stora städer.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Örebro och Uppsala är stora städer ja, hur står det till med Sverigekunskaperna.
Uppsala är 4;dje största och Örebro 6;e i befolkningsantal i tätorten.
Vilken ordning det var exakt fick jag slå upp och gjorde även en snabb räkning av hur många som bodde i tätort i Sverige år 2000 enligt wikipedia.
4,5 miljoner av svenskarna bor i tätort i de 60 kommuner som är Sveriges största.
Skövde kommuns invånarssiffror totalt(från 1996) var en aning inaktuella (då 32000 - nu 50000) då vi nu räknas som storstad men om resten av dessa kommuner i samma storlek som min hemkommun har samma kommunikationer - ja då är problemet liknande för väldigt många tonåringar.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Vad som är en stor stad och inte beror ju på vad man jämför med. Frågar du någon från London eller New York skulle de nog knappast tycka att vi har några storstäder i Sverige ö h t. Men du menar alltså "stora i relation till Sveriges övriga städer", det är inte självklart. det kunde ju också vara så att du bara betraktade Stockholm, Göteborg och Malmö som storstäder - det kan ju inte jag veta.

Jag tror ju då fortfarande inte att majoriteten av Sveriges befolkning bor i städer där det varken finns en endaste taxi eller någon som helst form av kollektivtrafik.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nej folk bor inte inte i städer där det inte finns taxi - för jag tror alla städer har taxi, men tätort är även små samhällen, på landet - du vet där man även riskerar att se en ko eller en traktor, fast man står i dörrn till ICA affären som inte har öppet på söndagar.
DÄR bor mer än halva Sveriges befolkning enligt Wikipedia.

Och där är den kollektiva trafiken skolbussar/pendeltrafik och 1 buss hem 01.15 från ett resecentrum där dom som jobbar där inte släpper sina egna 14 åriga döttrar ner att åka buss hem kvällstid.

Var idag på möte med en grupp som just jobbar med dessa problem Banverket, Västtrafik, SJ, polisen, socialen och några till.
Problemen är enorma - misshandel, missbruk, langning, personrån - och där tycker du att man ska som 14-åring ta bussen hem annars är man borstskämd.

Du har fortfarande inte svarat på om du har barn.
Om du har det kanske du kan förstå att jag kommer inte att låta mina killar behöva riskera att bli knivrånade av en pundare om jag kan förhindra det genom att skippa en starköl den helg i månaden som dom vill åka in på bio.

Samma anledning till att jag inte chansar - vilket jag ser andra föräldrar göra - med att sätt på bilbälte på barnen.

Man kan aldrig skydda sina barn från livet - mina är definitivt inte överbeskyddade men just när det gäller att skjutsa då o då så är det bara en fjärt i vinden av allt annat man fixar som förälder.

Nä, din och min verklighet går inte att jämföra.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag tycker att om man är fjorton år har man inte på stan att göra sent på kvällarna, punkt. Då spelar det ingen roll om det finns buss eller inte.

Ta en buss hem som går 01:15 var inte aktuellt för mig förrän jag var över arton. Och då var jag stor nog att ta mig hem med bussen även från stockholm, som jag då tror förmodligen är värre än skövde.

Om nu dina barn går på bio en gång i månaden och vill bli hämtade - fine, men det var ju inte det som diskuterades här. Rimligen kan ni ju då planera på förhand att du ska hämta. Vad jag vänder mig mot är att föräldrarna ska sitta hemma och vänta - i fall att barnen vill ha skjuts. Och att barnen således kan lalla runt bäst de vill, utan att bry sig ett dyft om hur de tar sig hem. För när man vill hem, om så klockan är tre på natten och man är långt ute i tjottahejti - då är det bara att ringa Taxi Mamma, som snällt kommer och hämtar.

Och, som sagt - sambon är uppväxt i ett litet samhälle där sista bussen gick klockan sju på kvällen. Han fick stanna hemma tills han var gammal nog att åka moppe, och sedan när han blev äldre fick han hålla sig nykter, så att han kunde köra bil hem själv, om han ville vara ute sent. Det gick det med. Och nej, han tillbringade inte sin ungdom med att ligga på akuten och skrika efter mamma.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Ja vi blandar hela tiden äpple o päron
Vuxna barn en sak - yngre tonåringar en annan
Vara beredd att skjutsa/hämta om barnet är längre bort än gångavstånd - eller låta sitt barn hänga på stan varje helgkväll och ha någon slags ångestjour.
Ha förträfflig kollektivtrafik eller bo i buschen.
Dricka varje helgdag eller vara spiknykter i 5-6 år

Jag tar ett exempel till
Om nu min 14-åriga son har fixat skjuts till discot i stan m polarens föräldrar - och hem. Under kvällen blir polaren bjuden på sprit och ringer hem och blåljuger och avbeställer skjutsen.
Min son vill inte medverka och ringer hem och frågar om vi kan hämta..........efter att ha kollat med andra han känner om skjuts.

Eller ett upplevt exempel där jag som vuxen på stan kunde hjälpa till - den gången
Tonårsdisco och några 15 åriga tjejer blir utslängda pga att dom försvarat en full kompis - ja det skulle dom ha tänkt på att inte göra - den fulla kompisen blir omhändertagen men dom står där på gatan i lite för tunna kläder, det är riktigt kallt och det finns ingen buss hem på flera timmar.
Nu kunde deras föräldrar komma och hämta dom efter att dom fått låna min mobil - bra va.

Det var ju en himla tur att din sambo inte legat på akuten och skrikit - fast jag förstår inte riktigt varför han skulle gjort det.
För att han bodde utanför tätort?????
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Alltså, man drar ner på ridningen för familjens skull under några år - eller många gör det.

Men att bo på ställen där barnen riskerar att hamna ute i snön utan kollektivtrafik (finns det mobiltäckning?) är altså okej?

Kanske ska man försöka bo civiliserat så att barnen har en chans att bli självständiga varelser innan de når fullvuxen ålder?!

Har själv en sextonårig pojke i landets iofs lilla men dock näst största stad, då han är försedd med terminskort till kollektivtrafiken och mobiltelefon känner jag mig ganska lugn. Jag dricker vin om jag vill det. Jag höll mig inte nykter hela hans tidigare barndom heller och var alltså inte ständigt beredd att köra akut till sjukhus, tex. Men hade han varit sjuk på något sätt, astma kanske, hade jag kanske varit redo att köra hela tiden. Eller sett till att ha taxipengar redo.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Ja, det är märkligt det där.
Att alkohol är så enormt viktigt att man bara "måste" hälla i sig så att man inte kan köra bil.
Jag bor avigt till, och här så måste man tänka på att kunna ta sig i händelse av akutfall.
I natt, en fredagnatt, så höll det på att bli akutfärd med kolikföl till Strömsholm.

Om man skaffar barn eller hästar eller annat som man måste ta ansvar för, så är ju en del av detta ansvarstagande att hålla sig i ett sådant skick att man kan ta hand om det hela.

Jag gillar både öl och vin.
Jag har bryggt eget vin i min ungdom, och det var liksom INTE från vinsats.
Och jag bara älskar en god Rioja till maten och en Tokajer till efterrätten.
Min sambo är hembryggare av öl, så duktig att han har vunnit medaljer för sin bryggkonst.
Men det hör liksom inte hit.
Vi må vara hur intresserade som vi vill, vi måste kunna köra bil i alla fall.

Just nu så står 4 olika sorters folköl på bänken i köket.
Hobgoblin, Grolsch, Slottskällans Nisse och Pilsner Urquell.

Vi är finsmakare, vi är attans så intresserade och vi är oftast nyktra så att vi kan köra bil.
Och vi dricker hellre vatten än Pripps Blå och Amerikansk Budwiser.

Jag har i mitt liv hört en person tjata om att man bara måste dricka vin och öl till maten för att göra matens upplevelse total.
Och det var min pappa som är alkoholist.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
Kanske ska man försöka bo civiliserat så att barnen har en chans att bli självständiga varelser innan de når fullvuxen ålder?!

Har själv en sextonårig pojke i landets iofs lilla men dock näst största stad, då han är försedd med terminskort till kollektivtrafiken och mobiltelefon känner jag mig ganska lugn.
Det finns ju andra lösningar på det.
Moped och EPA-traktor fungerar ju bra i sådana fall.
Så får tonåringen hålla sig nykter själv för att kunna köra.
Vilket ju kan vara en fördel.

Och jo, vi har mobiltäckning här.
Samt att på landet så tar grannarna hand om varandra, hittar man någon unge ute så vet man ju vems det är och kan skjutsa hem den.
Samt att husen faktiskt inte ligger längre än runt 1 km från varandra, fryser man så knackar man väl på i det närmaste för att komma in och värma sig.

Petruska skrev:
Jag dricker vin om jag vill det. Jag höll mig inte nykter hela hans tidigare barndom heller och var alltså inte ständigt beredd att köra akut till sjukhus, tex. Men hade han varit sjuk på något sätt, astma kanske, hade jag kanske varit redo att köra hela tiden. Eller sett till att ha taxipengar redo.
Det verkar mest som att du bor "civiliserat" så att du utan dåligt samvete kan dricka vin.
Och menar du verkligen att du skall ut och ratta en bil med alkohol i kroppen vid en ev. akutsituation?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Jag har i mitt liv hört en person tjata om att man bara måste dricka vin och öl till maten för att göra matens upplevelse total.
Och det var min pappa som är alkoholist.

Åsså folk i den här tråden då. Jag till exempel, som då verkligen inte är alkoholist. i o f s har jag inte körkort heller, men man kanske inte får ha barn och/eller husdjur om man inte har det? ;)
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inget kökort!?
Hur gör man då?
I min värld så är det antingen något medicinskt eller så är man Stockholmare med en värld som slutar utanför SL-område.
Suspekt är det hur som helst.
Och det förklarar varför du inte förstår det där med att bo på ställen där 2 glas vin = strandad.

Om man har barn och djur i det läget så får man väl se till att ha en lösning för transporter på annat sätt.
Jag kan bara inte komma på vilket?
För de mammor som jag ser på tåg, pendeltåg och tunnelbana som kämpar med stora barnvagnar, massor av grejjor och trötta barn verkar då inte ha hittat någon bra metod.

Jag känner en mamma med barn och utan körkort.
Hon bor mitt i Byn, nära skolan och granne med bussar och tåg.
Och det är endast en kort promenad till VårdCentral och Apotek.

Nu så skall jag köra min dotter 6km till skolan för att hon skall åka på skidresa på sin fridluftsdag och skolbussarna går först om en timme och då så har skidbussen åkt.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Off topic, men inget körkort är ju den stora och bra grejen med att bo "civiliserat". Det är inte medicinskt och inte är det ont om pengar
heller. Man slipper hålla på med bilen, man är så oberoende att man helt enkelt tar kollektivtrafiken. JA! Oberoende: slipper oroa sig för bensinpriser och oljetillgång i krigsdrabbade länder! Och är miljövänlig samtidigt!! Och jättemycket billigare blir det! Tänker ofta på detta i stallet när folk ska fixa med sina bilar under helgerna medan jag åker buss hem och äter en god middag eller går på bio. Dessutom frigör bilfriheten lite pengar till taxi vid behov. Om en bil kostar 2-3000 i månaden, åker nog få körkortslösa taxi för det beloppet!

Jag förstår det där med att två glas vin = strandad. Men jag ser också just därför till att inte leva så. Och lär samtidigt barnen att bilen inte är en familjemedlem och att lite vin inte är farligt.

Och, nej, jag kör inte onykter. Jag menade att om akut bilbehov uppstår, tex för att ett barn får krupp, då kan man ju ta taxi om man har druckit lite. Har ju fördelen också att man kan ha barnet i famnen, vilket man inte kan när man kör själv.

Jag VET att alkisar ibland säger saker som att god mat kräver goda drycker. Att de rationaliserar sitt missbruk på det viset betyder trots allt inte att det alltid är tecken på missbruk att säga så. Men jag förstår också att missbruk i familjen gör att man inte vill att folk dricker, och jag lovar att ta hänsyn till det om vi skulle träffas!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp