Alkohol o tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Under hela min tonår har jag aldrig haft några tider då jag ska vara hemma. men jag var tvungen att väcka mamma och säga "nu är jag hemma" om hon sov. Något jag fortfarande gör vid 20 års ålder :) Jag har alltid kommit hem i rimlig tid, aldrig varit synbart påverkad (spytt i vasken och liknande som min syster har gjort :smirk: ) eller råkat i trubbel. Och därför fick jag den friheten att själv bestämma när det är dags att gå hem. Men det beror nog mycket på att jag aldrig har hängt runt på stan, utan alltid varit hos någon kompis/disko/bio på helgerna. Och på att jag inte började gå ut och dricka förrän efter nian, eftersom jag hade en ponny som behövde komma ut även när det var lördag/söndag.

Menmen, därmed inte sagt att jag är en ängel. hade mor min vetat allt som vi gjorde/gör hade hon nog inte tagit det full tså lugnt. :P
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jo, nog finns det väl grader mellan att hålla sig spik nykter alla kvällar under sex års tid och aldrig röra en droppe, och att hälla i sig en halv bag in box. Efter två glas vin och en avec skulle då inte jag sätta mig bakom en ratt, men det är ju mycket långt mellan detta och en halv bag-in-box.

Jag förstår att tonåringar visst kan råka illa ut, men måste alla föräldrar bli helnykterister för det?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Det är ju just det jag menar, det är en jäkla skillnad på att inte vilja köra för att man drukigt två glas vin, och att vara så full att man skiter i att ens dotter behöver hjälp.
Bor man i stan så borde det inte alls vara några problem att ordna med taxi.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jepp just det det finns grader - ingen har snackat om att hålla sig spiknykter i 6 år - det är ert försvar.
Yes, det finns taxi på vissa orter inget sagt om det men det är faktum att många i vårt avlånga land bor inte i stan.

Och det var dom förhållandena JAG diskuterade.

Varför går ni i sånt försvar - tycker ni att ni har en fungerande modell så ha det så då. Alla är olika.
Fördendelen
Var mitt förslag om hur man tillbringar en helg med vin OCH tonåring för långt från er - vill inte er tonåring tillbringa EN helgkväll i närheten av er så KANSKE det inte är spriten som är problemet utan er relation.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Jag glömde - vadå ge upp sitt intresse - du kan fortfarande ta ett gott glas vin till maten på lördagkvällen, samtidigt som du bjuder din tonåring på en god middag, kanske tittar ni på en bra film tillsammans eller tonåringens kompisar kanske kommer över, ni tjötar lite om hur tonåringarnas fredagskväll på discot vart lyckad och dom kan väl om dom nu inte står ut med dig längre ta en sväng på "byn" - stor eller liten - inom gångavstånd.
Om folk umgicks med sina tonåringar lite mer överlag så skulle mitt jobb vara mycket roligare.

Det där skulle kunna vara våra helger här hemma. Om man tar bort vinet. Tycker inte vin är gott. Jag har faktiskt också undrat över varför folk i regel umgås så lite med sina tonåringar.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Bra cirkus! :bow:

Ungdomar behöver trygga vuxna som är resonabla utan att för den skull tappa förmågan att sätta gränser.

Mycket av det du skrivit genom åren på Buke har jag tagit till mig.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nä jag tycker att vin är hemskt otäckt - det sades att jag skulle gilla det när jag blev äldre men - det är ett gnissel - fortfarande.
Lagom mörkt öl däremot är väldigt gott till viss mat fast då behöver det ju inte vara starkare än folköl.
Ja ja folk har ju sina prioriteringar - synd bara att många har sina barn så lååångt ner på listan - frågan är om barnen kommer efter hästintresset, golfen, mc osv också.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Ja jag gillade cirkus metod - jag hoppas jag kan bli en sådan tonårsmamma, min mor gjorde på liknande sätt och jag kände mig aldrig inspärrad eller hämmad.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Nä jag tycker att vin är hemskt otäckt - det sades att jag skulle gilla det när jag blev äldre men - det är ett gnissel - fortfarande.
Lagom mörkt öl däremot är väldigt gott till viss mat fast då behöver det ju inte vara starkare än folköl.

Fast om du inte ens tycker om (stark)öl och vin, då är det väl inte så konstigt att du tycker att det inte är någon konst att avstå. (jo, det är en väldig skillnad i smak och utbud på starköl och folköl) Jag kan gladeligen avstå från att äta korv resten av livet, det skulle inte vara den minsta uppoffring, eftersom jag inte tycker om det, men jag kan ju förstå att andra som tycker om korv tycker att det skulle vara trist. Man måste ju förstå att andra människor värdesätter andra saker än en själv.

Spik nykter i sex år? Det var du själv som sa att det minsta man kan göra som förälder är att hålla sig nykter (ska man köra bil anser inte jag att man bör dricka något starkare än lättöl) medan barnen är tonåringar, så att man kan rycka ut ifall de behöver hämtas nånstans.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Tack och tack detsamma, jag rodnar lite klädsamt !
Tack Luff också.

Mina döttrar känner sig hämmade ibland, påstår de, och det är säkert sant till viss del. Men jag tar ansvar för dem och då får jag ta det dåliga samvetet och också eftertanken som det ger. Jag tror att när de blir äldre så förstår de varför saker och ting har varit på ett visst sätt. Förresten det förstår de redan, de kan titta på 13-åringar och bli förfärade, över sånt som jag stoppade dem ifrån DÅ, men som de tycker är förskräckligt nu.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

cirkus skrev:
Jag håller också med. Vin är gott ! Men inte oumbärligt !

Inte dricker man för att bli full eller koppla av.

Hur lär man sina tonåringar detta ?

Vissa tonåringar har förstått det, iaf 16-åringar och uppåt.
Jag och mina kompisar är fina exempel.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nä dä menar du ente - att det finns ett stort utbud av ölsorter. oj på macken hä i bua finns det nock bare två sörter bayerskt o mariestaddricka.
Ja får no ta på mek finstövla o åka te storstan.

Läs nu noga
Någon i hushållet bör hålla sig nykter vid dom tillfällen då tonåringen är längre bort än gångavstånd.
Förtydligande
Om jag eller min man eller min far(som finns väldigt nära) är nykter så tycker jag att jag har full rörelsefrihet i händelse av hämtbehov.
Vilket gör att jag kan ta en starköl o en grogg åtminstone 2-3 helger i månaden - när nu mina barn blir så stora.
Herregud en så stor uppoffring är det inte - om era barn bleve hyperallergiska, skulle ni behålla era husdjur ändå tex, det skulle vara fasen så mycket besvärligare än att skippa några glas vin varannan helg.
Du har fortfarande inte gett någon kommentar på mitt förslag hur man kan dricka något gott alkoholhaltigt och ändå finnas till för sitt barn.
Jag citerar mig själv
Jag glömde - vadå ge upp sitt intresse - du kan fortfarande ta ett gott glas vin till maten på lördagkvällen, samtidigt som du bjuder din tonåring på en god middag, kanske tittar ni på en bra film tillsammans eller tonåringens kompisar kanske kommer över, ni tjötar lite om hur tonåringarnas fredagskväll på discot vart lyckad och dom kan väl om dom nu inte står ut med dig längre ta en sväng på "byn" - stor eller liten - inom gångavstånd.
Om folk umgicks med sina tonåringar lite mer överlag så skulle mitt jobb vara mycket roligare.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Och jag skulle fortfarande hävda: om barnen anser sig stora nog att på kvällarna ge sig ut så långt bort att de inte kan gå hem, då får de också se till att de kan ta sig hem. OM man inte kommit överrens om på förhand att man ska bli hämtad.

Men jag skulle aldrig sitta i givakt därhemma och vänta som förälder. När jag var yngre var jag ofta hos en grannfamilj på fredagskvällarna, som hade tonårsbarn. Där var det så att mamman aldrig drack något på fredagar, utan satt och väntade varje fredag (i princip) på att dottern (som väl var 15) kanske skulle ringa, vilket hon också gjorde ibland - hon kanske hade missat bussen, eller "glömt" ta sista tåget, eller något sånt. Och då fanns mamma alltid där. Efter att ha sett det i något år eller så, bestämde jag mig att jag aldrig skulle göra så när jag fick barn. För mammans "hönsande" ledde ju också till att dottern gjorde saker mycket tidigare än vad jag hade gjort, som att vara inne i stan sent på kvällarna, eftersom mamma alltid stod i kulisserna för att ordna upp allt. Inte tog barnet skada av det - men mamman fick ju ett liv som var helt styrt av barnen, och deras önskningar, och med mycket litet tid och energi till sig själv.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Nä dä menar du ente - att det finns ett stort utbud av ölsorter. oj på macken hä i bua finns det nock bare två sörter bayerskt o mariestaddricka.
Ja får no ta på mek finstövla o åka te storstan.

Du skrev att folköl räcker gott om man vill dricka öl. Eftersom du skrev "ett mörkt öl" antog jag att du inte är särskilt ölintresserad, annars hade du snarare skrivit "en trevlig ale" eller "en god bitter".

Jag ville påpeka att folköl inte nödvändigtvis alls räcker om man vill dricka öl och har ett intresse för saken, eftersom starköl både smakar mer och finns i större urval. Intresserar man sig inte för öl kanske man inte tänker på det.

Det har inget med stad och landsbygd att göra. Hela systemets utbud är ju tillgängligt varhelst det finns ett försäljningsställe, om det så är i byns kiosk.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Citat mig själv
Lagom mörkt öl däremot är väldigt gott till viss mat fast då behöver det ju inte vara starkare än folköl.
slut citat

Jag tycker så.....min egen smak, gillar alkohol men inte speciellt alkoholsmakande ölsorter - något mer du vill veta för att förstå att - och nu tänker markera vad jag tycker
Jag tycker det är uschligt av föräldrar att inte kunna offra någon helgdags alkoholintag pga av att det är ett "intresse"

För att följa din något offtopic sen - eftersom du skriver att du tycker om ett glas vin till maten ska jag anta att du inte kan skilja en röd bourgogne från en bordeaux.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag kan för övrigt meddela att fördelen med att minnas sin egen barndom är att man kan välja godbitarna och göra de förändringar man tycker behövs för att kunna erbjuda sina barn en trygg uppväxt!

Mina föräldrar älskade inte varandra och borde ha skiljt sig hellre förr än senare *lärdom - att stanna för barnens skull är är att lura sig själv*

Min mamma var hemma till jag fyllde 12 ser bara fördelar *lärdom - om det finns möjlighet vill jag iaf jobba mindre timmar*


Min pappa längtade till fredagen då han fick leva ut sina aromatiska lustar med dyr mat inhandlad på gourmet affärer och frottera sig på systemet eller i sin egna lilla världssamling av sprit - likörer - whiskey - absint.
Han var alltid mer eller mindre berusad på fredagar och lördagar, skötte sig alltid men jag som barn HATADE hans förändrade beteende med lite sluddrigt och släpande tal.
*lärdom - vill inte ha en kille som måste berusa sig på helgerna och inför barnen*

Min mamma såg jag salongsberusad först när jag var 22år och hämtade henne från en personalfest *lärdom - mamma är bäst :D *

Min uppväxt känns rätt trygg just tack vare mamma. Min pappas berusning på helgerna var enbart olustig TROTS att han skötte sig...han var tom trevligare som full.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Häromdagen när tonåringarna skullehem till en kompis och sova över och jag gjorde som vanligt, dvs kollade med föräldrarna allt det vanliga, så tittade de på mig och sa bara - Vi får nog leva med att du bryr dig om oss så mycket och är rädd om oss !!

Då värmer det i tonårsmamman ! De har nog förstått ett och annat !
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Citat mig själv
Lagom mörkt öl däremot är väldigt gott till viss mat fast då behöver det ju inte vara starkare än folköl.
slut citat

Jag tycker så.....min egen smak, gillar alkohol men inte speciellt alkoholsmakande ölsorter - något mer du vill veta för att förstå att - och nu tänker markera vad jag tycker
Jag tycker det är uschligt av föräldrar att inte kunna offra någon helgdags alkoholintag pga av att det är ett "intresse"

För att följa din något offtopic sen - eftersom du skriver att du tycker om ett glas vin till maten ska jag anta att du inte kan skilja en röd bourgogne från en bordeaux.

"intresse" - varför sätter du det inom citattecken? Är det inget riktigt intresse, tycker du?

När det gäller vin - om jag hade skrivit att jag tycker alkoholfritt vin smakar lika bra som vanligt, då hade du nog haft anledning att tro att jag inte kunde något om vin. För den som är intresserad av vin vet att det är stor skillnad. Och "mörkt öl" är en väldigt vag beteckning - ungefär som om jag hade skrivit att jag gillar sånt där rödvin som går lite mot lila. :confused: Vilket återigen tyder på att man inte är särskilt intresserad.

Och återigen - det var inte frågan om en enstaka helg - det var frågan om att det minsta man kunde göra var att hålla sig nykter i sex års tid. Kalla mig petimeter, men sex år är inte en "enstaka kväll".
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

No1 skrev:
Min pappa längtade till fredagen då han fick leva ut sina aromatiska lustar med dyr mat inhandlad på gourmet affärer och frottera sig på systemet eller i sin egna lilla världssamling av sprit - likörer - whiskey - absint.
Han var alltid mer eller mindre berusad på fredagar och lördagar, skötte sig alltid men jag som barn HATADE hans förändrade beteende med lite sluddrigt och släpande tal.
*lärdom - vill inte ha en kille som måste berusa sig på helgerna och inför barnen*

Att det är förkastligt att vara berusad inför barnen är nog alla här överens om. Om man dricker sig berusad varje helg så skulle jag dessutom säga att man har rätt grava alkoholproblem, vilket naturligtvis är tragiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp