Alkohol o tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag tänkte samma som Luff - att det faktiskt inte är säkert att man gjort något dumt som gör att man ringer efter hjälp.

Exempel: cykeln är stulen, kompisarna drog?, man gör illa sig etc

Visste att jag kunde ringa mamma och be om hjälp när som helst när jag var "liten" tonåring och inte hade jag förlorat min rätt att vara ute för det. Visst hade jag gjort något dumt hade jag fått veta det men inte möjligheten att ringa nästa gång jag var i trubbel.

Javan
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag blev av med cykeln nere på stan när jag var cirka 15. Hade varit i stallet och åkt in från stallet (en mil utanför staden) och blev avsläppt där jag hade cykeln. Cykeln som någon stulit, skjutsen hade åkt, hade ingen mobil på den tiden då gick jag hem cirka 1 mil hyfsat sent på kvällen. Ska jag säga att mamma inte var nöjd? Hon tyckte jag skulle ha lånat en telefon istället för att knalla ensam genom staden? Kanske inte jag höll mitt ansvar där som inte ringde?

Hon hade utan tvivel kommit och hämtat.

Javan
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nej det får jag hoppas att det inte är vanliga händelser, men fy för fasen att vara morsa och ens 14åring är jätteledsen och/eller chockad och man kan inte ta sig dit snabbt för man tycker det är såååå gott att dricka en halvflaska vin till lördagskvällens godis...
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Men vad skulle du gjort om 16-åringen suttit jätteledsen och chockad i England? Då hade du ju inte heller lyckats komma på studs.

Fy för fasen att vara 14-åring och veta att föräldrarna i sex års tid sitter hemma och väntar, istället för att leva sitt vanliga liv! Snacka om att man hade fått skuldkänslor i det läget...
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag tänker på en sak som en bekant till mig berättade. Hon hade alltid pengar hemma liggandes i ett skåp. Det var så mycket pengar så hennes söner skulle ha råd att betala för sig om de gjorde nått dumt. T.ex. förstörde nått på krogen och var tvugna att betala för sig. Så pengarna skulle räcka till taxi från krogen, hem och hämta pengarna, tillbaka till krogen, betala för sig och så taxi hem igen :D
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Tippan skrev:
Jag tänker på en sak som en bekant till mig berättade. Hon hade alltid pengar hemma liggandes i ett skåp. Det var så mycket pengar så hennes söner skulle ha råd att betala för sig om de gjorde nått dumt. T.ex. förstörde nått på krogen och var tvugna att betala för sig. Så pengarna skulle räcka till taxi från krogen, hem och hämta pengarna, tillbaka till krogen, betala för sig och så taxi hem igen :D
Mne är man gammal nog att gå på krogen måte man rimligtvis vara gammal nog att stå för sina egan kostnader om man förstört något:confused:
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Bor man mitt ute i ingenstans så kan jag förstå att en av föräldrarna borde var akörduglig, men bor man i stan så borde taxi inte vara minsta problem att ordna.
Dessutom finns det massvis med föräldrar som bor i stan som inte har bil, så det är inte ens ett alternativ.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Och dessutom - om man går ut, så är man väl i stan? Inte ligger pubar och uteställen mitt ute i ingenstans? Även om föräldrarna bor på landet? Och i stan finns alltid en taxi att tillgå.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Och dessutom - om man går ut, så är man väl i stan? Inte ligger pubar och uteställen mitt ute i ingenstans? Även om föräldrarna bor på landet? Och i stan finns alltid en taxi att tillgå.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

*knapplån*

OT, men jag kom o tänka på det när jag läste tråden.
Hur länge får era barn vara ute på fre/lör kvällar och hur gamla är de?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nu vet ju inte jag var ni var ute men i min kommun finns inget ställe där någon under 18 kommer in.

Jag pratar inte om vuxna ungar - det är en sjuhelsikes skillnad på en myndig person och ett barn på 14. När mina barn är vuxna så ska dom förhoppningsvis vara så trygga så dom reder ut en situation utan akut mammahjälp.
Och Englandsresan - samma där, skickar jag min 14-åring till England så gör jag det på premissen att där finns en vuxen som har koll.
Sen vad jag som förälder inte kan ha koll på tja....thats life.
Mina föräldrar släppte mig på skolresa till Danmark när jag var 16 utan diskussion - det var ju en klassresa m våra klassföreståndare, vi söp skallen av oss tillsammans med våra 2 lärare, blev nästintill utkastade från Tivoli och blev förhörda av polis i ett annat ärende - hade jag dock ringt min mor därifrån så hade hon erbjudit sig att åka ner och hämta mig - men jag hade aldrig begärt det (dessutom hade jag skitkul).

Jag kan bara inte se alkoholen som så viktig, jag sitter ju inte och är skittråkig i 6 år för att jag är nykter när mina barn är ute på byn, jag är lika rolig full som nykter men inte lika trött fort om jag håller mig till juice.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mina barn är inte så stora än så jag behöver bry mig men eftersom jag jobbar m tonåringar så måste jag ju säga att det beror på omständigheter.
Om jag hade säg en trygg 13-åring i den kommun jag bor i nu och jag kände kompisarna, fre/lör Tja till 23-24 beroende på aktivitet - disco? ja, till det är slut sen direkt hem.
Jag skulle dock inte tillåta denna 13-åring att ta bussen in till stan för att bara hänga en fre/lör kväll. Där sker misshandel, rån, våldtäkt o all möjlig skit bland ungarna som hänger på stan - jag jobbar m dom ungarna.

En 15 åring fre-lör tja till 01.00, även där är hänga på stan tveksamt.
Sen vet man ju inte, dom kan ju ha stadig flickvän som dom sover hos i den åldern och då får man väl snacka med tjejens föräldrar och ha lite koll så det funkar med tider o nykterhet.
Nä, jag kan nog inte spå vilka regler mina barn kommer att få.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag är rätt sträng - iallafall tycker mina barn det. De anser att de inte har ett normalt tonårsliv, men jag tror att "normalt" tonårsliv i barns och föräldrars ögon är rätt olika.

Jag VILL inte att mina 15-åringar skall supa sig fulla, hur mycket "vanligt" tonårsliv de än anser att det är. Jag tror inte att någon förälder tycker att det är bra eller normalt, lika förbaskat så händer det. Enda anledningen är att föräldrarna helt blir lurade av sina barn och att barnen inte kan stå emot grupptrycket. Jag är livrädd för all skit som kommer av supandet. Våldtäkter, de kan frysa ihjäl så här års om de tuppar av, alkoholförgiftning och allsköns annat läskigt.

Hänga på stan en kväll finns inte på schemat i vår familj ! Jag tror inte ens att de VILL göra det. När de umgås så är det med sina kompisar oftast hemma hos ngn eller på bio, de GÖR iallafall nånting, inte bara hänger runt.

Mina barn har faktiskt inte direkt några tider, men om de är på skoldisko eller fest eller något så hämtar jag ALLTID. Om de sover hos en kompis så pratar jag alltid med de föräldrarna först och säger att mina barn får INTE gå därifrån utan att jag är kontaktad - av föräldrarna. Det räcker inte med att ungarna säger att "det är okej med mamma".

De får bara sova över hos kompisar vars föräldrar jag har träffat och känner förtroende för. Annars hämtar jag, i princip vilken tid som helst !

Hur funkar detta då ? Vi har ständigt diskussioner (i normal samtalston - den som skriker har redan förlorat!) om dessa gränser. Och när jag anser att de har stretchat för mycket och när de anser att jag är för hård - då försöker vi hitta kompromisser som funkar för alla. Eftersom de är så skötsamma (eller lurar mig så bra att det kan vara) så vidgas gränserna hela tiden.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Jag kan bara inte se alkoholen som så viktig, jag sitter ju inte och är skittråkig i 6 år för att jag är nykter när mina barn är ute på byn, jag är lika rolig full som nykter men inte lika trött fort om jag håller mig till juice.

Men dricker du alkohol för att bli berusad? Då förstår jag att du reagerar som du gör. Det gör nämligen inte jag.

När vi dricker hemma så gör vi det för att det är gott, för att vi är intresserade av matlagning, och för att det är roligt att kombinera ihop just det vin eller öl som passar med just den maten man lagat. Att ta en avec till kaffet, och fundera på vilken sorts choklad som passar bäst till den lagrade romen man dricker. Anledningen till varför drickandet mestadels sker på helger är för att vi då har mer tid att lägga ned på matlagningen. Den lilla mängden alkohol blir man varken rolig eller trött av. Däremot kan man inte köra bil.

Det är alltså ett intresse - som jag skulle tycka det var tråkigt att ge upp under såpass lång tid.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Yamaha skrev:
När man kollar runt lite i bekantskapskretsen så känns det som om alla dricker minst en flaska vin på fredagkvällen och sedan blir det väl gärna något på lördagen också. Vad är det för fel på folk? Kan dom inte koppla av utan sprit eller vad är det frågan om?

Vad då FEL på folk?
Och vad då - "kan dom inte kopla av utan sprit"?

Det är väl inte det det handlar om.
Om jag äter en god midag så vill jag ju gärna dricka den absolut godaste drycken till... och nu råkar jag anse att vin är den godaste matdrycken.

Jag tycker att mabuse uttryckte sig jättebra här... det handlar inte om att bli full, eller att kopla av...
För min del i alla fall så hadnlar det om att njuta av något som jag tycker är ofantligt gott...

mabuse skrev:
När vi dricker hemma så gör vi det för att det är gott, för att vi är intresserade av matlagning, och för att det är roligt att kombinera ihop just det vin eller öl som passar med just den maten man lagat. Att ta en avec till kaffet, och fundera på vilken sorts choklad som passar bäst till den lagrade romen man dricker. Anledningen till varför drickandet mestadels sker på helger är för att vi då har mer tid att lägga ned på matlagningen. Den lilla mängden alkohol blir man varken rolig eller trött av. Däremot kan man inte köra bil.

Det är alltså ett intresse - som jag skulle tycka det var tråkigt att ge upp under såpass lång tid.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag håller också med. Vin är gott ! Men inte oumbärligt !

Inte dricker man för att bli full eller koppla av.

Hur lär man sina tonåringar detta ?
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Mabuse skrev:
Men dricker du alkohol för att bli berusad? Då förstår jag att du reagerar som du gör. Det gör nämligen inte jag.
Nej jag dricker inte för att bli berusad alls nuförtiden - mina alkoholvanor var en parantes.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är nog inte 2 glas vin till maten och en avec till kaffet något problem om man några timmar senare skulle vara tvungen att ge sig ut.

Det är alla som delar på en baginbox och meddelar barnen att vi kan inte skjutsa för vi ska dricka, så det är ingen ide att ringa hem om det är något - helg efter helg efter helg.:(
Jag har ringt hem till snorfull 15 årings föräldrar och fått svaret - Ja du, vi har druckit och kan inte hämta henne, hon skulle sova hos Emma, hur full är hon...kan dom verkligen inte ta sig till Emma......
Näpp säger jag då, hon är ensam och redlös, vi överväger ambulans...- då letas det oftast upp en nykter granne - hur kul är det på en skala - för att man inte kunde ge fasen i alkoholen.

Mabuse mfl - jag tror inte vi lever riktigt i samma verklighet, din upplevelse av tonåringars uteliv är inte kompatibel med min och det blir ju ingen skillnad hur vi än vrider o vänder på det.

Och det är väl olika hur man ser på sitt ansvar som förälder....och alla ungar kan göra sitt misstag - kanske bara en enda gång - då vill jag finnas till hands.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag glömde - vadå ge upp sitt intresse - du kan fortfarande ta ett gott glas vin till maten på lördagkvällen, samtidigt som du bjuder din tonåring på en god middag, kanske tittar ni på en bra film tillsammans eller tonåringens kompisar kanske kommer över, ni tjötar lite om hur tonåringarnas fredagskväll på discot vart lyckad och dom kan väl om dom nu inte står ut med dig längre ta en sväng på "byn" - stor eller liten - inom gångavstånd.
Om folk umgicks med sina tonåringar lite mer överlag så skulle mitt jobb vara mycket roligare.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Nej jag dricker inte för att bli berusad alls nuförtiden - mina alkoholvanor var en parantes.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är nog inte 2 glas vin till maten och en avec till kaffet något problem om man några timmar senare skulle vara tvungen att ge sig ut.

Det är alla som delar på en baginbox och meddelar barnen att vi kan inte skjutsa för vi ska dricka, så det är ingen ide att ringa hem om det är något - helg efter helg efter helg.:(
Jag har ringt hem till snorfull 15 årings föräldrar och fått svaret - Ja du, vi har druckit och kan inte hämta henne, hon skulle sova hos Emma, hur full är hon...kan dom verkligen inte ta sig till Emma......
Näpp säger jag då, hon är ensam och redlös, vi överväger ambulans...- då letas det oftast upp en nykter granne - hur kul är det på en skala - för att man inte kunde ge fasen i alkoholen.

Mabuse mfl - jag tror inte vi lever riktigt i samma verklighet, din upplevelse av tonåringars uteliv är inte kompatibel med min och det blir ju ingen skillnad hur vi än vrider o vänder på det.

Och det är väl olika hur man ser på sitt ansvar som förälder....och alla ungar kan göra sitt misstag - kanske bara en enda gång - då vill jag finnas till hands.

Är det på det viset så har man nog rätt kraftiga alkoholproblem:crazy:
Det är ltie skillnad emot att ta några glas vin till maten och inte vilja köra därför.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp