Alkohol o tonårsföräldrar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Petruska skrev:
Att andra föräldrar som du känner inte tar hand om sina barn, betyder inte att tex Mabuse inte skulle ha tagit hand omsina om hon haft några,
Men just nu så är faktiskt Mabuses alkoholvanor totalt irrelevanta i sammanhanget.
För hon har inga barn att ta hänsyn till.
Jag hoppas dock att hon håller sig ifrån alkohol om hon blir gravid och sedan skall amma ett barn.
Och jag lovar, man ser annorlunda på det där med alkohol efter att ha avstått i över ett år.
Det är en erfarenhet som Mabuse ännu inte har gjort i vuxen ålder.
Och inget som går att kompencera med erfarenheten att förut själv ha varit barn.

Petruska skrev:
Dricker jag en halv flaska vin hemma kan jag på tre minuter organisera en taxi, ambulans, polis, morfar, eller vad som nu skulle behövas.
Men då så är vi framme vid det där om att ta sitt ansvar igen.
Jag skrev redan tidigare att man visst kunde dricka vin, bara man såg till att ha en backup-plan.
Du har alltså inte för avsikt att låta bli att ta hand om ditt/dina barn med motivationen "Men nu så har jag ju druckigt ju, så hän får faktiskt vackert ta hand om sig själv".
Det är det där sista som är grejjen.
Att man fortfarande anser att man har ett ansvar och att man tar det.
Nykter eller ej.

Läkaren som opererar har ju naturligtvis andra som kan ta hand om barnen under tiden.
Eller har sett till att barnen under denna tiden ser till att hålla sig i skinnet.
Det som jag tänker på är att man kan ställa upp med att sitta som backup under ett planerat festande någon gång t.ex. varannan vecka.
Inte alltid och hela tiden på helspänn.
Det klarar man ju inte av rent psykiskt heller.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Och jag lovar, man ser annorlunda på det där med alkohol efter att ha avstått i över ett år.


Ja själv avstog jag från alkohol i nästan 2år pga av graviditet och amning , anser mig fortfarande ha samma åsikter angående alkohol som innan.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Jag har redan redovisat för dem i den här tråden
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Nej, det framgår faktiskt inte helt klart.
Och för säkerhets skull så läste jag igenom alla dina inlägg i tråden en gång till.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Det ganske inte framgår tydligt eftersom de inte överrensstämmer med dina åsikter ? !!!
Tycker själv att det framgår tydligt att jag anser att man faktiskt kan dricka fastän man har barn och djur och för denna skull inte räknas som oansvarlig
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Men det är ju bara en liten del av en inställning till alkohol.

Jag får inte ihop det här:
geisli96 skrev:
Ska man verkligen aldrig kunna dricka för att man har barn och eller djur ??
Med det här:
geisli96 skrev:
"Tycker ni att en helg som ni inte får dricka vin på är en förlorad helg?"

nej

När jag kombinerar det med frågan om man inte kan vara nykter i alla fall ett par helgdagar i månaden när man vet att ungarna är ute och festar.

Skillnaden mellan att "aldrig kunna dricka" och att vara nykter varannan lördag tycker då i alla fall jag är milsvid.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

*kl*
Att man finns tillgänglig för att kunna hämta sina barn betyder väl inte att man är betjänt åt dom heller.
Att envist försvara sin rätt att få förhöja matens smak med vin och öl tyder ju på ett väldigt "hmmm" starkt intresse.
Nu finns det ju en hel massa saker som kan hända barnen när dom åker iväg för att gå på bio eller dylikt.
Sen hoppas jag ju att det inte är så att barnen är iväg ALLA helgkvällar under årets 52 veckor. Är dom inte det så kan man väl passa på att dricka sitt vin när dom är hemma.
Om dom nu tillbringar varje kväll borta kanske man ska börja fundera på varför.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Men geisli - du missar hela tiden att jag inte menar att man ska vara nykter jämt - jag menar att den dag som min tonåring är inne i stan en kväll, gubben bortrest, morfar på kalas - ja då är jag backup, jag avstår gärna ölen den dagen - det finns dock ett antal föräldrar som tycker att då får ungen skylla sig själv, jag ska minsann ovillkorligen dricka mina 2 glas till maten.
Om du inte hör till den kategorien så varför skrika......
eller om du hör till kategorin som bor i storstad med allt vad det innebär.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Men geisli - du missar hela tiden att jag inte menar att man ska vara nykter jämt - jag menar att den dag som min tonåring är inne i stan en kväll, gubben bortrest, morfar på kalas - ja då är jag backup, jag avstår gärna ölen den dagen - det finns dock ett antal föräldrar som tycker att då får ungen skylla sig själv, jag ska minsann ovillkorligen dricka mina 2 glas till maten.
Om du inte hör till den kategorien så varför skrika......
eller om du hör till kategorin som bor i storstad med allt vad det innebär.

Ok, då är det så för min del att jag aldrig befunnit mig i en situation där jag tänkt att jag måste vara (helt) nykter för min sons skull, utom under graviditet och amning, sammanlagt bortåt två år som inte förändrade min "syn" på alkohol. (Ärligt talat har jag aldrig tänkt på att jag har någon "syn" på alkohol. Jag har väl ingen "syn" på te kaffe eller ost heller,)

Att jag är nykter på dagtid i princip varje dag hela året har inte med min son att göra, så var det innan också.

Att jag nu har rom i teet medan sonen är hos kompis på stan, har inte heller med sonen att göra. Lite alkohol ganska ofta på kvällen drack jag innan jag fick barn också. Jag skulle inte köra nu, jag vet inte om någon enda jag känner är nykter nog att köra bil just nu, ärligt talat. Jag har inte avtalat något back up system med någon. Jag har dock råd med taxi. Ungen har kollektivtrafikkort (jag har betalat extra på skolkortet så att det funkar hela dygnet hela veckan). Sjukvård och övrig välfärd fungerar alltjämt hyfsat.

Detta betyder att om något händer nu, vet inte jag hur jag löser det, men jag får väl tänka ut nåt.

Hur jag skulle resonerat om jag bodde på landet har jag ingen aning om. Tror att jag skulle oroa mig oavbrutet för all den bilkörning ungdomar ägnar sig åt på landsbygden, enligt min erfarenhet, samt all den hembrända mer eller mindre giftiga sprit som tycks cirkulera. Framförallt kombinationen bil och alkohol är nog vanligare på landet. Och den är jag rädd för. Det som skulle kunna ske nu ikväll, tex kan ungen tänkas råka illa ut på vägen därför att han ser vänsterungdomsaktig ut, och det finns mycket högerextremism här. Men då får jag väl hoppas på nämnda välfärdssystem i ett första skede, och taxi till akuten för egen del i andra. Vi har en av Europas bästa barnkliniker här, det tar liksom inte tre timmar till sjukhus som den gången jag skadade mig i slalombacken i Norrland.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
När jag kombinerar det med frågan om man inte kan vara nykter i alla fall ett par helgdagar i månaden när man vet att ungarna är ute och festar.

Jag är 32. Jag har inget körkort. Jag kan inte ens hämta min fjortonåring om det är nåt. Men det skulle fixats på nåt vis. OM det är nån större katastrof hon inte kan råda över själv.

Och jag skulle ALDRIG tolerera att hon är ute och festar. No way. Om jag VISSTE att min fjorton åring var ute och festade skulle jag ringa vem fan som helst för att hämta hem henne och sen var det slut med det. DET är oansvarigt.

Men du kanske menar att du vakar över ett myndigt barn som får lagligt festa? Fast då, när min tjej är arton får hon faktiskt ta ansvar för sig själv.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Tiagirl skrev:
Jag är 32. Jag har inget körkort.
Det innebär ju att du måste anpassa ditt liv efter det.
Att bo så som jag gör, det skulle ju då bara inte fungera.

Tiagirl skrev:
Och jag skulle ALDRIG tolerera att hon är ute och festar. No way. Om jag VISSTE att min fjorton åring var ute och festade skulle jag ringa vem fan som helst för att hämta hem henne och sen var det slut med det. DET är oansvarigt.
Ja, det är just det där med ansvar.
Jag undrar så vad föräldrarna tänker när de släpper ut 14-åringarna vind för våg till att festa som de behagar.
Samtidigt som de i godan ro sitter hemma och dricker vin.

När min "festar" så innebär det party hos någon kompis eller disco.
En och annan tågresa till Sveriges 4de stad för att gå på bio ingår även där.

Tiagirl skrev:
Men du kanske menar att du vakar över ett myndigt barn som får lagligt festa?
Nej, jag vakar över 14-åringen som tagit tåget till stan för att gå på bio och äta på restaurang efteråt.
Eller när det är party hos någon kompis, så att jag kan åka dit och röja upp litet om det t.ex. kommer objudna gäster.
Det händer kanske 5ggr/år så jag tycker att jag kan göra det.
Så att hon kan ha roligt utan att behölva oroa sig och att jag kan släppa iväg henne på egna äventyr utan att oroa mig under tiden.
Hon har stränga order om att ringa om något går på tok.
Skulle något gå på tok och jag i efterhand fick veta det och att hon då inte hade ringt, så skulle det vara stopp för dylika aktiviteter under en period.

Det går att ge en 14-åring stor frihet om man ser till att tänka riktigt säkert.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Hur jag skulle resonerat om jag bodde på landet har jag ingen aning om. Tror att jag skulle oroa mig oavbrutet för all den bilkörning ungdomar ägnar sig åt på landsbygden, enligt min erfarenhet, samt all den hembrända mer eller mindre giftiga sprit som tycks cirkulera. Framförallt kombinationen bil och alkohol är nog vanligare på landet. Och den är jag rädd för. Det som skulle kunna ske nu ikväll, tex kan ungen tänkas råka illa ut på vägen därför att han ser vänsterungdomsaktig ut, och det finns mycket högerextremism här.


Där har du just en anledning till varför man har backup -även om 14 åringen hade skjuts från början - jag vill att han ska ringa hem till oss så jag kan hämta hellre än att han åker med en 18 åring som bestämde sig för att skita i o va nykter
- Det är ju bara skogsvägar hem.....
Och angående dåligt hembränt så finns det ingen marknad för HB ens på vischan längre - smuggelspriten är billigare och ungarna är finsmakar i 14 års ålder. Och den är lättilgängligare än HB här.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Hembryggt kvalitetsvin och hembryggt gott öl finns det också gott om.
Samt massor av smuggelöl.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

japp - smuggelöl
22 elefantöl = 100 spänn - ett riktigt fynd för 2 st 14 åriga tjejer, för vilken 14-åring har inte 50 spänn.
Lagom att festa på en vanlig tisdag om man har studiedag på onsdagen.....
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Ja herre gud.
Och jag som blir så full så att jag kryper på 5 helt vanliga starköl.....
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Luff skrev:
Detta har jag föreslagit för Mabuse flera gånger men nej - hon kan inte avstå, eller så har hon flera underliga argument för att inte vara BETJÄNT åt sitt barn - vilket det inte är frågan om.

Barn har hon inga heller vad jag kan förstå, vare sig att "betjäna" eller ta ansvar för.

Charmigt och respektfullt inlägg det där. :crazy: :smirk:

Underliga argument? Tja, för min del har jag sett en del exempel på föräldrar (framförallt mammor) som gått upp helt i barnen, och åsidosatt sitt eget liv i princip helt och hållet för att serva barnen. Och det är inte något jag tänker eftersträva i mitt eget föräldraskap.

Bara för att man inte kan ta till sig ett argument betyder inte det att argumenten är "underliga".
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Man kan ju flytta fredagsvinet till en onsdag också.
Mat smakar väl lika bra oavsett vilken dag i veckan som man äter den.

Nej, det kan man inte - av skäl som jag redan förklarat. På onsdagen är det arbetsdag, och såvida vi inte ska äta middag vid 22-snåret så finns det inte tid att laga den sortens middag som jag gör i helgerna. På fredagen blir det ofta en sen middag, eller bio/teater och ett glas vin efteråt, men det gör mindre om man är uppe lite senare då, eftersom vi inte måste upp tidigt på lördagen.

Men visst, nog händer det vi tar den där whiskyn på en onsdag också. Du drar ju det hela till en ytterlighet. Vad jag vände mig mot att man som tonårsförälder ALLTID ska hålla sig nykter om barnen inte är hemma, ifall att barnen behöver köras till akuten. Som jag redan har sagt ett antal gånger - det är en annan sak om barnen vill gå ut, och på förhand frågar om de kan bli hämtade. Då håller man sig såklart nykter. Och det är inte varje fredag och lördag som vi dricker alkohol. Däremot är det ganska ofta, mer än hälften av helgerna.

Ursprungsfrågan var ju om man som förälder kunde tänka sig att dricka alkohol om barnen var borta, och svaret på det blir ja.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Och när det gäller just Mabuse, så kan hon egentligen dricka sig totalt redlös varje kvälll om hon vill när det gäller just det.
För hon har inga barn.
Och jag kan nog egentligen därför inte begripa varför hon skall vara på denna tråden och försvara vuxnas rätt till att dricka alkohol så att de inte kan köra bil och hämta barn som behöver hämtas.
Eftersom hon inte har några barn att hämta.

Eh, nej, jag kan inte dricka mig redlös varje kväll, eftersom jag har djur att ta hand om, och ett jobb att sköta. Barn är inte det enda man kan vara ansvarig för.

Hur man kan ha åsikter om annat än just det som rör en själv just nu? Hmmmm. Inte så märkligt, om du tänker på det? Jag tycker exempelvis att homosexuella har rätt till att leva ut sin kärlek på samma villkor som heterosexuella, fast jag är heterosexuell själv. Jag tycker det är fel med kvinnlig omskärelse, fast jag inte är omskuren själv, eller riskerar att bli det. Jag tycker inte att vi ska lobotomera psykiskt sjuka, fast jag inte är psykiskt sjuk själv. Etc, etc. Inlevelseförmåga och empati, kallas det.

I det här fallet är det dessutom så att det är troligt att jag kommer at bli tonårsförälder själv, så jag har haft anledning att fundera på hur jag vill vara som förälder.
 
Sv: Alkohol o tonårsföräldrar

Inte_Ung skrev:
Men just nu så är faktiskt Mabuses alkoholvanor totalt irrelevanta i sammanhanget.
För hon har inga barn att ta hänsyn till.
Jag hoppas dock att hon håller sig ifrån alkohol om hon blir gravid och sedan skall amma ett barn.
Och jag lovar, man ser annorlunda på det där med alkohol efter att ha avstått i över ett år.
Det är en erfarenhet som Mabuse ännu inte har gjort i vuxen ålder.

Nu ska vi se. Du har ingen aning om huruvida jag har avstått från alkohol ett år i vuxen ålder eller inte, eller hur? Eller? Så egentligen är det bara fria spekulationer från din sida, eller hur?

Du vet inte heller om jag är gravid eller inte, eller hur?

Tänkte bara göra en liten reality-check här, innan det blir alltför mycket lösa spekulationer om mig som person som presenteras som sanningar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp