• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galadriel
  • Startdatum Startdatum
G

Galadriel

Jag skulle vilja veta lite om arabhingsten Algorytm.
Vad har han åstakommit, vad har hans avkommor gjort? En kompis med ett vackert Kulak-Rusazcie sto låter sugen på honom...

Jag har inte sett honom prestera, möjligen att han gått på galopp men det får du fråga nån som vet bättre om :)

Däremot såg jag honom på blommeröds utställning och det var en fin häst :p

Det enda jag kan upplysa dig om är att han kom tvåa i sin klass på riksutställningen 2002. Slutpoäng 89,25, vinnaren hade 90,83. Har delpoängen om du vill ha.

Enklast är ju att kontakta hingstägaren, Blommeröd Arabstuteri! :idea: De vet ju allt om honom!

Annars:

Algorytm
Bay Stallion Born 10.04.1983

--------------------------------------------------------------------------------
Dam: Aleksota imported to Blommeröd in 1965 by her dam´s side.
Sire: Algomej, Swedish and Polish Champion stallion.

Results from racing at the Warszaw Racetrack:
Winner of 3 races out of 13.
1985: Gold Medal winner at Swedish National Show
1993: Class Winner and National Reserve Champion Stallion, Sweden.
1993: Class Winner at Siba, Sweden.
1993: 6th place in Western Pleasure, Siba Sweden

Father to the lovely filly MARGOTKA (out of Maskarad) who was Junior Female Champion 1996 at the Swedish National:

http://www.blommerod.com

Ja tack, vill gärna höra delpoängen.
Tycker du han är fin?

Som vanligt är du en klippa :)
Varför behöver inte jag mer hjälp om stam :p :D

Tack. Det där är dock samma sak som jag hittat om honom. Tänkte höra om det fanns mer, framförallt då om avkommor :)

Här är då hans poäng från riks 2002:

Typ 18 18 18
Rörelser 19 19 19
Korrekthet i ben & rörelser 16 17 16
Huvud & hals 18 18 17
Överlinje & kropp 18 17 17

Jag har bara sett honom denna enda gång, och jag minns knappt hur han såg ut :o
Så jag kan ej ge dig något svar på din andra fråga

Tack!

Korrekthet i ben & rörelser 16 17 16
Vad står de olika delsiffrorna för? Vad är det domarna tittar på? Låter lågt tycker jag, vad "brukar" hingstarna ha för poäng på benen?

Det där får vi hoppas att Cesam svarar på.
Algorytms siffror var väl dock inte så farligt låga, det brukar väl ligga därikring, tror jag.

Nu är detta visserligen ingen avkomma, men en halvbror.

Araben jag är medryttare på är u. Aleksota. Han är tävlad La/La med kapacitet för mycket mer i hoppningen. I dressyren går det nog inte så jättemycket mer.

Jag träffade en med en Algorytmavkomma för ett par år sedan. Hästen gick då Lb/Lb men den var fortfarande under utbildning. Hade tydligen ganska hyfsade gångarter. Såg aldrig hästen ifråga utan detta är vad ägaren sa.

Poängsystem.

Deltagande hästar i en klass visas först gemensamt i en ring. Därefter vidtar den individuella bedömningen där respektive domare meddelar en poängsiffra för varje bedömningsmoment enligt poängskalan 1 - 20 p. Domarna arbetar individuellt med varsitt protokoll.

Följande moment bedöms:
Arabtyp
Aktivitet i skritt och trav
Korrekthet i ben och rörelser
Huvud och hals
Överlinje och kropp

Poängskala: ....... 1 - 20
Maxpoäng: ......... 100 (5 x 20)

Poängskalan:
01 - 10 p ........... mycket grava fel
11 - 13 p ........... mindre god
14 - 16 p ........... god
17 - 18 p ........... mycket god
19 - 20 p ........... utmärkt

Visst borde det finnas araber med mindre god benställning, men jag tror aldrig jag sett en delpoäng under 14?!

Om du aldrig sett en hingst med under 14 poäng borde alltså Algorymt vara ganska "alldaglig"? Vad är det egentligen de tittar på i denna kategori då? Benen känns ju viktigare än om de har svansen på ryggen och nosen i vädret...

..Vad är det egentligen de tittar på i denna kategori då? Benen känns ju viktigare än om de har svansen på ryggen och nosen i vädret...

Det är tre domares delpoäng som angivits och avser dels korrekthet i benen men också hur hästen rör benen i gångarterna, ofta kan en häst vara närapå helt korrekt men kanske nystar el biljarderar något, tar inte för sig - skjuter inte ifrån, eller tvärtom.. OBS! Detta döms ju 'för dagen' hur hästen visar sig så man bör se resultat från fler utställningar (olika domare) och även träffa hästen på hemmaplan för att bilda sin egen uppfattning.

Förekommer faktiskt ofta att domare 'drar ner' poängen på just korrekthet i ben & rörelser för att rangordna placeringarna i klassen!!

De flesta hästar får 15 - 17p, mkt sällan mer eller mindre!

Tack så mycket! Jag förstod inte först att det var tre olika domare, trodde det var tre olika kategorier :o

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 138
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar