Älgloppor.....

Cosy

Trådstartare
Någon som har något knep (medel) som håller dessa små otäcka kryp :devil: på avstånd? Både hästar och ryttare blir mer eller mindre "bombaderade" numera ute på skogsritterna.:crazy:

Sv: Älgloppor.....

Just älgloppor vet jag inte hur de reagerar, men vi har kört med beckolja blandat med matolja och sprejat på. Funkar mot broms, sven, mygg och sånt iaf :idea:

Jag hade problem med dem förra året. I år har jag inte sett till dem som tur är. Tyvärr har jag inget knep. De verkar ganska oberörda av olika medel. Jägarna hade stora problem förra året vet jag. Det kanske lönar sig att höra med en sån om han har nåt bra tips?

Provat hjorthornsolja? Säljs visst i Sverige igen, åtminstone häromkring. Det luktar ju fruktansvärd stinkande apskit rent ut sagt :crazy: :rofl:

Hittils har jag bara haft en lus på hästen, en på mig. Flugsprej hjälper inte iaf. Men tänkte på om man skulle prova den där oljan iaf. Kan ju inte skada.

Álin skrev:
Provat hjorthornsolja? Säljs visst i Sverige igen, åtminstone häromkring. Det luktar ju fruktansvärd stinkande apskit rent ut sagt :crazy: :rofl:

Hittils har jag bara haft en lus på hästen, en på mig. Flugsprej hjälper inte iaf. Men tänkte på om man skulle prova den där oljan iaf. Kan ju inte skada.

Vart kan man köpa hjorthornsolja?
Vi har stora problem med dessa älgflugor/loppor!:eek:
/Camilla

Har haft hjorthornsolja på hästen under ridtur i älglustrakter och kan ju säga att dom lusarna struntade fullständigt i att hästen stank vedervärdigt...vi blev helt nedlusade ändå. Bäst är att undvika ungskogsområden och lövskog i myrmarkstrakter....sly och sånt elände.
Vedervärdiga kryp:mad: :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 977
Senast: Myrten
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 020
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar