R

rosita

Älgjakten börjar visst imorgon.
Tänk på det, ni som rider ut i skogen, dags för de "självlysande" västarna, även på dagen, man vill ju inte ha "ett skott i nacken":o

Sv: Älgjakt

Jättebra tråd!:laugh: Men älgjakten börjar andra måndagen i Oktober!

Det bästa är att prata med jaktlaget och få reda på vilka områden dem kommer jaga i och vilka dar. För att rida i skogen där dem jagar är förenat med livsfara, vissa jägare är så laddade att även jaktkompisar och blåbärsplockare ser ut som älgar:p

Och dem som jagar rådjur, harar, vildsvin brukar bli rätt sura om man klampar in i deras heliga stund.

I jämtland och västernorrlands län börjar i alla fall älgjakten idag...

Kolla på jägareförbundets hemsida. Där hittar man uppgifter på vilken jagt som pågår i vilket län.

Älgjakten börjar 13 okt i
Stockholm
Södermanland
Uppsala
VÄstmanland
Örebro
Östergötland
Skåna
Kronoberg
Kalmar
Blekinge
Jönköping

Övriga län börjar jakten på älg idag...

31 oktober är vad jag kan hitta för Halland. Har inte hört nåt om någon älgjakt som börjar idag? Kan ha fel.
Hare i alla fall idag.

Oj vågar ni rida ut överhuvudtaget när det är jakt? :eek:
Hörde om en jägare som skjöt en fjording i sin hage som en älg, undrar då vad de skulle tro om min bruna pålle :cool:

Fråga jägarna i det område du rider om NÄR och VAR de tänker jaga - då slipper ni konfrontationer öh. Uppskattat av jägarna oxå som slipper ryttare mitt i brinnande älgjakt!
De jagar säkert inte samma område varje dag så då kan man ju undvika varandra. Eller så ser man till att rida på kvällarna, jakten är ju ofta avklarad före 19-tiden så här i september. Senare i oktober är ju jakten klar mkt tidigare varje dag pga skymning.

De jägare jag hört har inte tyckt att ryttare stör så mycket, eftersom de inte skrämmer djuren. Men för min egen och hästens säkerhet vill jag ju inte vara mitt i jakten ändå :grin: :D

min ponny är skotträdd och vi har ett jaktlag som bor endast en bit från stallet, så för mig blir det nog inte rida av alls :crazy:

ånej, det hade man ju nästan lyckats förtränga sen förra året....

Blä!

Men tack för påminnelsen!

Bor man bland normala jägare behöver man inte vara speciellt rädd för att bli skjuten, däremot skulle jag isf vara mer rädd för att hästen blir rädd för ett skott tex...

Bor man bland normala jägare behöver man inte vara speciellt rädd för att bli skjuten, däremot skulle jag isf vara mer rädd för att hästen blir rädd för ett skott tex...

Håller med. Hästen kan ju dessutom bli rädd för jakthundar, människor i skogen, eller en älg som kommer utdundrande framför en. I övrigt så är jag skeptisk till alla dessa historier där hästar blivit skjutna. Nu säger jag inte att det inte har hänt någongång, men jag undrar om inte vissa av historierna ynglat av sig vart efter.
I övrigt så är det ju nog ändå bra att dra på sig reflexvästen, och sätta reflextäcke på hästen om man har ett.:idea:

Fråga jägarna i det område du rider om NÄR och VAR de tänker jaga - då slipper ni konfrontationer öh. Uppskattat av jägarna oxå som slipper ryttare mitt i brinnande älgjakt!

Precis, dessutom kan man ju passa på att fråga om de kan meddela sedan när älgjakten är avklarad så att man vet.

Ja som tur är är de flesta jägare normala människor, inte monster. Inte här i alla fall, här bryr de sig inte om att vi rider

Alltså.. det är typ "lag" på att aldrig skjuta om du inte är 100% säker att döda djuret. Det räcker inte att det bara prasslar lite i nån buske och nått stort brunt skymtar fram litegrann... men sen finns det ju tokjävlar inom alla kategorier.

Det man ska vara mer rädd för är älgar med en jakthund efter eller som blivit skrämda av exempelvis ett skott... de springer helt blint :crazy:

Jag brukar inte rida ut de första dagarna eller första veckan. Första morgonen kommer det alltid en karavan med jägare, ser så roligt ut :p
Alternativt så håller jag mig till de större grusvägarna. De kan ju inte skjuta mot vägarna, då kan de ju skjuta ihjäl bilister och liknande. Inte för att det är nån garanti på nåt vis, men där är det nog inte lika troligt att bli misstagen för en älg - givetvis är det full julgransutstyrsel som gäller!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka