Alger + medicin samtidigt

superbusan

Trådstartare
Vet skrev ut slemlösande till hästen. Talade om för vet att hästen nyss börjat en kur rödalger vilket var bra. Hästen fick ändå slemlösande för att det skulle gå fortare. Vad jag glömde fråga var om jag kanske ska göra uppehåll med algerna medans hästen äter den slemlösande medicinen? Jag kan inte fråga vet på flera dar eftersom det inte är teltid. Samtidigt känns det som att det är dumt att avbryra algkuren som jag ändå tänker ge tills påsen är slut

Sv: Alger + medicin samtidigt

Ingen kan nog svara säkert på detta men alger innehåller ämnen som kan binda o påverka upptaget av läkemedel.
PL

Jag har gett slemlösande (acetylcystein) den period veterinären rekommenderade och när perioden var slut fortsatte jag med rödalger, carragen några veckor.

Jag skulle inte blanda. Du kan lika väl fortsätta med rödalgerna senare när behandlingen är slut.

hur funkade carragen tyckte du då? Jag har gett acetylcystein nu och då kom det ut en massa slem, och nu ger jag alger, jag ser inte att det kommer slem längre men han hostar lite på morgonen.

Det är ju det som acetylcystein är till för, att lösa upp slemmet så det kommer ur kroppen...

Ja det fattar jag, menar bara att jag såg att det kom ut en massa slem ett par dagar när han åt acetylcystein, men nu när de är slut och han äter alger kan jag inte so någon rinning men lite host är kvar

Jag har aldrig testat E 407 carragen( karragenan) som tillskottsfoder till häst.
I livsmedels branschen används det som förtjockningsmedel / konsistensgivare.
Det finns olika typer carragen som vi använder till livsmedel.
Lamda löses i kallt vatten, Beta är varmsvällande.

Vilken av dom används som tillskottsfoder?
Varför ger man det till hästar.
Det blir ju en tjock slemmig gel / fast gel beroende på dosering och sort.

Jag bara undrar varför man ger karragenan till hästar.
Vad innehåller den som hjälper hosthästar.
TS häst fick karragenan för att lösa slem.
Nedanstående är taget från en hemsida som säljer karragenan.

Slemlösande rödalg till hästar. Sätts in som en kur vid behov.

Rödalgen består av 80 procent geléartad substans som utvinns genom kokning. Rödalgen carrageen med sina fantastiska egenskaper (som även bekräftats av forskare på senare år), har varit ett viktigt tillskott för hästar och andra husdjur under många decennier. Liksom knöltången tar även carrageen upp alla mineraler, vitaminer och hela skalan av spårämnen ur havet

Jag tyckte algerna fungerade bra. Gav en period, ca en månad tror jag, det är länge sedan nu. Acetylcysteinet tar ju bort slemmet, men hostan fanns ju kvar så med en månad med carragen var hon fin hur fin som helst.

Har senare haft en häst som hade hosta o feber, fick acetylcystein och behandlade men hade inte carragen efter och han hostade flera månader efter. Kan hosta lite då o då. Svårt jämföra dessa två så här, skulle gärna prova ge carrageen till honom nu och se om det ger någon effekt eller inte.

Dock var jag väldigt nöjd då på den tiden. Hon var sjuk länge och smittade sin stallkompis, båda två behandlades med ac+carragen o mådde prima efter.

Karragenan gel lindrar torra slemhinnor, sänker blodtryck och tunnar ut blodet.
Uppvärmd karragenan kan påverka immunförsvaret speciellt om man har matsmältningsproblem.
Vid djurförsök har man påvisat att det är cancerframkallande.
Mängdbegränsning för människa är 75 mg / kg kroppsvikt = 5,2 gr /70 kg.
Jag vet inte hur stor kunskap företagen har om den här råvaran.
Det finns nedbrytningsämnen i karraegan som är skadliga se ovan.
Dessa är mängdbegränsade i råvara till livsmedel.
Är det livsmedelskvalité på det som säljs till djur.
Allting kan vara skadligt vid överdosering.
Nu har jag bara snabbgogglat men jag hade nog läst på innan jag gett det till min häst.

Hästen i det fallet är numera 15 år, har 5 avkommor och en på gång och har aldrig mer varit sjuk efter den här förkylningen med hosta.

Cancer får man av allting numera.

Karragenan är kemiskt och industriellt framställt ur rödalgen karragen. Så karragen och karagenan är inte samma sak.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 188
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 339
Senast: lizzie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 774
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka