Älgar ......

Sv: Älgar ......

Jag har mött många älgar genom åren. men dom verkar tro att om dom står riktigt stilla så syns dom inte :p
Har även stött på en björn, de va mindre trevligt! Hästarna stannade och vägrade gå, så vi började kika över kalhygget i tron om att det skulle stå en älg där, men det va en björn som klev fram bakom ett träd!! Oj vad fort det gick hem!! Va ganska knäsvag kan jag tala om :o

Ja shit va läskigt det är med björn.
När jag bodde i Jämtland när jag var yngre så råkade jag också ut för det en gång...
Jisses vilken speedad galopp det blev hemåt... Vågade inte rida åt det hållet på LÄNGE :crazy:

Hamnade också mitt i en mindre renhjord som rejsade längs en skogsväg av nån anledning en gång. Men hästen va faktiskt cool och fattade att det bara var att vänta tilöls de försvunnit förbi. Hon va cool med det mesta så det kanske inte gått så bra med en annan häst? renar i full fart låter väldigt mycket och konstigt.

Annars tycker jag att mina hästar har reagerat olika. Vissa blir helt hystersika för älg andra bara lite uppspelta. Det beror på om de blir väldigt överraskade ...

Den jag har nu är skitlöjlig för allt efter att han blev skrämd av en hund som sprang upp bakom honom för ett tag sen, jättejobbigt.

// M

Har träffat älgar som kutat förbi snabbt som fan, hästen har stuckit åt andra hållet :P Ibland när älgen (oftast samma) stått stilla har hästen blivit helknäpp och gått i luften och sen stuckit in genom skogen.. suck :P

jag har mött på älg några gånger. Kanske inte varit medveten om dte :D Som tur är har jag aldrig ridit ut själv när jag gjort det
En gång mötte vi en mamma med två kalvar. Hon stod länge och bevakade oss och sprang mot oss lite. Men hon gjorde inget utfall.
Sen ahr vi mött på flera när det varit mörkt. men då är det egentligen bara att sjunga och så eftersom dom då inte tror du har märkt dom.
Hästarna brukar bli väldigt spända och nervösa. Men dom brukar inte bli mer räda än så :angel:

Jag o min krake mötte på en älgtjur för ett tag sen. Läste ngt inlägg om en häst som blev kär i en ko, här kan jag säga att de va nog en älgtjur som blev kär i min "lilla" valack. :confused:
Det hela började med att pappa berättade att de va en älgtjur nere vid Högsäng som de heter, o att han varit där flera dagar o har inte brytt sig när de kört förbi med skogsmaskiner, o inte ens när en bil stått 20 meter ifrån den med motor o ljusen på.

Så jag tänkte att jag o kraken skulle rida en runda, där runt för jag ville se älgen, så vi red ner dit stod o tittade på den litte. Smirre fattade aldrig att de va en älg så vi red vidare, dock låg de träd ivägen över rundan vi skulle ta så va tvunga o rida samma väg tillbaka. Så vi stannade o titta lite till på älgen då rörde denna på huvudet. Smirre blev helt stel o bara tittade, då fattade han att den levde.. sen rörde den sig lite till, o jag va lugn men kände att Smirres hjärta gick fortare, så jag tänkte men då vänder vi hem så vi inte behöver tänka på detta mer.

När vi vänder o börjar trava, ser jag att älgen följer efter oss ! :confused: Jag saktade ner o vände Smirre, sen kan jag ju säga att vi va två som fick panik, så sen gick de fort. Längre bort efter kröken följde älgen inte med.
Smirre o jag har inte ridit rundan där nere sen, vet dock at than inte är kvar. Men uscha, va rädda vi va, trodde man att man va tuff där uppe på ryggen.:rofl:

Jag o min krake mötte på en älgtjur för ett tag sen. Läste ngt inlägg om en häst som blev kär i en ko, här kan jag säga att de va nog en älgtjur som blev kär i min "lilla" valack. :confused:
Det hela började med att pappa berättade att de va en älgtjur nere vid Högsäng som de heter, o att han varit där flera dagar o har inte brytt sig när de kört förbi med skogsmaskiner, o inte ens när en bil stått 20 meter ifrån den med motor o ljusen på.

Så jag tänkte att jag o kraken skulle rida en runda, där runt för jag ville se älgen, så vi red ner dit stod o tittade på den litte. Smirre fattade aldrig att de va en älg så vi red vidare, dock låg de träd ivägen över rundan vi skulle ta så va tvunga o rida samma väg tillbaka. Så vi stannade o titta lite till på älgen då rörde denna på huvudet. Smirre blev helt stel o bara tittade, då fattade han att den levde.. sen rörde den sig lite till, o jag va lugn men kände att Smirres hjärta gick fortare, så jag tänkte men då vänder vi hem så vi inte behöver tänka på detta mer.

När vi vänder o börjar trava, ser jag att älgen följer efter oss ! :confused: Jag saktade ner o vände Smirre, sen kan jag ju säga att vi va två som fick panik, så sen gick de fort. Längre bort efter kröken följde älgen inte med.
Smirre o jag har inte ridit rundan där nere sen, vet dock at than inte är kvar. Men uscha, va rädda vi va, trodde man att man va tuff där uppe på ryggen.:rofl:

Ledsen för alla dubletter, sidan efter laddas till sidan kan inte visas, förlåt för alla dubbelgrejer, hoppas de inte blir likadant igen nu.. s*it dator... :(

Jag och min medryttarhäst träffade på tre älgar idag när vi var ute i skogen. Det gick hur bra som helst, han är en 12 årig islandsvalack och ganska lugn och även i den situationen. Jag är van att träffa älgar med hunden eftersom vi har väldigt mycket älgar här, så jag stannade honom bara och slappnade av (red barbacka) och lät honom titta. När de försvunnit red vi vidare och det var inga problem alls. Jag ropade lite på hunden som stod längre fram och tittade, inte för att kalla in honom (han bryr sig inte så mycket om älgar) utan så älgarna skulle höra att vi var där och inte komma tillbaka. Det var skönt att veta att han reagerar så lugnt på älg, även om det nu var en lugn situation, det kan ju bli annorlunda om den bara hoppar ut på stigen hux flux.
Men kanske smittade mitt lugn av sig? Jag och vovven träffar som sagt älg ofta och jag har liksom vant mig vid dem, hade jag blivit rädd kanske hästen också blivit det?

JAG HAR LYCKATS RIDA FÖRBI ÄLGAR UTAN ATT SJÄLV FATTA DETTA. fÖR CA EN MÅNAD SEDAN RED JAG I VÅR FAVORITSKOG. jÄGARE FANNS SOM VAR UTE EFTER RÅDJUR MED HUNDAR. jAG KOLLADE VAR JAG KUNDE RIDA SÅ JAG INTE KOM IN I JAKTEN.Oj, nu blev det versaler igen. Nånstans i skogen på en stig fick pållan fnatt och satte av i galopp plötsligt men jag saktade in. Som tur var höll jag mig kvar i sadeln.Resten av skogsturen var hon upp i varv men jag höll henne i skritt till vi kom ur skogen och inte förrän hon verkade lugna sig travade vi lite försiktigt hemåt. När jag kom fram till stallet stod stallägarinnans man, som var en av jägarna, sa att jag hade gått förbi två älgkalvar med bara några meters avstånd. Troligen var det där hon fick upp farten. Trots att jag gick förbi jägare sa de ingenting till mig (de har radiokontakt med varandra). Numera håller jag mig undan skogen när jägarna jagar . klart älgarna höll till där jägarna inte var.:crazy:

Jag har mött älgar ett flertal ggr när jag va yngre o hade häst, tyvärr va min häst så nyfiken på älgar att hästa ville gå fram till den alltså inte rädd bara nyfiken.. älgen blev dock inge glad (den hade en kalv en bit ifrån) o jaga iväg oss jag fick spöa hästa för att den skulle springa iväg haha hon ville ju hälsa knasskallen.. ville inte jag=)
Sen sprang de en älg över en äng för inte så länge sen när jag va ute o red på foder hästa o han spärra bara upp sig o glodde.. cool lugn=)

Jag träffade på fem stycken i fredags. Dom blev rädda och sprang iväg och först när dom försvann blev min häst lite fundersam. Han är ganska van och inte så rädd eftersom vi ofta har älg hemmavid. Jätteskönt!

Hemifrån (skellefteå) är jag ju rätt van med att möta älgar, även om det har blivit långt mellan gångerna nu på slutet... ärligt talat så är jag mer rädd att möta björn där nu :crazy:
Sen tre år tillbaka så bor jag i Linköping och har inte sett minsta lilla älg-lort :p
Men för drygt en månad sen när jag var ute å' körde bil klev det ut en älgtjur på ett fält... WOW tyckte jag, det finns älgar här..
Förra veckan hade vi älg på fältet utanför stallet (tre st) två dagar i rad såg jag dom.
Lita verkar ha stått och snackat med dom från hagen, för vi red förbi dem på håll och hon tittade mest bara lite nyfiket på älgarna.
Fast det blir ju säkert lite läbbigare om älgarna hoppar framför mulen på henne i skogen :D

Vi såg en älg som stod och glodde på oss när vi var ute och körde, hästen såg den inte (eller brydde sig inte ens så lite att hon tittade på den). Stod ca 10 meter in i skogen. Den älgen 'bor' där, den är där ofta och man ser alltid spår.

håll er borta från älgarna!! dom är livsfarliga :crazy:

Jag tror inte du behöver oroa dig, dom äter inte kött :smirk:

Nej men på allvar, det är väl egentligen inte direkt ofta man möter en agressiv älg. Då får man ha riktig otur att hamna mellan typ ko och kalv + tjur eller liknande.

Jag har aldrig träffat på en älg, och det är jag väldigt glad för. Nuvarande medryttarhästen är så rädd för älgar att jag också har blivit det. :o

Jag har bara stött på EN älg (förutom de som har befunnit sig en bit bort) och både jag och min häst reagerade likadant: vi stelnade till och glodde. Det gjorde även älgen. Försiktigt ryggade vi tillbaka och vände långsamt och gick tillbaka. Älgen bara stirrade på oss, vilket var mycket bättre än att bli anfallen, usch!

Lånar knapp

Har haft besök av en fjolårskalv som just blivit bortstött av sin morsa här hemma. Ca 1-2 veckor har hon rännt runt på gården, hoppat in i hagen och käkat av höbollen osv.

Nu har hon sprängt sönder staketet på ena sidan så att isolatorerna spräckte och ledningarna i banden är av. Dyra jävla polarband, helt förstörda...

Hon inprincip bor på min & grannens gård. Sover vid spånhögen, alt. på grannens gräsmatta. Håller koll på hagen från våran gräsmatta och hoppar in så fort hästarna inte är där...

Hästarna då? Tjaa... Den inhyrda har fått en ny vän och Carissa har kört ut henne brutalt ur hagen en gång (därför så går inte kalven in i hagen när hästarna är där). Lilleman chillar och bryr sig inte.

Är skönt med älgsäkra hästar:D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 571
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka