Q
Qyenn97
Sv: Älgar ......
Säger detsamma! Går dom till attack blir det inte nådigt.
Säger detsamma! Går dom till attack blir det inte nådigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har varit med om en hemsk olycka med älgar inblandade. Krockade nästan med en älg en kväll. Den jagade oss jätte långt. Jag galopperade på en grusväg och sen händer det! det kommer en bil som vi möter i kurvan. Min häst tvärnitar och jag flyger av. Sedan går älgen fram och stångar/sparkar mig i magen
Vågar inte rida ut ensam längre
Hur många har träffat på älgar när ni varit ute och ridit eller kört och hur har era hästar reagerat.
Min erfarenhet var en älg som gick till anfall ,men som tur var så var jag på marken och gömde mej bakom ett träd ,min häst tvärvände och sprang iväg ut på en äng och kollade läget så allt gick bra med oss båda.
Jag har bara mött älgar 1 gång när jag har ridit och hästen reaktion var att: Sätta sig ner!
KL
Ja visst har jag blivit jagad, flertalet gånger till häst, en gång av en älgtjur och ett par ggr av älgko med kalv i närheten. Älgar är livsfarliga och det är bara en tidsfråga innan de flyttar in i samhällena och börjar ge sig på människor på rutin!!. Skjut och utrota dom bara säger jag!!!!!
(Fotnot: sorry men kunde inte låta bli med hänvisning till varg tråden som varit på tapeten och debatten/inställningen där till djur som inte helt följer människans normer och "är i vägen" då och då. Men att jag blivit jagad - ja det är sant.)
En med horn och en utan som vi nästan alltid mötte under våra ridturer.