Älgar ......

Sv: Älgar ......

Säger detsamma! Går dom till attack blir det inte nådigt.

Opsi ! några har det gått illa för ,men flertalet verkar ta det lugnt
" har hört att älgarna kan bli aggressiva = de blir fulla) när det går in i trädgårdarna och äter fallfrukt ( jästa äpplen ) och har man då otur så stöter man på en full älg

Jesses ! Hur gick det med magen och hur undviker man älgar om man inte tillbrinar sitt ridande i ett ridhus ?

Jag var ute och galopperade en dag med min lilla älskling när det helt plötligt brakar ut två fjolsårskalvar på vägen framför oss. Först blev både hästen och jag lite förvånade och tappar takten men så börjar belizzi försöka komma ifatt dom. Hon tyckte det var jättespännade. Nästan så hon följde med dom in i skogen men jag lyckades övertala henne. :smirk: Jag har träffat ganska mång älgar men alla har stått kvar eller spruningit iväg när jag kommit och hästen har aldrig blivit rädd bara lite överraskad. Det gäller bara att ta det lugnt.

Jag har fruktansvärd älgfobi. Än har jag och lilleman inte träffat på nån älg tillsammans, men rådjur. Han blåste upp sej och trippade på, men jag kände att jag hade kontroll. Vi hade med oss en ponny som inte är rädd för något alls, så kanske det spelade in. Varje gång vi rider där rådjuren dök upp, är han alltid på helspänn, ifall att.

Med den förra hästen träffade jag både på älgar o rävar, han reagerade med att frysa fast. Han gick inte att rubba en meter, utan han hoppades väl att han inte syntes eller nåt... Det var lite läskigt, ifall älgen hade bestämt sej för, att just idag, ska jag stånga en häst, som inte tänker fly...... Fast värre skulle kanske vara om hästen sticker och blir okontrollerbar, det är min stora fasa med lilleman, om han skulle reagera så. Fast det vet jag inte än...
Därför sjunger jag alltid i skogen med hög o klar stämma o hoppas att jag skrämmer bort odjuren.

min kompis träffade en älg i höstas på sin unghäst, hästen ställde sig o gnägga :rofl: trodde nog det var en kompis;)

Har varit med om en hemsk olycka med älgar inblandade. Krockade nästan med en älg en kväll. Den jagade oss jätte långt. Jag galopperade på en grusväg och sen händer det! det kommer en bil som vi möter i kurvan. Min häst tvärnitar och jag flyger av. Sedan går älgen fram och stångar/sparkar mig i magen :crazy:
Vågar inte rida ut ensam längre

Men fy va hemskt!!

Har stött på massa älgar/rådjur, dock bara en agressiv älg. Den jagade mig o kompisen när vi red, hon ramlade av, älgen stog 1 m från henne, vände och kom sen tillbaka. Hästarna stack och jag tror aldrig att jag sprungit så fort i hela mitt liv, inge kul med en älg flåsande i hasorna... :crazy:
Är glad att detta är ett ovanligt beteende.

Hur många har träffat på älgar när ni varit ute och ridit eller kört och hur har era hästar reagerat.
Min erfarenhet var en älg som gick till anfall ,men som tur var så var jag på marken och gömde mej bakom ett träd ,min häst tvärvände och sprang iväg ut på en äng och kollade läget så allt gick bra med oss båda.

Vilken sammanträffande tråd! :) Jag såg faktiskt älgar idag för en stund sedan när jag var ute och red, först stannade hästen till och tittade, då såg jag tre stycken som sprang från mig cirka 50 meter bort.

Sedan tittar jag åt höger och ser två till springa undan.

Hästen var lugn hela tiden och vi red vidare.
Men kul att se fem på en gång, när jägarna säger att det inte finns några älgar. :D :angel:

jag har aldrig träffat på en älg men träffar minst 10 rådjur varenda dag jag är ute och rider...

Har "träffat" älgar, rådjur och harar många gånger. Hästarna är MYCKET rädda för älgarna, men så länge man själv försöker behålla lugnet kan man oftast hålla dem...

KL

Ja visst har jag blivit jagad, flertalet gånger till häst, en gång av en älgtjur och ett par ggr av älgko med kalv i närheten. Älgar är livsfarliga och det är bara en tidsfråga innan de flyttar in i samhällena och börjar ge sig på människor på rutin!!. Skjut och utrota dom bara säger jag!!!!!:mad: :devil:

(Fotnot: sorry men kunde inte låta bli med hänvisning till varg tråden som varit på tapeten och debatten/inställningen där till djur som inte helt följer människans normer och "är i vägen" då och då. :D Men att jag blivit jagad - ja det är sant.)

Jag möter ofta älgar i skogen en bit ifrån där jag bor och det beror på att skogsägaren lägger ut moröttar, äpplen och betor där för att mata älgarna. Min häst bryr sig inte om dem längre, men de blir ofta rädda för oss. Rädda älgar kan gå till attack och ofta om de har med sig en unge. Det har hänt flera gångar att tokiga älgkvigor har jagat folk halvt fördärvade. Då är det ofta så att deras kalv har sjutits och då kan de bli lite knäppa tydligen. Om det är så att du har en tokig älgko i skogen som går till attack så tror jag att man kan be skogsvaktaren att skjuta den... Älgar som faktiskt attakerar kan vara farliga för alla i skogen...

Har hänt flera ggr med stoet. En gång hörde jag att det knakade och brakade i skogen bredvid oss och tänkte att det nog går älgar där och den stigen vi red så kommer man ut på ett öppet fält och där stod det en älg och tuggade gräs, pållan stannade och älgen tittade på oss, vi var ca 10 m från älgen. Sen gick älgen iväg in i skogen (till dom andra älgarna antar jag) och vi red vidare. Det var en sommarkväll vid 22 tiden på kvällen, riktigt mysigt faktiskt.

Hade stoet utanför Märsta i ett stall förr och där omkring fanns 2 älgar, en med horn och en utan som vi nästan alltid mötte under våra ridturer. En gång stod den med horn bakom en hög med stockar i skogen, och började trava emot oss :confused: Jag tvekade inte en sekund, vände hästen och satte av i full galopp åt andra hållet. :D

Pållan är "älgvan", så hon bryr sig inte så mkt, är dom nära känner man hennes hjärta dunka och så blir hon lite spänd men hon är inte rädd.

Valacken har aldrig träffat en älg, däremot har vi sett på långt håll. Han skulle väl skena om vi mötte en, han är lite fjantig.

KL

Ja visst har jag blivit jagad, flertalet gånger till häst, en gång av en älgtjur och ett par ggr av älgko med kalv i närheten. Älgar är livsfarliga och det är bara en tidsfråga innan de flyttar in i samhällena och börjar ge sig på människor på rutin!!. Skjut och utrota dom bara säger jag!!!!!:mad: :devil:

(Fotnot: sorry men kunde inte låta bli med hänvisning till varg tråden som varit på tapeten och debatten/inställningen där till djur som inte helt följer människans normer och "är i vägen" då och då. :D Men att jag blivit jagad - ja det är sant.)

Förberedde mig just att skriva ett svar (missade fotnoten), men så såg jag att det var du som hade skrivit inlägget.. :D

Jag har mött många älgar genom åren. men dom verkar tro att om dom står riktigt stilla så syns dom inte :p
Har även stött på en björn, de va mindre trevligt! Hästarna stannade och vägrade gå, så vi började kika över kalhygget i tron om att det skulle stå en älg där, men det va en björn som klev fram bakom ett träd!! Oj vad fort det gick hem!! Va ganska knäsvag kan jag tala om :o

ja å pollen träffade på en älg förra vintern..tog tvärstopp..å hästarna vägrade gå förbi.. så vi tog en annan väg hem..men d va grymt å få se en älg :)

Har sett massor utan häst... då är jag inte ett dugg rädd. Tycker det är kul att se dem o brukar hoppas på att få göra det. Verkar som att många har vart med om läskiga incidenter.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 571
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka