Älgar ......

Sv: Älgar ......

Älgar och jag går helt enkelt inte ihop. ´
När älgen sparkade mig tappade jag luften, svimmade och åkte ambulans till sjukhuset. Där visade det sig att jag även spräckt mjälten :crazy:

Min mammas kusins gubbe, hade en häst, som var utsatt för en älg i hagen. Älgen hade fattat tycke för hans sto, men hon var inte vidare förtjust i älgen. Varje kväll när han skulle ta in stoet, fick han försöka schasa iväg älgen. En kväll fick dom älgen med sej in i stallet, så han fick ta en kvast och jaga ut den därifrån. Älgen trodde förmodligen att stoet var en "ovanligt vacker" älgko. Stoet var av rasen ardenner, så vidare värst lik en älg var hon väl inte!:rofl: .

Älgar är det hög "blåsfaktor" på, däremot skulle jag kunna hyra ut pålle till någon jägare för MYCKET för annars vill han jaga efter. Konkurrenter om betet?!

var ute och gick med hästen på vägen och så stod det en älgko med kalv i skogen precis intill vägen....jag tvärvände och kutade tillbaka med en häst som trodde att det var dags att busa (han hann aldrig se älgen som tur var :D )

huu...jag är livrädd för älgar :crazy:

kl

Lite OT idag men det kom två rådjur springandes över fältet idag o magic tog några galoppsprång fram o försökte följa efter :rofl::rofl:

Hur många har träffat på älgar när ni varit ute och ridit eller kört och hur har era hästar reagerat.
Min erfarenhet var en älg som gick till anfall ,men som tur var så var jag på marken och gömde mej bakom ett träd ,min häst tvärvände och sprang iväg ut på en äng och kollade läget så allt gick bra med oss båda.

Carissa blåser upp sig och gör sånnadär söt-fula trumpetljud:rofl: Lilleman blir mer nyfiken av sig, eller så bry han sig inte alls.

Båda är rätt vana vid älgar & renar då vi möter dom rätt ofta. Speciellt en älgko och hennes fjol & årskalv, den älgkon har aldrig haft tendenser till att attackera då hon knappt bry sig om oss bybor längre. Finns en till ko också, och hon är tamefan galen...

Min förra häst jagade älgen en gång :rofl: Dom andra gångerna brydde hon sig inte direkt mycket.
Min nuvarande häst skulle krypa ur skinnet om han såg så mycket som ett älghorn :p

Jag har mött rätt mycket älg, faktiskt. Inte en enda häst har reagerat på samma sätt utan det har varit väldigt individuellt...

JackPot hade inga funderingar över skogens djur. Han kunde mest stava till MAT...:smirk:
Mr Shadow var cool och brydde sig inte. Han spanade mest efter ston (hingst).
Benito var en rejält tuff häst och han höjde inte ögonbrynet vid sånt som älgar de gånger jag red honom och skogens överhet passerade våra stigar...
Zandrina brydde sig inte alls
Chatreuse blev hög som ett hus och steppade och hjärtat slog som en stånghammare men gick framåt och var kontrollerbar.
Avance frös fast i backen och blåstirrade utom den gången jag kom galopperande uppför en backe och mötte en älgko på krönet som kom i lika hög fart från andra hållet:eek: ...det gick bra dock...vi tvärvände liksom kon tvärvände, gick liksom automatiskt:crazy:
Sune var skräckslagen efter att vi en gång blev totalt överraskade av en älgtjur som rusade rätt mot oss så Sune vägrade acceptera älgar därefter:smirk:
Piraja blev rädd för allt (även små söta fåglar i trädgrenar) och älg var detsamma som "ond bråd död"...hur vi klarat livhanken är för mig en gåta:cool:
Funny har jag inte haft äran att möta älg med, faktiskt, men hon är så cool att jag tvivlar på att hon bryr sig så mycket...
Lilly är ung och under inridning. Har inte träffat på älgar med henne men älgarna passerar hagarna rätt ofta så jag tror hon kommer att vara van dom redan från början...

*Lånar knapp*

När man snackar om trollen (älgarna); jag och ridpolarn mötte en jäkla massa älg idag!:eek:

Den snälla älgkon med sina två kalvar, och en ungko med en pytteliten kalv. Sammanlagt 5 älgar på en ca 40min kort ridtur...

Var ca 15m ifrån den snälla älgkon & co, och vid första vändan så reste hon sig ganska hastigt men stannade kvar på kulle med kalvarna. När vi sen red hem så hade kon lagt sig igen och ides inte ens ställa sig upp:D

Och jag måste bara fråga en sak; är det vanligt att älgar vistas på isar?
Ungkon med lillkalven var och vandrade på isen och jag tycke dom såg lite förvirrade ut:crazy: :confused:

Jag har aldrig mött på älgar när jag har varit ute och ridit, men däremot mina stall kamrater. Hästarna skenade med älgarna tätt efter sig ..
Men däremot har jag stött på ett hängbuksvin !!! Min häst blev totalt galen av doften och vägrade totat röra sig varken frammåt eller bakåt .. Och han såg inte grisen, och inte jag heller för den delen. Utan det var ägaren till grisen som kom fram och sa "Det är nog den hästen är rädd för" och pekade långt in i sin trädgård. Jag fick sitta av och leda min galna häst hem.. För även om vi lämnat grisen och var flera 100 meter ifrån den så fortsatte han tramsa. Och det roligaste var att vi mötte ett gammalt par som var på promenad, och precis när paret är framför oss så gjorde hästen ett sky högt trumpet ljud.. :rofl: Hahah, stackars människor ! Om dom inte visste något om hästar skulle dom nog tro att han var helt galen :D

Älgar och jag går helt enkelt inte ihop. ´
När älgen sparkade mig tappade jag luften, svimmade och åkte ambulans till sjukhuset. Där visade det sig att jag även spräckt mjälten :crazy:

Vad otäckt det låter. Gav älgen upp när den hade sparkat dig och gav sig iväg? Vilken tur att du klarade dig med livet i behåll.
Tycker älgar är otroligt vackra och fina. Men har väldig respekt för dom.
Har inte mött några älgar där vi bor nu. Men tidigare på ett annat ställe så mötte jag älgar många gånger. Hästarna blev aldrig rädda. Älgarna stod bara och kollade. Inget hotfulla alls.
Däremot så blev jag och mina kompisar rädda en gång. Vi såg två jättesöta kalvar som vi stod och kollade på. Plötsligt tonade en jättestor älgko upp sig i skogen. Hon följde oss och hästarna en bra bit. Precis som om hon ville kolla att vi verkligen gav oss iväg. Men hon var inte hotfull på något vis så vi lät hästarna skritta. Efter ett tag vände hon tillbaka till sina kalvar.

Senast ändrad:

Verkligen roligt att läsa om dina olika hästars reaktioner jag undrar hur det slutade med älgtjuren och Sune, stannade älgen eller ????

Ha ha...nej, älgtjuren stannade inte och det gjorde inte Sune heller, kan jag ju säga... När tjuren dök ner mot oss från hygget tvärvände Sune och tog till långa benet åt andra hållet..(jag satt kvar,ja). Då möts vi av ett Rådjur som kom rakt mot oss och Sune tvärnitade och vänder igen...och just då passerar älgtjuren stigen där vi nyss var så Sune grisnitar igen och blir stående i minst en kvart...trodde han skulle dö på fläcken...:cool:

Hemma hos mig så har rådjuren kommit på att det är mkt bekvämt att äta från hösilagebalen som står i hagen..........så de står precis utanför staketet och kollar när jag släååer in hästarna.Så fort hästarna är ur hagen så springer de in och mumsar.Sen står de där tills jag släpper ut hästarna på morgonen igen.

Här träffar man på älgar var och varannan gång man är ute och rider, beror lite på vilken runda man tar. Hästen bryr sig inte nämnvärt om älgar, rådjur, rävar eller harar däremot vildsvin är han inte förtjust i. Träffade på 4 st i skogen en gång, då kan jag tala om en häst som tvärvände dock sprang han inte så långt.

Jag och syrran träffade på en älg för några år sen när vi var ute
och red i skogen.

Vi red upp för en backe, och sen går backen ner igen, det kommer ett stengärd som man hoppar ner för, och sen fortsätter stigen.

Där stigen fortsatte stod två älgar när syrran och hennes arab
kommit upp för backen.
Den token är rädd för allting så han snurrade ju runt kvickt som ögat,
och höll på att meja ner mig och min ponny som inte fått syn på den.
Så han lyckades inte springa iväg, men det var en supertaktande och
frustande häst syrran red hem på..

Min ponny hade nog blivit lite halvskrämd bara.

Hur det är med min häst jag rider nu vet jag inte, vi har träffat på
rådjur flera gånger, t.o.m ridit i kapp med dem , bara ett par meter
ifrån oss, och dem bryr hon sig inte om.
Därimot är hon livrädd för t ex getter, kossor, tjurar.
En älg vet jag inte.. De är ju inte så närgångna som kor, och mer
''hästfärgade'' haha, så kanske hon inte blivit så skraj.

Jag har mött rätt mycket älg, faktiskt. Inte en enda häst har reagerat på samma sätt utan det har varit väldigt individuellt...

JackPot hade inga funderingar över skogens djur. Han kunde mest stava till MAT...:smirk:
Mr Shadow var cool och brydde sig inte. Han spanade mest efter ston (hingst).
Benito var en rejält tuff häst och han höjde inte ögonbrynet vid sånt som älgar de gånger jag red honom och skogens överhet passerade våra stigar...
Zandrina brydde sig inte alls
Chatreuse blev hög som ett hus och steppade och hjärtat slog som en stånghammare men gick framåt och var kontrollerbar.
Avance frös fast i backen och blåstirrade utom den gången jag kom galopperande uppför en backe och mötte en älgko på krönet som kom i lika hög fart från andra hållet:eek: ...det gick bra dock...vi tvärvände liksom kon tvärvände, gick liksom automatiskt:crazy:
Sune var skräckslagen efter att vi en gång blev totalt överraskade av en älgtjur som rusade rätt mot oss så Sune vägrade acceptera älgar därefter:smirk:
Piraja blev rädd för allt (även små söta fåglar i trädgrenar) och älg var detsamma som "ond bråd död"...hur vi klarat livhanken är för mig en gåta:cool:
Funny har jag inte haft äran att möta älg med, faktiskt, men hon är så cool att jag tvivlar på att hon bryr sig så mycket...
Lilly är ung och under inridning. Har inte träffat på älgar med henne men älgarna passerar hagarna rätt ofta så jag tror hon kommer att vara van dom redan från början...

Oj vad mycket älg du stött på! Man kanske borde åka upp till Tingsryd
för älg-träning. Fniss

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 571
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka